Методология на научното изследване – учебна програма

Научното изследване е вечният път към търсене на истината. Постигането на изследователската цел зависи от познаването, избора и прилагането на оптимално точния комплекс от методи. Това обуславя неизбежността от творческо осмисляне от докторантите на въпросите за методологията на научното изследване.

Мотивацията на настоящия курс има следните три опорни точки: първо – началните поднания за изследователския процес следва да се предоставят чрез образователната система според нормативната регламентация на организацията на обучението в докторантура; второ – „докторантският страх” е породен основно от недостатъчно познаване на изследователския цикъл и неговите закономерности; трето – усвояването на умения за детайлен, аналитичен подход към дадено явление или процес и в по-широк план – формиране на култура на мислене у докторанта, е необходимост, която заявява все по-остро своето присъствие.

Целта на лекионния курс е да се помогне на докторантите да осъществят прехода от хаоса на ежедневното знание към структурата на научното познание, от обзора към анализа, от измамната псевдонаучносст към научното изследаване. В резултат на досегашното обучение по дисциплината докторантите успяват значително да подобрят качеството на своите докторнтски научни изследвания и дисертации.

Методът на преподаване е „учене чрез правене” (learning by doing), който позволява докторантите да разработват оделни елементи от структурата на научното си изследване в продължение на курса. Практическият резултат от обучението в първи семестър е разработена структура на дисертаионното изследване. Във втори семестър се стремим към написване на първа научна статия като продукт от обучението.

Съдържанието на курса е разпределено в шест модула като всеки от тях представя основен проблем от веригата: разработване, защита, популяризиране на научното творчество. Акцент е поставен върху методологията и конкретните методики на научноизследователския процес.

I КУРС:

ОСНОВНА ЦЕЛ: Овладяване на принципите, методологията на научното изследване

2-ри СЕМЕСТЪР:

ОСНОВНА ТЕМА: Научният метод в тристепенната структура на науката

ОСНОВНА ЦЕЛ: Изграждане на структура на дисертационното изследване

АУДИТОРНА ЗАЕТОСТ:  30

УЧЕБНИ ТЕМИ:

  1. Законова уредба на докторантурата в Р България.
  2. Ключови умения и компетенции на докторанта по изкуствата.
  3. Основи на научното творчество. Творчески процес. Инструменти на научното познание.
  4. Етапи на изследователския процес. Идеен етап. Същински етап. Формално оценъчен етап.
  5. Инфраструктура на дисертационното изследване. Елементи на структурата. Вътрешно системни връзки. Дисертационната матрица
  6. Технология на разработването на дисертационното изследване
  7. Избор на проблем и формулиране на тема
  8. Обект и предмет на изследването
  9. Цел и задачи на дисертационното изследване
  10. Формулиране и доказване на хипотеза
  11. Извеждане и формулиране на научни приноси
  12. Методи на научното изследване
  13. Качествени изследователски методи
  14. Количествени методи на изследване
  15. Статистически методи за анализ
  16. Технология на емпиричните социологически изследвания

ИЗПИТ: Представяне и защита на структура на дисертационното изследване

II КУРС, 3-ти СЕМЕСТЪР:

ОСНОВНА ТЕМА: Научните жанрове: особености на научната статия

ОСНОВНА ЦЕЛ: Подготовка и написване на първа научна статия по темата на дисертационното изследване

АУДИТОРНА ЗАЕТОСТ:  30

ИЗПИТ: Представяне и защита на първа научна статия

УЧЕБНИ ТЕМИ:

  1. Писмени научни жанрове. Първични научни жанрове. Вторични научни жанрове. Презентационни научни жанрове. Оценъчни научни жанрове.
  2. Жанрови особености на научна статия, студия, монография.
  3. Авторефератът като паспорт на дисертацията. Съдържателни изисквания. Изисквания относно формата. Подходи при написването на автореферата.
  4. Рецензията като оценъчен научен жанр. Критерии за добра дисертация. Пропуски в написването и защитата на дисертацията.
  5. Информационно осигуряване на научното изследване.
  6. Технология на работата с източниците на информация.
  7. Систематизиране на научната информация
  8. Библиографско описание, цитиране.
  9. Евристична стойност (приносни моменти). Смооценка на риска при изготвянето и защитата на научното изследване.
  10. PR на научно изследване. Защита на дисертацията като специално събитие. Участие в научни форуми. Научните публикации като PR в научната среда. Методи и форми за обществено популяризиране на работата.
  11. Обществена ангажираност на изследователя.

МЯСТО НА ПРОВЕЖДАНЕ НА ЗАНЯТИЯТА: НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА:

  1. Албрехт, К. Социалната интелигентност, С., 2006
  2. Бердяев, Н., Съчинения в шест тома. Том 3: Смисълът на творчеството. Кризата в изкуството, С. 2004 г.
  3. Гарднър., Х. Нова теория за интелигентността. Множествената интелигентност на 21 в., С., 2004 г.
  4. Лулански, П., Атлас по методика на икономическите изследвания. С., УИ «Стопанство», 2013.
  5. Михайлов, С., Емпиричното социологическо изследване, С.,
  6. Поликаров, А., Методология на научното познание, София
  7. Съйкова, Ив., С. Тодорова, Статистическото изследване, С., 1994 г.
  8. Философия на науката. Антология. (съставители: Сергей Герджиков и К. Янакиев). С., 1999 г.

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CAPTCHA Image

*