Учебна програма

ИЗТЕГЛИ: УЧЕБНА ПРОГРАМА – БИЗНЕС АНАЛИЗ

УЧЕБНА ПРОГРАМА

“БИЗНЕС АНАЛИЗ “

BUSINESS ANALYSIS

 

Преподавател: доц. д-р Любомир Тодоров

АНОТАЦИЯ

 

       Учебната дисциплина “Бизнес анализ” е специална, избираема за студентите от специалност “Счетоводство” и се изучава през осмия семестър на ОКС “Бакалавър”. Учебният курс представлява продължение и надстройка на дисциплината “Финансово-стопански анализ”, изучавана през седмия семестър. Програмата по Бизнес анализ обхваща предимно такива обекти и направления на икономическия анализ на предприятието, които не са включени в основния курс по “Финансово-стопански анализ”. Целта е студентите да разширят и задълбочат своите знания в областта на стопанския анализ. Акцентът е поставен главно върху съвременните направления и способи на финансовия и бизнес анализ, като стойностно-ориентираните подходи за измерване ефективността на бизнеса, моделите за стратегическо управление на предприятието и оценка на постигнатите резултати, анализа на бизнес риска, финансовата диагностика на предприятието, стойностната оценка на предприятието и определянето на справедливата стойност на акциите и дяловете, сравнителните оценки на компании при инвестиране в акции, управлението на предприятие в криза, разработването на бизнес проекти, оценката на ефективността на инвестициите и др.

      

СПИСЪК НА ТЕМИТЕ

 

Тема 1

Оценка на бизнес риска на предприятието. Същност и компоненти на бизнес риска. Обща оценка на бизнес риска – макроикономически риск, отраслов риск, пазарен риск, вътрешнофирмен риск, риск по отношение на факторните пазари. SWOT-анализ (силни и слаби страни, възможности и заплахи). Анализ на динамиката и вариацията на основните бизнес показатели. Корекции за инфлация при изчисляване средния темп на ръст на показателите.

Тема 2

Оценка на оперативния ливъридж (DOL) и зоната на безопасност (MS) на предприятието. Приложение на метода „Критична точка на продажбите” при оценката на бизнес риска. Особености на метода при многопродуктова структура. Фирми с висок и фирми с нисък оперативен ливъридж. Зона на безопасност и вариация на продажбите. Способи за разпределение на разходите на относително-постоянни и променливи. Метод на чувствителността за оценка на бизнес риска. Изследване реакцията на оперативната печалба при неблагоприятни промени в основните преки фактори.

Тема 3

Финансова диагностика на предприятието. Същност на финансовия риск. Специализирани модели за оценка на финансовия риск. Z-score модел. Интерпретация на получените резултати. Изследване на финансовия риск на български компании. Модел на Фулмър. Модел на Спрингейт. Предимства и недостатъци на специализираните модели за оценка на финансовия риск.

Тема 4

Оценка на финансовото състояние на предприятието (Financial Ratios Analysis). Динамика и структура на счетоводния баланс. Онагледяване на получените резултати чрез диаграми. Оценка на финансовата устойчивост на предприятието. Условия за финансова устойчивост. Степени на финансова устойчивост. Оценка на ликвидността и платежоспособността. Статична и динамична ликвидност. Анализ на вземанията и задълженията. Краткосрочно финансово планиране във фирмата. Роля и задачи на бизнес анализа при антикризисното управление на предприятието.

Тема 5

Доходност на бизнеса (рентабилност). Подходи и модели за измерване ефективността на бизнеса. Традиционни модели – ROA, ROE, ROI, ROS, EPS, DuPontmodel. Сравнителен и факторен анализ на основата на традиционните модели. Особености при практическото им приложение. Предимства и недостатъци на традиционните модели. Доходност на бизнеса и темпове на растеж. Темп на вътрешен растеж (IGR) и темп на устойчив растеж (SGR).

Тема 6

Оценка на финансовия ливъридж (DFL) на предприятието. Същност на финансовия ливъридж. Модели за анализ на финансовия ливъридж. Връзка между финансов и оперативен ливъридж. Съвкупен ливъридж (DTL). Оптимизиране на капиталовата структура при зададени ограничителни условия. Анализ на обращаемостта на активите. Обращаемост и капиталоемкост. Модели за оценка влиянието на обращаемостта върху ефективността на бизнеса.

Тема 7

Стойностно-базирани модели за оценка на бизнеса (VBM) – същност и класификация. Модели за измерване на добавената стойност или възвръщаемостта през даден период. Модели основани на икономическата печалба – Остатъчна оперативна печалба (ReOI), Остатъчна чиста печалба (RE), Икономическа добавена стойност (EVA). Основни корекции при модела EVA.

Тема 8

Модели основани на паричните потоци – Парична възвръщаемост на инвестирания капитал (CFROI), Варианти за определяне на CFROI. Изчисляване на CFROI с помощта на MS EXCEL. Парична добавена стойност (CVA), Акционерна добавена стойност (SVA). CVA-модел на Бостънската консултантска група.

Тема 9

CVA-модел на Ottosson и Weissenrieder. Особености при изчисляване на участващите показатели (OCF, OCFD). Интерпретация на резултатите от анализа. SVA-модел на Rappaport. Примери за практическо приложение на моделите. Предимства и недостатъци на моделите. Модели, базирани на сравнителна или пазарна оценка –  Пазарна добавена стойност (MVA), SVA(2), Обща възвръщаемост за акционера (TSR).

Тема 10

Подходи и модели за оценка стойността на бизнеса (Business Valuation Models).  Модел на дисконтираните парични потоци (DCF-Valuation Model). Подходи и варианти за определяне на продължаващата стойност (CV). Способи за прогнозиране на свободните парични потоци от дейността (FCF). Алгоритъм на DCF-Valuation Model. Определяне на оперативната стойност и на стойността на предприятието като цяло.

Тема 11

Модел на икономическата добавена стойност за оценка на стойността (EVAValuation Model). Определяне на продължаващата стойност (CV). Алгоритъм на EVAValuation Model. Определяне на оперативната стойност на предприятието. Връзка между EVAValuation Model и DCF-Valuation Model. Приложение на DCF-Valuation Model и на EVAValuation Model за определяне справедливата цена на акциите и дяловете.

Тема 12

Метод на пазарните сравнения (Relative Valuation) и метод на фундаменталните променливи (Fundamental Variables Approach). Коефициенти „Цена – доход” (p/e),  „Цена – счетоводна стойност” (p/b) и „Цена – продажби” (p/s). Способи за определяне на фундаменталните коефициенти. Приложение на регресионния и корелационния анализ за извеждане на пазарните множители. Сравнителни оценки на компании при инвестиране в акции.

Тема 13

Способи за определяне на изискваната норма на възвръщаемост (цената на капитала). Средно-претеглена цена на капитала. Цена на дълга. Подход на синтетичния рейтинг. Цена на собствения капитал. Модел на капитализираните дивиденти (DCM). Модел за оценка на капиталовите активи (CAPM). Регресионни и фундаментални бета-коефициенти. Косвено приложение на CAPM. Модели на Дамодаран за определяне цената на собствения капитал за страни с развиващи се капиталови пазари. Определяне цената на капитала на български фирми. Подход „Натрупване на риска” (Build-up approach).

Тема 14

Анализ на инвестиционната дейност на предприятието. Предварителен и последващ инвестиционен анализ. Елементи на инвестиционния проект. Инвестиционни и текущи разходи. Положителни и отрицателни парични потоци. Варианти за определяне на нетните парични потоци (NCF). Методи за прогнозиране на продажбите. Оценка на ефективността на инвестициите. Метод на нетната сегашна стойност (NPV). Метод на вътрешната норма на възвръщаемост (IRR), Модифицирана вътрешна норма на възвръщаемост (MIRR), Индекс на доходността (PI), Коефициент „Ползи – разходи” (BCR), Дисконтов срок на възвръщане (DPBP), Метод на нетната бъдеща стойност (NFV), Анюитетен метод. Анализ на инвестиционния риск.

Тема 15

Модел на балансираната карта за оценка и стратегическо управление набизнеса (BSC). Основни аспекти за оценка и управление в BSC („Финанси”, „Вътрешни бизнес-процеси”, „Клиенти”, „Познания и развитие”). Примерни показатели в BSC. Метрифициране на показателите. Скали за оценка. Етапи при разработването и изпълнението на BSC. Примерна BSC на производствена компания.

 

ЛИТЕРАТУРА:

Основна:

1. Тодоров Л., Съвременни модели за оценка на бизнеса, Второ издание, „Нова звезда“, 2014г.

Допълнителна:

1.Касърова В., Финансов анализ, НБУ, 2013г.

2. Иванова Р., Тодоров Л., Финансово-стопански анализ, Тракия-М, 2008г.

3. Ненков Д., Оценка на инвестициите в реални активи, УИ Стопанство, 2005г.

4. Орешарски П., Финансов анализ и управление на инвестициите, Люрен, 1992г.

5. Copeland T, T. Koller, J. Murrin, Measuring and Managing the Value of the Companies, John Weley & sons, N.Y., 2000

6. Damodaran A., Investment Valuation. Tools and Techniques for Determining the Value of Any Asset, John Weley & sons, N.Y., 2002