Дигитална социология – учебна програма

Дисциплината „Дигитална социология” се чете пред студентите в ОКС „Бакалавър” от направление „Социология, антропология и наука за културата” от учебната 2018/2019 г.

Основните теми залегнали в учебната програма по „Дигитална социология“ са:

РАЗДЕЛ 1. ДИГИТАЛНИ ТРАНСФОРМАЦИИ

1. ИНФОРМАЦИОННО-ТЕХНОЛОГИЧНА ПАРАДИГМА. ДИГИТАЛНИ ПОЛЕТА, МРЕЖИ И ЦИФРОВ КАПИТАЛ. Информационни революции. Създаване на съдържание, връзки и капитал.

2. МНОГОИЗМЕРНОСТ НА СЪЩНОСТТА НА ИНТЕРНЕТ И НЕГОВОТО ВЪЗДЕЙСТВИЕ ВЪРХУ СОЦИАЛНИЯ СВЯТ. Интернет като мрежа. Интернет като социално пространство. Интернет като медиум (комуникационнен канал, медиа). Интернет като технология.

3. ДИГИТАЛНО НЕРАВЕНСТВО И РАЗДЕЛЕНИЕ. ДИГИТАЛНА СТРАТИФИКАЦИЯ НА ОБЩЕСТВОТО. Дигиталните неравенства в информационното общество. Първо ниво на разделение – достъп. Второ ниво на разделение – използване на интернет. Измерения на дигиталното разделение. Дигитална грамотност. Индекси за дигитална грамотност и дигитално разделение.

4. ПРЕОСМИСЛЯНЕ НА ОБЩНОСТТА В ДИГИТАЛНАТА ЕПОХА. Виртуалната общност. Кибер-общности. Виртуална идентификация. Свързване в дигиталното пространство. (Псевдо)социализация.

5. ВИРТУАЛНИЯТ ЧОВЕК. Изграждане на идеален образ. Изграждане на представа за себе си, представа в другите за теб, реален аз. Паралелният свят в съзнанието на личността. Виртуална идентификация. Електронно номадство. Самоопубличностяване и доверие. Свобода и избор за осъществяване на контакти, контрол върху ситуацията, представяне на идеален образ, изфабрикуван от дефицити и желание. Или илюзорна социална активност.

6. ДИГИТАЛНИЯТ ЧОВЕК. Репутация и идентичност в дигиталната епоха. Как големите данни и алгоритми оформят дигиталната идентичност. Какво казват големите данни за нас. Как алгоритмите обработват данните. Информацията като овластяване на другите.

7. ИНТИМНОСТ В ДИГИТАЛНАТА ЕПОХА. Междуличностни взаимоотношения, интимност и личността в дигиталната епоха. Промяна в представата за личен живот и търсене на интимност. Медиираните взаимоотношения – запазване и задълбочаване на интимността и близостта или разрушаване и загуба на интимност? Парадоксалната природа на онлайн връзките. Емоциите онлайн.

8. КИБЕРАКТИВИЗЪМ (АКТИВНАТА ГРАЖДАНСКА ПОЗИЦИЯ В КИБЕРПРОСТРАНСТВОТО). ДИГИТАЛНИЯТ ГРАЖДАНИН. Политическо участие и практики на гражданство чрез ИКТ. Идентичност – принадлежност и активизъм в дигиталното общество.

9. „ВОЙНАТА“ ЗА ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ. „Публичните интелектуалци“ в медиите и интернет. (Де)легитимиране на властта. Филтриране на информацията. Fake news. Тролове. Хибридна война. „Data smog“.

10. НАДЗОР. Неприкосновеност, наблюдение и надзор. Сигурност в киберпространството. Декларация за свобода на информацията и изразяването.

11. THE DARK SIDE OF THE NET. Киберпрестъпност. Кибернасилие. Онлайн тормоз. Кражба на идентичност. Нови форми на престъпност.

12. РЕГУЛАЦИЯ НА ВИРТУАЛНОТО ПРОСТРАНСТВО. Политики, международни регулативни документи, институции и организации.

13. ОБЩУВАНЕ И НЕТИКЕТ В УЕБ-МРЕЖАТА.

14. ЕТИКА НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ. Предизвикателствата пред концепцията за идентичността. Поверителността като фундаментално право.

РАЗДЕЛ 2. ДИГИТАЛНИ ПРАКТИКИ – ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ТЕХНОЛОГИИТЕ В РАЗЛИЧНИ ОБЩЕСТВЕНИ СФЕРИ

15. Е-бизнес и е-търговия.

16. Електронно банкиране и финанси

17. Дигитален труд и виртуална миграция.

18. Електронно правителство и управление.

19. Здравето в дигиталната епоха и е-здраве.

20. Образованието в дигиталната епоха и е-обучение.

21. Дигитална култура и дигитализиране на културата.

22. Дигитално градско пространство.

23. Е-околна среда.

24. Виртуална вяра и онлайн духовни практики.

РАЗДЕЛ 3. ИНТЕРНЕТ ИЗСЛЕДВАНИЯ

25. ИНТЕРНЕТ ИЗСЛЕДВАНИЯ. Технологията като обект на изследване. Употребата като обект на изследване. Политиките като обект на изследване.

26. ПОДХОДИ, МЕТОДИ И ИНСТРУМЕНТИ ЗА ИЗСЛЕДВАНЕ НА СОЦИАЛНИТЕ МЕДИИ И СЪБИРАНЕ НА ЕМПИРИЧНИ ДАННИ.

27. ПРОФЕСИОНАЛНИ СТАНДАРТИ И ЕТИЧНИ НАСОКИ ЗА ОНЛАЙН ИЗСЛЕДВАНИЯ.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА

А. ОСНОВНА ЛИТЕРАТУРА

  1. Кастелс, Мануел. Информационната епоха. Икономика, общество, култура. Т.1 Възходът на мрежовото общество. Изд. Лик, С., 2004.
  2. Христова, Мариета. Интернет като инструмент за заемане на активна гражданска позиция в киберпространството и мобилизиране на гражданска активност извън него. В: Проблеми на постмодерността, Т. 7, брой 3, 2017, с. 269-296. Достъпен на http://ppm.swu.bg/media/47423/hristova_marieta.pdf.
  3. Христова, Мариета. Дигиталният аз в дигиталният свят. Доклад изнесен на Седма национална научна конференция с международно участие “Дигиталната икономика и предизвикателствата пред бизнеса”, 19-20 юни 2018 г., София, УНСС. В: Сборник с доклади “Дигиталната икономика и предизвикателствата пред бизнеса”, Том 7/2019, Изд. Авангард Прима, София, 2019, с. 219-226.
  4. Cavanagh, Allison. Sociology in the age of the internet. Open University Press, McGraw Hill. 2007.
  5. Lupton, Deborah. Digital Sociology. London and New York: Routledge. 2013.
  6. Marres, Nootje. Digital Sociology: the reinvention of social research, Cambridge: Polity. 2017.
  7. Orton-Johnson, K. and N. Prior (Eds) (2013) Critical Perspectives in Digital Sociology, Palgrave MacMillan, Basingstoke.

Б. Допълнителна литература

  1. Алтър, Адам. Неустоими. Възходът на пристрастяващите технологии и бизнесът, който ни държи в техен плен. Изд. Хермес, 2018.
  2. Бен-Зеев, Аарон. Любовта онлайн: емоциите в интернет. Лик, 2005.
  3. Дертузо, Майкъл. Какво ще бъде? Как светът на информацията ще промени живота. Изд. ЖАР – Жанет Аргирова, 2001.
  4. Галоуей, Скот. The FOUR. Скритата ДНК на Амазон, епъл, фейсбук и гугъл. Изд. Изток-Запад, 2018
  5. Кар, Николас. Под повърхността: Как интернет влияе върху мислите, четенето, мисленето и паметта. Изд. ИнфоДАР, 2012.
  6. Лъкет, Оливър. Майкъл Кейси. Социалният организъм. Пътеводител в бъдещето на социалните мрежи. Изд. Кръгозор. 2017.
  7. Михайлова, Катя. Дигитално разслояване в съвременното българско семейство. В: Нови медии 21. Достъпно на: http://www.newmedia21.eu/analizi/digitalno-razsloyavane-v-sa-vremennoto-ba-lgarsko-semejstvo-konfliktnost-ili-sa-vmestyavane-mezhdu-roditeli-i-detsa/
  8. О’Райли, Тим. Бъдещето. Какво ни носи то и защо това зависи от нас. Изток-Запад, 2018.
  9. Попова, Мария. Виртуалният човек. Второ издание. Фабер, С., 2012.
  10. Проданов, Хр. Дигиталната политика. Фабер, 2012.
  11. Ракаджийска, Теменуга. Виртуалната среда и трансформация на социалните общности. В: Обществената трансформация в България, Европа и Света, София, с. 109-114,
  12. Ракаджийска, Теменуга. Предизвикателствата на дигиталната епоха пред качественото образование по социология (Може ли логосът да бъде атрактивен?). В: Научни трудове на УНСС, Том 1, 2018, София, Изд. Комплекс на УНСС.
  13. Ракаджийска, Теменуга. Социалният капитал през 21 век. В: Политически хоризонти, бр. 3, 2017.
  14. Ракаджийска, Теменуга, Михаела Мишева, Мариета Христова. Социалният капитал като личностно достояние. В: Научни трудове на УНСС, Том 2-3, 2015, София, Изд. Комплекс на УНСС, с. 179-234.
  15. Рифкин, Джереми. Епохата на достъпа. Новата култура на хиперкапитализма, в която целият живот е платено преживяване. Изд. „АТИКА“ С., 2001.
  16. Тодорова, Мариана. Изкуственият интелект. Кратка история на развитие и етични аспекти на темата. Изд. Изток-запад, 2020
  17. Фидлър, Роджър. Медиаморфоза: Да разберем новите медии. Изд. Кралица Маб, 2005.
  18. Фрай, Хана. Здравей, свят. Как да бъдеш човек в епохата на компютрите. Изд. Изток-запад, 2019
  19. Харари, Ювал. 21 урока за 21 век. Изд. Изток-запад. 2019.
  20. Христова, Мариета. Дигиталната социология като нова практика и стандарт в обучението по социология. В: Научни трудове на УНСС, Том 1, Изд. Комплекс на УНСС, София, 2018.
  21. Христова, Мариета. Социални мрежи и/или социални медии. (изгубени в превода). В „Годишник”, Том XXVI на Бургаски свободен университет. Бургас, 2012, с. 361-368.
  22. Христова, Мариета. Активната гражданска позиция на младите хора в киберпространството. Международна научна конференция „Дигитална култура и общество“, ЮЗУ „Неофит Рилски“, Благоевград, 2017.
  23. Христова, Мариета. Виртуален и дигитален аз. Измислени или реални са те? Доклад изнесен на Четвърта международна кръгла маса „Проблеми на обществената комуникация”, 11-13 юни 2018 г., Благоевград.
  24. Шваб, Клаус. Четвъртата индустриална революция. Изд. Къща Хермес, София, 2016.
  25. Benkler, Yochai. (Author) The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. Yale University Press,
  26. DiMaggio, Paul, Eszter Hargittai. From the Digital Divide to Digital Inequality. Presentation at the annual meetings of the American Sociological Association in Chicago, August 2002.
  27. Gehl, Robert and Maria Bakardjieva. Socialbots and their friends. Routledge Taylor and Francis Group, New York and London, 2017.
  28. Hargittai, Eszter. Second Level Digital Divide: Differences in People’s Online Skills. First Monday 7, 4, 2002. Достъпен на: http://www.firstmonday.dk/issues/issue7_4/hargittai/, последно посетен на 16.12.2013 г.
  29. Hindman, Matthew. The Myth of Digital Democracy. Princeton University Press,
  30. Rheingold, Howard. The Virtual Community, 1993. Достъпно на http://www.rheingold.com/vc/book/
  31. Ruppert, E., Law, J., Savage, M. Reassembling social science methods: The challenge of digital devices. Theory, culture & society, 30(4), 22-46. 2013.
  32. Turkle, Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. Phenix, London, 1995.
  33. van Dijk Jan. The Digital Divide in Europe. In: The Handbook of Internet Politics, Routledge, London and New York, 2008.
  34. Van Dijk, The digital divide. Polity Press, 2019.
  35. Van Dijk, Jan, Deursen, Alexander. Digital skills. Unlocking the information society. Palgrave Macmillan, 2014.
  36. Wellman, Barry, Caroline Haythornthwaite. The Internet in Everyday Life. Blackwell Publishers, 2002.
  37. Wellman, Barry and Gulia, Milena. Net surfers don’t ride alone: virtual communities as communities. 1999.
  38. Web 1.0 vs Web 2.0 vs Web 3.0 vs Web 4.0 vs Web 5.0 – A bird’s eye on the evolution and definition, наличен на: https://flatworldbusiness.wordpress.com/flat-education/previously/web-1-0-vs-web-2-0-vs-web-3-0-a-bird-eye-on-the-definition/
  39. Национална програма цифрова България 2025, МТИТС, 2019.
  40. Ethics of information and communication technologies. 2012. EGE Opinion No. 26. Brussels: European Commission.

И други.

Видео ресурси:

The Social dilemma. 2020. Directed by Jeff Orlowski, Exposure Labs; Argent Pictures; The Space Program.

The Great hack. 2019. Directed by Karim Amer, Jehane Noujaim, The Othrs.

Her. 2013. Directed by Spike Jonze, Annapurna Pictures.

Електронни източници и ресурси:

Guide to World Social Indices – https://www.isa-sociology.org/en/opportunities/world-social-indices

The Digital Economy and Society Index (DESI) – https://digital-agenda-data.eu/datasets/desi/visualizations

ICT Development Index, International Telecommunication Union – https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/publications/mis/methodology.aspx

Network Readiness Index, World Economic Forum – https://networkreadinessindex.org/

E-Government Survey, United Nations – https://publicadministration.un.org/en/Research/UN-e-Government-Surveys

НСИ, НИРД, иновации и информационно общество. Използване на ИКТ от домакинствата и лицата. Използване на ИКТ и е-търговия от предприятията – https://www.nsi.bg/bg/content/13197/%D0%BD%D0%B8%D1%80%D0%B4-%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8-%D0%B8-%D0%B8%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%BE-%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE

Association of internet researchers – https://aoir.org/

ESOMAR/GRBN Online Research Guideline – https://www.esomar.org/what-we-do/code-guidelines/esomargrbn-online-research-guideline

Юни 2021 г.

гл. ас. д-р Мариета Христова