Онлайн медии / Online media

Дисциплината „Онлайн медии” има теоретико-практическа насоченост. Предвидени са теми, които да дадат на студентите съвкупност от знания и навици в областта на онлайн медиите, онлайн журналистиката и интернет комуникациите. Динамичните трансформации на медийната среда са разгледани от гледна точка на теорията, практиката, бизнес моделите, медиите, рекламата, ПР-а, съдържанието, разпространението, етиката, свободата на словото, жанровете, видовете онлайн журналистика, онлайн аудиторията. Описана е появата на онлайн медиите и техните трансформации от 90-те години на ХХ в. до сега. Анализирани са спецификите на онлайн версиите на вестници, радио и телевизии, както и на виртуално специфични медии. Фокусът в курса е върху променената медийна и журналистическа парадигма и ефектите от трансформациите на медийната екосистема.

Теми:

  1. ИНТЕРНЕТ КАТО МУЛТИМЕДИЙНА ПЛАТФОРМА Интернет и социалните комуникации. Интернет и технологии. Регулация на интернет. Рискове и ползиКазуси: World Wide Web Consortium (W3C), TED Talks, The Guardian  – Battle for the internet
  2. ИСТОРИЯ НА ОНЛАЙН МЕДИИТЕ Вестниците – първите новинарски сайтове в интернет. Хронология на медийния пренос в онлайн среда. Ключови моменти в онлайн вестниците и онлайн журналистикатаКазуси: Palo Alto Online, The Raleigh News & Observer, Telegraph.co.uk, The Guardian, The Washington Post, The New York Times on the web, The Chicago Tribune, The Wall Street Journal Interactive Edition, The Philadelphia Inquirer
  3. ТЕОРЕТИЧНА РАМКА НА ОНЛАЙН МЕДИИТЕ Дефиниране. Понятиен апарат. Традиционни медии в интернет (вестници, радио телевизия) и виртуално специфични медии (онлайн / конвергентни медии, социални медии).Казуси:(1) Световният опитBBC, CNN; ProPublica;

    (2) Онлайн медиите в България

  4. ВИЗУЛНО РАДИО И РАДИО НАРАТИВ „I saw it on the radio“ – визуализация на радиоразказа и запазване на водещата роля на радиото. Трансформация на вида на радиосъдържаниетоКазуси: KSJE, RADIO COMPANY, WGRD(FM), Radio World
  5. ОНЛАЙН ТЕЛЕВИЗИЯ Пренос на телевизията в интернет. Онлайн стрийминг.Казуси:(1) Телевизиите в интернет: BBC, CNN

    (2) Уеб-базирани стрийминг услуги: Netflix, Amazon, NOW TV, Hulu

  6. БИЗНЕС МОДЕЛИ В ОНЛАЙН МЕДИИТЕ Бизнесът с дигитално съдържание. Стари, нови и хибридни бизнес модели. Бизнес модели от гледна точка на достъпа, съдържанието, външните организации, технологиите, аудиторията.Казуси:(1) Медийни организации: The New York Times, Financial Times, The Economist, Forbes, Associated Press, Los Angeles Times, ProPublica, Daily Mail, Le Monde, The Wall Street Journal, The Guardian, BuzzFeed, Mashable, De Correspondent, Ricochet Media, Krautreporter, Süddeutsche Zeitung, Bild;

    (2) Платформи за групово финансиране: kickstarter.com, gofundme.com, indiegogo.com, spot.us

  7. ВИДОВЕ ЖУРНАЛИСТИКА В ИНТЕРНЕТ Журналистика на данните, мобилна журналистика, роботизирана журналистика (data journalism, mobile journalism (mojo), robo journalism). Работа с данни. Дигитални инструменти и верификация на съдържанието. Навлизане на мобилните технологии в журналистиката. Създаване на новини за мобилни устройстваКазуси: The Guardian, The New York Times, Reuters, Forbes, The Los Angeles Times, Die Zeit, Automated Insights
  8. ВИДОВЕ СЪДЪРЖАНИЕ В ОНЛАЙН МЕДИИТЕ Добавена реалност, виртуална реалност, 360о видео и снимки, лонгрийд, инфографика, таймлайн и др.Казуси: The New York Times, AP, Reuters, AFP, Graphic News
  9. ДИГИТАЛНИ ИНСТРУМЕНТИ ЗА МУЛТИМЕДИЕН РАЗКАЗ Елементи на мултимедийния разказ – видео, фотография, аудио, графики. Уеб инструменти за създаване на мултимедиен разказКазуси: Canva, Infogram, Piktochart, time.graphics
  10. ПРОФЕСИОЛНАНИ РОЛИ В ЖУРНАЛИСТИКАТА Актуален професионален профил на журналиста. Новите работни места в медиитеКазуси: Reuters, WSJ, NYT
  11. ПРОФЕСИОНАЛНИ КОМПЕТЕНЦИИ В ЖУРНАЛИСТИКАТА Актуални изисквания към професионалните умения на журналиститеКазуси: NYT, WSJ, Guardian, проучвания
  12. СОЦИАЛНИ МЕДИИ Дефиниране на социалните медии. Блогосфера и блогове. Сайтове за споделяне на видео, снимки, презентации и др.Казуси: Блогове, YouTube, Instagram, Facebook, Twitter, Slideshare, Scribd, Flickr, Pinterest, Reddit
  13. ГРАЖДАНСКА ЖУРНАЛИСТИКА Казуси:(1) блокчейн базираната платформа за гражданска журналистика Civil (civil.co);(2) Земетресението в Хаити (2010) „Окупирай Уолстрийт“, Арабската пролет, Турция (2013), Фъргюсън (2014)
  14. РАЗСЛЕДВАЩА ЖУРНАЛИСТИКА В ИНТЕРНЕТ Проблемни зони на качествената журналистика. Тенденции.Казуси: Wikileaks, ProPublica, Биволъ
  15. ИЗГРАЖДАНЕ И АНГАЖИРАНЕ НА ДИГИТАЛНА АУДИТОРИЯ Виртуални общности. Краудфъндинг и краудсорсинг за създаване на медиен продукт. Култура на участието. Отворена журналистика – насърчаване на участието на аудиторията. „Другите“ експертни гласове.Казуси: The Guardian, National Geographic, The New York Times, Wikipedia, De Correspondent