„Готови ли сте за това упражнение?“ беше първият ми въпрос в последното семинарно занятие по социология (сряда, 24 октомври). „Да“ с незначитени изключения, за щастие този път.
- Какво прочетохте?
- Много текстове. Единият 40 страници. Неразбираем.
- Кои са авторите и заглавията?
- Фром, Маркузе и Стоян Михайлов.
- Какво прочетохте в текста на Ерих Фром?
Мълчание… разлистване… мълчание… споглеждане… мълчание…
- За мен текста беше интересен. Авторът пише за ученето, любовта и брака. Че не трябва да запомняме наизуст, че постепенно в брака любовта охладнява, появяват се изневерите и любовниците, че партньорите се задушават, обичайки се, че всеки се стреми да притежава другия…
- Отново се потвърждава, че колкото повече инвестираш в нещо, толкова по-твое става то.
- Има хора, които искат да притежават, да имат. Има и хора, които искат да бъдат, да изграждат себе си.
- И в обществата е така: едни са ориентирани само от материалните си потребности, искат да притежават, да имат. Други развиват и духовните си потребности – самоизграждат се.
От тук насетне дискутирахме оживено, не просто емоционално, но с ясно отличаваща се рационалност: дали балансът между задоволяването на материалните потребности – да имам и духовните потребности – да бъда, не е основен в саморазвитието и на обществото и на човека като социологическа система; може ли да се правят методологически преноси между човека като микро- и обществото като макросистемно равнище; кои потребности са изкуствени, как се произвеждат те, не е ли тяхното производстово и задоволяване една „глобална манипулация“; може ли човекът въпреки всичко да бъде свободен и едновременно с това социален; свободни ли са медиите в България и какво означава да са свободни…
Някъде измежду многото думи в аудиторията и на дъската, открихме КЛЮЧ към изкуството да бъдеш СВОБОДЕН.
* * *
Благодаря Ви, колеги за подготовката и активното участие в този семинар. Вярвам, че и Вие сте открили полезността за себе си, така както аз открих моята. И с удоволствие, а смея до си помисля, че и за Вас ще е удоволствие, Ви поставям следващата домашна задача:
- Моля, прочетете текста на Ерих Фром „Бягство от свободата“ в „Текстове 2“, с. 637-662, но не за да пишете реферативно есе или нещо подобно, а само, за да научите къде е ключалката за ключа към свободата и как да го завъртите, за да отворите вратата.
* * *
Извинявам се на група 1511, с която не успяхме да проведем семинара, по най-ефективен начин, поради едно емпирично проявление на обществения проблем „Детска агресия“ в семейството ми.
* * *
За любознателните
Ако последвате връзките по-долу, ще видите видеоинтервю с Ерих Фром (четири части) – по всички основни негови теми: да имаш или да бъдеш, изкуството да обичаш, бягството от свободата, анатомия на деструктивното общество и др.
.
Ваша,
Катя Михайлова
.
Катя Михайлова says:
Станислава и Радина, Вие очевидно ползвате по-старото издание на „Текстове 2“ от 2005 г. В него „Бягство от свободата“ започва на 556 стр., както казвате. В курса работим по „Текстове 2“ от 2011 г., където са направени редица авторски редакции и допълнения. Съжалявам за неудобството, но и се радвам, че продукта „Текстове 2“ непрекъснато се развива в името на знанието на своите читатели.
Радина Борделова says:
Таня, не е само при теб.
Станислава Цветкова says:
Само при мен ли има някакво объркване в учебника, понеже „Бягство от свободата“ на Ерих Фром се намира на страница 556, а на страница 638 е Кристофър Лаш – „Бунтът на елитите и предателството към демокрацията“?