По този въпросник ще бъдат изпитвани студентите от специалност „Социология“, 6 семестър, които не са участвали в груповия изследователски проект „Доверие в медиите“. Моля, всеки да избере по 1 въпрос, по който предварително (преди изпита) да се подготви. На изпита ще развиете устно избраният от вас въпрос.
Оценката се формира от: ниво на представяне по време на изпита и участие в проекта „Свобода на медиите“, който следва да бъде представен утре – 12 май 2015 г.
Въпроси
- Социология на медиите и обществената комуникация в призмата на българската социологическа школа. Медийната и комуникационна система в логиката: обществени потребности и дейности за тяхното задоволяване. (Стоян Михайлов, Тодор Петев, Христо Бонев). Позициониране на медийната система в макромодела за обществото като социологическа система (Стоян Михайлов, Тодор Петев).
- Устойчивост на дигиталната комуникационна система като обществена система. Толкът Парсънс – кибернетичен модел за устойчивост на системите. Приложимост при конструирането на дигиталната комуникационна система за превенция на обществени деструкции, кризи и конфликти.
- Теоретико-конептуално осмисляне на въздействието на медийната и комуникационна система върху индивида, общността, обществото. Двустепенен поток на комуникация и органичени ефекти на медиите (Изследването „Декатур”, Лазарсфелд, Кац), Култивационен анализ (Джордж Гербнер). Използване – удовлетворение (Кац, Гуреевич, Хаас). Спирала на мълчанието (Елизабет Ноел-Нойман).
- Медиите и властта. Позициониране на медийната и комуникационна система във властовата и институционална йерархия на съвременното общество (Елиезер Алфандари, Джон Гълбрайт). Взаимодействия между медийното и политическото, властовото поле (Пиер Бурдийо). Медиите и елитите. Медиите като елит. Обществена отговорност на елита или бунт на елитите и предателство към демокрацията (Кристофър Лаш, Джон Кийн). Парадоксът „богати медии – бедни демокрации” (Робърт Макензи) като обществена деструкция.
- Дигиталната комуникационна система и социалните неравенства. Цивилизационно и дигитално разслояване – информационна, индустриална и аграрана цивилизация (Михаил Мирчев). Дигитално неравенство (Ди Маджио, Харигати, Ян ван Дик). Социална диференциация по линия на новата функционална грамотност в информационното общество – медийна и дигитална грамотност. Асиметричност на информационната цивилизация. Измерения на конфликтност и логика на съвместяване.
- Свобода и цензура в дигиталната комуникационна система. Позитивна и негативна свобода (Ерих Фром). Хоризонти на творчеството и параметри на регулация, само- и корегулация на медийната система. Комуникационни права и свободи на гражданите.
- Емпирични изследвания – качествени и количествени методики за изследване на дигиталната комуникационна система. Евристичен потенциал на изследванията в управленската дейност. Представителна и достоверна информация. Етика в емпиричната работа. Научна и методическа отговорност. Обществено съзнание.
- Източници на информация и бази данни за развитието на медийната и комуникационна система на информационното общество. Световни и европейски индекси за ниво на развитие на медийната и комуникационна система в системата на обществото като цяло. (Freedom of the Press, Internet usage, ICT development, DOI, Network Readiness).
- Трансформации на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. Достъп и участие на аудиториите. Медийна грамотност. Аудитория – комуникатор (медия): динамика на активността. Аудиторията като създател, творческа аудитория срещу аудиторията-получател. Аудиторията като тълпа срещу овластяването на аудиторията в дигиталното комуникационно пространство. Аудиторно поведение при криза.
ЛИТЕРАТУРА
Основна
- Алфандари, Е. Медиите и властта. София , 2000.
- Бонев, Христо. Социология на журналистиката. 1982.
- Бонев, Христо. Социология на масовата комуникация. 2002.
- Гълбръйт, Дж. Анатомия на властта. София, Христо Ботев, 1993.
- Елюл, Жак. Унизеното слово. София: Гал-Ико, 2005.
- Знеполски, И. Новата преса и преходът. Трудното конструиране на четвъртата власт. София, 1997.
- Камбъл, Дж. Творческа митология. София: Рива, 2007.
- Камбъл Дж. Пътища към блаженството. София: Изток-Запад, 2006.
- Кастелс, М. Възходът на мрежовото общество. Информационната епоха: икономика, общество и култура. Том 1. София, Изд. „ЛиК”, 2004.
- Кастелс, М., Силата на идентичността. Информационната епоха: икономика, общество и култура. Том 2. София, Изд. „ЛиК”, 2006.
- Кийн, Дж. Медиите и демокрацията. София, Изд. „ЛиК”, 1999.
- Льоса, М. Цивилизация на зрелището. София: „Колибри”, 2013.
- Маркузе, Х. Едноизмерният човек. Изследвания върху идеологията на развитото индустриално общество. София, Изд. „Христо Ботев”, 1997.
- Мирчев, М. Социална динамика и цивилизационно разслояване. София, „М-8-М”, 2009.
- Михайлов, С. Социологическата система. София, „М-8-М”, 2010.
- Михайлова, К. Телевизията за деца. Между пазарната логика и обществената мисия. София, Изд. „М-8-М”, 2011.
- Михайлова, К. Дигитално разслояване в съвременното българско семейство. В: нови медии 21. http://www.newmedia21.eu/analizi/digitalno-razsloyavane-v-sa-vremennoto-ba-lgarsko-semejstvo-konfliktnost-ili-sa-vmestyavane-mezhdu-roditeli-i-detsa/
- Михайлова, К. Достъп и участие на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. В: медии и обществени комуникации, бр. 3, септември 2009. Достъпно на: http://media-journal.info/?p=item&aid=57.
- Московичи, С. Ерата на тълпите. София. Изд. „Дамян Яков”, 2007.
- Ноел-Нойман, Е. Спирала на мълчанието. Общественото мнение – нашата социална черупка. София, ИК „Люрен”, 2004, с. 295. (Откъс наhttp://www.assa-m.com/marketing11.php)
- Палашев. Николай. Обществена комуникация. София: За буквите, 2010.
- Палашев, Никоалй. Комуникационна сигурност. София: За буквите, 2013.
- Петев, Т. Към социология на масовата комуникация. София: БАН, 1979.
- Петев, Т. Комуникационната спирала. София. 2010.
- Рифкин, Джеръми. Епохата на достъпа. София, Изд. „Атика”, 2001.
- Фром, Е. Бягство от свободата. София: Христо Ботев, 1992.
- Хабермас, Ю. Структурни трансформации на публичността. София: „Критика и хуманизъм”, 1994.
- Хаджийски, И. Бит и душевност на нашия народ. Том 1. София: Изток-Запад, 2002.
- Blumler, J. The Social Purposes of Mass Communication Research – the Transatlantic perspective. In& Journalism Quarterly, 55, 1985. p.219-230.
- Gitlin, T. Media Sociology: The Dominant Paradigm. In: Boyd-Barrett, O., Chris Newbold (eds.) Approaches to Media. A reader.London, 2008., p. 21-33.
- Kastels, M. The Power of Communications. Sage, 2009.
- Katz, Elihu, Paul Lazarsfeld. Personal Influence: The Part Playes by People on the Flow of Mass Communications. (2nd Edition),USA, Transaction Publishers, 2009, p. (Originally published in 1955 by the Free Press).
- Lang, G. and Lang, K. Mass Communication and Public Opinion. Strategies for Research. In: Rosenerg, M at all eds. Social Psychology, Social Perspectives.New York, 1981, p. 653-682.
- McQuail. Denis. Sociology of Mass Communication. In: Annual Review of Sociology. Vol. 11, (1985), pp. 93-111.
- Merton, Robert. Social Theory and Social Structure. The Free Press, 1968.
- Rosengren, K. E. Advances in Comminication Research: One Paradigm or Four. In: Journal of Communcation, 1983, 33(3), P. 185-207.
Допълнителна
- Арънсън, Е. Човекът – социално животно. София, Изд. „Дамян Яков”, 2009.
- Градев, Д. Социална психология на масовото поведение. София.1995.
- Градев, Д. Стигма и личностна биография. Софоя, Изд. „Изток-Запад”, 2010.
- Канети, Е. Маси и власт. София,1996.
- Лаш, К. Бунтът на елитите и предателството към демокрацията. София, Обсидиан, 1997.
- Малецке, Г. Психология на масовата комуникация. София, 1994.
- Маклуън, М. Закони на медиите. София, 1995.
- Московичи, Серж. (ред.). Социална психология. София, Изд. „Дамян Яков”, 2006.
- Петев, Т. Теории за масовата комуникация. София: ФЖМК, 2004.
- Петев, Тодор. Комуникация и социална промяна. София, 2001.
- Попова, Снежана. Социално време и медиен разказ 1989-2000. София, Изд. „ЛиК”, 2002.
- Фидлър, Р. Медиаморфоза. София: Кралица Маб, 2005.
- Тофлър, А. Третата вълна. София, ИК „Пейо Яворов”, 1991. (Реферативно представяне на: http://www.assa-m.com/sociologia21.php).
- Филипов, Д. Медийната революция. Икономическа теория на медиите. София, УИ “Стопанство”. 2002.
- Barrat David . Media Sociology. Routledge, 2012.
- Boyd-Barrett, O., Chris Newbold (eds.) Approaches to media. A reader.London, 2008.
- Clifford G. Christians at all. Normative Theories of the Media.University ofIllinois Press, 2009.
- Curran, J. Jean Seaton. Power without responsibility. Routledge, 2003.
- Glover, D. The Sociology of the mass media. Causeway Books, 1984.
- Halmos, Р. The Sociology of Mass Media Communicators.University ofKeele, 1969.
- Katz, Elihu, JohnDurhamPeters, Tomar Liebes, Avril Orloff. Canonic Text in Media Research.Cambridge: Polity Press & Blackwell Publishing, 2003.
- Karsten, R., Denis McQuail, Nick Jankowski. Media use as social action: a European approach to audience studies. John Libbey, 1996.
- McCullagh, C., Jo Campling. Media Power. A Sociological Introduction. Palgrave, 2002.
- Mc Quail, D. Towards a Sociology of Mass Communication. Collier-Mcmillan, 1969.
- Mc Quail, D. Sociology of Mass Communication. SelectedReadings. Penguin.1972.
- Reese, S., Jane R. Ballinger, Pamela J. Shoemaker. The Roots of media sociology. 1993.
- Rosengren, K. Media Effects and Beyond. Routledge, 1994.
- Smith, J. Understanding the media: sociology of mass communication.Hampton Press, 1995.
- Tunstall Jeremy. Media Sociology. A reader.University ofIllinois Press, 1970