Бизнес анализът изучава икономическите явления и бизнес процеси, протичащи при осъществяване дейността на предприятието. С помощта на специфични показатели и модели той оценява функционирането на предприятието в различни аспекти – степен на ефективно използване на ресурсите, конкурентноспособност, ефективност на бизнеса, икономическа добавена стойност, степен на бизнес риск, степен на финансов риск, финансова устойчивост, ликвидност и платежоспособност, инвестиционен риск и др., а така също оценява и стойността на предприятието към даден момент, респ. определя реалната (справедливата) цена на неговите акции или дялове.
Бизнес анализът изпълнява специфични и разнообразни задачи. Те са свързани предимно с изследване на бизнес процесите в предприятието, разкриване на обуславящите ги фактори, измерване влиянието на факторите; разкриване на слабите места в бизнеса и възможностите за повишаване на ефективността; изучаване на бизнес средата с цел разработване на пазарни и бизнес стратегии, разработване на бизнес проекти, оценка на ефективността и риска при вземането на инвестиционни решения и др. Бизнес анализът може да се разглежда и като инструмент на стопанското управление, предвид неговата информираща и аргументираща функция за управлението. Той разполага с богат арсенал от научни методи и познания за изучаване на икономическите процеси в предприятието, посредством които се разрешават сложни въпроси, стоящи пред управлението. С помощта на резултатите от бизнес анализа, мениджърите аргументират своите решения и действия. Освен мениджмънта, други важни потребители на резултатите от анализа са собствениците (съдружници, акционери) и потенциалните инвеститори.