Рекламна комуникация / Advertising communication

Основна цел на курса е да представи рекламната комуникация като важен социокултурен процес – от самото си зараждане до наши дни. Ще бъдат проследени възникването на рекламата, употребата на разнообразни канали за нейното достигане до по-обширна аудитория, начините за въздействие, семантичните аспекти, видовете рекламна дейност и т.н. Основна характеристика на съдържанието на курса е усвояване на знание и критично мислене относно функционирането на рекламната комуникация: по какви начини въздейства върху потребителите и чрез какви средства ги превръща в активни потребители. Ще бъдат разгледани и анализирани множество кампании от различни периоди на разнообразни продукти, компании и идеологии.

Теми:

1. ВЪВЕДЕНИЕ В РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ 

Дефиниране на рекламната комуникация. Социокултурни дефиниции. Прагматични дефиниции. „8 критики към рекламата“ (Ерик Олсън)

2. ВЪЗНИКВАНЕ И ЕВОЛЮЦИЯ НА РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ 

Първи сведения за рекламна дейност. Рекламна комуникация в Античността (Помпей)

3. РЕКЛАМАТА ПРЕЗ ВЪЗРАЖДАНЕТО 

Рекламата във Флоренция. Рекламата в Лондон. Рекламата в Париж

4. РЕКЛАМАТА ПРЕЗ ВЪЗРАЖДАНЕТО В БЪЛГАРИЯ 

Характерни особености на рекламата през Възраждането. Рекламни интереси на възрожденския българин

5. РЕКЛАМАТА В АМЕРИКА 

Рекламните техники на Финиъс Барнъм. Рекламните кампании на Ivory soap (1882),  Uneeda biscuit (1899), Woodbury soap (1911), Cadillac – Penalty of leadership (1915), Camel (1921), Coca Cola – Santa (1931), Arrow shirts (1938), Arrow shirts (1938)

6. „ГОЛЕМИТЕ“ В РЕКЛАМАТА 

Клод Хопкинс (Claude C. Hopkins), Алберт Ласкер (Albert Lasker), Дейвид Огилви (David Ogilvy), Росър Рийвс (Rosser Reeves), Cтенли Ризор (Stanley Resor), Лео Бърнет (Leo Burnett), Уилям Бернбах (William Bernbach)

7. МОТИВАЦИОННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ В РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ 

Подпрагова реклама. Алфред Полиц. Ернест Дихтер. Ванс Пакард. Уилсън Браян Кий

8. СОЦИАЛИСТИЧЕСКАТА РЕКЛАМА 

Рекламата в СССР. Рекламата в България. Рекламата като стопанска информация, пропаганда на идеология, приложно изкуство и социално управление

9. ПАТРИОТИЧНИТЕ ПЛАКАТИ НА САЩ И РУСИЯ 

Пропаганда по време на война. Пропаганда в мирно време

10. МАНИПУЛАТИВНИ АСПЕКТИ НА РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ 

Рекламни кампании на тютюневата индустрия. Рекламни кампании на фармацевтичната индустрия

11. РЕКЛАМНА КОМУНИКАЦИЯ И ПСИХОЛОГИЯ 

Апелите в рекламната комуникация. Цветовете в рекламната комуникация

12. ИНТЕРКУЛТУРНА КОМУНИКАЦИЯ  И РЕКЛАМА 

Рекламата в Тайланд

13. МЪЖЕТЕ И ЖЕНИТЕ В РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ 

Полови стереотипи в рекламната комуникация. Трансформация на половите стереотипи

14. ПОЛИТИЧЕСКАТА РЕКЛАМА 

Америка: дебатът Никсън-Кенеди; кампанията на Барак Обама. Франция: Жак Сегела за Франсоа Митеран. Италия: Бепе Грило. Русия: Путин. България: Жак Сегела за СДС

15. СОЦИАЛНАТА РЕКЛАМА 

Създаване на социална стойност. Екологични кампании. Кампании против насилието. Кампании за съпричастност. Кампании за здравна превенция