Основна цел на курса е да представи рекламната комуникация като важен социокултурен процес – от самото си зараждане до наши дни. Ще бъдат проследени възникването на рекламата, употребата на разнообразни канали за нейното достигане до по-обширна аудитория, начините за въздействие, семантичните аспекти, видовете рекламна дейност и т.н. Основна характеристика на съдържанието на курса е усвояване на знание и критично мислене относно функционирането на рекламната комуникация: по какви начини въздейства върху потребителите и чрез какви средства ги превръща в активни потребители. Ще бъдат разгледани и анализирани множество кампании от различни периоди на разнообразни продукти, компании и идеологии.
Теми:
1. ВЪВЕДЕНИЕ В РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ
Дефиниране на рекламната комуникация. Социокултурни дефиниции. Прагматични дефиниции. „8 критики към рекламата“ (Ерик Олсън) |
2. ВЪЗНИКВАНЕ И ЕВОЛЮЦИЯ НА РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ
Първи сведения за рекламна дейност. Рекламна комуникация в Античността (Помпей) |
3. РЕКЛАМАТА ПРЕЗ ВЪЗРАЖДАНЕТО
Рекламата във Флоренция. Рекламата в Лондон. Рекламата в Париж |
4. РЕКЛАМАТА ПРЕЗ ВЪЗРАЖДАНЕТО В БЪЛГАРИЯ
Характерни особености на рекламата през Възраждането. Рекламни интереси на възрожденския българин |
5. РЕКЛАМАТА В АМЕРИКА
Рекламните техники на Финиъс Барнъм. Рекламните кампании на Ivory soap (1882), Uneeda biscuit (1899), Woodbury soap (1911), Cadillac – Penalty of leadership (1915), Camel (1921), Coca Cola – Santa (1931), Arrow shirts (1938), Arrow shirts (1938) |
6. „ГОЛЕМИТЕ“ В РЕКЛАМАТА
Клод Хопкинс (Claude C. Hopkins), Алберт Ласкер (Albert Lasker), Дейвид Огилви (David Ogilvy), Росър Рийвс (Rosser Reeves), Cтенли Ризор (Stanley Resor), Лео Бърнет (Leo Burnett), Уилям Бернбах (William Bernbach) |
7. МОТИВАЦИОННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ В РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ
Подпрагова реклама. Алфред Полиц. Ернест Дихтер. Ванс Пакард. Уилсън Браян Кий |
8. СОЦИАЛИСТИЧЕСКАТА РЕКЛАМА
Рекламата в СССР. Рекламата в България. Рекламата като стопанска информация, пропаганда на идеология, приложно изкуство и социално управление |
9. ПАТРИОТИЧНИТЕ ПЛАКАТИ НА САЩ И РУСИЯ
Пропаганда по време на война. Пропаганда в мирно време |
10. МАНИПУЛАТИВНИ АСПЕКТИ НА РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ
Рекламни кампании на тютюневата индустрия. Рекламни кампании на фармацевтичната индустрия |
11. РЕКЛАМНА КОМУНИКАЦИЯ И ПСИХОЛОГИЯ
Апелите в рекламната комуникация. Цветовете в рекламната комуникация |
12. ИНТЕРКУЛТУРНА КОМУНИКАЦИЯ И РЕКЛАМА
Рекламата в Тайланд |
13. МЪЖЕТЕ И ЖЕНИТЕ В РЕКЛАМНАТА КОМУНИКАЦИЯ
Полови стереотипи в рекламната комуникация. Трансформация на половите стереотипи |
14. ПОЛИТИЧЕСКАТА РЕКЛАМА
Америка: дебатът Никсън-Кенеди; кампанията на Барак Обама. Франция: Жак Сегела за Франсоа Митеран. Италия: Бепе Грило. Русия: Путин. България: Жак Сегела за СДС |
15. СОЦИАЛНАТА РЕКЛАМА
Създаване на социална стойност. Екологични кампании. Кампании против насилието. Кампании за съпричастност. Кампании за здравна превенция |