БНР

01 март 2022 г.

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров: Успех са самите преговори между Русия и Украйна

Русия иска трайно да реши въпроса със своята сигурност, казва ректорът на УНСС

Успех са самите преговори. Това, което гледам като изявления след това, в момента не дава някаква надежда.“ Това мнение изрази пред БНР за проведените вчера преговори между Киев и Москва проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС и експерт по национална сигурност.

Проф. Димитров посочи, че „може би е проверка на позициите и все пак някаква стъпка, че се търси мирно решение“.

Когато се тръгне към преговори, в които вече се доближават позициите, обикновено има спиране на огъня, тук не наблюдаваме такова нещо,  допълни Димитър Димитров. По думите му и двете страни са поставили неприемливи за другия искания.

„Но по-добре да има преговори и временно спиране на бойните действия, отколкото да продължава тази ескалация.“

За момента санкциите не играят такава роля. Продължава същия модел на санкции срещу хора, някои компании и някои банки, което засега на Русия вече не ѝ пречи като че ли“, коментира проф. Димитров в предаването „Преди всички“.

Руската страна има превес, но ако Украйна успее да задържи още няколко дни, ще се появи противодействащо усилие, което да помогне за преговорите, изтъкна проф. Димитров, според когото световният натиск ще се увеличава.

„Чисто аналитично, без емоции, без политически пристрастия, Русия иска трайно да реши този въпрос със своята сигурност. Предполагам ще търси разделяне на Украйна на две или три части, излаза си на Черно море, правителство в Киев или в другата част на Украйна. Ако Русия има пълномащабен военен успех. Затова те не ограничават операцията само в Донбас. Така са нещата, че вече за тях няма значение дали действат само в Донбас или в цяла Украйна“, отбеляза Димитър Димитров.

„Русия търсеше други решения и други договорености с НАТО и с ЕС, най-вече със САЩ, но когато не постигна тези цели, реши да премести акцента върху Украйна и поне да постигне някакви цели, някакви постижения в тези неща. Ако не се постигне едната цел, се търси решение по план Б, втората алтернатива, третата алтернатива.“

Според преподавателя привеждането на ядрените сили на Москва в повишена готовност вероятно са „блъф и показване на мускули“.

България трябва да се готви за последиците от кризата в Украйна и да бъдем по-фокусирани върху това, което ни очаква в близките месеци, категоричен е Димитров.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.


Bulgaria ON AIR

28 февруари 2022 г.

Проф. д-р Димитър Димитър, ректор на УНСС: България е в тежка ситуация, цените може много да скочат

„Около 30% от петрола и близо 40% от газта в ЕС идват от Русия“, каза ректорът на УНСС

Западът ще санкционира Руската централна банка. Какъв ще бъде ефектът?

„Въпросът със санкции винаги е бил противоречив. Зависи какви са санкциите, какво очаквате от тях и доколко санкциите може да разграничат наказанието на държавата и политическия елит и на това на обикновените хора. Сега виждаме и спортни санкции също. Санкциите са лесни понякога за въвеждане. Техният ефект обаче се появява доста по-късно“, заяви ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров в студиото на „Денят ON AIR“.

Целият разговор можете да гледате във видеото.


NOVANEWS

25 февруари 2022 г.

Ректорът на УНСС: Русия може да намери начин да заобиколи санкциите

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Конфликтът Украйна - Русия: дезинформация и хибридна война

Може би Украйна ще бъде разделена на 2 или на 3, властта ще бъде сменена, обясни той

„Не очаквах такова развитие, очаквах преговори. Явно Русия е стигнала предел и действа без значение какви са санкциите. Пределната полезност на санкциите се изчерпа. Те могат да бъдат заобиколени, ефектът им е доста дългосрочен. Руското ръководство да реши политически да реши проблема с Украйна, а не само с двете републики“. Това заяви за „Твоят ден“ проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС.

По думите му не се очаква увеличаване на санкциите. „Светът наблюдава какво се случва в Украйна. Има известно успокояване, че конфликтът ще бъде само там. Може би Украйна ще бъде разделена на 2 или на 3, властта ще бъде сменена. Русия търси тотална промяна в Украйна“, обясни той. И допълни, че пряка военна заплаха за България няма.

„Трябва да се помисли за енергийните и хранителните доставки. Мисли се за алтернативни варианти, икономиките и държавите могат да се адаптират. Сега няма газопровод, който да ни захранва през Украйна“, смята проф. Димитров. И уточнява, че вариантът за доставки на втечнен газ от САЩ е по-далечен.

Гледайте целия разговор във видеото.


Фокус

25 февруари 2022 г.

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Позицията на България относно Украйна трябва да бъде търсене на решения в рамките на НАТО и ЕС

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Обмисляме варианти за различни форми на присъствено обучение след 7 март, но при 100% зелен сертификат за всички, няма как да има присъствен учебен процес под каквато и да е форма

София. Позиция на България относно Украйна трябва да бъде търсене на решения в рамките на НАТО и ЕС. Това каза в интервю за предаването „Добър ден, България“ на Радио „Фокус“ проф. Димитър Димитров – ректор на Университета за национално и световно стопанство (УНСС) и експерт по национална сигурност.

„Нашата позиция трябва да бъде търсене на решения в рамките на НАТО и ЕС. Нашите военни и икономически са доста по-малки и самостоятелни няма как да направим нещо. Ние трябва да търсим решението на въпросите, свързани с националната сигурност, в рамките на ЕС и НАТО. Ако предприемем самостоятелни мерки, от какъвто и да е характер, няма да бъде разглеждано сериозно“, каза още той.

По думите на проф. Димитър Димитров ситуацията няма да бъде ограничена само в района на Домбас, а ще се търси политическо решение на цяла Украйна, съгласно руската страна.

„Аз бях един от тези експерти, които не предвиждаха по-нататъшно развитие на конфликта. Винаги има такива процеси – водят се преговори, поставят се искания, те се удовлетворяват или не се удовлетворяват. Явно в един момент руското ръководство е решило, че може да постигне политическите си цели чрез военни средства. Доколкото разбираме, отмъщава на военните действия, нещата няма да се ограничат само в района на Домбас, а ще се търси политическо решение на цяла Украйна, съгласно руската страна. Те говорят за демилитаризация на Украйна и за денацификация на Украйна, което означава смяна на правителството с промяна на политическия режим“, добави още той.

„Като че ли светът и всички държави смята, че това е нещо локално – просто конфликт между Русия и Украйна, който те си решават помежду си. ЕС, САЩ, Великобритания излизат в пакети от санкции, чиито ефекти обаче ще се проявяват дългосрочен план, не мигновено. Засега има някакво изкачване и наблюдаване на това, което се случва в Украйна“, каза проф. Димитров.

По думите му санкциите понякога играят положителна роля, но не са панацея за решаване на всички въпроси.

„Пряка военна заплаха няма, не е добре да се плашат хората и нашите съграждани. Икономическите последствия, които ще се проявят по-нататък трябва да бъдат сериозно разгледани. Ние зависим от внос на суровини, редица отрасли, износ, внос от Русия, туризма, въздушните съобщения, корабоплаванията. Не казвам, че всички тези неща ще изчезнат или спрат, но трябва да си направим преглед и да бъдем готови за промяна в тези отношения, Това неминуемо се случва след всеки военен конфликт“, поясни проф. Димитров.

Той обясни, че мерките, трябва да са навременни и да са взети преди избухване на конфликт.

„Ние имаме изградена система за мобилизационна подготовка – има държавен резерв, структури, които трябва да поддържат известен резерв и известен запас, ако нещо се случи в тази ситуация,. Адекватните мерки се вземат и изчислят няколко месеца или години по-рано, когато трябва да се вземат. Когато вече избухне конфликтът, ще бъде късно или няма да разполагаме с такива мерки“, коментира проф. Димитър Димитров.


24 часа

24 февруари 2022 г.

Проф. д-р Димитър Димитров: УНСС е привилегия!

Нашите студенти знаят, че уменията и знанията им са гарантирани, казва ректорът

– Проф. Димитров, как ковид кризата промени обучението?

– Кризата ни стимулира да се адаптираме към промените. Пандемията ускори процеса на дигитализация и помогна дори в присъственото обучение да предлагаме повече дигитални ресурси. Това е важно и дава допълнителни предимства. И преди нашият университет е участвал в международни проекти, свързани с дигитализацията на обучението, но кризата ни накара да действаме много бързо. Платформите, с които разполагаме, дават възможност за нов тип учебни материали, използване на мултимедия, електронни ресурси, достъпни за голяма аудитория. Нашите студенти успешно боравят с дигиталните технологии и използват възможностите за споделяне и работа от разстояние. Разбира се, ние искаме да съчетаваме това и с живото присъствие. Нищо не може да замени опита, който се създава чрез доброто старо аналогово общуване.

– Какви са приоритетите и проектите, по които УНСС работи?

– Новите неща, които стартираха миналата година и ще бъдат продължени, са в две направления – виртуална и физическа мобилност за нашите студенти. УНСС е част от елитната университетска мрежа ENGAGE.EU в партньорство с още шест водещи бизнес университети в Европа. Имаме хармонизиране на учебни програми и дисциплини, физическа и виртуална мобилност на студенти и преподаватели. Създава се възможност студентите да учат физически и виртуално във водещи висши училища в икономиката и социалните науки в Европа във Виена, Тилбург, Манхайм, Рим, Тулуза и Берген. Оценките на студентите показват, че първите стъпки в това направление са много успешни.

Участваме и в други два проекта заедно с партньорски университети – „Икономическото образование в България 2030“ и „Съвместен интегриран подход за модернизация и цифрова трансформация на обучението в приоритетни професионални направления от висшето образование чрез партньорство между Тракийския университет, УНСС, Русенски университет и БСК (СИПМО –ТрУ)“. Тези проекти са насочени към модернизацията на българското висше образование и създаване на мрежи от български университети. Те дават възможност за споделяне на ресурси и създаване на интердисциплинарни, хибридни програми между университети с различен профил, така че да се използват силните страни на всеки университет в това направление.

– Какво ново предлага програмата „ЕРАЗЪМ+“?

– В „ЕРАЗЪМ+“ се обединяват всички сега действащи програми на ЕС за образованието, младежта и спорта, а в това число и проектът за учене през целия живот. В програмата за първи път ще бъдат финансирани и нови партньорства за иновации чрез т.нар. „алианси на знанието” и „секторни алианси на уменията” . Те ще дадат възможност за взаимодействие между образованието и бизнеса.

Имаме потенциал и искаме да развиваме програми със студенти от Русия, Китай, бивши съветски републики.

– Много работодатели по време на кризата имаха желание да наемат нови хора, но беше трудно да ги обучат. Каква е успеваемостта на Междууниверситетския център за развитие на кариерата на УНСС?

– Нашите студенти си намират работа още по време на следването. След завършване реализацията им е много успешна, статистическите данни сочат, че тя се приближава до 100%. Това наистина е голямо постижение, в УНСС обучаваме над 14-15 хиляди студенти. Много важна е ролята на нашия Междууниверситетския център за развитие на кариерата, който за година съвместно със Студентския съвет организира четири кариерни форума. Тези инициативи предоставят възможност на студентите за професионално ориентиране, практическо обучение, кариерно развитие и реализация.

В УНСС подготвяме нашите студенти за реалната работна среда, развиваме дългосрочни партньорства с бизнеса за провеждане на стажантски и менторски програми. Създаваме офис за стартъп, офис за подпомагане на стартирането на бизнеса на нашите студенти, където те получават юридическа информация къде и как да кандидатстват и как да започнат бизнес. В изследователски проекти силно разчитаме на участието на нашите студенти, така че да придобият изследователски умения, а и да ги научим как се прави бизнес още като студенти.

Хората от бизнеса идват с предложения, искат да участват в обучението и практическата подготовка, защото има глад за кадри в икономиката и управлението.

Какво е преимуществото да учиш в УНСС, да си част от тази общност?

– Младите хора, които имат привилегията да учат в УНСС, знаят, че уменията и знанията им са гарантирани. Нашата мисия е с всяка изминала година студентите да стават се по-добри, все по-знаещи и можещи. Нашите възпитаници са най-големият ни капитал и заемат достойно място сред духовния, управленския и икономическия елит на нацията.


Bloomberg

23 февруари 2022 г.

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Санкциите срещу Русия ще сложат край на проекта Белене

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Санкциите срещу Русия ще сложат край на проекта Белене

Нова война в Европа не се очаква, но кризата ще продължи. В последните месеци има нов нюанс в поведението на Руската федерация. Тя доста по-твърдо поставя своите искания и това вероятно е пресметнат ход. Това коментира професор Димитър Димитров, ректор на УНСС и ръководител на Катедра „Национална и регионална сигурност“, в предаването „Бизнес старт” с водещ Живка Попатанасова.

Има нюанс в поведението на Руската федерация и дали санкциите са вече неработещ инструмент за промяна в политиката, дали заемането на някаква по-твърда позиция е продиктувано от нещо друго, това не знаем в момента, но има такава промяна.

И двете страни губят. Русия също губи, защото веднага беше спряно сертифицирането на „Северен поток 2”, а там бяха инвестирани над десет милиарда долара. От друга страна ще се вдигнат цените на енергийните суровини. Ще има преразглеждане на бизнесите между Европа и Русия, което в много голяма степен ще засегне и България.

„Мисля, че това е краят на проекта Белене”.

Смятам, че за момента това, което се случи около признаването на републиките и вкарването на войски, ще приключи, за да се види какъв е ефектът. По-нататъшно продължаване на действията от страна на Русия е съвсем друга ситуация, с което вече се навлиза на територията на Украйна и наистина ще означава инвазия в Украйна, посочи събеседникът.

Ректорът на УНСС сподели също, че относно идеята за обединяване на университетите в България, Съветът на ректорите е решил да бъдат създадени работни групи, които да работят по най-чувствителното направление от тези реформи – сливането на учебни заведения.

„За останалите неща – атестиране на преподавателите, борбата с плагиатството, увеличаването на научните изследвания, нямаме възражения”.

Намаляването на университети ще стане доброволно, няма да стане от днес за утре и има успокоение в средите на академичната общност, подчерта проф. Димитров.

Гледайте целия разговор във видеото.


Economic.bg

22 февруари 2022 г.

УНСС обмисля вдигане на семестриалните такси

УНСС обмисля вдигане на семестриалните такси

Oбмиcля ce вдигaнe нa ceмecтpиaлнитe тaĸcи в Унивepcитeтa зa нaциoнaлнo и cвeтoвнo и cвeтoвнo cтoпaнcтвo (УHCC), ĸoeтo дa ĸoмпeнcиpa инфлaциятa oт минaлaтa гoдинa. Toвa зaяви пpoф. д-p Димитъp Димитpoв, peĸтop нa виcшeтo yчeбнo зaвeдeниe и глaвeн ceĸpeтap нa Cъвeтa нa peĸтopитe в Бългapия, пpeд Есоnоmіс.bg.

УHCC нe e opгaнизaция, ĸoятo дa мoжe вceĸи дeн или мeceц дa пpoмeня тaĸcитe и тapифитe cи, зa дa мoжe дa ce cпpaви c eфeĸтитe oт виcoĸaтa инфлaция, ĸaĸтo пpaвят тъpгoвцитe. Oбмиcля ce дa бъдaт пoвишeни ceмecтpиaлнитe тaĸcи, eвeнтyaлнo oт cлeдвaщaтa гoдинa, c ĸoeтo дa ce ĸoмпeнcиpa виcoĸaтa инфлaция oт изминaлaтa 2021 г.“, пocoчи пpoф. Димитpoв.

Toй нaпoмни, чe тaĸcитe нe ca ĸopигиpaни близo 10 гoдини и ĸaĸтo вcяĸo нeщo нa пaзapa, ĸoгaтo нe e пpoмeнянo дългo вpeмe, идвa мoмeнт зa пo-pязĸo пoĸaчвaнe.

„Paзбиpa ce, чe щe ce пocъвeтвaмe и cъc Cтyдeнтcĸия cъвeт пpи УHCC, c ĸoйтo paбoтим тяcнo. Щe oбcъдим c тяx, aĸo ce cтигнe дo тaĸoвa пoĸaчвaнe, зaщo гo пpaвим и дa чyeм тяxнoтo мнeниe“, пoяcни peĸтopът.

Paзмepът нa ceмecтpиaлнитe тaĸcи e фиĸcиpaн c пocтaнoвлeниe нa Mиниcтepcĸия cъвeт, ĸoeтo тpябвa дa бъдe пpoмeнeнo пpи ĸopeĸция в cyмитe зa oбyчeниe в yчeбнoтo зaвeдeниe.

B мoмeнтa ceмecтpиaлни тaĸcи зa oбyчeниe в OKC „Бaĸaлaвъp“ нa cтyдeнтитe, oбyчaвaщи ce пpeз yчeбнaтa 2021/2022 г. peдoвнa фopмa ca:

Haпpaвлeниe „Иĸoнoмиĸa“ (вcичĸи cпeциaлнocти) – 250 лв.;
Haпpaвлeниe „Aдминиcтpaция и yпpaвлeниe (cпeциaлнocти „Бизнec aдминиcтpaция“, Peгиoнaлнo paзвитиe“ и „Πyбличнa aдминиcтpaция“) – 250 лв.;
Haпpaвлeниe „Coциoлoгия , aнтpoпoлoгия и нayĸa зa ĸyлтypaтa“ (cпeциaлнocт „Coциoлoгия“) – 350 лв.;
Haпpaвлeниe „Πoлитичecĸи нayĸи“ (cпeциaлнocти „Meждyнapoдни oтнoшeния“, „Πoлитoлoгия“ и „Eвpoпeйcĸa пoлитиĸa и иĸoнoмиĸa“) – 350 лв.;
Haпpaвлeниe „Oбщecтвeни ĸoмyниĸaции и инфopмaциoнни нayĸи“ (cпeциaлнocти „Meдии и жypнaлиcтиĸa“ и „Meдия и иĸoнoмиĸa“) – 350 лв.
Haпpaвлeниe „Πpaвo“ (cпeциaлнocт „Πpaвo“) – 350 лв.

Ceмecтpиaлнитe тaĸcи зa oбyчeниe нa cтyдeнтитe в OKC „Maгиcтъp“ cлeд пpидoбитa OKC „Бaĸaлaвъp“ зa yчeбнaтa 2021/2022 г. ca:

B нaпpaвлeниe „Иĸoнoмиĸa“ и „Aдминиcтpaция и yпpaвлeниe“ (дъpжaвнa пopъчĸa) peдoвнa фopмa нa oбyчeниe – 250 лв.;
B нaпpaвлeниe „Πoлитичecĸи нayĸи“, „Coциoлoгия, aнтpoпoлoгия и нayĸи зa ĸyлтypaтa“ и зa cпeциaлнocт „Coциoлoгия“ cъc cпeциaлизaция „Coциaлни изcлeдвaния, aнaлизи и пpoeĸти“ (дъpжaвнa пopъчĸa) peдoвнa фopмa нa oбyчeниe – 350 лв.


NOVANEWS

21 февруари 2022 г.

Конфликтът Украйна – Русия: Дезинформация и хибридна война?

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Конфликтът Украйна - Русия: дезинформация и хибридна война

Анализ от международния анализатор Боян Чуков и ректора на УНСС проф. Димитър Димитров

„В момента има едно надхитряване и масова дезинформация по конфликта между Русия и Украйна, като тя тече и в двете посоки“, това каза в „Твоят ден“ международният анализатор Боян Чуков.

Той отбеляза, че в никакъв случай не са затворени вратите за дипломацията, а Русия изрично е казала, че няма намерение да нахлува в Украйна, освен ако не се посегне на населението на Донбас. Украйна също твърди, че нахлуване от тяхна страна няма да има.

Според Чуков разузнавателните служби в последните години се използват като политически инструменти и затова не може мого да им се вярва, когато твърдят, че нахлуване предстои, както ги цитира президентът на САЩ Джо Байдън.

Анализаторът смята, че САЩ си гонят своята стратегическа цел с този конфликт – разкъсване на връзките между Западна и Източна Европа, икономически и енергийни.

„Случва се хибридна война. И двете страни опитват различни прийоми, без обаче да преминават през границата за по-мащабни военни действия“, заяви ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров.

Според него се използват всички инструменти, характерни за хибридната война.

„Украйна е част от общия пъзел за световната сигурност. А двете страни взаимно се тестват, за да видят кой как реагира при различни ситуации. Но не виждам кой би имал полза от пълномащабно нахлуване. За мен това е изключено“, убеден е проф. Димитров.

Той не вижда и пряка заплаха за България, докато продължава надлъгването, но и дипломатическите усилия. Такава би имало само при пълномащабни военни дествия, които засега не се очертават.

Вижте повече по темата във видеото.


Фокус

18 март 2022 г.

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Обмисляме варианти за различни форми на присъствено обучение след 7 март, но при 100% зелен сертификат за всички, няма как да има присъствен учебен процес под каквато и да е форма

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Обмисляме варианти за различни форми на присъствено обучение след 7 март, но при 100% зелен сертификат за всички, няма как да има присъствен учебен процес под каквато и да е форма

Ректорът на Университета за национално у световно стопанство (УНСС) проф. Димитър Димитров в интервю за предаването „Добър ден, България“ на Радио „Фокус“

Водещ: Проф. Димитров, от понеделник се допуска присъственият учебен процес във висшите учебни заведения, но при определени условия. Едно от тях е 50% от студентите да се обучават присъствено и 50% онлайн. Но постижимо ли е това, предвид че за разлика от училищата, в университетите се обучават десетки хиляди студенти? Как ще бъде направено разпределението?
Проф. Димитър Димитров: Това от понеделник е една възможност, която ние все още не сме решили дали да използваме. Обмисляме варианти за различни форми на присъствено обучение след 7 март, като спазваме, разбира се, заповедта и се грижим за здравето и живота на хората. Следим броя на заболелите, броя на заболелите в нашия университет. Но това все пак е възможност, която досега няколко месеца ни беше отказвана. С цялото разбиране за пандемията и за тези неща, но при 100% зелен сертификат за всички няма как да има присъствен учебен процес под каквато и да е форма. Досега беше така. Сега ни се дават възможности, така че ние да преценим как да процедираме по-нататък. По принцип е възможно – отговарям на вашия въпрос, тъй като ние на практика година и половина работихме по подобен начин, с редуване на потоци, намаляване на броя на потоците, хибридно обучение, излъчване в онлайн среда за тези, които не присъстват. Така че има и технологични варианти, за да се справим с това нещо.
Водещ: Да, това е възможност, но пък в рамките на почти две години неминуемо се създаде добра организация за обучение в онлайн среда. И няма ли методът „50:50“ да внесе хаос и тепърва да се налага отново адаптация на студенти и преподаватели?
Проф. Димитър Димитров: Ами, как да кажа, не искам да сравнявам присъственото и онлайн обучението. Те си имат предимства и недостатъци. Аз мисля, че техните предимства могат да бъдат съчетани в един такъв вид. Нашите колеги и нашите студенти се научиха да използват онлайн средата по-добре, със споделяне на материали, с нов вид презентации. Но живият контакт има значение, работата в екип, дискусията на място – нещо, което сегашните съвременни технологии, информационни технологии не го позволяват в пълна степен. Така че имаме и студенти, особено от първи и втори курс, които са си виждали преподавателите много рядко. Да не говоря и за други слабости, които има и при онлайн обучението. Така че ще се постараем да намерим необходимия баланс, който позволява високо качество на учебния процес и в същото време запазване здравето и живота на хората.
Водещ: По какъв начин и при какви условия според вас трябва да продължи учебният процес в университетите – до края на академичната година?
Проф. Димитър Димитров: В последните няколко месеца посоката беше само една – изцяло онлайн обучение. Сега ми се струва, че трябва да тръгнем и малко в другата посока – да засилим присъственото обучение. Някъде, където то е наложително – при упражнения, при хора, които все още нямат достатъчно опит в академичната среда, така че да намерим баланса някъде по средата, което всъщност и позволява тази нова заповед. Ние имахме такива разговори и в Съвета на ректорите, аз и проф. Герджиков се срещахме с министъра на здравеопазването проф. Сербезова и договорката беше в тази посока – да има леко разхлабване на мерките.
Водещ: Добре, и за да приключим с обучението в условията на пандемия – какви са вашите наблюдения, успяха ли за две години студентите да се адаптират към дистанционното обучение, така че да няма пропуски?
Проф. Димитър Димитров: Да, аз мисля, че успяха, но пак казвам, онлайн обучението има и някои недостатъци, свързани с това дали човек наистина активно участва в този процес. То същото може да се каже и за присъственото обучение. Много зависи от личната мотивация. Дали човек седи в залата, или просто си е пуснал звука на монитора вкъщи и се занимава с нещо друго, няма голямо значение. Но това, което ние трябваше да направим като университет и като преподаване, и като изискване към студентите, мисля, че го направихме. А и колегите бяха доволни от това – всички, че се запознават с нов начин и на преподаване, и на споделяне на знания и нови възможности, които тогава не бяха възможни – от стотици километри разстояние да слушате лекциите и да участвате активно в процеса и на преподаване, и на усвояване на знанията. Така че по-скоро оценката е положителна.
Водещ: Така е, това може да е и по-скоро приоритет за по-напред, когато има възможност, да се провеждат по този начин лекции.
Проф. Димитър Димитров: Ние се възползваме от тези възможности. С промени в нашия правилник дадохме възможност на магистрите, които работят повечето от тях, 30% от лекциите да бъдат онлайн, разрешаваме, когато това се налага, също да има и други лекции онлайн, при необходимост или при провеждане на такива събития и публични лекции, където не можем да ги съберем в една аудитория. Всичките ни конференции тук, кръгли маси и събития се провеждат хибридно и малко присъствено, и с излъчване онлайн. Така че това дава наистина много възможности, но все пак има значение и присъственото вземане на лекциите, упражненията, и присъствието на място, и живата дискусия.
Водещ: Така е. Да поговорим за образователната система и в частност за университетите. Кои са най-големите предизвикателства, пред които са изправени висшите учебни заведения днес?
Проф. Димитър Димитров: Ами, ако така ги подреждаме – пандемията сега е най-голямото предизвикателство, с което все още не сме се справили. Надявам се да отминат нещата. Другите предизвикателства са, че ние навлизаме в една нова ера на дигитализация, на нови информационни технологии, на нов начин на усвояване на знанията, на глобализация. Донякъде – отговаряйки на предните ви въпроси – онлайн обучението помага и за тези неща. По-високи изискания пред научно-изследователската дейност на университетите, които ако забелязвате в наименованието им, се наричат „висши училища“, а не „изследователски университети“ или „изследователски организации“, т.е. акцентът беше по-скоро върху преподаването, върху обучението. Това са предизвикателствата. А конкретно за България и за българските университети – това е по-широкото участие в международни проекти, в научно-изследователски проекти с други университети. Европейските фондове и средства дават такава възможност.
Водещ: Нуждаят ли се университетите от повишаване качеството на предлаганото образование и как може да бъде постигнато?
Проф. Димитър Димитров: Нас ни оценяват сигурно по 10 различни линии и от Националната агенция за оценяване и акредитация, Министерството използва няколко системи за оценка. Бюджетът ни зависи вече 30-40% от качеството, което е свързано с научно-изследователската дейност. Обществото ни оценява по престиж и различни анкети, които оценяват университетите. Но една от най-точните оценки дават нашите кандидат-студенти и студенти, а и завършилите студенти. Така че сигурно всеки университет сам може да си прецени доколко трябва да повишава качеството на обучението и изследователската дейност. Но тези неща, като ги съберете заедно, дават оценката на един университет – дали той има студенти, дали има изследователски проекти, дали се ползва с уважение в обществото, дали работодателите използват неговите студенти и какви са заплатите на неговите студенти, така че това е отговорът на този въпрос. Разбира се, още много може да се желае. Има и други възможности за огромен потенциал, особено в научно-изследователската дейност и за нови проекти, и за насърчаване на студентите към собствен бизнес, стартъпи, участие на студентите в научно-изследователската дейност. Така че нещата не са свързани само с провеждането на лекции, на упражнения. Има широк кръг от неща, пред които университетите са изправени.
Водещ: Да, предполагам, че ако регулярно се работи в тази посока, целта ще бъде отчасти постигната, още повече това за насърчаването на студентите за започване на собствен бизнес, което всъщност е и най-важното след приключване на обучението.
Проф. Димитър Димитров: Напълно съм съгласен, да.
Водещ: Според вас какви механизми и реформи трябва да бъдат предложени за оптимизация на обучение във висшите учебни заведения?
Проф. Димитър Димитров: За оптимизация на обучение – ами, съчетаването на тези форми, по-широко използване на дигитализацията, новите неща, които възникнаха при онлайн обучението. Сега светът става все по-глобален и материалите, т.е. достъпът до знание става все по-лесен и по-открит. Така че това са пътищата за оптимизация. Ако вашият въпрос е свързан тук с идеи за реформи, които бяха анонсирани преди две-три седмици за сливане на университети – има и други форми за повишаване на качеството и оптимизиране работата на университетите. Това са мрежи, алианси, съвместни програми – бакалавърски, магистърски, между университетите, т.е. да бъдат използвани силните страни на различните университети – изследователски университети или университети, които не са чак толкова големи, или са специализирани само в едно-две направления. Това за мен е пътят за оптимизацията на висшето образование.
Водещ: УНСС подписа меморандум за сътрудничество със Санктпетербургския държавен икономически университет. В какво ще се изразява взаимодействието между двете учебни заведения и какво означава това партньорство за нашия университет?
Проф. Димитър Димитров: Това е поредното споразумение за сътрудничество. Миналата година аз бях на посещение в Москва и след това в Новосибирск, където проведохме няколко разговора с руски университети, и разбрахме, че има интерес към подобно сътрудничество, особено към съвместни магистърски програми. Но разбира се, не се изключва и обмен на преподаватели, съвместни конференции, съвместни изследователски проекти. Но всичко това трябва да бъде управлявано по подходящ начин и с подходящото темпо. Трябва да ви кажа, че ние имаме още няколко споразумения с още четири руски университета. Има интерес към България и към нашия университет, бих искал да подчертая, специално към подобно сътрудничество и ние сме намерили подходяща форма за съвместни магистърски програми, които в момента развиваме, и даже очакваме първата група от руски студенти есента на тази година, а догодина да се засили и това сътрудничество. По подобен начин ще се развие и сътрудничеството с Петербургския икономически университет. Всички тези университети са много престижни, с много богата история. Скоро предстои подписването на подобно споразумение с Икономическия факултет на Московския държавен университет, който има 39 факултета, 11 нобелови лауреати. Така че има интерес, но ние отговаряме и на този интерес.
Водещ: И като за финал, все пак вие сте експерт по национална сигурност и няма как да не ви попитам за ситуацията около Украйна, която така или иначе е водеща тема в последните седмици. Има ли опасност от военен конфликт и как ще коментирате позицията на България по отношение сагата Русия-НАТО-Украйна?
Проф. Димитър Димитров: Ами, датата 16 февруари беше спрягана като дата за нахлуване в Украйна. Сега аз да не говоря след тази дата, но и преди това давах доста интервюта, където казах, че няма да има военен конфликт, а всъщност се води хибридна война с такива способи, и психологически, и информационни, и пропагандни, и икономически, и демонстрация на военна сила, но без използването на военна сила, и киберзаплахи или кибератаки. Така че както и преди казвах, доста по-категорично – военен конфликт няма да има, но ще има други последствия. И те са видими – да кажем за икономиката на Украйна, заплахата за България да спре газа или да се прекратят различни споразумения, с Русия особено, защото ние сме зависими от вноса на суровини, енергийни суровини от там. Видяха се и нашите слабости, как реагираме, как бихме могли да реагираме. Така че за мен е преминат пикът на тази криза, но трябва ние да си направим изводите като държава. И скорошният Консултативен съвет от вторник показа реалната картина в момента. Но сега на ход са и политиците, и Народното събрание по отношение на отбраната и сигурността.
Водещ: Така е. Да се надяваме да видим и действия от тяхна страна и дано последствията да бъдат възможно най-малко вредни за всички ни. Аз много ви благодаря за отделеното време и за интервюто.
Проф. Димитър Димитров: И аз ви благодаря.