Агенция Фокус                                                                       

27 октомври 2021 г.

Проф. Димитър Димитров: Решението за справянето с COVID кризата е с обща воля и общи действия да вървим в една посока

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС, в интервю за обзора на деня на Радио „Фокус” „Това е България”

Водещ: Българската делегация, участвала в Манхайм в първата годишна конференция на Европейския университет ENGAGE.EU се завърна със спечелено домакинство на следващата годишна конференция. Тя ще се проведе на 26-27 май, а неин домакин ще бъде УНСС. Наш гост е ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров. С какво ръководеният от вас университет успя да спечели второто домакинство след университета в Манхайм?
Димитър Димитров: Нещата се случиха по естествен път. Ние сме там сред равни, равноправни университети и колеги, с които си взаимодействаме добре и тъй като първата среща беше в Манхайм, ние имахме няколко неформални срещи преди това във Виена при подготовката на проекта и по естествен път се стигна до решението да бъде следващата среща в София, в тези дни, като разбира се акцент ще бъде участието на еврокомисар Мария Габриел в тази следваща годишна среща на консорциума от европейски университети и бизнес университети в този проект ENGAGE.EU.
Водещ: С какво този проект е важен, интересен, какво ще даде повече на УНСС и в какво всъщност се състои неговата полезност?
Димитър Димитров: Думичката, която трябва да бъде казана е „европейски“. След това европейски университет и след това европейски университет за всички студенти, които участват в този консорциум. Идеята на тези европейски мрежи не е просто образователен или научен проект, който да приключи след 3 г., а наистина да вървим към нова форма на сътрудничество между тези университети, които участват в отделните мрежи. В момента има пет български университети, които участват в различни мрежи. Миналата година те спечелиха тези проекти, като идеята е, че българският или немският студент, или холандският студент, започвайки да учи в съответния университет, след това може да учи един-два семестъра някъде другаде, един-два семестъра някъде другаде и да получи обща диплома от Европейския университет ENGAGE.EU. Това е основната идея – съвместни дипломи, съвместни програми, съвместно преподаване, споделени ресурси, дигитализация на образованието, така че то да стане по-лесно и по-достъпно, но още един аспект искам да изтъкна – това не е затворен университетски проект между тези университети. Ние отделихме много голямо внимание на партньорите, с които работим. И там имаше специален борд, на така наречения Борд на съветниците, на настоятелите на проекта, общините, работодателски организации, студентите, които участват в тези процеси. Така че един такъв университетски консорциум или една университетска мрежа, излъчва много положителни ефекти в общностите, където са разположени тези университети – ние например работим със Столична община, с работодателски организации, няколко министерства и с нашите студенти, разбира се.
Водещ: Което, допускам, ще даде голяма възможност на студентите за по-широко поле за изява, за намиране на работа и за реализация. И не само в съответната държава, в която е университетът, а и на територията на цялата мрежа, така ли?
Димитър Димитров: Точно така. И аз ще ви дам едни по-прости примери без да говоря много високопарно. В рамките на ENGAGE.EU, ние спечелихме втори проект със същите участници, което е научно-изследователски проект за развитие на начините на преподаване и образование. Започнахме разговори, говоря от името само на нашия университет, започнахме разговори с двама от партньорите – Виенският университет по икономика за следващ проект, където също имаме добри шансове и с университета в Рим, той се казва LUISS, една такава абревиатура сложна за двустранно сътрудничество. Т.е. този проект стимулира още повече възможности. Аз предполагам, че и за останалите партньори това е валидно. Даже ние, когато кандидатстваме по различни проекти – по „Хоризонт Европа“ или „Еразъм“, търсим тези партньори, така че тъй като ги познаваме, те ни познават, много по-лесна е комуникацията, имаме си доверие и по този начин по-бързо става подготовката на който й да е проект в това отношение. Така че това са положителните ефекти. И много бих искал да кажа едно сравнение, което нашият консултант по подготовката на проекта, един холандец, каза: този проект Европейските мрежи е нещо като „Еърбъс“, знаете „Еърбъс“ се произвежда като европейски проект от 4-5 държави с много европейски поддоставчици. Това е основната идея – ние да станем наистина европейски университети.
Водещ: Създавате мрежа за възможности. Работилница за шанс на младите и кадърни специалисти, така ли?
Димитър Димитров: Образователен и научен „Еърбъс“, така да го кажа, да.
Водещ: Ползвам възможността, че сте наш гост, проф. Димитров, за да разширя темите на нашия разговор, защото вие сте един от специалистите у нас по управление на кризи. Едва ли ще сте попадали досега в по-благодатна възможност за реализиране на вашите компетенции как да се справим с кризите, които ни връхлитат? Не си спомням досега такова голямо количество на талази кризи да излизат една след друга? Енергийна, цени на природния газ, цени на бензин, цени на ел. енергията, епидемиологична, политическа, институционална.
Димитър Димитров: В рамките на моята компетенция, аз от година и половина заедно с моя екип решаваме въпроси с ковид кризата и мисля, че УНСС се справя добре със ситуацията. Бързо минахме онлайн, бяхме подготвени, преди това са се взели доста мерки за осигуряване на добра информационна инфраструктура, така че да минем онлайн. Беше осигурено преминаването, ние за 2 дни минахме онлайн и учебният процес изобщо не пострада от това нещо. Това е в рамките на моите компетентности. В рамките на другите неща, за които говорите – енергийна криза, политическа криза и всякакви други, и институционална, има няколко основни фази, от която и да е криза или от управлението на кризите и една от тях е превенцията. Много неща предварително трябва да се направят. За радост УНСС беше ги направило предварително, ние затова преминахме гладко през тези неща и после и мерките, които пък приемахме, различните видове обучения, хибридни обучения и всякакви други работи, но превенцията, ако липсва, трудно се реагира, когато кризата дойде, когато нямате осигурена диверсификация на енергийните доставки, или изградени централи, или не сте се съобразили със зелената сделка, или с това, което ви очаква след 10 г., когато дойде моментът трудно се реагира и тогава става конфликт, ако кризата не бъде решена по подходящ начин. Така че изисква се непрекъснато, постоянно внимание, мониторинг върху това, което се случва и управление на кризата. На български малко трудно се превежда това нещо, защото криза – пък ще управляваме. Но общо взето изисква се да знаем в коя фаза се намираме в момента, да имаме подходяща информация, по-рано да сме предприели някои мерки, някои от мерките, които се приемаха, включително и в областта на образованието, бяха от днес за утре и много ни изненадваха. От утре минаваме така, утре ни затварят, вдругиден нещо се случва. Добре е да има някаква предвидимост, особено когато знаем, че има такава криза, която съществува. И тя продължава в момента, за съжаление.
Водещ: Въз основа и на казаното от вас мога да констатирам, че в работата на правителството няма нито превенция, нито предвидимост, за съжаление. При това положение какво може да се направи?
Димитър Димитров: Какво трябва да се направи? Когато обстановката не е много ясна, е необходимо да се води по-широк диалог, да има по-добра информираност във всички участници в тези процеси, заинтересовани лица, които да дадат своите съвети, защото не е добре, когато се вземе решение, след това да се отмени на другия ден, или да се предприеме някаква мярка. Това внася някаква несигурност в тези, които трябва да изпълняват тези решения, защото те усещат, че днес може да е така, утре може да е друго. Т.е. изисква се и по-добра комуникационна кампания, това е част от управлението на кризите, да се гледа и опита на другите държави, това също е много важно. Ние в известна степен вече изоставаме с няколко години от другите държави – по отношение на ковид кризата говоря. За другите неща може да се води отделен разговор. Но има нужда от по-силна комуникация, информираност и на обществото, и на заинтересованите лица какво може да се направи в тази посока, в този момент.
Водещ: Във вторник се състоя съвещание на Съвета на ректорите. Вие споделихте ли вашия опит?
Димитър Димитров: Да, това беше работна среща, която ние уговорихме близо преди 3 седмици с проф. Белоев, ректорът на Русенския университет, който е в момента временно управляващ длъжността председател на Съвета на ректорите, аз съм главен секретар. С министъра се разбрахме. Министърът искаше също да има такава среща. Обсъждахме нормални неща за висшето образование, за докторантурите, за новият бюджет или новите бюджетни рамки, които ще бъдат, новите цени на тока и на парното, които ни очакват. Имаше интересен опит, наистина. Проф. Мурджева от МУ в Пловдив каза, че 90% от техните преподаватели и студенти са ваксинирани. Те в момента имат присъствени занятия, защото няма по друг начин как това нещо да се провежда. Ние също, и министърът представи този въпрос, да го мислим буквално тези дни, с наличието на воля и подкрепа от всички страни, така че какво правим след 2-3-4 седмици, дали продължава този локдаун на практика или ще въведем присъствено занятие само за тези, които са ваксинирани? За това трябва да намерим бързо решение – или ваксиниране, или с подходящи тестове на входа на университета за всички, които не искат да се ваксинират. Аз не искам да казвам, че това е задължителен елемент. Но трябва да се мисли много и да се намери бързо решение на тези въпроси и това не е само въпрос на УНСС, а изисква обща позиция и на Съвета на ректорите, и на МОН, и на МС, ако искате, защото не е добре, когато има криза един да каже тичайте в тази посока, друг да каже – не, тичайте в друга посока, а третия да каже: стойте си на място. Трябва да имаме единни действия, координирани, съгласувани, така че да вървим по-нататък. А начинът е зелените сертификати и с тях да вървим по-нататък. Миналата седмица бях в Германия, там има 80% ваксинирани, студентите са на присъствено обучение, ресторантите и всякакви заведения и други работят. Ходят с маски, разбира се, спазват се правилата, но животът е доста по-нормален, отколкото тук, когато не знаем, дали днес ни затварят, дали утре ни отварят. Това е решението – обща воля и общи действия в една посока.


Фокус                                                                                                           

26 октомври 2021 г.

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Управлението на кризи изисква по-добра комуникационна кампания, превенция и предвидимост

Управлението на кризи изисква по-добра комуникационна кампания, превенция и предвидимост. Това каза в предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“ проф. Димитър Димитров, ректор на Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Решението е обща воля и действия в една посока, допълни той.

„В рамките на моите компетентности от година и половина заедно с моя екип решаваме въпроса с ковид кризата и мисля, че УНСС се справя добре със ситуацията. Бързо минахме онлайн, бяхме подготвени и учебният процес не пострада. По отношение на енергийната, политическата и институционалната има няколко основни фази при управлението на кризи, една от тях е превенцията. Ако превенцията липсва, трудно се реагира при идването на криза и се създава конфликт. Изисква се непрекъснато, постоянно внимание, мониторинг на това, което се случва. Когато обстановката не е много ясна, е необходимо да се води по-широк диалог и по-добра информираност на заинтересованите лица, които да дадат своите съвети. Не е добре когато се вземе решение, след това то да бъде отменено. Това внася несигурност“, подчерта ректорът на УНСС.

Проф. Димитър Димитров допълни, че университетът е образователен и научен еърбъс чрез работата по проекти, които са част от Европейския университет ENGAGE.EU.

„Идеята на тези европейски мрежи не е просто образователен или научен проект, който да приключи след три години, а да вървим към нова форма на сътрудничество между университетите, които участват в отделните мрежи. В момента има пет български университета, които участват в различни мрежи, студентите могат да се обучават в различни университети и да получат обща диплома от Европейския университет. Това са споделени ресурси, дигитализация на образованието, което да бъде по-достъпно“, каза още ректорът.

Според проф. Димитър Димитров един такъв консорциум има много положителни ефекти в общностите, където са разположени участващите университети. В случая УНСС работи със Столична община, работодателски организации и министерства, което дава сериозни възможности за развитие на младите хора.


БТА                                                                                                           

19 октомври 2021 г.

Ректорът на УНСС получи една от най-високите оценки за изпълнение на заложените от МОН политики

Ректорът на Университета за национално и световно стопанство /УНСС/ проф. д-р Димитър Димитров, който е и главен секретар на Съвета на ректорите в България, получи от министъра на образованието и науката чл.-кор. проф. Николай Денков една от най-високите годишни оценки по изпълнение на договора му за управление, съгласно заложените от МОН политики. Това съобщи пресцентърът на УНСС.
Отчетът за изпълнение на политиката за развитие на УНСС за периода от 1 октомври 2020 г. до 30 септември 2021 г. е бил приет и е получил годишна оценка 3.93 при максимална възможна 4.00. С това успеваемостта на изпълнение на залегналите в договора управленски цели, задачи и целеви стойности е оценена на 98,25 процента.
От 2020 г. управлението на висшите държавни училища се осъществява съгласно утвърдени от министъра на образованието и науката политики. За УНСС те са обособени в шест основни цели: 1. Актуалност, съответствие, интегралност на придобиваните знания и умения; 2. Повишаване на качеството на програмите за обучение чрез използване на образователни форми, методи и технологии, съобразени с особеностите на обучаваното поколение студенти; 3. Свързаност и партньорство; 4. Развитие на научната дейност; 5. Привличане и задържане на млади преподаватели; 6. Обществени ангажименти с национална значимост.
„Високият резултат е не само сериозна оценка за усилията на нашата академична общност, но и задължение – да отстояваме, все така всеотдайно, авторитета на УНСС, изграждан вече столетие от поколения блестящи учени и общественици. Отправям благодарност към преподавателите, младите учени, служителите и нашите партньори от бизнеса за високото качество на учебния процес, за развитието на научноизследователската дейност и партньорската мрежа“, е изразил признателността си проф. Димитър Димитров.


Bloomberg                                                                                                           

06 октомври 2021 г.

Форумът „Кариера УНСС” намира на 98% от студентите работа по специалността им

Представители на водещи компании в страната е поводът на петото издание на съвместния форум “Кариера УНСС”, където се срещат бизнесът и образованието. Тази година участват над 30 компании, представители на секторите по финанси, застраховане, счетоводство, търговия, услуги, одит и контрол. Така студентите могат да се запознаят от първо лице с компаниите и актуалните позиции за работа и стаж при тях. С форума ни запознава Росица Радоева, мениджър в Rabota.bg. в ефира на предаването Bloomberg TV Bulgaria Интервюто.

По думи на Ректора на УНСС проф. Димитър Димитров това е най-голямото събитие, което се случва вече ежегодно в университета. Тази година е в хибридна форма, за разлика от миналата година, когато изцяло събитието е било онлайн. Преди пандемията над 130 фирми са присъствали на този форум и точно тези срещи дават възможност на студентите да придобият контакт с бизнеса. 98% от студентите намират работа в образователната сфера, където са завършили, каза проф. Димитров

“Така на практика всички намират работа по специалността си. Това се отчита от НСИ и от осигурителната каса.”

Целият разговор вижте във видеото


Bloomberg                                                                                                           

4 октомври 2021 г.

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров:

УНСС цели да запази качеството на образованието въпреки пандемията

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров: УНСС цели да запази качеството на образованието въпреки пандемията

На 20-ти септември успяхме да открием учебната година в УНСС присъствено. Необходимо беше да намерим баланса с това да съчетаем епидемиологичните мерки с това да отговорим на очакванията на студентите относно учебната година. Нашата цел е да запазим качеството на обучението и да имаме живия контакт със студентите, независимо дали учебният процес е онлайн или присъствено. Това каза проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС, в предаването „Смарт час” с водещ Живка Попатанасова.

„В момента смятаме, че не се налага дистанционно обучение. Миналата година започнахме хибридно. Това се оказа нелесна задача, защото се изискваше инвестиции и време, за да се организира учебният процес“. 

Проф. д-р Димитър Димитров разказа за мерките, които били предприети по време на пандемията.

„Миналата седмица инсталирахме допълнително термокамери, тъй като пред университета се образуваше огромна опашка от студенти, които искат да влязат. На ден влизат около 10 000-12 000 студенти. Въведохме мярка част от лекциите на студентите, които са записали магистратура, да са онлайн по преценка на преподавателите и решение на Катедрата“.

„Още през февруари всички, които желаеха се имунизираха. Това бяха около 30% от преподавателите. В момента може би около 50% от персонала са ваксинирани, докато останалите са преболедували Covid-19“, каза още проф. д-р Димитър Димитров.

От думите на госта стана ясно, че качеството на образованието не е спаднало по време на пандемията.

„По време на пандемията студентите и преподавателите се научиха да работят с информационните технологии, различните възможности за записване и споделяне на материали. Резултатите от държавните изпити и сесии са същите като при присъствената форма на обучение“.

Предстои да участваме в международния проект Engage.EU с 8 водещи бизнес университета, където целите бяха онлайн обучение, онлайн споделяне на ресурси и мобилност. Проектът има поредица от индикатори като насърчаване на научните изследвания и синхронизиране на програмите, разказа ректорът на УНСС.

В момента се провежда вторият етап от кариерния форум „КАРИЕРА УНСС“, в който участват 30 компании.

„В момента студентите са по-малко, но форумът е продължение на събитието от миналата година, което беше онлайн. Нашата цел беше животът да продължи независимо, че има пандемия. През миналата година над 1500 студенти са провели интервюта с работодатели“.

Проф. д-р Димитър Димитров каза, че близо 100% от студентите в УНСС се реализират на пазара на труда. Много от тях и сега работят и намират начин да го съчетаят със следването си.

Целият разговор вижте във видеото


Агенция Фокус                                                                       

20 септември 2021 г.

Ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров: Проектът „Икономическо образование в България 2030“ е насочен към модернизиране на това, което преподаваме

София. Проектът „Икономическо образование в България 2030“ в насочен към модернизиране на това, което преподаваме. Това каза ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров при представянето на проекта за модернизация на висшето образование – „Икономическо образование в България 2030“, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
„Проектът е с бюджет от 5 млн. лв. Насочен е към модернизиране на това, което преподаваме. Можем да привличаме асоциирани партньори. Очаква ни работа в мрежа с партньори. Аз съм ръководител на проекта. Провели сме вече две координационни срещи с ректори и зам.-ректори, защото работата изисква много добро управление на тези научни проекти.

Според координатора на проекта от страна на УНСС проф. д-р Николай Щерев с този проект УНСС ще има възможност да се развива като по-добре обучаващ след приключването на COVID кризата. По думите му проектът акцентира на 4 основни цели. На първо място това е създаването на образователни стандарти в областта на обучението по икономика. Така ще има уеднаквяване на преподаването на материала. Според него тези стандарти могат да станат стандарти за обучение в областта на икономиката за цялата страна.
„Втората цел е свързана с модернизация на учебния процес и надграждане на достигнатото от онлайн обучението“, заяви той. По думите му целта е свързана с дигитализация на учебния процес. Като основно изискване е поставено въвеждането на дигитални стаи и лаборатории.
„Третата цел е приоритет на Европа и за развитието на европейската икономика. Това е създаването на условия за предприемачество на студентите и преподаватели. Акцентът е поставен върху предприемачеството на студентите“, добави Щерев.
По думите му четвъртата цел е повишаване на качеството на преподавателския състав и научните изследвания, като са предвидени мобилности на преподаватели и изследователи при асоциирани партньори в страната, за да се получи добър опит.

Щерев допълни, че ще заработят 9 дигитални класни стаи и 3 дигитални лаборатории, които са неотменно допълнение на съвременния учебен процес.


Агенция Фокус                                                                       

20 септември 2021 г.

Ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров: Няколко хиляди са студентите, които днес за първи път прекрачват прага на нашия университет

София. Няколко хиляди са студентите, които днес за първи път прекрачват прага на нашия университет. Това каза ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров по време на церемонията за откриване на 101-вата академична учебна година в университета, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Церемонията започна с химна на Република България и този на Европейския съюз. Гост на церемонията е министърът на образованието и науката чл.-кор. проф. д.х.н. Николай Денков. Заради противоепидемичните мерки присъствието в аула „Максима“ беше ограничено и се допускат само гости с покани.

„Добре дошли на всички в УНСС, добре дошли в аула „Максима“. Няколко хиляди са студентите, които днес за първи път прекрачват прага на университета и днес ще започнат нормален учебен процес. От името на академичното ръководство на университета и от свое име искам да им пожелая успешно начало на новата учебна година. За всички нас основен приоритет ще бъде да се опази здравето на преподавателите, служителите и студентите в условията на епидемична ситуация. Затова и тази година присъствието в аулата е ограничено с покани, но церемонията се излъчва наживо в интернет страницата на университета“, посочи Димитров.

„Имам честта да приветствам с добре дошли министъра на образованието и науката чл.-кор. проф. д.х.н. Николай Денков, почетния ректор на УНСС проф. д-р Борислав Борисов, председателя на Общото събрание на УНСС проф. д-р Лалко Дулевски, председателя на Студентския съвет на УНСС г-н Ангел Стойков. Сред нас са ректори на университета през годините, както и зам.-ректори. Списъкът с хората, които ни изпратиха поздравителни адреси и пожелания за успешна учебна година, е дълъг.

Предизвикателствата и промените са част от живота и ние трябва да се стараем да извлечем най-доброто от тях. Искам да благодаря на всички студенти и преподаватели, които успешно се справиха с дистанционното обучение. Затова и днес емоцията е много голяма, когато се виждаме присъствено очи в очи. Като университет номер едно в дигитализацията ние започваме годината с увереност, че в какъвто и формат да се провежда учебният процес – присъствено, хибридно или дистанционно, ние ще предложим на нашите студенти най-високо качество на образователния процес. Нашите студенти имат уникалния шанс да срещнат 100-годишна традиция с модерно икономическо образование, което стъпва на най-съвременните методи за преподаване“, заяви Димитров.

От миналата година ние вече сме част от елитната общност на европейските икономически универрситети. Това е проект с бюджет над 5 млн. евро. Започваме и реализацията на много важен проект за дигитализация на икономическото образование за 5 млн. лв. Ние ще го представим публично от 11.00 часа в най-новия ни корпус/. Спечелихме и изследователски проект за още 2 млн. евро и се подготвят нови университетски мрежи под егидата на ЮНЕСКО и за устойчиво развитие“, допълни той.