Агенция „Фокус“
24 септември 2020 г.
Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Необходимо е още по-добро взаимодействие между държавата и университетите
![]()

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС, в интервю за обзора на деня на радио „Фокус“ – „Това е България“
Водещ: На срещата с ръководство на Съвета на директорите с министър-председателя и членове на кабинета стана ясно, че с новия бюджет за догодина ще бъдат осигурени 50 млн. лева за увеличаване на заплатите на преподавателите в университети. Увеличението е заради изменението на Закона за висшето образование, изменение, направено през февруари, съгласно което правителството ще определя минималната заплата за академичната длъжност „асистент“. Това ще се отрази върху възнагражденията и за останалите академични длъжности. Достатъчни ли са средствата и дали в академичните среди са удовлетворени? Наш гост е ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров. Проф. Димитров, от 2017 година насам кабинетът 4 пъти увеличи заплатите на учителите в средното образование, но за първи път сега централизирано се съобщава за вдигане на възнагражденията в университетите. Постигаме ли качествена реформа във висшето образование?
Проф. Димитър Димитров: Аз бих казал, че тази реформа стартира доста по-рано и всъщност университетите минаха през тази реформа. Днес при срещата на Ръководството на Съвета на ректорите с премиера Борисов, с вицепремиера Дончев и министъра на образованието ние изрично подчертахме, че университети всъщност извършиха тази реформа, приемайки намалението на държавната поръчка почти двойно в национален мащаб – от 70 и няколко хиляди до близо 40 хиляди в момента по много причини – икономически и демографски, въвеждането на Рейтинговата агенция и използването на резултатите от рейтинговата система във висшето образование. Промените в Закона за висше образование и Стратегията за висшето образование, която предстои да бъде приета, предвиждат по-активен, аз бих го нарекъл диалог между държавата и университети, които досега под егидата, че са автономни, че са самоуправляващи се, малко бяха оставяни встрани от тези процеси. На някои университети това им помагаше, други университети обаче не бяха в такава ситуация. Именно този засилен диалог, който е много добър между университетите, Съвета на ректорите и министъра на образованието г-н Вълчев позволи да се стигне до това споразумение или това разбиране за целево увеличаване на заплатите на преподавателите в университетите. Близо 50 млн. лева е това увеличение.
Водещ: Осезаемо ли ще усетите увеличението върху заплатите и то удовлетворява ли ви?
Проф. Димитър Димитров: Ние го разбираме като първа стъпка. Все пак никога парите не са достатъчни. Надеждите за 100% увеличение няма да се сбъднат. Но това е стъпка в добро направление. От друга страна, пак казвам, поради промените в Закона за висше образование, това позволи въвеждането на държавни политики за висшите училища, след това сключват се специални договори между министъра на образованието и ректорите за управление на университетите, и там трябва да се постигат тези цели, които са заложени в държавните политики, които са насочени към нормални неща, между другото, взаимодействие с други университети, с чужди партньори, научно-изследователска дейност, качество на обучението. По този начин се постига, аз не бих го нарекъл контрол, а по-добро взаимодействие между държавата и университетите, които са ползватели на тези ресурси. Така че лека-полека и в рамките на автономията има възможности за увеличаване на възнагражденията. Бяха коментирани и други теми, като нови програми за научно-изследователска дейност, което всъщност е голям ресурс, който би трябвало да бъде използван от университетите. В края на разговора даже споменахме, и то беше като общо мнение, че може би ще трябват още 10-15 млн. лева не за заплати, а за стимулиране на реформата за тези висши училища, които имат по-добро качество на обучението. Това е залегнало в начините на финансиране на висшите училища. Така че може би и там ще се намери решение още малко да се добавят средства от държавния бюджет.
Водещ: А по какви критерии ще се градират университетите в зависимост от качеството на образованието?
Проф. Димитър Димитров: Това е залегнало в използването на резултатите от рейтинговата система. Когато имате по-добри резултати в научно-изследователската дейност, в качеството на учебния процес, това ви носи определени проценти или по-добър коефициент за финансиране, тоест, има такива моменти за стимулиране. Така че тази система работи от няколко години, между другото, и е част от тази реформа, която провежда Министерството на образованието. Но някак си това остава встрани от вниманието и на обществеността, и мисля, че тези аргументи, които бяха изтъкнати за реформата и за успешното участие на български университети – 5 български университета спечелиха проекти за участие в европейски мрежи, показва, че нивото на образованието не е съвсем изостанало или встрани от Европа. Ние сме на прилично европейско равнище и на образованието, и на изследванията.
Водещ: В какво ще се изрази по-активният диалог между академичната общност и правителството?
Проф. Димитър Димитров: Именно по тези проблеми, чието решение на срещата търсихме. Не само заплатите – те не са най-същественият проблем, знаете, че понякога учените не работят точно за заплати, а за удовлетворение и за някакви по-общи цели, които си поставят. Но всъщност, за нормалната изследователска работа са нужни апаратури и ново оборудване, и общежитие за студентите, и финансиране на научните изследвания, което не може да стане през субсидията за обучение на един студент. Науката е такава дейност, че изисква непрекъснато поддържане. Загубването на потенциал в една или друга посока после трудно се възстановява. Днес беше даден пример и със Софийския университет. Там, в един от факултетите „Физика“ няма как да бъдат закривани специалности или факултети, защото ще остави страната без физици. Тоест, има нужда от такъв диалог, понякога от по-високо или отстрани не се виждат тези проблеми, но аз мисля, че Съветът на ректорите или ректорите могат да поставят добре тези проблеми. А когато има и чуваемост, нещата се случват.
Водещ: Проф. Димитров, вие свързвате ли хода на премиера с актуалната политическа ситуация в страната? Дали ходът на правителството има отношението и към антиправителствените протести, тоест, към протестите срещу него? Известно е, че преди повече от месец преподаватели в Софийския университет подкрепиха протестите, обявиха се за оставка на правителството. Смятате ли, че това е някакъв жест да бъдете купени?
Проф. Димитър Димитров: Не, не. Нито бих искал да се политизира този процес. Разговорите се водят от близо 2 месеца по този въпрос по този начин как да бъдат вдигнати заплатите на преподавателите. А пък промяната, която всъщност е инициатор на това, е в закона, вие го казахте във вашето представяне на темата в началото, промяната в закона е от февруари 2020 година. А самият закон е внесен преди повече от година и половина за разглеждане. Така че те нещата се случват по някакъв начин. Сигурно може да се търси и такава връзка, но не това е главното.
Водещ: Казахте, че процесите и реформата във висшето образование остават някак на заден план от общественото внимание – защо? Защо малко се говори за тях, малко знаем? Ето, готвейки това интервю, аз почти нищо не намерих в интернет.
Проф. Димитър Димитров: Може би въпросите на самата информационна политика на самите университети, понякога вглъбени в своите проблеми, не искат те да стават достояние на обществото, понякога се търсят негативни новини кой университет е щял да фалира, или къде не можали да си платят заплатите или нещо друго. Така че може би вината е и в нас, сигурно малко и в медиите. Но на са такива новините, че сме открили ваксина срещу Ковид-19 или нещо от този род, но има достатъчно добри постижения, които могат да бъдат представени и сред преподавателите, особено сред студентите. Например, аз съжалявам, да не би да удължавам…
Водещ: Не, напротив, изпреварвате ми въпроса, точно това щях да ви попитам – кои са добрите новини от УНСС?
Проф. Димитър Димитров: Преди няколко месеца нашият университетски отбор не по баскетбол, а по финанси, спечели регионално състезание за доста широк регион европейски, включително с някои страни от Близкия Изток. Това не знам дали се отрази някъде, ние го отразихме на нашия сайт на университета, но не предизвика някакъв голям интерес. Наша докторантка спечели много сериозен приз в Австрия, докторантка по право. Има и доста такива събития, които не знам, може би в спорта, ако си на 10-15-то място някъде в някой турнир, това е важно, но това, че някой е спечелил медали на Олимпиада, пак казвам не в спорта, а по финанси или счетоводство, или в представянето на тези фирми за студентски инициативи, може да не предизвика такъв интерес, а да се смята за нещо нормално като част тяхното професионално развитие.
Водещ: В какво се състои реформата в УНСС? В какво се изразява, как се материализира? Как я усещат студентите, как я усещат вашите колеги?
Проф. Димитър Димитров: Моят мандат започна декември месец миналата година, и с 2-3 основни направления за работа. Едното от тях беше засилването на нашите действия по посока на научни изследвания и участие в различни проекти. И бих казал, че това е вече факт в няколко направления, спечелени проекти по „Еразъм“, с други проекти по „Интеррег“, което е за регионално сътрудничество между България и Гърция. Сега готвим няколко големи проекта за по няколко милиона по една оперативна програма. Има активна комуникация с общините по техни проблеми, които те имат и да развиват. Изобщо, въпрос на стимулиране на тази дейност. Ръководството и в мое лице, и с подкрепата на колегите увеличихме капацитета на нашия Център за научни изследователски и образователни проекти, така че да имаме възможност да се развиваме в това направление. И най-големият ни успех всъщност е класирането на нашия университет заедно със 7-8 други европейски университета с много високо качество: Виена, Тилбург, Манхайн и други в т. нар. „мрежи от европейски университети“. Проектът EUENGAGE ще стартира от следващата година и е с бюджет над 5 млн. евро. Това е едното направление. Другото направление е привличането на чуждестранни студенти и работата с много такива студенти, разкриването на такива програми, които ще позволят студенти от чужбина да дойдат. Имаме споразумение с Китай, с китайски студенти, имаме други подготвени споразумения в тази посока, някои от които са подготвени от предишни години, не всички са направени сега. И третото направление е връзката с бизнеса. Полагаме сериозни усилия в тази посока. Бизнесът много добре се отнася към нашите студенти и търси студенти. Битува също едно схващане, че има прекалено много икономисти, но тук при всичките ми срещи ежедневни и ежечасни буквално с хора от бизнеса, те казват, че им трябва и на тях качествени хора, и мисля, че нашият университет осигурява такива хора.
Водещ: Това мога да го потвърдя, защото и ние имаме ваши студенти сред нашите колеги.
Проф. Димитър Димитров: Радвам се за това. Ние ги намираме навсякъде тези студенти на различни позиции в различни бизнеси, в правителството, и в международни организации. Така че миналата учебна година февруари месец получихме Наградата на работодателите за най-престижен университет сред работодателите, което е много е много високо признание, и организирано от Рейтинговата агенция и вестник „24 часа“. Така че в тази посока вървим и искаме да поддържаме високо качество на обучението.
Водещ: Бих ви предложила по-нататъшна среща с вас пак в ефира, за да поговорим за съвместните ваши проекти за решаване на различни проблеми, за които ви търсят от Националното сдружение на общините или от бизнеси съответно, или от правителството. Това е повод да видим как университети могат пряко да въздействат върху работата на различните власти в България.
Проф. Димитър Димитров: Ако мога още две неща да кажа.
Водещ: Да, слушаме ви.
Проф. Димитър Димитров: Създадохме Консултативен съвет по икономика заедно с Министерството на икономиката, и там се набелязаха редица проекти, които да се правят съвместно между Министерство на икономиката и нашия университет. И другото ни голямо постижение е всъщност, когато преминахме онлайн миналия семестър, изцяло проведохме обучението онлайн с онлайн изпити, и кандидатстудентски изпити, и държавни изпити, което също показа някакъв потенциал и на студентите, и на преподавателите, на нашата IT структура и персонал, които се справиха с това предизвикателство. Така че това са нещата.