Агенция „Фокус“ 
26 декември 2020 г.
Проф. Димитър Димитров, УНСС: Оценката на студентите ни за онлайн обучението е 5,53 по седембалната система

Ректорът на Университета за национално и световно стопанство (УНСС)проф. Димитър Димитров в интервю за Агенция „Фокус“ за предизвикателствата пред висшето учебно заведение през 2020 г.
Фокус: Проф. Димитров, знаем, че 2020 беше година, в която почти всичкисектори бяха изправени пред предизвикателства. Изключение не прави ивисшето образование. Смятате ли, че УНСС беше подготвен за преминаванекъм онлайн обучение и доколко ефективно беше то?
Димитър Димитров: Беше трудна година. На 16 декември имахме Общосъбрание на УНСС. На него беше отчетено, че сме се справили добре. Това не е само моя оценка. Правихме две проучвания сред студентите през миналия семестър. Като имаме предвид отзивите от колегите и студентите, оценката е, че сме се справили добре с този начин на обучение, който беше предизвикан от кризата. Оказа се, че ние сме готови за подобен тип действия и обучение, тъй като в УНСС е инвестирано много в електронизацията. В тази ситуация това е
най-доброто, което може да се направи, защото здравето и животът на хората са най-важни.
Фокус: По какъв начин проведохте двете проучвания сред студентите, за да получите обратна връзка за нивото на онлайн обучението?
Димитър Димитров: Ние като ръководство възложихме на колеги от Катедра „Социология“ да го проведат в края на месец юни, началото на юли. Общо около 2 800 студента участваха в това проучване. Сега проучването се прави
много по-лесно. Всички те имат единни имейли на нашия университет, включени са много добре в системата. Общата оценка на студентите беше 5,53 по седембалната система, което е много добра оценка. Оказа се, че имаме добра инфраструктура. Тя издържа. Особено след края на миналия семестър усилваме инфраструктурата с по-бърз интернет, с по-голям капацитет на обслужващите сървъри. Колегите и студентите повишиха своята квалификация и умение да работят със системата. Максимално се стремим да използваме възможностите, които се появиха принудително.
Фокус: Да, но в някакъв смисъл можем да кажем, че е имало положително отражение от COVID-19. Вие разработихте и онлайн система за провеждане на кандидатстудентски изпити, като изтъкнахте, че тя е била направена по начин, по който да се избегне преписването. По какъв начин беше предотвратена тази възможност и как протече кампанията?
Димитър Димитров: Зависи от начина, по който се провежда самият изпит. Колегите много се вълнуват от тази платформа, която използваме. Много зависи от това как се провежда самият изпит. Може да е по традиционния начин със задаване на въпроси. В този случай студентите трябва да мислят 2 часа. Друг вариант е с голям тест от 40 въпроса. В такъв случай се дават едва 3 часа. Могат да се използват такива неща. При 20 000 студенти и няколко стотин изпита по време на сесията това малко трудно може да се контролира, ако се действа по традиционния начин. Но има и по-иновативни начини така, че студентът да не преписва и да не възпроизвежда зазубрени знания, ами да представи своята самостоятелна работа. Там няма как да се преписва, а и не е в това смисълът. Има вариант да се даде много кратко време за теста – това е т.нар. open-book тест. Студентът може да използва всякакви материали, но ако не се е запознал предварително с тях, няма да може да се ориентира откъде да намери тази информация. Това е по традиционния начин – начинът, който използваме за обучението с Microsoft Teams. За кандидатстудентския изпит, тъй като кандидатите все още не са студенти в нашия университет и нямат имейл адреси на университета, приложихме много иновативна система с лицево разпознаване и с връзка с базата данни на МВР така, че да имаме гаранция, че това е човекът, който се явява на изпит: с неговото лице, неговата лична карта и данни. Беше намалено времетраенето на изпита. Отделно от това, преди самия изпит, понеже такава система използвахме, трябва да се направи преглед на стаята, в която кандидат-студентът се намира. В нея не трябва да има други хора, да няма включен компютър, да се направи 360-градусов оглед на стаята. След това системата, която използва изкуствен интелект, анализира шумовете около всеки кандидат: дали се щрака на клавиатура, дали се отварят или
затварят врати или някой шепне. Сами разбирате, че проблемът с преписването е вечен, но това дава доста висока гаранция и е сравнимо със световни системи за предотвратяване на такива неща.
Фокус: Колко ви струваше тази система и чия разработка е тя?
Димитър Димитров: Тя е разработка на нашия университет и е много по-евтина от други системи. Заплатихме отделно на хората, които я направиха. Те са специалисти от нашата Дирекция „Информационни технологии“. Мислим и да я патентоваме.
Фокус: Имате ли информация за това кои са най-желаните специалности и смятате ли, че кадрите, които УНСС подготвя, успяват да отговарят на нуждите на трудовия пазар?
Димитър Димитров: Смятаме, че нашите кадри са добре подготвени и отговарят на нуждите на пазара. Вече за втора поредна година получаваме наградата на в. „24 часа“ и представянето на Рейтинговата система за най- престижен университет сред работодателите, което е много висока оценка за нас. В направление „Икономика“ и „Администрация и управление“ ние обучаваме около 15 000 студенти, които си намират работа. Безработицата сред тях е около процент и нещо. За последните пет години осигурителният им доход е над 1 800 лв. Това е по официални данни на НОИ и Рейтинговата система. Обучаваме по много специалности, 40 и няколко, някои по-големи, други по-малки, но всички кадри са търсени от бизнеса. Моите срещи с
представители на бизнеса показват, че кадрите на УНСС са ценени. Скоро получихме наградата на Българската търговско-промишлена палата в подобна връзка. Що се отнася до най-желаните специалности, там има известна мода. Традиционно това са „Маркетинг“, „Дигитален маркетинг“, „Финанси“, „Банково дело“, „Счетоводство“. Това са по-големите. Иначе има търсене и в по-малките,но те са за по-ограничени ниши.
Фокус: Имате ли очаквания кога ще се възстанови присъствената форма наобучение и намирате ли, че тя все пак е по-ефективна от електроннотообразование, въпреки че разбрахме, че сте се справили успешно спредизвикателството?
Димитър Димитров: Ние взехме решение за онлайн сесия, което ще продължидо януари месец. Тоест няма да събираме студентите тук. Не е добре да сесравнява сега в момента в ситуацията с епидемията присъственото и онлайнобучението. Да говорим за сравнение между запазване на живота и здравето настудентите, служителите и преподавателите и начина, по който ги обучаваме.Мисля, че по-добро в момента от този начин на обучение, който прилагаме сдоста добър успях, няма. Иначе можем да спорим много. Лятото имаше такиваразговори между колеги в нашите социални мрежи и групи. Преподавателитеспореха кое е по-добро, как трябва да се води, как трябва да се използват тезивъзможности, носталгия към присъственото обучение, социални контакти. Свсички тези неща аз като ректор и ръководството сме съгласни, но в тазиситуация няма как да съберем 15 000 души в университета с 1 000 душиперсонал и преподаватели. Рискът е прекалено огромен.
Фокус: Какво ще пожелаете на възпитаниците на УНСС, а и на всички студентиза 2021 г.?
Димитър Димитров: На първо място им пожелавам да са здрави и да симечтаят, че ще дойдат хубавите дни. Пожелавам им да са по-големи оптимисти.Животът е пред тях, имат много години пред себе си да учат. Няма такаваопасност, че годината сега е лоша, няма да изучат лекция или нещо от тозирод. Животът е пред тях и нека гледат по-ведро и бодро. Нека преди всичко дабъдат здрави, защото това е най-голямата ценност.