БНР „Хоризонт“ Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров : Бройките за държавна поръчка и начинът на прием остават същите
31 януари 2024 г.

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров:
Бройките за държавна поръчка и начинът на прием остават същите
Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров : Бройките за държавна поръчка и начинът на прием остават същите

Управителният съвет на Съвета на ректорите се събира днес, за да обсъди предложението на правителството да отпаднат таксите за обучение на студенти и докторанти
(държавна поръчка) в държавните висши училища. За целта ще бъдат инициирани промени в Закона за висшето образование, съобщиха от правителствената пресслужба.

Ще излезем с общо становище по темата, каза пред БНР ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров. Той допълни, че на срещата ще бъдат обсъдени и други проблеми, свързани с начина на финансиране на университетите и исканията към новия бюджет. Има по-голям потенциал за разговори с управляващите, смята той.

Идеята за отпадане на таксите за студентите, учещи държавна поръчка, ректорът коментира:

„Почти всички ректори бяха на срещата в Министерския съвет, когато беше анонсирана идеята за отпадането на таксите. Всъщност те не отпадат, а се компенсират от държавния бюджет. Тази мярка е насочена повече към студентите, не толкова към университетите, с цел да се улесни достъпа до висше образование за социално слаби категории и хора, които нямат такива възможности за доходи “.
Мярката обхваща всички около 180 хил. студенти, които учат държавна поръчка, подчерта проф. Димитров. По думите му платеното обучение остава.
„Няма голяма промяна за университетите. Дали те ще получат тези пари от студентите или от бюджета, горе-долу нещата са едни и същи“, обясни той.
Правителството явно разполага с такъв ресурс, има консенсус в управляващото мнозинство за подобен ход, отбеляза ректорът на УНСС в интервю за предаването „Преди всички“. И добави:
„Ако тръгнем да търсим алтернативно използване на тези средства – те са около 120-150 млн. за компенсация, може би ще отидем в друга посока. По-добре е да търсим цялостно решение на въпроси, свързани с финансирането на висшето образование. Днес с това ще се занимава и Управителният съвет. Тези въпроси стоят, сега е моментът те да бъдат поставени. Към края на годината вече ще е късно, защото проектобюджетът е готов и трудно се правят промени в методиката и начина на планиране. Моето виждане е да търсим цялостно решение на тези проблеми, а това е една от мерките, която би могла да стимулира и достъпа на младите хора до висше образование, но обвързано с качеството на висшето образование“.
Според него със сигурност има и друга алтернативна употреба на тези средства, но това е правителствена политика:
„Нашето искане беше да се разглеждат комплексно нещата. Идеята е да се търсят допълнителни средства, а не да противопоставяме алтернативното използване на тези пари“.
По думите му бройките за държавна поръчка остават същите. В този смисъл си остава и същият начина на прием.
Матурата е по-универсален изпит, който предполага едно и също качество на кандидатите, коментира проф. Димитров. Според него ако всеки университет си прави свои изпити и оценки, системата съвсем може да бъде изкривена. Някои университети и специалности, където има по-голям наплив от кандидат-студенти, правят допълнителни изпити към матурата, което улеснява селекция, обясни той. По думите му обаче проблемът е, че преди са кандидатствали около 100 хил. души, а сега – 40 хил., а капацитетът на университетите е почти същият.
За УНСС ректорът подчерта, че имат повече кандидат-студенти отколкото могат да приемат. Студентите, които искат да учат при нас, трябва да са спокойни, че имат добро развитие и почти 100% реализация, изтъкна той.
Интервюто на Спас Крайнин с проф. д-р Димитър Димитров в предаването „Преди всички“ чуйте в звуковия файл.

Euronews Bulgaria Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров: За първи път тази година няма увеличение на парите за висше образование
 23 януари 2023 г.


Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров: За първи път тази година няма увеличение на парите за висше образование
Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров: За първи път тази година няма увеличение на парите за висше образование

 

„Последните години с е натрупаха доста проблеми, които ни поставят през предизвикателства. Ние, като хора от висшето образование, се опитваме да ги решаваме интелигентно, без резки действия, но тези проблеми трябва да намерят решения.“
Това каза в ефира на „Добро утро, Европа“ ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров.
„В последните няколко години нещата се решават на парче. Има частично финансиране на заплатите – главно на академичния персонал, на преподавателите, а за администрацията такива компенсации няма.“
-проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС
Проф. Димитров посочи, че има и натрупани проблеми свързани с ремонти, поддръжка на сгради, които са паметници на културата и др.
„Нашият призив е да търсим диалог, който да решава тези проблеми дългосрочно. Висшето образование е недофинансирано. При нас финансирането е 0.6% от БВП, а в други европейски държави е 2-3%“, отбеляза ректорът на УНСС.
За първи път тази година няма увеличение на бюджета за висше образование. А парите за наука спаднаха даже и в абсолютен размер.
-проф. д-р Димитър Димитров ректор на УНСС

По думите на проф. Димитров няма непосредствена готовност за протестна акция, но ситуацията не трябва да се подценява.

В областта на информатиката откриваме две нови специалности – „Киберсигурност и електронно управление“ и „Анализ на големи данни“, посочи ректорът.

Целия разговор вижте във видеото.


Bloomberg TV Bulgaria Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС, ръководител на катедра „Национална и регионална сигурност: Има нужда от системна кампания на България, за да убеди всички членки за Шенген
8 януари 2024 г.


Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС, ръководител на катедра
„Национална и регионална сигурност:
Има нужда от системна кампания на България, за да убеди всички членки за Шенген

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС, ръководител на катедра „Национална и регионална сигурност: Има нужда от системна кампания на България, за да убеди всички членки за Шенген

Има опасност от огромен мигрантски поток към Европа, ако войната в Близкия изток се разрасне, което е свързано с това България да бъде приета само по въздух и вода в Шенген. България трябва да води систематична кампания за да убеди всички партньори в това, че страната ни е способна да се справи с опазването на границите и да може да разчита на европейска помощ за това. България губи много пари, защото не е част от Шенген, чрез сухопътните си граници, като икономическият аспект може да бъде използван като силен аргумент, това коментира проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС, ръководител на катедра „Национална и регионална сигурност“, в предаването „Бизнес старт“ с водеща Роселина Петкова.

Целия коментар гледайте във видеото.


БНР радио София Ректорът проф. д-р Димитър Димитров: В УНСС ще създадем Център за приложение на изкуствения интелект в образованието и бизнеса
22 декември 2023 г.

Ректорът проф. д-р Димитър Димитров:
В УНСС ще създадем Център за приложение на изкуствения интелект в образованието и бизнеса
Ректорът проф. д-р Димитър Димитров: В УНСС ще създадем Център за приложение на изкуствения интелект в образованието и бизнеса



С концепция под мотото „Устойчивост, разумна промяна, интернационализация“ проф. д-р Димитър Димитров беше избран за ректор втори мандат на Университета за национално и световно стопанство (УНСС) от Общото събрание на висшето училище.

„Ще продължим традиционните дейности – наука, изследователски процес, учебна дейност. Голям е потенциалът за връзката с работодателите и там очакваме развитие – отбеляза пред БНР-Радио София проф. Димитров. – съвсем скоро ще създадем Център за приложение на изкуствения интелект в образованието и бизнеса.

Той отчете постигнатото през последните 4 управление – подобрения на учебно-материалната база, ремонт на библиотеката, IT инфраструктура, фотоволтаичен парк за няколко милиона и т.н.

Има промени и по отношение на стимули за изследователски проекти, учебните планове, дигитализация за обслужване на студентите.

Висшето образование има за цел да даде базова подготовка, начин на мислене, фундаментални знания, човек да се научи да мисли творчески и критично. Не бива да говорим за намаляване на обучението като години (за бакалавърски програми – бел.ред.), да внасяме образователни модели отвън“, коментира ректорът.

Той отбеляза, че към УНСС има постоянен интерес от работодатели. Студентите имат почти 100% реализация, и то по специалността си. През последните 2-3 години университетът е получил около 1,5 млн. дарения от различни компании.

„Икономика се изучава в 20 висши училища. Но УНСС има много сериозна мисия за националната икономика. Поддържаме 40 бакалавърски програми, които обслужват всички потребности на икономиката и на държавните институции. В следващите години при необходимост ще продължим да актуализираме специалностите“, каза още проф. Димитров.

Целият разговор можете да чуете тук. 


Cross Ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров: Имаме близо 100% реализация на студентите на пазара на труда
21 декември 2023 г.

 

Ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров: Имаме близо 100% реализация на студентите на пазара на трудаРекторът на УНСС проф. Димитър Димитров: Имаме близо 100% реализация на студентите на пазара на труда

 

УНСС е един от най-бързо развиващите се университети в България и единствения с голям фотоволтаичен парк, покриващ 60% от нуждите от електроенергията му. Сътрудничеството на университета с общините е един от приоритетите на ректора проф. Димитър Димитров. От община Етрополе има голям брой студенти, които след това успяват да се реализират успешно. Самият проф. Димитров често е посещавал Етрополе и е очарован от природата на града.

– Проф. Димитров, Вие сте един от най-успешните ректори на УНСС. Открихте най-големия фотоволтаичен парк в образователна институция. Какви са ползите за УНСС за него?

– Това е резултат на тригодишни усилия, за да намерим точния начин как да се осъществи тази идея, за която ние бяхме подтикнати от енергийната криза, от финансовата криза и от високата инфлация – като цяло от увеличените разходи за енергийни ресурси, но все пак и водени от стремежа да вървим по пътя на един зелен университет с възобновяеми източници. Като икономисти ние си направихме сметката и видяхме, че има полза от един фотоволтаичен парк. Той е изчислен при пълния си капацитет да покрива около 50 – 60% от нуждите от електроенергия на УНСС. С последните законови промени можем да продаваме излишната енергия. Мислим и как да съхраняваме енергия, така че икономически подпомагаме дейността си. Отделно от това с изпълнителя на проекта ние имаме ЕСКО договор, т.е. ние не заделяме средства от нашия бюджет за изпълнението, а изплащаме чрез производството на тази електроенергия от фотоволтаиците.

– Намалява ли се въглеродният отпечатък и с колко?

– Определено такъв парк има големи екологични предимства. Може да се види тук на монитора, който сме инсталирали в централното фоайе на университета – годишно един такъв фотоволтаичен парк с около 1 мегават мощност спестява около 600 тона въглеродни емисии, няколко хиляди дървета и няколкостотин тона въглища. Има специални калкулатори, които изчисляват тези стойности. И всъщност отговорът и на този въпрос е, че няколкостотин тона емисии годишно не се излъчват в атмосферата. Ние имаме и други планове за развитие на възобновяеми източници – и в студентските общежития, и в спортния комплекс, но не можем изведнъж да направим всичко.

– Искате да поставите и там ли?

– Да, вече тази технология е достъпна и може да има икономически смисъл. Така че то върви и по линия на обикновените студентски общежития, където има и други възможности за енергоспестяване и производство на електроенергия, защото там има голям разход, много населени са самите студентски общежития, за разлика от другите жилищни комплекси, по цял ден се ползват, но трябва да живеят и в добри условия. И затова по една програма, одобрена от Министерски съвет, ние реновирахме изцяло три входа – става въпрос за около 1000 легла. Това е доста голямо число. Също използвахме и възможности за видеонаблюдение, за нов начин на достъп, контролиране на достъпа, нов начин на реакция при сигнали и различни аварийни ситуации.

– Обновихте напълно няколко студентски общежития и поставихте видеонаблюдение. Какво Ви накара да предприемете тези действия?

– Искаме студентите да живеят в по-добри условия. И тази програма – тогава беше за 100 милиона, ние реализирахме около 10,5 милиона по тази програма – един от малкото университети, които изцяло успя да свърши това, което е обещал всъщност, когато е и получавал тези пари. Сега има друга програма, по която също се подготвяме да кандидатстваме – за ремонт на още два или три входа на студентски общежития, като идеята е те да живеят при хубави условия и да се концентрират върху обучението.

– Проф. Димитър Димитров, започна новата учебна година, как премина кандидат-студентската кампания?

– Имахме увеличен брой кандидат-студенти, които класирахме. Имаме по-голям брой приети студенти. Ние изцяло запълваме държавната си поръчка, като приемаме и значителен процент платено обучение. Обучението в магистърските програми е платено, с малки изключения. Тази година направихме една по-различна кандидатстудентска кампания – не толкова да рекламираме УНСС или специалностите, а просто показахме в много срещи с училища, кметове, общини, отворени врати и различни социални медии какво може да постигнат младите хора в бъдещата си реализация, ако дойдат в нашия университет, нещо като професионална реализация. С доста общини изговорихме неща как те могат да помогнат на този процес, защото нещата трябва да бъдат комплексни. И резултатът е, че имаме около 30% по-голям брой кандидат-студенти и надвишаваме може би с 10% приетите кандидат-студенти спрямо миналата година, което на фона на демографската криза и на всички проблеми в образованието е доста добър резултат.

– Имахте пробни матури, какви са наблюденията ви, бяха ли в помощ на кандидат-студентите?

– Част от тази кандидатстудентска кампания беше начинът на провеждане на кандидатстудентски изпити. Ние досега имахме традиционни изпити, които обаче започнаха да се различават от изпитите в средното образование. И затова с няколко школи, които подготвят кандидат-студенти, и с няколко училища в страната направихме пробни матури във формата, който така или иначе средношколците трябва да държат, и мисля, че тук също намалихме въглеродния отпечатък. Ние направихме такива матури в Ямбол, в Гоце Делчев, в Монтана. Представете си няколкостотин души да пътуват до София за изпита и да се върнат – ще изразходват гориво, а това води до замърсяване. Така че имаме и такъв принос. И мисля, че това беше от помощ на кандидат-студентите, защото самата матура е доста стресираща и когато човек се яви, може да не е разположен в момента, а това е единствената оценка за годината. Може да се яви и следваща година с последните промени в закона, но всъщност досега не можеше това да стане – колкото е изкарал – толкова. А ние признаваме по-голямата оценка от тези матури. Така че това беше полезно и за нас, и за кандидат-студентите.

– Сключихте и меморандуми за сътрудничество с общините. Какви са резултатите от тези меморандуми и успявате ли да подпомогнете местния бизнес?

– Традиционно имаме доста добро сътрудничество с общините, като много от катедрите и специалностите работят с тях по отношение на стажове, на стипендии, на намиране на работа след това. Ние имаме и сътрудничество с общините по отношение на различни стратегически документи и планове за развитие, които те разработват. Така че някъде правим тези неща и съвместно с бизнеса, особено в Хасково, където е изграден добър мотел около нашия регионален център за дистанционно обучение. Има голям потенциал в това отношение и мисля, че кметовете го разбират. И на това се дължи всъщност почти 100-процентовата реализация на нашите студенти.

– Как постигате тази реализация на студентите на пазара на труда?

– По официални данни на НОИ, на Националния статистически институт ние достигаме до 96 – 98% реализация на студентите, което е добър атестат и за знанията, които те получават, за връзката с бизнеса, с институциите, с общините, атестация и на преподавателите, които са ги подготвили. Стараем се да постигаме добро качество на обучението. Понякога това става за сметка на скъсани студенти и невзети изпити.

– В период на световна рецесия сме, как успяхте да увеличите заплатите на служителите?

– В периода на световна рецесия успяхме на няколко пъти да увеличим заплатите на служителите. На първо място, има принос от държавния бюджет, но трябва да се каже, че той не е толкова голям. Добавките за заплати, които бяха отпускани няколко години поред, бяха не главно, а единствено за увеличаване заплатите на преподавателите. Но ние, в резултат на тези икономии, които направихме и по линия на енергийната ефективност – сменено осветление, регулиране на топлоподаването, парното и други мерки – консервативна кадрова политика, без големи назначения и т.н., имахме реализирани икономии. Платеното обучение също се отразява положително на бюджета, а дигитализацията на много процеси също води до икономии на хора и на разходи за заплати. Може би някои очакват или искат още по-големи увеличения, но за момента такава е ситуацията. При положение че парите за висше образование почти не се променят в годините, при 20-процентна инфлация това е проблем. Така че в резултат на бюджет, на собствени средства и икономии, които сме направили, успяхме да увеличим заплатите на служителите.

– УНСС залага на съвместни проекти с други университети и на международното сътрудничество. Това ли е бъдещето на университетите?

– Да, това е бъдещето, защото съвпадат интересите и на двата университета. Студентите – международни или български, могат да се възползват от специфичната среда и да получават знания и в единия, и в другия университет. Запознават се с различни модели на обучение, преподаватели, студенти и създават контакти. Има интерес към нашия университет от Косово, Италия, Китай и Виетнам, така че ще развиваме подобни съвместни програми за обучение – и бакалавърски, и магистърски. Развитието им е сред приоритетите ни през следващите няколко години.

– В момента сте в края на първия си мандат. Какво постигнахте и какво остава?

– В края на първия мандат – колегите се шегуваха тук, че още в края на третата година са изпълнени приоритетите от речта ми при встъпването – приемът по специалности, промените в учебните планове, промяната в общежитията, учебната среда, ремонтите, както виждате фотоволтаичните паркове, ремонтът на библиотеката съвсем скоро завършва. Има още много какво да се прави, но нека да остане за следващия мандат. Имаме планове за развитие на възобновяеми източници, сътрудничество с други университети, с различни институции и бизнеса. Тук имаме няколко места тип споделено пространството, които са по-модерни, студентите могат да си почиват, да обменят идеи и т.н. По отношение на дигитализацията има много неща, които можем да направим и в работните процеси, и в учебния.

– В началото на ноември имахте юбилей. Какво си пожелавате?

– Пожелавам си здраве, нормални отношения с колегите. Виждам, че УНСС има дух, има разбиране, има ентусиазъм как да се развива и мисля, че с подкрепата на всички колеги ние можем да се стремим да станем международно признат университет.


в. „Труд“ Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Картата на висшето образование спъва изучаването на изкуствения интелект
21 декември 2023 г. 


Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС:
Картата на висшето образование спъва изучаването на изкуствения интелект

Университетът за национално и световно стопанство избра да гласува доверие за втори мандат на ректора си професор Димитър Димитров с 309 гласа от общо 337 гласували членове на Общото събрание. Какво се промени в предишните 4 години в УНСС и какво следва – ще има ли нови специалности и настина ли чуждестранните студенти са решението на част от най-сериозните проблеми във висшето образование, питаме проф. Димитров. От него научаваме, че с разумна инвестиция в българските университети, а не в чужди, за каквото са отделени 5 милиона лева в бюджета за 2024 г., капацитетът на висшите ни училища може да се оползотвори и да не стимулираме талантливите българи да учат навън и да се надяваме, че ще се връщат след това. С него навлизаме и в темата за изкуствения интелект и защо има спирачки той да бъде изучаван у нас.
– Заставате начело на УНСС за втори мандат, професор Димитров – много или малко са 4 години за промяна в най-големия бизнес университет у нас? – Четири години са и много, и малко време. Първите четири минаха много бързо, с много предизвикателства. Като гледам и последната година как мина, вероятно и следващите ще бъдат така, защото нашият екип – ректорското ръководство и всички колеги, наложиха много високо темпо на промени във всички области – учебни процеси, изследователска дейност, особено дигитализация, обновяване на материалната база, инфраструктурни и инвестиционни проекти, фотоволтаици. Има още доста неща, колегите са добре запознати с тях, явно и за това беше това високо доверие към мен при избора ми.
– Сред новите предизвикателства в новия си мандат посочвате сливанията на университети и идеята за тригодишен бакалавър – кога и как могат да се случат? – Тези въпроси не се решават лесно и за един ден. Иска се сериозно обмисляне, ако се мисли чисто механично пак да се сливаме или да отрежем последната година от бакалавъра, това ще бъде голяма грешка, свързана само с финансирането или спестяването на дребни разходи. Това е много сериозна реформа в образованието и затова аз следя дискусията за промените в закона. Като че ли никой не е „за“ подобни промени, а всички изтъкват аргументи срещу това. В съвременните условия, когато търсим широкопрофилни специалисти, търсим възможности за бърза смяна на професиите, на нагаждане към едно или друго, ние намаляваме годините за образование на тези хора, които и без това не са достатъчно научени в средното си образование – то се вижда от различни тестове и международни класации, това ще бъде грешка. Чисто формално и механично казано – така е на запад, дайте и при нас да го направим, просто няма да работи. Добре е да търсим крайния резултат – какво искаме да направим със сливането, с тригодишния бакалавър. Това е винаги моето виждане, моята философия за тези неща. Не просто да направим нещо и после да се чудим защо сме го направили.
– Означава ли това, че по-скоро би отпаднала идеята за 3-годишния бакалавър? – Има различни култура, различна структура на образованието, различен подход в различните държави. Не е случайно, че някъде има 3-годишен, другаде 4-годишен, другаде пък има от 10. клас прием в университети. Има голяма разлика в системите и ние много внимателно трябва да обмислим какво искаме да правим и за 3-годишния бакалавър евентуално и за сливане към университетите, за да не задълбочим още повече кризата, която и сега съществува – с демографските проблеми, недостига на кандидат-студенти, недоброто финансиране на университетите. Съжалявам, че точно след избора ми говоря по тези теми, но това е картината.
– Едно от решенията, които предлагате в тази връзка, ли е кандидатстудентска кампания, насочена към бъдещи студенти от българската диаспора в съседните държави? – Във всички държави, в които има българска диаспора, ние работим от няколко години в това направление. Скоро наша делегация беше в Северна Македония, инициатива, инициирана от Министерството на образованието и науката и Министерството на външните работи. Наистина ще трябва да бъдем много по-проактивни към подобни хора, които нямат езикова бариера, имат подобна култура на нашата, разстоянията са близки и ние бихме могли да ги привличаме. Но това изисква обща работа на всички институции – МВнР, МОН и университетите. Говорихме с колеги, че е необходимо да имаме национална програма за мобилност между наши преподаватели и съответните преподаватели от други университети от Северна Македония, Молдова, Украйна, Румъния, Сърбия и другаде, където имама диаспора и това няма да е много скъпа програма, а ще подобри неимоверно опознаването, взаимния стремеж за общи проекти и бързината на комуникациите между нас и университети, където има повече български студенти или пък са съседни. Да не разчитаме само на програма „Еразъм“, която е европейска и доста трудно се кандидатства. Мисля, че с няколко милиона лева МОН и външно министерство могат да създадат такъв проект, който насърчава взаимодействието между български и балкански университети. Това е естественият път. А подобни програми имат доста държави – национални програми за мобилности. Турция има например такава програма, плюс „Еразъм“, което дава много добавена стойност.
– А в същото време ще дадем 5 милиона лева за финансиране на наши студенти в чужди университети, предвижда се нещо като предложения преди време от МОН „Фонд Стамболов“. Не трябва ли да е обртното – да финансираме нашите студенти да учат у нас? – Така е. Бях на заседание на комисията по образование в парламента, на което тя единодушно отхвърли предложението за тези 5 милиона. Сега разбирам, че това ще бъдат кредити за студенти, които да се върнат. Самата концепция сигурно трябва да се изясни, но нашите университети имат голям потенциал за това нещо. Редовно печелим медали като ученици, още от средното образование по физика, по математика, по други предмети и ние тези хора след това да ги пратим в чужбина с пари от държавния бюджет, ми се струва малко излишно. По-добре тук да насърчаваме развитието на нашия капацитет на университетите, които да обучават такива кадри. Не става въпрос за много пари. Ние приключваме сега проект за модернизация на висшето образование „Икономическото образование в България 2030“. В него участват шест университета, бюджетът е малко под пет милиона. Но с този проект, който е по оперативна програма за организация на висшето образование, осигурихме модерна техника, обзаведохме няколко зали, осъществихме няколкостотин мобилности на българи в чужбина и чужденци от България, създадохме електронно съдържание на много лекции, споделени преподаватели между университетите и показахме, че те могат да се „сливат“ без да се сливат юридически. Тоест не се изискват много пари за един подобен проект за насърчаване на клъстери от университети или консорциуми, а такъв е нашият опит с европейския университет ENGAGE.EU.
– Да, вие сте заложили продължаване на работата по проекта ENGAGE.EU и участие на УНСС в създаването на Европейски бизнес университет. – Да, годишно за деветте университета от Европа има някъде около 4-5 милиона евро, за да се насърчи сътрудничеството между тях. Не се необходими стотици милиони левове или да правим формални нови университети, да си сменяме имената и такива неща, като всеки си запазва независимостта и автономията. – Аз обаче искам да Ви върна към бюджета за догодина. За допълнително финансиране за увеличение на възнагражденията на академичния състав в държавните висши училища са предвидени 39 000 000 лв. – стигат ли? – Не знаем дали това е компенсация за тази година, за да запазим нивото на заплащането от 2023 г., защото имаше 16 милиона за 5 месеца. Или това са допълнителни 39 милиона, които ще вдигнат още заплатите. Признавам си, не знам. На виждате каква е ситуацията. Така се приеме бюджетът, че много малко хора знаят подробностите, за съжаление. Което също не е добре, защото не може да си планираме нещата.

– Аз обаче искам да Ви върна към бюджета за догодина. За допълнително финансиране за увеличение на възнагражденията на академичния състав в държавните висши училища са предвидени 39 000 000 лв. – стигат ли?
– Не знаем дали това е компенсация за тази година, за да запазим нивото на заплащането от 2023 г., защото имаше 16 милиона за 5 месеца. Или това са допълнителни 39 милиона, които ще вдигнат още заплатите. Признавам си, не знам. На виждате каква е ситуацията. Така се приеме бюджетът, че много малко хора знаят подробностите, за съжаление. Което също не е добре, защото не може да си планираме нещата.

– Ще има разкриване и утвърждаване на нови професионални направления в областта на информатиката, педагогиката и приложната лингвистика в УНСС – какви ще са специалностите, дайте пример?
– Пример е приложната лингвистика. Ние там работим, още не сме кандидатствали пред Националната агенция за оценяване и акредитация – НАОА, но тя е разпросранена в цяла Европа. Тя включва и езикови, и бизнес умения, включва и юридически умения. Пример за интердисциплинарност. Ще видим къде ще я вместим в нашата национална класификация за професионални направления, която е доста консервативна. Иначе по другите направления ние работим – педагогика и информатика. Ние сме водещият университет в дигитализацията, имаме център за големи данни и ще инвестираме от държавата и по оперативна програма над 15 милиона лева. Имаме сигурно 100 души, които се занимават с информатика и на нас ни приляга да отворим такава специалност. Ние сега предлагаме две – „Киберсигуронст и електронно управление“, а другата е „Анализ на големи данни“. Така че все неща, които са свързани с икономиките и управлението. Но там имаме огромен проблем с картата на висшето образование, която налага бариери за откриването на нови специалности в такива направления. Разбирам подобен забранителен режим, чрез който да не се откриват филиали, факултети и специалности навсякъде, но ние тук имаме огромен потенциал. Има търсене на такива кадри и в същото време ние си казваме – то по картата трябва на национално равнище да е запълнен капацитетът на Националната агенция за оценяване и акредитация, а той е даден незнайно как. Има университети, които нямат прием по такива специалисти, а пък имат капацитет и общият процент е под 70. Това е огромен проблем. Ние искаме и създаваме център за изкуствен интелект в образованието и изследванията в нашия университет. Има такава концепция, сега ще я обсъждаме на университетско равнище. И ако тръгнем да създаваме такава специалност за изкуствен интелект, който е супермодерен и се прилага от вече една година, няма да можем, защото запълването на подобни специалности на национално равнище е под 70 процента. Това са някакви абсурди, но ние сами си ги създаваме.

– Какво е мястото на изкуствения интелект във висшето ни образование тогава?
– Има нужда от преразглеждане и аз се надявам, че и Съветът на ректорите и професор Елиза Стефанова, новият председател на НАОА, ще ги обсъдят сериозно тези неща. А и Министерски съвет, който приема картата за висше образование, ще позволи подобни приоритетни, нови неща да се случват в българските университети. Иначе с години може да си чакаме да се напълни кухият капацитет, който е определен преди 10 години. Съжалявам, че съм по-рязък, но е такава ситуацията.

– Ще активизирате ли още повече сътрудничеството между УНСС със Столичната община и Регионалното управление на МОН в следващите 4 години от мандата Ви?
– Столичната община ни е партньор в проекта ENGAGE.EU, а с регионалното управление работим по линия на кандидат-студентите, при това много успешно. Тук имаме район „Студентски“, зелен университет, имаме училищата, с които имаме съвместни инициативи. В УНСС няколко училища си правят връчване на дипломите, концерти, дни на китайската култура ще имаме сега с училище, в което изучават езика. Ние работим и мисля, че това е част от функциите на един нормален университет.

– Нова организация на научноизследователската дейност предвиждате, насочена към рационалното използване на средствата на фонд НИД на УНСС – по какъв начин ще се стане промяната, как ще надграждате?
– Да, ще надграждаме със стимули за създаване на проектни екипи, публикации, индексиране на нашите списания в престижни бази данни. Ще продължим да работим над същите неща, но с много по-голяма подкрепа.

– УНСС ще става ли още „по-зелен“ университет – вече имате умна система, която функционира в сградата, имате соларен парк?
– Ще продължим в тази посока, да, има възможност за надграждане – имаме база, имаме спортен комплекс. Не сме приключили, имаме голям потенциал за още нови технологии.

Нашият гост

Проф. д-р Димитър Панайотов Димитров е български учен-икономист в сферата на отбранителната икономика и сигурността. Завършва ВИИ “К. Маркс” – София (1983-1988) г. със специалност “Икономика и управление на промишлеността”. Ректор на Университета за национално и световно стопанство от декември 2019 г. Проф. Димитров е бил декан на факултет “Икономика на инфраструктурата” на УНСС в периода ноември 2015-ноември 2019 г. Ръководител е на катедра “Национална и регионална сигурност” от 2007 г.

Има множество научни специализации сред които в CESS, Грьонинген, Холандия, BICC, Бон, Германия, MIIS – CNS, Монтерей, САЩ, Мюнхен, Брюксел, Женева, Антверпен, Стокхолм, Никозия, Сиатъл, Букурещ, Виена и др.

Има издадени над 104 публикации в областта на икономика на отбраната и сигурността, икономическия анализ в отбраната, защита на критичната инфраструктура и ядрена сигурност.

Ръководител е на множество проекти за модернизация на висшето образование, сред които проект “Икономическото образование в България 2030”. Председател е на Националната мрежа за решения за устойчиво развитие SDSN Bulgaria и ръководител за България на Европейския университет ENGAGE.EU. Работи активно по Националната научна програма “Сигурност и отбрана”. Създател на единствената в света международна магистърска програма “Ядрена сигурност”, към катедрата, която ръководи “Национална и регионална сигурност“.