Здрвейте колеги! Как сте? Обикновено така започваха семинарните занятия по социология с първокурсниците през този зимен семестър. В ранната есен, обаче, ние все още не бяхме колеги, само така се наричахме. Трябваше листата на дърветата да да пожълтеят, клоните да побелеят, черните букви да се разбягат по страниците, книгите да заговорят, мислите да се съживят. Потрбено беше вчерашните гимназисти да станат студенти, да се отрезвят от внезапно връхлетялата ги свобода, да се научат разумно да празнуват 8 декември и творчески да лудуват пред белите страници и празните компютърни екрани. И ето, че станахме колеги – след почти 800 прочетени страници и около 15 написани.
Днес, след последната лекция по социология, се запитах: какво ПЕЧЕЛИ преподавателят когато семестъра свършва. Може би всичко, което е загубил, когато студентите му не са били готови за часа. Но и още нещо – ново познание, нов опит, нови колеги и истинско професионално удовлетворение от добре свършената работа. Защото учихме заедно – всеки това, което му беше потребно. И ето текущите
Резултати
Стабилно ЕЛИТНО ядро, без статусна несъвместимост. Работата на 32 колеги е оценена като отлична и много добра. За постиженията на пет от тях дори не стигна шестобалната система, прибавихме по два плюса към шестиците, за да отразят реалното състояние. Не, това не са високи оценки без реално покритие, създадени в услуга на добрия пи ар на специалността. Зад всяка стотна стои реална стойност – човешки труд, усърдие, мисъл, творчество.
Производителна СРЕДНА класа със задържан за момента висок потенциал за развитие. Текущата оценка за работата на 24 от колегите е добра или средна. Един от начините за вертикална социална мобилност е чрез образование. Вярвам, че една част от колегите в тази група ще прескочат горния праг на нивото си, ако систематично и отговорно се подготвят за изпита по социология през януари. Другият начин е по модела „Пепеляшка“ – свързваш живота си с принц или принцеса и той, тя те отвежда със себе си. Е, не очакваме сватби, но колегиалното партньорство също би свършило работа.
НИСКАТА класа е привлякла 19 студента. Измъкването им ще е трудно. Изпитът за тях, очаквам да е тежък. Но, нали всеки има право да бъде свободен, да направи избора си – да учи или не докато е студент. Пожелавам им успех и предупраждавам, че ги чака дълъг конспект, около 800 непрочетени страници, добронамерен професор и зла асистентка. И нещо окуражаващо: който учи ще сполучи.
Всъщност нашата стратификационна пирамида е, за щастие, обърната – основата, най-шроката част гледа нагоре, а върха – надолу. Най-многочислен е елитът, а най-стеснена е ниската класа. Това всъщност е обърнат триъгълник, който символизира Женствеността, Жената, а тя дава Живот. Да, да, няма случайности, по-скоро закономерности – по голямата част от нашия елит е от женски пол. Не е ли това предзнаменование за добро начало? Петър Дънов е казал: „Повдигнете Жената„, за да се оправи света. Не е ли това истинско предизвикателство към мъжа – да повдигне Жената, за да оправи света? С тези въпроси и с последния текст от „Текстове 2“ ви оставям до следващата ни януарска среща.
Критерии за текуща оценка
Три групи по три критерия, също като социологическата структура на човешкия капитал.
Статусно-овластяващи (свързани със статуса „УНСС студент):
- присъствие на лекции и семинарни занятия;
- участие и активност;
- академично поведение.
Субектно-продуктвни (свързани с индивидуалното представяне):
- овладяване на предвидения теоретичнен фундамент;
- прилагане на методологически инструментариум;
- ориентация в емпиричните проявления на обществените явления и процеси, тенденции.
- социализация в институционалната и колегиална среда;
- социална приобщеност към групата;
- умение за екипна работа.
Обект на текущо оценяване
Предадените в срок индивидуални и групови домашни работи, отразяващи аудитирната и извънаудиторна работа на студента:
- Медиите в макромодела за обществото като социологическа система;
- Системен анали на избран обществен проблем;
- Колко е важно да бъдем свободни?;
- Семейството / Дребни пари / Затворена граница.
Текущите оценки
Всеки от колегите ще получи домашните си работи с бележки и рецензии. Към тях е прибавена и текущата качествена и количествена оценка за работата по дисциплината „Социология“ през семестъра. Рекламните резюмета на Вашите текущи оценки може да прочетете като коментари на тази публикация. След като цял семестър писахте рекламни резюмета на домашните си, реших да ви върна реципрочно жеста – резюмирах представянето ви и го публикувам тук – това беше моето домашно от последните дни. Ако вече сте овладяли дигиталния етикет на общуване, можете на свой ред, да споделите впечатленията си от курса по „Социология“ като коментар по тази публикация.
Благодаря ви и успех!
Катя Михайлова
Алиса Иванова says:
Д-р Михайлова,
Благодаря Ви за високата оценка.Вярвам, че за човека няма по-добър стимул за развитие от това, усилията и работата му да бъдат оценени. Благодаря на Вас и на проф. Мирчев за това, че грабнахте интереса ми от самото начало. Благодаря Ви за полезните и интересни лекции и семинарни занятия.
А лично на Вас, Д-р. Михайлова, искам искрено да благодаря за вдъхновението, с което ме дарявахте през целия семестър и което получавах от съвместната ни работа!!!:)
Мария Константинова says:
Д-р Михайлова,на свой ред и аз искам да ви благодаря за проведените семинарни занятия, от които смело мога да кажа,че всеки път откривах нови хоризонти за покоряване.Излизайки от упражненията винаги бях вдъхновена за следващото си домашно и за всичко,което ме заобикаля!
Благодаря Ви,че заедно с професор Мирчев ни въведохте в науката Социология и успяхте да ни покажете,че всяко нещо трябва да бъде анализирано и изследвано докрай.
Удовлетворена съм от оценката,която сте поставили на семестриалната ми работа във вашите упражнения.Това обаче не ме кара да се примирявам с постигнатото до момента , а напротив амбицира ме още повече да се развивам и да изразявам най-добрите си качества и способности в процеса на работата и учението,които ми предстоят!
Корнелия Павлова says:
Аз също Ви благодаря,д-р Михайлова. Смятам,че оценката,която сте ми поставили на този етап,е обективна,макар да не е задоволителна за мен.Разбира се,ще се постарая достатъчно за нейното повишаване.
Михаела Тодорова says:
Благодаря за оценката, която получих, д-р Михайлова! Изключително удоволствие беше за мен да работя с Вас!!! Но за съжаление разбрах, че не сте получили последната екипна домашна работа на тема „Затворената граница“. Нашата група беше съставена от 4 човека. Аз, Валерия, Винсент и Стоян. Ще се постараем да я получите, въпреки че вече имаме поставени оценки, защото за нас е важно да я прочетете и оцените.
Диана Геловска says:
Благодаря, че ми дадохте шанс да завърша започнатото. За мен писането още не е приключило очаквайте доразвитата тема за свободата! 🙂
Палмира Желязкова says:
Уважаема д-р Михайлова,
Благодаря Ви, че оценихте труда ми, качествата ми, желанието ми за работа и за социология!
Благодаря Ви също за разбирането, което проявихте през този семестър.
Надявам се да не съм Ви разочаровала с нещо, тъй като още при първите лекции и семинарни занятия социологията като наука ме грабна неочаквано. И макар и плахо, бих признала пред Вас, че именно тя беше основната причина да посещавам университета. На моменти дори се замислях дали да не стана социолог. : )
Благодаря Ви още веднъж за справедливото оценяване и за препоръките!
Дълбоко в себе си осъзнавам, че Вие показахте на мен, а вярвам и на моите колеги, една друга перспектива за живота, която оттук нататък ще ни бъде от полза не само в университета, а и извън него!
Радина Борделова says:
Д-р Михайлова, в началото на семестъра социологията като наука не предизвикваше интерес у мен. Може би защото не знаех какво всъщност представлява тя, защото ми се струваше нещо объркано и трудно, не знам. За мен това беше просто предмет, по който искам или не ТРЯБВА да се подготвям. Първата самостоятелна домашна работа беше трудна за мен. Книгата на проф. Мирчев „Текстове 2” беше като безкрайна бездна, в която оцеляването беше трудно . С течение на времето се ориентирах как да работя с нея, как да работя с мисълта си, как да работя със социологията. Знам, това е малко островче, което ние прекосихме, а големият океан СОЦИОЛОГИЯ очаква пътешественици. Знам също така, че това малко островче ни научи на много неща, които ще ни помогнат в бъдещата ни реализация, а и в живота като цяло.
Благодаря Ви, д-р Михайлова, както на Вас, така и на проф. Мирчев за предизвикания интерес у мен, благодаря за отличното преподаване, за ентусиазма и стремежа Ви да ни покажете и да ни научите!
Пожелавам Ви успех и с тези след нас, защото сигурна съм, задачата Ви както до сега не е била лесна, така и за напред няма да е!
Анна Григорова says:
Благодаря Ви д-р Михайлова. Знаех, че името ми Ви е направило впечатление, защото сте дарили с него своята дъщеря. И Вашето име също така ми направи впечатление, защото моята майка е също дарена с него…Много мило съвпадение, поне за мен! Благодаря Ви, за отличната оценка, макар липсващите размисли за свободата. Странно е, че точно това домашно не написах, а размислите по него минаваха през ума ми всеки ден от този семестър…чак се опитах да се убедя, че написването му би било „бягство от свободата“…не успях. Няма да се оправдавам повече, благодаря Ви за интересните и полезни семинари, които ни направиха колеги.
Ninka Georgieva says:
Още от самото начало Социология ми беше интересна и все още е така. С течение на времето разбрах, че всички тези интересни неща имат приложение в ежедневието ни и започнах да навързвам много от нещата в обществения и личен живот. Благодаря Ви Д-р Михайлова за интересните и полезни задачи, които ни възлагахте, защото аз научих и разбрах много неща чрез тях! Получи се комбинация между опит и знания.
Катя Михайлова says:
Теа,
Чудесна работа свършихте по социология през семестъра! Не може без грешки, но важното е какво правим след тях. Е, вие взехте правилното решение. Разбрахте, работихте, станахте по-добра. Поздравявам Ви!
А, да, мисля, че вече изписвам правилно името Ви. Ако не, моля извинете ме.
В края на семестъра с радост оценявам работата в с отличен 6.
Катя Михайлова says:
Стоян,
Едно единствено домашно. Слаб 2.
Катя Михайлова says:
Стоя,
Поздравления за изключително добрия старт в социологията, в социологическото осмисляне на ежедневната проблематика!
В работата Ви през семестъра отчетливо се проявиха няколко Ваши безспорни качества на характера, умело съчетани с мотивация за развитие.
1. Целеустремена сте, вярвате в себе си. Избрала сте знанието като ключ за развитие. Четохте, осмисляхте, анализирахте през семестъра. Задавхате въпроси, търсите отговори.
2. Системна и последователна е работата Ви – няма отсъствия от семинарите, няма липсващи домашни работи. Бързо надграждате основата. Внимавайте!
3. Учите бързо. Работата Ви показва категорично овладяване на теоретичния и метдологичен соцологически фундамент, предвиден в учебната програма.
4. Умеете да работите в екип, вярвам не само, когато Вие го ръководите.
Оценката, която поставям на работата Ви през семестъра е отличен 6++.
Стоя, продължавайте да развивате качествата си, знанията си, уменията си. Но, моля Ви, внимавайте, винаги преценявайте колко високо да поставите летвата, пред себе си и пред другите.
kmihailova says:
Стефани,
Липсват ми домашни работи. Сливате задачите. Какво всъщност правите? Текуща оценка: среден 3.
kmihailova says:
Стефан,
Спомняте ли си първото семинарно занятие по социология? Аз да. Помня Вас с онази черна стратификационна тениска. Добре намерен дрес код, издаващ може би Вашата, смея да твърда – позитивна, нагласа към социологията.
Работата ви през семестъра по дисциплината беше все в логиката на добре намерен код. Поздравления! Богата мисъл, лаконичен израз. Социална чувствителност, нестандартна гледна точка. Струва си да помислим върху „еднополюсния човек”. Е има и липсваща домашна работа и леки почивки през семестъра. Но пък, какво екипно участие в младежкия АФОН!
Оценявам Вашата постигнатото от Вас през семестъра с отличен 6.
kmihailova says:
Станислава,
Поздравления! Вижте бележките под домашните си и ще разберете сама възхода в своето развитие. Много се радвам на подобен резултат и с удоволствие поставям оценка отличен 6 на вашата работа през семестъра.
kmihailova says:
Симона,
Да намериш оригиналното заглавие е много трудна творческа задача. Справяте се с нея. Но следва и да можеш да разгърнеш това оригинално заглавие в рационален, системен анализ. Тук има още какво да учите. Има напредък в работата ви – това е безспорно. Домашната работа за свободата е абсолютен връх в творчеството Ви. Въз основа на всичко това поставям текуща оценка много добър 5.
kmihailova says:
Сабие,
Като цяло – добре. Задачите са изпълнени. Бъдете по-внимателна с „подробностите”, Сабие. Те са много важни. Опитвайте се да анализирате, да търсите връзки между отделните факти и явления, да прилагате теоретични модели, да използвате методологически инструментариум. Ще успеете, ако продължите да четете, мислите и пишете. Текущата ви оценка е много добър 5.
kmihailova says:
Ренета,
Определено имате дар да правите връзки между несвързани, далечни на прав поглед неща. Още в първото домашно го показахте. Медиите са Четвъртата власт заради възпитателната си функция, пишете в първото си домашно. Това определено е оригинално.
Но дарът, какъвто и да е той, започва да действа против притежателя си, ако дароносителят не го развива. Следващите ви домашни работи показват по-скоро оставане на същото ниво, отколкото развитие. Четете, полагате старание, пишете, стриктна сте, организирана сте, но още малко трябва, за да разпознаете в теоретичната литература онези същностно важни за Вас, за Вашето развитие неща. Надявам се да продължите да се развивате, да четете, да бъдете любопитна.
Оценката на работата ви през семестъра е много добър 5.
kmihailova says:
Ралица,
Благодаря Ви за работата през този семестър по дисциплината „Социология”! Няма да скрия, за мен беше интересно и полезно професионално предизвикателство да работя с Вас и колегите Ви. Благодаря на всички!
Лично, Вие показахте голямо старание, усърдие и воля в овладяването на предвидения учебен материал. Както, навярно знаете, учебната програма по „Социология” предполага овладяване на теоретични и методологични постановки, основни умения за системен анализ, преработване и организиране на масиви от информация. В този ред, личи си, че сте чела текстовете, но като че ли не достатъчно сте се старала да овладеете заложените в тях теоретични и методологически постановки. От тук идват и основните слабости на Вашите домашни работи. Оценката, която поставям на работата Ви по дисциплината е добър 4. Ако решите, че имате потребност от още и още работа, подобна на тази през семестъра, на Ваше разположение съм.
kmihailova says:
Радина,
Благодаря Ви, че бяхте така сериозна и отговорна и едновременно с това така очарователна през този семестър по социология.
Същите качества виждам и в домашните Ви работи. Сериозно и задълбочено запознаване с текстовете, осмисляне на моделите и методологиите. Отговорно отношение при формулирането на авторова теза, разгръщане на аргументация, структуриране. Очарователен, лек за четене стил. Всичко това, разбира се проличава и в работата Ви в екип.
Оценявам работата Ви през семестъра по социология като отлична и поставям отличен 6.