Как да ПОЗНАЕМ лидера на мнение?How to guess who is oppinion leader?

Как да познаем ЛИДЕРА на МНЕНИЕ? Съвкупен отговор на студентите, избрали да изучават „Социология на медиите“ в трети курс. Графиката е на Теодора Пискова.

 

Лидия Богданова: Да мотивира.

Деяна Борисова: Аз бих добавила, да има дар слово, с което да печели доверието на хората и те да се оставят да бъдат мотивирани от лидера. Дали чрез неговите действия или чрез съвет.

Мария-Магдалена Александрова Петрова: Лидери на мнение са харизматични и социално активни , с голям набор от лични качества. Те се приемат с доверие от голяма група хора и оказват влияние върху потока от информация, достигащ до тази група.

Елена Донкова: Със сигурност има разлика между лидери и лидери на мнение, защото повечето лидери не са лидери на мнение. Както се вижда от таблицата, това което липсва при лидерите според мен е медийната грамотност, критичната гледна точка, насочването на комуникационния процес, т.е. последните фрагменти липсват при него, но са проявени при лидера на мнение.

Анна Тодорова: Един лидер на мнение без своя екип не е лидер на мнение.

Лидия Богданова: Аз всех С. Трифонов и според мен той отговаря на изискванията, посочени в таблицата. Не съм сигурна обаче за това дали хората му имат чак такова доверие. Но той определено отговаря на почти всички изисквания.
Има и добър екип.Той е и доста активен. Има лична позиция, която често е опозиция на Б.Б. и е силно харизматичен. Един от основните фактори може би е това, че той произхожда от средната класа, но е успял да се „изкачи“ в обществената пирамида. Затова и хората от средната класа му симпатизират. Той има достъп до голям набор от информация, което увеличава и неговата интелектуална собственост. Екипът, с който работи, също е добре подбран и цялото му предаване следи потребностите на аудиторията и се старае да ги задоволи. Но все пак се питам, защо не е моят лидер на мнение тогава? Има нещо, което му липсва следователно. Или просто аз се различавам от неговите последователи, значи ни трябва и добър анализ на последователите на един лидер на мнение.

Йоана Русева: Сред моите изброени, реших да пробвам с Барозу. Да, той не е в България, отговаря, според мен, на качествата изброени по-горе (поне в по-голяма си част), но вижте какво открих „Като председател на Комисията моята партия ще бъде Европа. За мен това е силен сигнал, че Европейският парламент одобрява програмата ми за Комисията през следващите 5 години. Ще работя тясно с всички политически групи в парламента, които споделят моите виждания за развитието на Евросъюза“, посочва Барозо след гласуването. Това, което ме накара да се замисля и заради което реших да споделя с вас е, наблягайки на думите “ Европейският парламент одобрява програмата ми за Комисията през следващите 5 години“, мислите ли, че един лидер мнение може да бъде зависим от някого и кой е по-силният – лидерът или лидерът на мнение? За мен да си лидер на мнение е много по-сложна задача и за това трябва да се притежават много повече качества, за сметка на лидера. Това, което и по-горе Елена спомена.

Катя Михайлова: …“Затова и доста хора му симпатизират“. Значи ли това, че доста хора се идентифицират с него, вярват, че това което той е постигнал е постижимо и за тях?

Звезделина Георгиева: Аз реших да проследя по таблицата личността на Ахмед Доган и считам, че доста от качествата липсват. Според мен той не отговаря на изискването да има дар слово. Честно казано не разбирам добре какво говори, когато има публични изяви. Другото, което липсва- социално активен и редовното използване на медиите. Той не присъства на парламентарните заседания, а да не говорим цялостно в медийното пространство. Не смятам и че хората му гласуват доверие (имам предвид по-голямата част от обществото). Не свързвам персоната на Доган с някакви особени дейности, насочени към аудиторията и към обществото въобще. Затова мисля, че той НЕ може да се нарече лидер на мнение.

Теодора Пискова: А Facebook? Събирателният образ на лидерите на мнение…

Велина Гешанова: За един лидер на мнение е много важно хората да му се доверяват, а, за да стане това, той трябва да е харизматичен и да притежава много богата обща култура и знания! Лидерът на мнение е критичен и организиран!

Лидия Богданова: Според мен да. Хората, които му симпатизират тайно или явно смятат, че може да постигнат това, което той, стига да му подражават.

Мария-Магдалена Александрова Петрова: Ако разгледаме и Бойко Борисов и той отговаря на характеристиките. Харизматичен, със самочувствие и изключителен дар слово. Беше иноватор. Много добър комуникатор и има изброените личностни качества.

Анна Тодорова: Аз избрах Иво Сиромахов.Доста хора са го посочили като лидер на мнение.Той постоянно провокира аудиторията си в социалната мрежа,в телевизията и чрез сборниците,които пише.Явно хората му симпатизират,защото той умее да осмива и иронизира родните политици по начин,близък до всеки един от нас.Постовете му са четени от хиляди българи,също така и коментирани,пораждат и спорове.В Шоуто на Слави той дейно участва и дава своето мнение по политически въпроси и Слави силно го лансира.Смятам,че Иво Сиромахов може да се нарече лидер на мнение-има своята аудитория,своя екип зад гърба си,има харизма, мотивира и организира.

Катя Михайлова: В казуса „Ахмед Доган“ всъщност за първи път ясно разграничихме лидер от лидер на мнение. Да се поздравим за това! И да благодарим на Звезделина.

Стоян Нешев: Дефиниция: ЛИДЕРЪТ НА МНЕНИЕ е комуникатор, който умее да говори правилно в ПСИХОЛОГИЧЕСКИ и СОЦИАЛЕН ДИСКУРС. Има съзнание, в което влага осъзнато субективно значение. Има и референтна група, на която позволява да изучава обкръжаващия свят, мотивира да създава и да съгласува помежду си общественото мнение. Лидерът на мнение може да трансферира ЕФЕКТИ върху отделните индивиди в групата си, върху общността си, върху културното различие на индивидите в групата си. Затова в пространството и във времето ЛИДЕРЪТ на мнение е субект към дългосрочен ефект.

Лидия Богданова: Само това „позволява“ някак не ми се връзва. Нали не е свързано с позволение (от властова позиция), а по-скоро прави възможно, достъпно и т.н.?

Василена Василева: Според тази дефиниция личностите, годни за лидери на мнение в България се свеждат до минимум. Поне според мен няма нито един, който да отговаря на всички изисквания…

Катя Михайлова: Помислете върху казуса „Иво Сиромахов“. Какво е отношението между лидера и лидера на мнение? Не е ли лидера на мнение по-скоро неформален, по-невидим?

Теодора Пискова: Лидерът на мнение – насочва и води останалите в комуникационния процес. Лазерсфелд и концепцията за двустъпалния поток на комуникация: водачите на мнение и техните последователи.

Николай Балтов: Лидерът на мнение може да бъде и невидим, защото сме инкорпорирали състоянието на научното поле в нашият хабитус, който задава усетът за собственото ни място и усетът за мястото на другите. По цитатите ще о познаете …

Катя Михайлова: Всяко време и пространство ражда своите лидери и лидери на мнение. Търсим днешните. И ако днес, освен във всички други кризи, сме и в криза на легитимността, на лидерството, то нормално е много малко хора да са лидери на мнение. Но, нека проверим.

Владислава Николова:  И аз бих анализирала Бойко Борисов, тъй като присъства в отговорите на почти на всяка анкета. Има харизма безспорно, но дали има дар слово -едва ли, по-скоро говори интересно на хората, разбираемо и доста елементарно, което е важно,за да бъде чут и разбран от масата. Дали ползва медиите редовно не знам, но те определено го харесват, тъй като присъства почти навсякъде в медийното пространство и всяка неговата дейност е отразена подобаващо. При него има едно качество, което е важно за лидерите – организираност. Той може да няма необходимото образование, но определено организира добре хората около себе си в добър екип и успява да намери подходящите хора. И въпреки че нарича страницата си във Фейсбук „Моето сайтче“, той успява да привлече доста последователи там.

Стоян Нешев: Иво Сиромахов се вписва в критериите, зададени от нас. По-невидим от гледна точка може да е само на визуалното, т.е. няма излъчване.

Звезделина Георгиева:  Иво Сиромахов е медийна личност, търсеща вниманието на аудиторията. Той по-скоро се стреми да привлече поддръжници, но не смятам ,че това е достатъчно, за да бъде лидер на мнение. Според мен той е инструмент, чрез който цяла една група изподява своите убеждения пред гражданското общество, в случая става въпрос за групата на редколегията.

Катя Михайлова: Лидерът на мнение може ли да бъде „инструмент“ за…?

Лидия Богданова: То излъчването не е визуално! Така или иначе, никой няма визуално излъчване.Ако говорим за излъчване като качество, а не излъчване по телевизията.

Велина Гешанова: Според мене, Иво Сиромахов е типичен пример за лидер на мнение, въпреки че не се появява много често на телевизионния екран. Но той пък е много активен в социалните мрежи и много хора му симпатизират, значи притежава всички качества да бъде лидер на мнение!

Василена Василева: Определено в съвремието е доста по-трудно да се определят с точност лидерите на мнение, защото всеки се смята за компетентен по всякакви въпроси и се опитва да наложи своята гледна точка вместо да гледа адекватно.

Лидия Богданова: От репортажа на Еленка стана ясно, че лидерът на мнение може да бъде инструмент и се използва като такъв от политиците по време на предизборните им състезания.

Владислава Николова:  Спомняте ли си ,когато Иво Сиромахов беше гост в УНСС колко много студентите се събраха? Аз останах с впечатление, че много от тях му се доверят и една от причините за това е не само „Шоуто на Слави“, а профилът му във Фейсбук, чрез който успява да достигне до достигне до доста широк кръг от хора.
П.С Днес е представянето на новата му книга „Уважаеми зрители.“ Интересно е да видим какво споделя.

Катя Михайлова Василена, в съвремието наистина е доста трудно да се определя едно или друго. Всъщност определянето на нещата, май че се оказва най-трудната задача. Защо е така? Може би защото сме изгубили критериите, принципите, ценностите, от позицията на които да определяме. Това се опитваме да направим в нашия курс „Социология на медиите“ – да се върнем към критериите, принципите, ценностите, за да се научим да определяме, да правим самостоятелен, информиран избор, да бъдем лидери и да мотивираме последователи.

VladiSlava Nikolova Във връзка с окупацията ,която наравиха вчера студенти от СУ в най-голямата аудитория по време на лекция и групата им „Ранобудните студенти“ , то тогава може ли сред тях някой да наречем лидер на мнение?

Лидия Богданова Те обезателно трябва да имат лидер на мнение, който да ги е мотивирал и подтикнал да го направят.

VladiSlava Nikolova Точно това мисля,че един студент също може да се превърне в лидер на мнение.

Велина Гешанова Може, разбира се, стига да има качествата, показани на схемата.

Василена Василева Много от студентите твърдят пред репортерите, че сами са решили да протестират и не са подтикнати от никого… Все пак, за да се стигне до тук трябва да има инициатор, който да поведе тълпата. Защо не го разкриват и защо не допускат медиите в аудиторията?

VladiSlava Nikolova Инициатори според мен са момчетата, които опънаха транспарант в парламента с надпис „Не ви ли е срам?“ – Ивайло Динев, Желязко, Борис Рангелов,но не може да сме сигурни. Имаше и интервю с тях в дневник.

Василена Василева Интересно е защо имат списък на определени медии, които да допускат при положение, че публичността ще е в тяхна полза…

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CAPTCHA Image

*