Опит за рамкиране на медиите в социологическата траектория

РЕЦЕНЗИЯ на труда на  гл.ас. д-р Катя Михайлова „МЕДИ@ ОБЩЕСТВО“ Учебник по социология на комуникациите

Рецензент: доц. д.с.н Добринка Пейчева

24 март 2016

Препоръчвам продължаване на работата по тази изключително трудна задача.

Представеният за рецензиране учебник по социология на комуникациите, предназначен за студенти по социология, медии и журналистика, медийна икономика,обществени комуникации и други близки учебни дисциплини е озаглавен Меди@ Общество.

Трябва да се признае, че представеният текст е едно смело намерение. Написването на учебник, което по принцип е рядко явление в нашата преподавателска практика, обикновено изисква десетки години преподавателска и изследователска дейност. Фактът че толкова малко преподаватели се решават да напишат учебник по преподаваната от тях дисциплина се дължи най-вече на трудностите за структурирането и избора на най-важните теми, както и от признаването им от останалите специалисти.

Написването на учебник по „Социология на…….“ също е много трудна задача. Почти като изключение могат да се посочат учебници в полето на социологическите дисциплини.

Написването на учебник по социология на комуникациите не прави изключение по своята трудност. Още повече когато не е предназначен само за социолози, а и за други специалности, на които се преподава– в случая на специалноститемедии и журналистика, медийна икономика, комуникации и други близки учебни дисциплини от други факултети.

Затруднението идва и от това че много трудно биха могли да се съчетаят специфичните проблемни акценти на отделните специалности към преподаваната дисциплина в един учебник за нея, който е със специализиран дисциплинарен фокус.

Може би тъкмо за да преодолее тази трудност авторката представя на вниманието ни две заглавия на своя ръкопис: едното заглавие е Меди@ Общество, а друготоУчебник по социология на комуникациите, в което медиите и техните проекции  би трябвало да са част, макар и не малка от горната социологическа дисциплина, но не и да преобладават.

Второто заглавие отговаря напълно на наименованието на дисциплината, която е записана в учебните планове на съответните специалности, а първото излиза отвъд нея, поставяйки в основата си позиционирането на медиите в социума и взаимното им влияние.

Ако трябва още от началото да отговоря на въпроса на кое от двете заглавия отговаря  представеният текст – отговорът ми е – на първото заглавие.

Ръкописът е един опит за позициониране на медиите в известната от миналото ни – и споделяна от мен, родна социологическа структура на обществото, за теоретизирането им в контекста на социологическите теории със среден обсег, съдържащи рамката и някои от значимите, според авторката, тематични акценти.

Не е случайно в този план, че  още първата глава на текста е посветен на социология на медиите, че самият изследователски предмет е базиран върху медиите(- взаимодействието „медии – общество”). Акцентира се  върху функциите  на медиите и пр. Нещо повече, медиите са изследователски обект и се разглеждат във всички  останалите глави и раздели. Специални глави са посветени на: теории за медийното въздействие; на медийната  аудитория и на  нейните модификации и  трансформации; на медийната грамотност; на влиянието на телевизията върху  децата.Специални глави са посветени и на съществуващата регулация на медиите, на  взаимодействието „държава – медии”, на саморегулацията и корегулацията на медиите, на свободата и социална отговорност на медиите.

Авторката говори за изчезване на дисциплината социология на медиите, задава въпрос дали е наука социологията на медиите.

Независимо, че на много места в заглавията и вътре в текста към медиите е добавено понятието „обществени комуникации“ те не са артикулирани и изглеждат само като пришити прибавки към медиите. Не е ясно и какво разбира авторката под термина „обществени комуникации“. По този начин може да се заключи, че Михайлова отъждествява медии с комуникации, а такова отъждествяване може да се тълкува като  притеснително.

В крайна сметка се е получил един опит за рамкиране на медиите в социологическата траектория, ориентирано към социолози, които имат  по-малко знания за медиите и тяхното функциониране в обществото.

То би било особено полезно, когато нямаше PR специалности, когато нямаше специалности  и специализации по медии и комуникации, медии и журналистика, реклама и публични комуникации и др. Днес студентите от тези специалности резонно задават въпроси, „а защо трябва да учим социология на комуникациите, защо не учим психология на комуникациите и медиите, философия на комуникациите и медиите и т.н“

За да се отговори на тези справедливи питания един такъв учебник, който е предназначен за споменатите по-горе специалности, трябва да включи в периметъра си по-голям кръг от теми, теоретизации и автори, с отношение към тази проблематика.

Може би не е случайно, че първите ни социолози на масовите комуникации, включиха в творческата си биография и други предметни аспекти на комуникациите.

и лансираха идеята за теория на  комуникациите като обща социологическа платформа, върху която включиха всички онези отговори на задавани и незадавани въпроси.

Най-съществената ми препоръка към предложения ръкопис, е да се преодолее отсъствието на проблематиката, свързана с комуникациите. Имам предвид следната примерна проблематика:

Субекти на комуникацията. Цели на субектите на комуникацията.

-Информация и комуникация;

-Публичната сфера. Новите форми на самоопубличностяване;

-Структура  на комуникациите; комуникационен процес, комуникакационна парадигма;

– Комуникативен акт и комуникативна единица. Творчески форми на комуникативните единици;

-Междуличностна, групова и  масова комуникация и техните съвременни измерения;

– Промените в писмената комуникация и нейните превъплъщения; Новата писмена култура;

– Промените в терминологията на доскорошната масова комуникация – юзери, вместо реципиенти; постове вместо коментари;

-Съчетаване на междуличностната, групова и масова комуникация в т.н. социални медии;

– Комуникационни стадии и бариери.  Комуникационен дисонанс и консонанс;

-Професионалните комуникатори. и гражданските им превъплъщения;

– Масова и публична комуникация Нови измерения на масовизирането  и демасовизирането на комуникациите;

-обратната връзка в съвременния комуникационен процес;

-Комуникациите и социалното развитие;

-Изследванията на комуникациите и съществуващите социологически школи;

– Мястото на виртуалните комуникации;

– Спецификата на рекламната и бизнес комуникация;

– Негативни аспекти на трансформираните междуличностни  комуникации;

Съвременните трансформации в комуникациите. Те  пронизват всички горе посочени измерения

 Някои от тези аспекти фигурират откъслечно в текста, но не са структурирани в самостоятелен раздел и конкретно знание.

Учебникът е по социология на комуникациите, а теоретизации за социология на комуникациите липсват. А има толкова много автори, работещи по тази проблематика!

Комуникационната проблематика би трябвало да предхожда и да не бъде по-малко от една трета от същностната проблематика в този ръкопис.

Завършвайки се връщам на началните си разсъждения, свързани с трудностите за написването на подобен учебник. Написването на текст, който да задоволи потребностите на няколко специалности в рамките на 5-6 месеца е трудно изпълнение не само за авторката, но и за други автори с дългогодишен опит в преподаването на тази тематика.

В рамките на творчески отпуск от 6 месеца едва ли би трябвало да се изисква пълноценно изпълнение на такава задача, както и да се поставя.

Въпреки това текстът преобладаващо е написан на изискан научен език, независимо че се наблюдава  и  известно разностилие. Авторката показва добри интерпретационни възможности. В текста се съдържат определени научни находки, особено при опита  да се  систематизират някои  теории за медийното въздействие.

Тъй като ръкописът е написан интелигентно, макар  на известни места с емоция и, поради това с някои неточности, които ще предоставя  на авторката допълнително, апелирам  за нова структуризация на ръкописа и включване на нови тематични акценти. Те могат да бъдат свързани с предметните страни и главни области, в контекста на терминологията, използвана от авторката и от  създателите на  родната ни социологическа структура, или   с включване на принадлежащите  главни области в самите комуникации – език, преса, радио, телевизия, нови медии и пр и техните проекции в социума.

В заключение предлагам  приемане на предложения текст като своеобразен отчет за извършеното от авторката по време на нейния  6 месечен творчески отпуск и препоръчвам  продължаване на работата и  по тази изключително трудна  задача.

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CAPTCHA Image

*