Социология на комуникациите ‘2016 – учебна програма

Курсът „Социология на комуникациите” е фокусиран преди всичко върху областта на функционирането на медиите като обществени институции и посредници в процеса на масова комуникация в съвременното мрежово общество. Не са изключени и другите две форми на комуникация – междуличностна и групова, доколкото те допълват и спомагат масовокомуникационния процес. Лекционният курс цели да даде на студентите концептуален модел за осмисляне на същността и функциите на системата на медиите и масовата комуникация като основен елемент от сферата на комуникациите в обществото като система.

Традиционно проблематиката, свързана с медиите и масовата комуникация се осмисля в призмата на структуктурно-функционалистката парадигма. В настоящият курс този подход също е заложен, но редом с него на студентите се предлага и поглед към медиите и масовата комуникация през генетичния структурализъм.

Теоретичното и методологическо богатство на социология на комуникациите като частна социологическа дисциплина се изгражда предимно върху приносите на западноевропейски и американски научни школи. В България научното направление се развива от 70-те на ХХ в. и до сега реализира не малък принос. Именно той е ескпониран в съдържанието на лекционния курс. Обръща се внимание също и на руската традиция в социологическото осмисляне на медийно-комуникацинната проблематика.

Лекционният курс „Социология на комуникациите” има интердисциплинарен характер. Базиран е върху литература с широк обхват в полето на социологията, политикономията и икономиката на комуникациите. Посочените основни литературни източници са класически и нови монографични изследвания и христоматии на български и английски език в посочените направления. Предложената литература – основна и допълнителна, е достъпна за студентите в библиотеката на УНСС на книжен или електронен носител. Англоезичните заглавия могат да бъдат предоставени за ползване чрез междубиблиотечните електронни абонаменти и услуги.

Основни теми

  1. Социология на комуникациите: методологическа постановка.
  2. История на социологията на медиите и масовата комуникация.
  3. Комуникацията като основна сфера в социологическата структура на обществото. Потребността от комуникация.
  4. Медии и общество: същност и динамика на взаимодействието.
  5. Медийна и масово комуникационна система: структурно-функционален подход.
  6. Медийно и журналистическо поле: генетичен структурализъм.
  7. Систематизация на теориите за въздействието медиите и масовата комуникация.
  8. Аудитория и трансформациите й в дигиталното комуникационно пространство. Овластяване на аудиторията.
  9. Уязвими аудитории. Детската аудитория и филтри пред медийното въздействие.
  10. Дигитално разслояване и неравенство. Достъп и медийна грамотност на аудиториите и комуникаторите.
  11. Социологически подход към обществената регулация на медиите в мрежово общество.
  12. Свобода и социална отговорност на медиите.
  13. Подходи при социологическото изследване на медиите и масовата комуникация.
  14. Емпирични изследвания на медиите и масовата комуникация.

Литература – основна

14479700_10210506360326071_3895477741484034672_nМихайлова, Катя. Меди@ Общество. Социология на медиите и масовата комуникация. София, Издателски комплекс УНСС, 2016.

Чакалов, Борис. В. Бондиков. Методи за изследване на масовата комуникация. С., Унив. Изд. „Св. Климент Охридски”, 2015.

Пейчева, Добринка. Масмедийното въздействие. Благоевград, УИ „Неофит Рилски”, 2013.

McQail, Denis. Mass Сommuniсation Theory. London, Sage, 2010.

Петев, Тодор. Комуникационната спирала. София. 2010.

Литература – допълнителна

  1.  Бурдьё, Пьер. О телевидении и журналистике. Москва, Фонд научных исследований „Прагматика культуры“, Институт экспериментальной социологии, 2002.
  2. Буркарт, Роланд. Наука за комуникацията. В. Търново, Изд. ПИК, 2000. Стр. 496.
  3. Деянова, Лиляна. Социологията като шанс. С. „Изток-Запад”, 2004.
  4. Мирчев, Михаил. Текстове 2. Покана за социология. – София: М-8-М, 2011.
  5. Знеполски, Ивайло (съст.). Демокрацията болна от своите медии. С., Дом на науките за човека и общедтвото, 2012. Стр. 319.
  6. Кастелс, Мануел. Възходът на мрежовото общество. С.: ИК „ЛиК”, 2004.
  7. Кастелс, Мануел. Силата на идентичността. С.: ИК „ЛиК”, 2006.
  8. Фомичева, Ирина Димитриева. Социология СМИ. Москва, Аспект прес, 2012. С. 360.
  9. Boyd-Barrett, O., Chris Newbold (eds.) Approaches to Media. London, 2008.
  10. Katz, Elihu, Paul Lazarsfeld. Personal Influence: The Part Playes by People on the Flow of Mass Communications. (2ndEdition),USA, Transaction Publishers, 2009, (Originally published in 1955 by the Free Press).

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CAPTCHA Image

*