Какви са най-важните уроци, които Ви дава социологията?
Катя: Първи урок – каквото горе, това и долу. Това е принцип на древното учение Херметизъм, аз го научих от социологията. Втори – дуализъм на човешката природа. Е. Дюркем казва, че човек носи егоизъм и алтруизъм. Задачата е да ги балансираме, за да живеем добре. Трети – как. Науката, за разлика от Неуката, дава отговори на въпроса как се постига работещо познание.
Стефани: Един от най-важните уроци, на които социологията ме учи е това как функционира обществото и индивида като личност. Този урок е изключително важен за ежедневието и развитието на всеки човек.
Студент VS Преподавател говорят за личността в обществото
Интервю на Толя Стоянова с доц. д-р Катя Михайлова, преподавател в катедра „Икономическа социология“ и Стефани Панайотова, студент по социология в УНСС. „Вестник на УНСС“, Октомври 2018
Защо решихте да се занимавате със социология?
Катя: Първата ми любов са медиите. Проумях, че те са лъскава опаковка, започнах да търся опакованото и се сприятелих със социологията. Тя ми показва системата на обществото, от която медиите са част, обществените отношения, принципи и модели, чрез които постигаме целите си.
Стефани: Социологията е интересна наука, която включва много различни дисциплини. Като започнем от икономиката и стигнем до психологията.
Социологията е дисциплина, която е тясно свързана с личността. Какви са най-важните уроци, които Ви дава тя в живота?
Катя: Първи урок – каквото горе, това и долу. Това е принцип на древното учение Херметизъм, аз го научих от социологията. Втори – дуализъм на човешката природа. Е. Дюркем казва, че човек носи егоизъм и алтруизъм. Задачата е да ги балансираме, за да живеем добре. Трети – как. Науката, за разлика от Неуката, дава отговори на въпроса как се постига работещо познание.
Стефани: Един от най-важните уроци, на които социологията ме учи е това как функционира обществото и индивида като личност. Този урок е изключително важен за ежедневието и развитието на всеки човек.
Живеем в динамична среда и непрекъснато се сблъскваме с промени. Как най-лесно и бързо личността може да се адаптира към тях?
Катя: Има промени, които носят тъга. Трябва да си дадем време, да бъдем търпеливи към себе си, да вярваме, че промяната е най-доброто решение за нас. Има и такива, които ни радват. Често в радостта си грешим. Добре е да внимаваме, да не изпадаме в опиянение, да благодарим и да продължим по радостния път.
Стефани: От личен опит бих казала, че човек може да се адаптира само с желание и хъс. Няма лесно или бързо. Аз работя по 8-10 часа и в същото време ходя и на университет. Ежедневието ми е много забързано. Сутрин започвам с работа. Следобед прекосявам цяла София, за да отида на лекции, а по-късно отново отивам на работа. В началото е много трудно, но човек свиква рано или късно. Всичко е въпрос на желание.
Как човек може да се справя добре с множеството социални роли, които изпълнява? Коя е вашата най-важна социална роля и защо?
Катя: Човекът нека помисли коя е най-важната му роля тук и сега, какви потребности задоволява чрез нея, какъв ресурс тя изисква. Нагърбваме се с чужди роли и стигаме до ролеви конфликт, социална фобия, депресия… Затова нека честно посочим най-важната си роля и около нея да подредим другите. Моята най-важна е майчинската. За да я и „изиграя“ добре, искам да дам най-доброто от себе си и в изпълнението и на другите ми роли. Каквото даваме, това й получаваме, нали?
Стефани: Човек може да се справи със смяната на социалните роли чрез адаптация. Аз имам много социални роли, които сменям всеки ден. За мен най-важна е тази роля, която е в семейството и приятелите, защото тогава се чувствам 100% себе си.
От какво зависи човешкото поведение?
Катя: От потребностите, които има човек. Гладният мисли как да се нахрани и търси храна. Самотният търси приятели. Ученолюбивият го срещаме в университета, в библиотеката, говорим с него по най-интересните теми.
Стефани: От възпитанието, средата и ситуацията.
Чувствата ли управляват човека или човекът управлява чувствата си?
Катя: Човекът може да се научи да управлява емоциите си, да повиши емоционалната си интелигентност, да бъде полезен за себе си и за другите. Ако остане под диктата на емоциите си, той се разболява психически, физически, социално.
Стефани: Моето мнение е, че чувствата управляват човека. Много трудно човекът може да управлява чувствата си. Може да прикрие пред останалите какво чувства, но отвътре тези чувства могат да го изядат или да го накарат да лети в облаците.
Какво трябва да направи млад човек с висше образование, но не успял да намери реализация? Реализацията зависи само от него или и от общността?
Катя: Житейската и професионална реализация зависят от група фактори. Образованието е само един от тях. Има субективни, личностни. Има и обективни. След неуспех нека младият човек да оцени ролята на всеки от факторите. После да повиши човешкия си и социален капитал и да опита пак. Когато успее, да благодари на себе си и на всички, които са му подали ръка. От сърце Ви желая успех!
Стефани: Не трябва да се отказва. Винаги може да си намери работа в която и да е специалност. В повечето университети предлагат стажове в различни агенции, фирми, организации и винаги може да потърси информация там. Успехът на човека зависи от самия него, защото това е неговото развитие.