УНИВЕРСИТЕТ ЗА НАЦИОНАЛНО И СВЕТОВНО СТОПАНСТВО
VII семестър, 4 курс, сп. „Икономическа социология”
ВЪПРОСНИК за изпит
Учебна дисциплина: МЕТОДОЛОГИЯ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА ЕМПИРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Преподавател: ас.д-р Мариета Христова
Учебна година: 2018-2019 зима, лекции септември 2018 – януари 2019
Раздел 1. МЕТОДОЛОГИЧЕСКИ АСПЕКТИ НА ЕМПИРИЧНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
- Емпирично и теоретично равнище на познанието. Емпиричните изследвания като елемент на научното познание. Основни качества на емпиричната информация. Логическа структура на емпиричните изследвания.
- Информацията в емпиричните изследвания. Първична и вторична, индивидуална и съвкупна информация. Качества на информацията. Достоверност, представителност, анонимност. Източници на информация.
- Същност на емпиричното изследване. Видове емпирични изследвания и сфери на приложение. Изследователски стратегии и тактики. Критерии за класификация на изследователските стратегии. Видове изследвания според различни критерии.
- Технология на емпиричното изследване. Структура, основни етапи, дейности и операции в изследователския процес.
- Програма на емпиричното изследване. Структура и елементи. Правила при разработването на елементите.
- Теоретичен модел (концепция) на изследваното явление. Принципи на изграждане. Операционализация и агрегиране. Понятия и индикатори.
- Емпиричните индикатори и въпросникът като основни инструменти за измерване. Конструиране на въпросник. Правила при формулиране на въпросите. Несугестивност на индикаторите и скалите. Еднозначност на формулировките. Филтри за истинност на информацията. Видове въпроси/индикатори.
- Разработване на система от емпирични индикатори и скали на измерване. Класификация на основните видове скали. Специфични видове скали. (Ликерт, Търстоун, Гутман, Богардус). Кумулативни скали. Комбинаторни скали от няколко индикатора.
- Генерална съвкупност, единица за изследване, извадка. Видове извадки – представителни и непредставителни.
- Основни методи на регистрация, особености и разновидности. Източници на информация.
- Количествени методи за събиране на информация. Същност, предимства и ограничения. Стандартизирано интервю, лице-в-лице, в дома на респондента. Телефонно интервю. Пряка анкета. Пощенска-интернет анкета.
- Качествени изследвания. Най-използвани методики – дълбочинно интервю, фокус група, анализ на документи, включено наблюдение, експертна оценка. Приложение, предимства и ограничения.
- Нови тенденции при емпиричните изследвания. Онлайн изследвания. Принципи за дизайн на интернет изследвания. Електронни фокус групи, онлайн анкети, онлайн интервю. СAPI и CATI.
Раздел 2. ОРГАНИЗАЦИОННИ АСПЕКТИ НА ЕМПИРИЧНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
- Подготовка на оферта и договор за емпирично изследване. Структура и реквизити на предложение/оферта за емпирично изследване. Основни компоненти на договор за провеждане на емпирично изследване.
- Финансиране на емпиричните изследвания. Основни източници на финансиране на емпиричните изследвания. Бюджетиране на изследването. Финансов план на изследването. Структура на разходите на емпиричните изследвания.
- Структурни единици за провеждане на емпирични изследвания. Изследователски организации. Състав и структура на управление на емпиричното изследване. Организация на теренната работа. Съставяне на екипа на изследването. Изграждане на мрежа от полеви сътрудници.
- Изисквания към анкетьорите и рискове за достоверността на данните. Инструктаж и инструкция. Договори и документи за анкетьорите в изследването.
- План на изследването и работен график. Подготовка на теренния етап от изследването. План за мониторинг и контрол върху качеството на теренната работа.
- Обработка и интерпретация на първичната емпирична информация. Логически оглед, валидизация и принципи за проверка на реализацията на методиката на извадката и методика на регистрацията. Преходът от първична към съвкупна и обобщена социологическа информация – от данни към социологически факти.
- Качество на емпиричното изследване. Дефиниране, оценяване, проблеми. Класификация на грешките в контекста на емпиричното изследване. Основни компоненти на общата грешка – същност, ефекти, измерване, представяне. Въпросник за самооценка.
- Публикуване и представяне на резултати от емпиричното изследване. Подготовка на доклад: структура, съдържание, някои правила при изготвяне. Представяне на резултати от емпиричното изследване пред възложителя.
- Интелектуална собственост и етика при емпиричните изследвания. Собственост върху информацията и резултатите от изследването. Конфиденциалност. Основни моменти от етичните кодекси на БСА и ESOMAR за провеждане на емпирични изследвания.
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
А. ОСНОВНА ЛИТЕРАТУРА
- Стоянов, А. 2017. Емпирични изследвания в социологията. В: Икономическа социология. София: Издателски комплекс – УНСС, с. 344-377.
- Стоянов, А. 2016. Методология и методика на емпиричните социологически изследвания. В: Икономическа социология (Цикъл избрани лекции за дистанционно обучение). София: Издателски комплекс – УНСС, с. 155-190.
- Съйкова, Светлана, Атанас Атанасов, Емилия Ченгелова. 2014. Социалните емпирични изследвания: Методологически аспекти. София: АИ „Проф. Марин Дринов“.
- Желев, Симеон. 2008. Маркетингови изследвания. Методология и организация. София: УИ „Стопанство”.
- Основни професионални стандарти за рейтингови емпирични предизборни изследвания. Декларация на УС на БСА, 3 април 2013, БТА, София. /http://bsa-bg.eu/images/docs/stanovishte_deklaracia_03_04_2013.pdf/
- Babbie, Earl. 2015. The Practice of Social Research. 14th USA: Wadsworth.
- Коректното публикуване в масови медии на предизборни рейтинги и прогнози. Законови изисквания и професионални стандарти. Становище на ГИСДИ (БСА, БАМОР, АББРО). /http://gisdi.eu/bg/Standarti-c159/
Б. Допълнителна литература
- Атанасов, Атанас, Светлана Съйкова, Максим Молохов, Емилия Ченгелова и Екатерина Маркова. 2010. Изкуството да се задават въпроси и да се получават отговори. София: Софтрейд.
- Атанасов, Атанас, Светлана Съйкова, Максим Молохов, Емилия Ченгелова и Веселина Георгиева. 2004. Емпиричното социологическо изследване на социалната действителност. София: АИ „Марин Дринов”.
- Атанасов, Ат. и колектив. Практиката на анкетните изследвания в България – измерение и перспективи. МОН. Национален фонд научни изследвания, С., 1993.
- Гиглион, Родолф и Бенжамен Маталон. 2005. Социологическите анкети. Теория и практика. София: Наука и изкуство.
- Джонев, Сава. Качествени методи за изследване в социалните науки. Изд. Ен Джи Би Консултинг, С., 2015.
- Михайлов, Стоян. 1980. Емпиричното социологическо изследване. София: Наука и изкуство.
- Пейчева, Дарина. 2013. Методологически проблеми на качеството на емпиричното социологическо изследване. Непубликуван дисертационен труд. София: ИИОЗ-БАН.
- Съйкова, Иванка и Борис Чакалов. 1977. Методология и методика на социологическите изследвания. София: Наука и изкуство.
- Ченгелова, Емилия. Интервюто в социалните науки. Изд. Омда, С., 2016.
- Янакиев, Я., В. Георгиева, М. Молхов. Скалиране и скали при ЕСИ. Изд. „Св. Георги Победоносец”, С., 1996.
- Blaikie, Norman. 2000. Designing Social Research. Cambridge: Polity Press.
- Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Fourth Edition. Oxford: Oxford University Press.
- Green, Judith and John Browne. 2005. Principles of Social Research. New York: Open University Press.
- Standard demographic classification. A system of socioeconomic classification of respondents to survey research. Amsterdam:ESOMAR.
- Loseke, D. 2016. Methodological Thinking: Basic Principles of Social Research Design. Los Angeles: SAGE Publications.
- Tarling, Roger. Managing Social Research: A Practical Guide. London and New York: Routledge.
- Walliman, Nicholas. 2016. Social Research Methods. 2nd London: SAGE Publications.
Декември 2018 г.
ас. д-р Мариета Христова