08 декември 2021 г.
Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Бизнесът и държавата нека са по-активни в работата си с българските студенти
Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на Университета за национално и световно стопанство (УНСС), в интервю за дневния блок „Добър ден“ на Радио „Фокус“.
Водещ: УНСС е сред водещите три университета по брой студенти за академичната 2020-2021 г., която е 101-ва за учебното заведение. Ректорът проф. д-р Димитър Димитров е гост в ефира на Радио „Фокус“. С него ще разговаряме за студентския празника, за 360-градусовия дигитален пръстен, който предлага университета, за предизвикателствата пред студентите в контекста на обстановката у нас. Честит празник.
Димитър Димитров: Благодаря, честит празник на всички. Днес е голям ден за бивши, настоящи и бъдещи студенти.
Водещ: УНСС е един от най-желаните университети у нас, спрямо броя записали за тази академична година. Кои са най-предпочитаните специалности?
Димитър Димитров: Ние имаме над 40 бакалавърски и 83 магистърски програми. Безспорен фаворит тази година е специалност „Маркетинг“. Но има още 5-6 специалности, които традиционно са много желани от студенти – „Финанси и счетоводство“, „Право“. Има и по-малки специалности в зависимост от тяхната специфика, също са желани и в зависимост от това колко бройки има и каква е потребността от тях. Университетът е предпочитан от българските студенти.
Водещ: Споменахте потребност. Къде студентите намират реализация – у нас, в чужбина? По специалността си ли – следите ли това?
Димитър Димитров: Да, ние поддържаме връзки с нашите студенти. Аз и като ръководител на катедра съм го правил, и от рейтинговата система, от която следим класацията, също има такъв показател. Около процент и нещо-два е равнището на безработица сред завършилите студенти на УНСС, което на практика е нулева безработица. И нашите студенти се реализират това, което учат – икономисти, прависти, социолози, управленци, работещи в медиите, тъй като имаме „Медии и журналистика“. Така че за това, за което ги учим, там се реализират. За тяхната реализация съдим и от срещите с бизнеса. Половината от делегациите, с които се срещам, са завършили нашия университет или пък различни проекти, които имаме, така че успешна е реализацията.
Водещ: Колко са чуждестранните студенти тази година?
Димитър Димитров: При нас това не е толкова добре развито като направление заради пандемията, която пречи на доста процеси, които се случиха. При нас има около 200 студенти по програма „Еразъм“, които са на обменни начала по един семестър, около 100 и няколко чуждестранни студенти от диаспората, които са със специално постановление и относително малък брой други, които постъпват по традиционния начин. Но имаме перспективи за такова развитие с Турция, особено сега се развиха контактите с руски университети, където имаме идеи за съвместни програми с тях. Така че ние, като ръководство, сме си поставили като приоритет привличането на повече чуждестранни студенти. Искам обаче още нещо да отбележа – ние сме част от един голям европейски консорциум от 8 университета, където нашите студенти могат да учат засега онлайн в останалите 7 водещи университета във Виена, Манхайм и други градове в Европа. И тази възможност използваме активно, а това важи и за студентите от тези университети, които също могат да учат при нас на разменни начала в рамките на проекта и да бъдем като един европейски университет.
Водещ: Имате съвместни дуални програми. Разкажете ни за тях.
Димитър Димитров: Те са няколко. Този процес смятаме да го засилим. Това е на първо място с Китай, където има дуална бакалавърска програма и около 60-70 човека, които учат две години там и две тук. Предстои есента да дойдат. Имаме такава програма с университета в Рим и още една, която за съжаление приключи – с университета в Нотингам. Горе-долу принципът е на обменни начала или известна част от нашите студенти отиват там или пък, ако има интерес към нас, както е от Китай и от Русия, техни студенти да дойдат тук. Търсим механизми за такова сътрудничество и мисля, че това е полезно както и за нашия университет, и най-вече за нашите студенти, така и за чуждестранните студенти, които са избрали УНСС като Алма Матер.
Водещ: УНСС предлага над 20 електронни услуги за студентите си. Как се адаптирате към така наречената нова реалност, в контекста на времето и условията, в които живеем?
Димитър Димитров: Това беше и е приоритет на Ректорското ръководство откакто аз съм ректор. Но пандемията ни стимулира да въведем още повече неща. Традиционно в университета имаше едни големи опашки от 4-5 хиляди души за кандидатстване, за записване, за подаване на документи. Не знам дали сте ги виждали в Студентски град, след това за записване за общежития са пак същите хора. Ние приемаме около 4000 и няколко стотин студента годишно, което създаваше много проблеми и пък и вече стана недопустимо от гледна точка на епидемиологичните мерки. С усилията на нашата IT дирекция, ние създадохме над 20 и няколко онлайн услуги за студенти. И се оказа, че може, защото традиционният отговор доскоро беше – ние така го правим от 20 г., защо да променяме този процес. Но се оказа, че е удобно и за студентите. Ние имахме и доста добра база със системата „уеб студент“, където студентите си гледат оценките, провеждаме анкети оттам, много услуги предоставяме, банкови плащания, електронна студентска книжка. Просто това е бъдещето и аз не мисля, че човек трябва да си губи време, за да извади едно удостоверение, да ходи до университета, половин ден да чака там някъде, да го занесе в общежитието. Всичко това сме го направили сега електронно.
Водещ: Може ли да се говори за ръст на дистанционното обучение предвид и обстановката, в която се намираме?
Димитър Димитров: Да. Сега ние сме, терминът не е много точен, дистанционно обучение или неприсъствено обучение, отдалечено обучение, което е сегашната форма, тъй като има ограничения за учебен процес в университетите. Но традиционно, много години има класическото дистанционно обучение, където студентите преди посещаваха по-малък брой лекции, но получаваха доста повече учебни материали и се работеше с тях през една платформа за дистанционно обучение. Сега има засилен интерес към дистанционното обучение, защото това позволява студентът да работи, да си управлява сам времето за самоподготовка. Но всъщност основният ни приоритет от новото направление е присъственото обучение, което е над 90% от нашите студенти.
Аз мисля, че с развитието на информационните технологии, ще има много повече възможности за традиционното редовно обучение и за традиционното дистанционно обучение. Те да се развият още повече, защото компаниите, които предлагат и софтуер, и хардуер в това отношение, много се развиха в последната година. Това тръгна от пандемията, търсейки се решения. Вместо човек да стои само пред монитора и там да вижда едно малко екранче, сега има по-модерни камери, модерни микрофони и всякакви други възможности, да не говоря за по-нататък – добавена реалност и виртуална реалност.
Водещ: Проф. Димитров, пред какви предизвикателства е изправен българският студент днес?
Димитър Димитров: Те не са малко, но единият проблем е свързан с финансирането на университетите. Все пак ние се сравняваме с Европа, но техните бюджети са доста по-добри. Това оказва отражение върху всички процеси, които стават в един университет – и по-добрата учебна база, общежитията са сериозен проблем, подготовката на преподавателите, защото когато заплатата е по-малка, ние се сравняваме с развитите страни, преподавателят взима повече часове, търси си допълнителна работа. Това също влияе върху качеството на учебния процес. Би ми се искало да има повече възможности за кариерно ориентиране. Ние го правим в нашия университет, но вие ме питате общо за всички студенти. Компаниите, бизнесът, държавните структури ми се иска да бъдат по-активни и то насочени именно към студентите още докато са на студентската скамейка, за да ги привличат за стажове, за работа с тях, за да могат по-бързо и по-лесно да се адаптират към процесите след това. Предизвикателството е и глобализацията, защото ние ставаме все по-глобални. Ето примерът, който ви давам с този наш европейски университет, в който ние участваме, студентът трябва да знае или английски, или френски и то на добро равнище, или немски, за да може да участва в такива курсове, където да види и нови неща, и друг тип преподаване, и други материали, с които разполагат техните студенти. Така че пожелавам на студентите освен празника и да учат повече, да се развиват повече, но и да си вярват повече. Ние сме доказали заедно с тях, че те могат да намерят успешна реализация навсякъде.
Водещ: За тази академична година в УНСС са се записали 14 600 студенти. Какво ще пожелаете на днешния празник, не само на тях, на всички български студенти, които ни слушат – бивши, настоящи?
Димитър Димитров: Но първо им пожелавам да са здрави, това е най-важното в тази ситуация. Да си вярват повече, да гледат малко по-оптимистично. Ние като нация малко черногледо гледаме – това е лошо. Сравняваме се с някакви супер високи стандарти, а не гледаме развитието, което ние сме направили. Така че им пожелавам малко повече оптимизъм, повече усмивки, но и повече посветеност в това, с което се занимават, защото то ще им донесе резултати в бъдеще в тяхната професионална реализация.
Водещ: Не мога на финала на нашия разговор да не ви попитам, какви са вашите спомени от 8-и декември?
Димитър Димитров: Много хубави са, надявам се за всички бивши студенти младежките години да са такива. 8-и декември си е празник на българските студенти традиционно. Така че хубави спомени, само това мога да кажа.
Водещ: Да пожелаем отново хубави спомени и на настоящите студенти. Благодаря ви за това включване в ефира на „Фокус“.
Димитър Димитров: Благодаря ви и аз.













