Медиен мониторинг в предизборна кампания
Медиите преди избори приличат на пощенски кутии – каквото политиците пуснат в тях, това избирателите получават. В условията на платено заразяване с идеите на кандидатите за властта, медиите в предизборна кампания трудно избират да бъдат други. Има и изключения, но те не отхвърлят генералните заключения. Направихме медиен мониторинг – наблюдавахме дали медиите спазват или не изискванията на Изборния кодекс, за да проверим хипотезата.
„Меди@ Избори“ представя методиката и резултатите от проведения мониторинг на медиите в цял изборен цикъл – от 2014 веднага след приемането на новия Изборен кодекс до 2017, обхващащ четирите вида избори – европейски, парламентарни, местни, президентски. Разкрихме серия проблеми и в отношението на медиите към принципа за върховенство на закона в изборния процес, и във финансирането на търговските медии, особено регионалните, и в регулацията на изборния процес като цяло, които превръщат демокрацията в декорация на властта.
Помислихме какъв би могъл да бъде пътя към решението на диагностицираните проблемни области. Като резултат, в книгата са предложени 24 конкретни предложения за изменение на Изборния кодекс в частите: език на предизборната кампания, регулация на медиите и огласяване на данни от електорални изследвания. Формулирани са препоръки към политическите партии и кандидати, изборната администрация и ЦИК, медиите, наблюдателите, избирателите.
Послеслов от проф. д.с.н. Михаил Мирчев
Това е книга и монография комплексно за медии и избори, за политици и журналисти, според сериозна теория и въз основа на уникално емпирично изследване и наблюдение, със строго рацио, но добре съчетано в облака на лична неприкривана гражданска емоция. Това е КНИГА. Истинска…
Това е слово и ДУМИ за медийната бъркотия по време на избори. За медиите като инструмент, но и като жертва…
За журналистите като посредници, но и като слуги…
Това е монография във време, когато повечето ни колеги прекалено бързат и успяват да пишат интересни и полезни неща, но по-често кратко и фрагментарно. Или пък губят мотивация изобщо да пишат – защото било безсмислено, след като „никой не ни чете”. Убеден съм, че зрелите книги и смелите монографии сами си пробиват път и намират достигат своите ангажирани читатели. Вярвам, че и тази книга ще успее в това.
Рецензии:
Докато четях „Меди@ Избори“, не ме напускаше мисълта, че днес е особено важно нещата да се наричат с истинските им имена. Това прави Катя Михайлова не само заради науката, а най-вече заради обществото, заради хората, които заслужават достоен живот. Монографията представя завършено научно изследване. Книгата е за реалния живот, за ценностите, за интересите, за мечтите и надеждите, без които няма как да има общество.
„Меди@ Избори“ е за обществените, политическите, професионалните и етични проблеми на границата на медийното, изследователското и политическото поле. Представя картина на критична хетерономност (липса на автономност) на медиите и нарушаване на демократичните принципи и ценности под натиска на корпоративни и политически интереси. Кризата на медийното поле и на агенциалното демоскопско поле, разкрива острите дефицити в практическото функциониране на регулаторната рамка и институции, което директно препраща към кризата на политическия модел.
„Сделката между медиите и политиците“ е разкрита в „Меди@ Избори“. Монографията панорамно осветлява медийно-юридическите аспекти на избирателния процес. Окончателно повдига завесата на непълноценната медийна регулация при провеждането на предизборни кампании. Предлага 27 законодателни промени за регулиране дейността на медиите в ИК. Всичко това на премерен, елегантен и разбираем език, достъпен и дълбокосъдържателен стил. Чете се с лекота.