Социологическото предизвикателство през втората учебна седмица за студентите първокурсници от направление „Обществени комуникации и информационни науки“ е да се опитат да позиционират отделни институции в макро модела за обществото като социологическа система (Стоян Михайлов, 1965).
Провокиран от представените на лекцията домашни работи: „Вестик на УНСС“; „Библиотеката или просто Гугъл“; „Катедра МОК във Факултет „Икономика на инфраструктурата“, проф. Мирчев демонстрира позициониране на УНСС като социологиечска структура и обществена институция в макро модела на обществото като социологическа система.
ДОМАШНАТА ЗАДАЧА (втора) е да се позиционират медиите (медийната система) в обществото като социологическа структура като се използва примера даден на лекцията и разясненията по теоретичния модел, направени в дискусионното семинарно занятие.
УСЛОВИЯ и АЛГОРИТЪМ за изпълнение на задачата
- Прочетете текста на Стоян Михайлов „Обществото като социологическа система“ в „Текстове 2. Покана за социология“ , с. 305-322. Откъсът е от монографията на Стоян Михайлов „Социологическата система“, издадена през 2010 г.
- Прочетете „Телевизията за деца: с поглед към бъдещето“ (въведение) в „Телевизията за деца: между пазарната логика и обществената мисия„, с. 13-29.
- Реферирайте текстовете и се опитайте да отговорите на въпроса: къде е мястото на медиите в обществото като социологическа система. Аргументирайте отговора си с тези от прочетените и реферирани текстове.
- Ако всички стъпки бъдат изпълнени съзнателно и отговорно, то остава да структурирате мислите си и да напишете първото си РЕФЕРАТИВНО ЕСЕ.
- Очаквам РЕФЕРАТИВНИТЕ ЕСЕТА в обем до 4 стандартни страници, изпратени по електронната поща на адрес [email protected] не по-късно от 1 октомври 2012 – понеделник, 24.00 часа.
- Настоятелно моля, пишете с уважение към правописните и граматически норми на българския език.
- В заключение, опитайте се да резюмирате Вашето реферативно есе в кратък текст – резюме, до 200 думи. Мислете за резюмето като за „реклама“ на реферативното есе. Когато сте готови, публикувайте резюмето като коментар на този пост. Моля, направете това до 2 октомври, 12.00 часа.
РЕФЕРАТИВНО ЕСЕ
Реферативното есе е научно-публицистичен жанр, които съчетава рационалността на науката с въздействието на публицистиката. Разработва се по предварително зададена тема в характерна за научно съчинение структура (увод, изложение, заключение). Водещи са: авторовата теза и рационалната аргументация, основана на реферираните от автора научни текстове.
КРИТЕРИИ ЗА НАЙ-ВИСОКА ОЦЕНКА
- Тезата: ясно формулирана, авторска, оригинална.
- Аргументацията: основана на две реферирани научни произведения.
- Структурата: съответна на жанра.
- Стил: научно-публицистичен.
- Език: правилен български език.
Индивидуална или групова работа
Задачата е индивидуална от гледна точка на резултата – очаквам по едно реферативно есе от всеки колега. В подготвителния етап, преди писането, ви препоръчвам да работите в сътрудничество с колегите си от групите по първата домашна задача или с други колеги по ваш избор. Можете да четете заедно, да дискутирате заедно, да определяте гледните точки, да формулирате идеите си, тезите си заедно. След това всеки самостоятелно трябва да напише реферативното си есе. Съвместната работа обогатява, провокира, изгражда. Както вече сме говорили науката е колективно дело с индивидуално присъствие, изява и принос. Вие изберете начина, по който ще работите – университета е място за учене и научаване, а за да се научи човек трябва да опознава различни модели.
За Ваше улеснение
- Можете да прочетете и „Концепция за социологическата система в българската социологическа школа„, Стоян Михайлов в „Текстове 2“, с. 322-331.
- Ще Ви бъдат полезни също и речниковите статии от раздел „Обществена дейност: потребности, интереси, цели“ в „Текстове 2“, с. 201-221.
- Разгледайте фейсбук албумите в дневника на Катя Михайлова: „Медия/а/@“ http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1327351194652.2047703.1557090045&type=3 ; „Социология“ http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1265440206916.2040811.1557090045&type=3
УСПЕХ!
Не се съмнявам, че ще се справите – всеки според студентските цели, които си е поставил. Пожелавам Ви конструктивна и приятна работа. Задачата не е лека, изисква доста усилия и време, и организация. И, ако не искате да работите през нощта, работете по-организирано през деня.
Ваша,
Катя Михайлова
Михаела Тодорова says:
Д-р Михайлова, ето го и моето резюме.
Медиите играят изключително важна роля в обществото. Те приемат и предават информация, нужна на всички нас. Имат нужда да се развиват непрестанно, но трябва да бъдат по-отговорни към децата, защото те са податливи на визуалното „невъзпитание“. Те формират общественото мнение, затова са наричани и „Четвъртата власт“. Трябва да бъдат „приятел“ на семейството и училището и да помагат за възпитанието на подрастващото поколение, защото след време децата трябва да заемат местата на своите родители. А какви родители ще бъдат, ако от малки телевизията ги кара да бъдат агресивни,злобни и изнервени хора?
Мила Иванова says:
Добър вечер,д-р Михайлова. Ето го и моето резюме :
Не е нужно човек да е гений, за да забележи хаоса,в който живеем. Ние сме граждани на света,оцеляващи в двадесет и първи век заобиколени от всякакъв вид технологии и възможности за информиране, лекуване, пътуване, развитие и т. н. и въпреки това живеем във време на глад, безработица, безпаричие, безразличие, и неграмотност ….
Коя сфера от обществото като социологическа система е допуснала това да се случи?
Какво сме объркали и как сме допуснали да живеем по този този парадоксален начин ?
И каква е връзката на медиите с всичко това? Къде е тяхното място и какво е тяхното приложение ?
Всичко това в реферативното ми есе.
Елена Солакова says:
Ето и моето резюме: Разглеждайки, от една страна, комуникационната система, състояща се от комуникатор, съобщение, медия (канал), реципиент, въздействие (ефект) и от друга – обществото като социологическа система, то напълно естествено е да съотнесем медиите в контекста на комуникационната сфера на познатия ни вече модел. В такъв случай това определяне на „местоположението“ на медиите ще противоречи на изключително важния извод, че нито една основна сфера няма самозадоволяващо значение. В този смисъл функциите и особеностите на медиите като институция не намират пълнозначно отражение само и единствено в сферата на комуникациите. Нещо повече те присъстват във всяка останала сфера под едно или друго състояние, под една или друга дейност и най- вече под една или друга потребност. В края на краищата всяка от основните сфери проявява своя обществен смисъл и функция в това да обслужва по определен начин всички останали основни сфери. Получава се една завършена система в непрекъснатия процес на многостранно закономерно взаимодействие, съвкупният резултат на което е саморазвитието на обществото. При несъгласуваност и несъответствие между петте сфери според модела за обществото като социологическа система развитието се забавя или деформира. Това означава, че медиите, които играят ролята на обществени медиатори, трябва да способстват за пълноценното, хармонично развитие в частност на отделната личност, но едновременно с това и на общественото развитие. Защото именно медиите и обществеността са опорните точки на едно актуално и значимо проблемно поле. Само взаимодействието и взаимопомощта им се превръщат в сигурна превенция от по –нататъшното деградиране на човечеството.
Elena says:
Разглеждайки, от една страна, комуникационната система, състояща се от комуникатор, съобщение, медия (канал), реципиент, въздействие (ефект) и от друга – обществото като социологическа система, то напълно естествено е да съотнесем медиите в контекста на комуникационната сфера на познатия ни вече модел. В такъв случай това определяне на „местоположението“ на медиите ще противоречи на изключително важния извод, че нито една основна сфера няма самозадоволяващо значение. В този смисъл функциите и особеностите на медиите като институция не намират пълнозначно отражение само и единствено в сферата на комуникациите. Нещо повече те присъстват във всяка останала сфера под едно или друго състояние, под една или друга дейност и най- вече под една или друга потребност. В края на краищата всяка от основните сфери проявява своя обществен смисъл и функция в това да обслужва по определен начин всички останали основни сфери. Получава се една завършена система в непрекъснатия процес на многостранно закономерно взаимодействие, съвкупният резултат на което е саморазвитието на обществото. При несъгласуваност и несъответствие между петте сфери според модела за обществото като социологическа система развитието се забавя или деформира. Това означава, че медиите, които играят ролята на обществени медиатори, трябва да способстват за пълноценното, хармонично развитие в частност на отделната личност, но едновременно с това и на общественото развитие. Защото именно медиите и обществеността са опорните точки на едно актуално и значимо проблемно поле. Само взаимодействието и взаимопомощта им се превръщат в сигурна превенция от по –нататъшното деградиране на човечеството.
Кристина-Йоана Петрова says:
Изключително доминираща роля играят медиите в обществения,икономическият и социалния съвременен живот. Младите хора са се превърнали в консуматори на сборната информация в тях,която попиват като „гъби”, не интересуващи се за нейното подсъзнателно въздействие и последиците от него. Къде почва ползата и къде вредата от некоректната информация в медиите? На кого са възложени грижите и опазването на децата? Обществото е непрекъснато изменяща се система, която постоянно се стреми да обогатява потребностите си и средствата за тяхното постигане. Но за да може медиите днес да не пречат на личностното развитие на децата утре трябва да се мисли повече, какви „вредните емисии” се изхвърлят към младите хора.
Паола Павлова says:
Д-р Михайлова, моето резюме: Медиите са част от сферата на комуникациите. Нужни са на човешкия свят въпреки властващия характер, който имат. Те са връзката на хората със актуалните събития и последните новини – те са нашето средство за обмен на информация. Журналистиката има способността да влияе на нашето мислене, както и на нашето решение, когато трябва да направим избор. Чрез нея имаме възможността на опознаваме и разследваме даден случай, както и да пресъздаваме идеи. Също така медиите буха могли да създадат проблем, в случай, че не бъдат разбрани правилно. За това трябва да се старая да пресъздадат информацията правилно, за да бъдат разбрани от народа и да не предизвикват неразбиране. Ако не постигнат това условие, при по – малките на възраст зрители би могло да се стигне до неочаквани действия, а в някои случаи и фатален край. Въпреки това, медиите играят изключително важна и неизменна част в човешкия живот. Той не би могъл да съществува без тях, защото те са в огромна помощ на човечеството.
Николай Стайков says:
Медиите имат възможността да влияят на населението по много начини,включително и да манипулират публичното мнение и нагласи. Те са обществените медиатори, които свързват отделните класи на обществото,също така и общественото управление, с масата хора. Необходимо е отговорно отношение , защото телевизията и радиото, интернет и печатните издания, имат пряко влияние върху децата, които са нашето бъдеще.Медиите могат не само да обогатяват, но и да увреждат с неподходяща или невярна информация под една или друга форма.
Ирен Бабачева says:
Медиите са в основата на всичко заобикалящо ни. Медиите са ,, четвърата власт‘‘ и това им дава правомощия, но и отговорности. Отговорности свързани с децата. Въпросът, който трябва да бъде разрешен е как медиите да се превърнат в ,,трети родител‘‘ на едно дете?! Или как да има медии, които да въздействат единствено възпитателно и морално? Защитата на децата пред малкия екран е един комплексен процес, чието развитие зависи от цялата среда която ги заобикаля, вклчително медийната среда.(резюме)
Ирен Бабачева says:
Медиите са в основата на всичко заобикалящо ни. Медиите са ,, четвърата власт‘‘ и това им дава правомощия, но и отговорности. Отговорности свързани с децата. Въпросът, който трябва да бъде разрешен е как медиите да се превърнат в ,,трети родител‘‘ на едно дете?! Или как да има медии, които да въздействат единствено възпитателно и морално? Защитата на децата пред малкия екран е един комплексен процес, чието развитие зависи от цялата среда която ги заобикаля, вклчително медийната среда.
Винсент Тановски says:
Д-р Михайлова , ето го моето резюме: Във времето на модерните информационни и комуникационни технологии живеем в общество, определяно като медийно общество – едно системно образование, чиито структури се очертават от медиите и където съвместното съжителство на хората се влияе от медиите. Медиите транспортират ценности, нагласи, чувства и представи за света.
Лилия Христова says:
Според модела за обществото като социологическа система, развитието на обществото се постига чрез съгласуваност на дейностите на петте сфери – „материално производство”, „духовно производство”, „възпроизводство на населението”, „комуникации”, „обществено управление”. Когато има несъгласуваност между тях развитието се забавя или деформира. Това означава, че телевизията трябва да способства за пълноценното развитие на детската аудитория в името на обществената мисия на телевизията – независимо програмите, които се излъчват, въздействието на зрителите се променят – утвърдяват или променят обществените ценности.
Мирела Марчева says:
Телевизията е на първо място в класацията за най-въздействаща медия. Причините за нейното първенство са няколко – универсален достъп, визуален контакт, емоционално въздействие. Телевизията има мисия – възпитателна, обществена, образователна, търговска и т.н.
Чрез програмата, която се излъчва, се оказва въздействие върху зрителите, така че те да отвърдят или да променят обществените ценности.
Анита Соколова says:
Д-р Михайлова, ето резюмето ми:
В съвременното информационно общество медиите са навсякъде, където има бизнес, а за да се гради успешен бизнес е необходима добра медийна комуникация, т.е. общуването с медиите се възприема като инвестиция в търсенето, създаването, поддържането и задържането на клиентите със средствата на публичната комуникация, осъществявана главно чрез преса, радио и телевизия. Медиите могат да бъдат разгледани като източници на условната власт. Рекламата е едно от най-силните оръжия на медиите. Тя може да промени напълно представата за света на един човек и чрез изгодните и примамливи предложения да манипулира съзнанието на обикновения зрител. Оставяйки отпечатък в съзнанието на зрителите (и главно на по-младите), телевизията се опитва по свой начин да „възпитава” младото поколение. Средствата за масова комуникация са се превърнали до такава част от нашето ежедневие, че трудно бихме могли да си представим един съвременен свят без медии.
Ралица Кашинова says:
Социологическата система има пет основни сфери.Мястото на медиите е в сферата на комуникациите.Тя от своя страна се дели на два вида-размяна на информацията и превозване на хора и вещи.Медиите са в първия вид,което показва колко важна част от ежедневието ни заемат.Обществото се развива непрекъснато,актуализират се различни проблеми,получава се нова информация,която бива предавана на аудиторията.Общественото мнение,обективно или субективно,се базира на медиите.Мястото им е в комуникационната сфера,но тя не може да се развива без останалите компоненти на социологическата система.От тях се извличат проблемите,необходими на медиите, и се предоставят на обществото.На цялото общество-следователно цялата система,с всичките си компоненти,бива информирана.Мястото на медиите преди и мястото им сега,не се е променило,но развитието им продължава с пълна пара.От възникването на периодичния печат,до възникването на електронните медии има 400 години разлика,през които възникват сериозни промени.Те остават в системата като част от комуникационната сфера,но в същото време се намират и в останалите четири,като наблюдатели,информатори,критици,под формата на журналисти.
Lili Kazakova says:
Медиите като цяло са средство за масова информация и комуникация. На телевизионния екран присъстват различен жанр предавания – новинарски,спортни,икономически,политически.Те се създават с цел да информират,образоват и забавляват аудиторията си.Проблемът им,обаче е,че в днешно време с по-голяма гледаемост и по-предпочитани са именно забавните и развлекателните емисии.Често дори в ефира на някои телевизии липсва сериозната журналистика.И както се досещаме рейтингът определя материалното производство,което е и една от петте сфери от социологическата система.Това автоматично променя програмата и на медията и сериозните предавания вече са изместени от шоу програми,които далеч нямат за цел да ни информират,камо ли образоват.И докато зрелите и добре възпитаните хора,които вече са се сблъскали със сериозния живот могат да се ограничат от влиянието на телевизията и разграничават от правилното и грешното показано от нея,то децата от 6 до 10 годишна възраст са готови да се доверят и повярват на всичко видяно. И тук,ако на помощ не дойдат майката,бащата,семейството,училището и не разграничат реалното,доброто,правилното,малолетната аудитория съвсем преобръща своя мироглед,не може правилно да изградят своите морални ценности и това,разбира се влияе на тяхната духовност и на следващите засегнати сфери – „духовното производство“ и„възпроизводство на населението“.Защо ли?Защото възпитанието на деца,като човешка мисия и общностен и обществен ресурс,са цел на дейността именно на този кръг от така наречения макростилогически модел.
Сабие Хадживезулова says:
Основната идея на моето есе е да се представи сферата „Комуникации“ като полза или вреда и доколко хората са засегнати от това. Тя трябва да бъде обстойно „прегледана“. Аналогично- разработката на Стоян Михайлов, Текстове 2 да бъде показано мястото на медиите в обществото.
От една страна подкрепям тезата- нито една основна сфера не може да просперира без останалите. От друга страна- трябва да се анализира фактът, че медиите успяват да манипулират своите потребители. За съжаление малките зрители, а именно децата са най-уязвими, защото в повечето случаи те не избират какво да гледат.
В този смисъл медиите и телевизията, като цяло са неразделна част от нашето общество, но ние- хората не трябва да позволяваме на технологиите да завладеят нашия свят.
Мая Минчежа says:
Д-р Михайлова,ето и моето резюме:Независимо от предубежденията, социологията е много точна наука. Изследва условията за формиране, поддържане и промяна на социален ред, както и условията протичането и резултатите на социалната дейност. Социологията е интегрална обществена наука.Изгражда се модел на обществото като всеобща система. Най-съществените структурни особености на обществото биват разкривани от самия начин на производството спрямо социологията. Комуникацията е част от обществото ни, а част от комуникацията са медиите. Днес наред със развитието на цялата тази техника,медиите все повече навлизат в нашия живот,но едва ли обществото,динамично и доверяващо се прекалено много на медиите , осъзнава ролята им. Както монетите имат своите две страни,така и медиите в лицето на телевизията,радиото,интернет… могат да бъдат нож с две остриета!За тях знаем,че са наречени“ четвъртата власт“,защото играят важна роля за мнението на хората по различни теми и проблеми. Медиите имат силата да създават и променят нагласи като насочват вниманието към определени събития или представят конкретни мнения.
Денис Вардаров says:
В това реферативно есе е направена съпоставка между медиите, като социологическо явление с определена обществена мисия и медиите като печелившо предприятие със самозадоволяващо се значение. Засегнат е проблемът за пагубното влияние на телевизията върху подрастващите и това доколко ние самите я допускаме в живота си при избирането на определен модел на поведение.
Неделина Петкова says:
Медиите са фундаментална част от социологическата система не само защото осъществяват връзка , било то между различни поколения или различни социални слоеве, а защото оказват силно влияние върху обществото. За разлика от вестниците, радиото и останалите начини за набиране на информация за случващото се наоколо, телевизията успява да проникна най-надълбоко в ежедневието и съзнанието на обществото.Децата, като най-крехката и лесна за манипулиране част от обществото, са най-честата жертва на този вид медия. Телевизията като медия несъмнено заема огромна част в нашето съзнание.Ролята и в социологическата система е ролята на диктатор в сферата на общественото мислене, предпочитания и гражданска позиция.
Адриана Петрова says:
Обществото е група, съвкупност от хора, обединени от общи интереси и култура. То е непрекъснато изменяща се или по- точно саморазвиваща се система.
Неизменна часто от обществото са неговите потребности и средствата за задоволяването им. Главните видове потребности са: нуждата от материални блага, необходимостта от духовни ценности, съгласуване на дейността на хората и поддържане на обществения ред, възпроизводство на самите хора като субект и потребност от получаване и изпращане. Като система обществото има своите основни сфери, които се определят като материално производство, духовно производство, възпроизводство на хората, обществено управлениие, комуникации. Тези сфери са достатъчни и необходими, за да има човешко общество и обществен процес. Комуникациите са важна част от средствата за задоволяване на обществените потребности. Те са потребление на материални и духовни блага, умствена и физическа енергия на човека, на резултати от общественото управление. Според Х. Ласуел комуникативната система е съставена от взаимозависими елементи: комуникатор, съобщение, медия (канал), рецепиент, въздействие (ефект). Като неизменна част от комуникационната система са медиите, които оказват огромно влияние върху обществото.
Медиите, телевизията, обществото са опорните точки на едно актуално, обществено значимо проблемно поле. В днещно време обществото разчита на медиите, получава информация от тях и те безспорно оказват влияние върху народа и неговото мнение и нагласа. В огромна степен средствата за масова комуникация са се превърнали в част от ежедневието ни и съвременния свят трудно би взаимодействал без тях. В голяма част те са средство за задоволяване на нашата потребност от получаване и изпращане на информация. Телевизията, като медия с най- големи възможности за формиране на обществени нагласи, отношения, мнения, е един от центровете в сферата „комуникации”. Медиите се явяват съвременните медиатори между обществото и властта и разполагат с много способи и начини да изкривят реалността и да насочат общественото мнение в желаната от тях посока, без някой да може да им се противопостави.
Изабела Милушева says:
Съвременният свят е свят на медиите, свят – подчинен на властта, свят – издигащ в култ политиката, демокрацията, манипулацията и гражданското общество.Темата за медиите определено е тема, провокираща мисленето и най-вече търсенето на отговор на въпроса, кои са ТЕ и какво представляват. Микрообщество, което търси да покаже истината на гражданите или да търси по-голяма власт? Изхождайки от факта, че медиите са тези, които информират обществото за случващото се и всички се вслушват в тях, можем да кажем, че ТЕ са тези, които моделират обществения живот. Днес интересът е концентриран изцяло върху ролята на медиите. Не напразно понятието „четвърта власт” възниква, като метафора за ролята на институционализираните субекти, черпещи власт от институциите и имащи власт главно върху общественото мнение.До каква степен ще допуснете медиите до контролното табло на живота си, зависи единствено и само от вас, а що се отнася до мен – дори съм решена да стана част от тях.
Ина Кръстовчева says:
Медиите играят изключително важна роля за формирането на общественото мнение. Неслучайно са наричани „четвъртата власт”. Те са част от сферата на комуникациите. Медиите са връзката между останалите сфери в обществото като социологическа система. Добър манипулатор на човешкото мнение, информативен източник, провокиращ фактор, подтикващ към различни действия- това са само някои от „качествата” на медиите.Най-добрият „приятел” на човека, и най-вече на децата от шест до десетгодишна възраст, е телевизията. „Четвъртата власт” информира народа за случващото се с останалите три власти. В следствие на липсата на подходящи предавания, предназначени за деца, малчуганите са принудени да наблюдават програми за възрастни, които включват агресия, нецензурирани са, изграждат неправилно мисленето на децата и деформират ценностната им система. Сферата на комуникациите задоволява потребността от получаване и изпращане на информация. Без тях не може да има съвместна дейност, те обединяват хората. Медиите са главен фактор в живота на всеки от нас. Най-голямо влияние оказват върху подрастващото поколение. Те упражяват волна „сила” в изграждането на мнението по различни въпроси. Обществото трябва да се стреми да не е напълно зависимо от медиите. Защото не е полезно да си зависим от каквото или когото и да било.
Тони Нанева says:
Д-р Михайлова, резюмето ми:
Невъзможно е да се управлява едно общество,ако не е създадена динамична и системно действаща комуникация.Такава комуникация са медиите.Изхождайки от факта,че медиите- „четвъртата власт” са тези,които обясняват на обществото,случващото се със света и всичко около тях,можем да кажем,че медиите са тези,които моделират обществения живот.
Обществото преди всичко е непрекъснато се изменяща се система.Като социална система,нейното развитие се постига,чрез съгласуваност на дейностите на петте сфери.
Днес в 21 век телевизията заема челното място на информатор в живота на хората.Всеки сам определя границите,до които да позволи медиите да се превърнат в част от него,от неговия мироглед, принципи и човешката му същност.
Валери Ненкож says:
Медиите и масовите комуникации не само акумулират обществото като социална единица, но и са висша екзистенциална необходимост за човешкото същество. Медията за човека днес, в кулминационния пик на модерния век, се приема като негов напътственик, масов информатор и дори властимаща институция.
Може да се твърди, че волно или неволно, хората са си изградили една система на общуване, с която да си взаимодействат с околната среда, система, която осмисля всички предмети и действия помежду ни. Тази система е масмедията. Социалните медии и средствата за масова комуникация и информация са технологичните средства, посредством които разпространяването на информацията и нейното достигане до нейните получатели става безразборно и неограничено.
Диана Геловска says:
Медиите са част от структурата на обществото, която отговаря за комуникациите. Всички елементи са взаимно свързани направени от хората за обществото. Целта на медиите е възпитание и изграждане на морални ценности, но в днешно време функцията е изродена заради желанието за печелене на пари чрез лесно запомнящи се и манипулиращи реклами и предавания. Тази практика е в разрив с идеята за осигуряване на съществуването на обществото. В това отношение медиите имат влияние върху мисленето и могат да се използват за влияние на всяка една от другите социални сфери. Тълкуването на дадено съдържание в медийното пространство зависи от съответната микро общност, която е в основата на разбирането и приемането на информация.
Теа Даулова says:
Медиите-съвременното „чудо“ на обществото. Искаме или не, те трайно са се настанили в начина ни на живот. Къде е тяхното място в социологическата структура? Какви са въздействията им върху аудиторията? Отговор на тези и други въпроси ще намерите в реферативното ми есе.
Ивона Дочева says:
Поради естествената си незрялост, децата пренасят дословно и с лекота екранния образ в ежедневието си, без да съобразяват адекватността му спрямо реалните социални условия и последствията, до които може да доведе това поведение.
Защитата на децата пред телевизионния екран е съдържателен акцент в разсъжденията ми относно книгата „Телевизия за децата” написана от д-р Катя Михайлова. Обобщено казано, защитата на децата пред телевизионния екран не е еднополюсен проблем, чието разрешаване да зависи единствено от ценностите на телевизионните оператори. Това е процес, чието развитие зависи в еднаква степен от активността на детската и родителската, гражданската и обществено активната медийна аудитория.
Виолина Дочева says:
В това реферативно есе е засегнат големият проблема с детската завизимост от натоварващата, забавляващата, хипнотизиращата, образоваща децата ,телевизионна сфера и не маловажните рисковете, които създава тя на здравословното състояние на децата, както и положителните въздействия на телевизията, за възпитаването и интегрирането на децата в обществото. Поставен е и проблема за отключването на агресията в детското ,непредсказуемо съзнание и какво ги кара често да се травмират. Разискван е основният проблем, че в момента в телевизионния ефир практически няма български детски предавания, създадени с ясна цел да възпитават, социализират и интегрират българските деца. Може би защото е трудно да бъдат създавани?
Десислава Гергова says:
Комуникацията е взаимовръзката между всички сфери на социологическата система или обществото.Медиите и телевизията е актуалната връзката и комуникацията на случващото се с обществото и децата му.С използването на последователен системен подход , рамката, която се създава между телевизията и децата, би се променила. А защо? Защото в същината си масовата комуникация е система, една от основните социални системи,както казва Луман.
Ренета Минчева says:
Медиите са градивна част в обществото като социологическа система. Те оказват огромно влиание върху общественото мнение. Не случайно биват наричани „Четвъртата власт“, именно защото притежават такава – власт да определят характера на подрастващото поколение, да изграждат същността им, да влиаят върху емоционалното и от части физическо развитие на човека днес. Тяхната основна цел е да предоставят всякаква информация на обществеността, както и да забавляват, да ни представят действителността такава каквато е.
Социологията изгражда структурен модел на обществото, състоящ се от пет основни сфери. Медиите попадат в сферата на „комуникациите“, но понеже нито една основна сфера няма самозадоволяващо се значение, влиянието на медиите се усеща във всяка една от тях.
Мария Константинова says:
Д-р Михайлова ето и моето резюме-реклама на реферативното есе.
Социологията е една от основните фундаментални и структурни науки в обществото, а в нейната платформа си е проправило път обществото заедно с основните си сфери и обществен прогрес.
Сега вече успяхте ли да си представите обществото като социологическа система?! Може би бихте могли да добиете ясна представа за него само чрез текстът на Стоян Михайлов „Обществото като социологическа система“ и въведението в книгата „Телевизията за деца“ на доктор Катя Михайлова!
А питате ли се къде е мястото на медиите в обществената йерархия? Отговорът тук е съвсем прост-някъде там на върха като една информационна бомба , безкрайна потребност и основна причина за напредъка на необятната обществена система.
До колко обаче позволяваме на медиите да навлязат в живота ни и можем ли да спрем вредността от тях?!Разбира се ,че ДА ! Спрете да се примирявате с малкото и некачественото.Задоволявайте потребността си от информация , но не потъпквайте собствените си принципи , за да го постигнете !
Медиите винаги ще бъдат определящ фактор, но само от Вас зависи дали ще ръководят живота Ви !
Гергана Георгиева says:
Съвременното общество е тясно свързано със средствата за масова комуникация. Неслучайно някои социолози казват, че през 21век господстват трите М-та – масова култура, масово потребление и массмедии. Средставата за масова комуникации за безспорен феномен в обществения живот. Съставна част на този феномен са медиите. Те играят важнa роля във всеки един момент от личностното ни развитие – от ранна детска възраст – през юношеските години – до периода на зрялост, а понякога и след това. А щом медиите са важна част от личностното ни саморазвиване, то те са и важна част от развитието на обществото.
Според Стоян Mихайлов “ Комуникацията е взаимовръзката между всички сфери на социологическата система или обществото“. Комуникацията е процес, чрез който хората (и останалите живи организми) и информационните системи обменят помежду си информация. Това включва подготовката, съставянето и предаването на съобщения. Различните методи на комуникация се осъщестяват и чрез различни форми. Ефективна комуникация е понятие от теорията на комуникацията. Най-широко определение за него дава американския учен Бернард Берелсон – „Ефективните комуникации са някакъв вид съобщения, по някакъв вид въпроси, достигнали до определена аудитория при някакви условия и притежаващи някакво въздействие.“
Нинка Георгиева says:
Медиите са средство за разпространение на информация.И те както останалите сфери от модела на обществените потребности,не могат да съществуват самостоятелно,тъй като взаинодействат с останалите елементи от системата,помежду си и обратно.Имат важна роля в изграждането на възприятията на аудиторията си.Те заемат възлово място в обществото като социологическа система,защото оказват най-голямо внимание върху децата,които представляват много важна част от обществото.Като най-засегнати са децата в начална училищна възраст(6-10 годишна възраст).Индивидуалното,социалното,моралното,поведенческото развитие на децата,всъщност е част от развитието на човека в обществото като цяло.Медията,оказваща най-голямо влияние над подрастващите е телевизията.
Трейси Велчева says:
Д-р Михайлова, това е моето резюме:
Социологията е наука за обществото, а обществото е непрекъснато изменяща се система. Тази обществена система се състои от пет основни сфери, които са необходими, за да има общество и обществено развитие. Те са зависими една от друга и не могат да съществуват самостоятелно. Медиите са главно обществено явление, което е част от петата сфера-комуникациите. Те могат да бъдат както приятел, така и враг на човека. Чрез медиите се приема и предава полезна информация, но същевременно те имат способността да влияят на човешката психика- да променят общественото мнение и поведение. Медиите и всички останали главни обществени явления си взаимодействат. Най-въздействащата медия е телевизията. Тя хипнотизира и въздейства най-силно на децата, защото те имат по-крехка и подлежаща на манипулации психика. Телевизията за децата- зрители трябва да бъде като тяхна майка- да ги учи и възпитава, а не да ги подтиква към необмислени действия и да им вреди. Медиите имат огромна власт над обществото. Всеки човек трябва сам да прецени до каква степен да ги допусне в ежедневието си и да бъде зависим от тях.
Симона Вълчанова says:
Медиите са ценен инструмент за информиране и същевременно манипулиране на обществото. В днешното високо-технологично и забързано време те са навсякъде – от вестникарската бутка, през радиото и телевизията, до собствения ни компютър и смартфон. Медиите се превръщат в основно средство за информация и затова не е учудващо да бъдат определяни като „четвърта власт”. Влиянието, което оказват върху обикновения човек става все по-голямо и по-голямо.Обществото се променя,а заедно с него и всяка сфера от теоретичния модел на социологическата система.
Радина Борделова says:
Д-р Михайлова, резюмето ми:
Според модела за обществото като социологическа система, развитието на обществото се постига чрез синхрон между петте сфери. Медиите са част от едно от свързващите звена на обществото- сферата „комуникации”. Тя е изключително важна връзка между останалите.
Както е известно едни главни обществени явления създават материалните и духовните блага, други осигуряват тяхното движение до потребителя. Обществените медии се позиционират тук.Тяхната задача е да информират обществото за случващото се.Част от обществената мисия на медиите и по-конкретно на телевизията, независимо дали тя е търговска или частна е да способства пълноценното , хармонично развитие на хората, в частност децата. Това трябва да се случи в името на общественото развитие на населението. Трябва да се види примерното отношение , както и това, което не бива да се взима за пример. Четвъртата власт трябва да намери друг подход. Изисква се една медия да бъде независима и безпристрастна. Това би било предпоставка за правилното функциониране на обществото като социологическа система.
Катя Михайлова says:
И аз писах същото домашно с Вас. За мен позиционирането на медийната система в макромодела за обществото като социологиеска структура е отдавнашна творческа задача. Има аспекти във Вашите домашни, за които съвсем не се бях сещала. Благодаря Ви! Нали знаете, понякога когато си в гората, трудно виждаш дърветата. Не забрявяйте, че „рекламните резюмета“ са само част от задачата. Очаквам реферативните есета в електронната си поща.
Анна Григорова says:
Освен явното място на медиите в сферата на комуникациите, те присъстват пряко или косвено във всички останали сфери на обществото. Те са значими и необходими за балансираното развитие (качественото подобие) на системата, но това не прави ролята им по-значима от тази на главните обществени явления в коя и да е от другите сфери, спомагащи за саморазвитието на обществото също толкова. Не бива да пренебрегваме факта обаче, че те притежават влияние над всички останали и имат властта да упражнят манипулации върху тях. От всичко до тук, следва да заключим, че медиите заемат дотолкова място в нашия живот, в живота на обществото, доколкото ние самите им позволим. Наясно сме, че „дебалансирането” на сферите може да доведе до социална криза. За това всичко е в ръцете, не само на нас- бъдещите журналисти, но най-вече на аудиторията, която сама задава „рамката” на своите възпитателни ценности и на потребностите си.
Полина Иванова says:
Д-р Михайлова, ето и моето резюме:
Медиите – център на вселената, те отразяват всичко значимо и актуално по света и у нас. Играят ролята на посредник в социологическата система на обществото.
Още от XIX век насам се налага убеждението, че в средствата за масова комуникация е съсредоточена значителна власт.Три века по-късно медиите се разпространяват навсякъде, дотолкова че човечеството да не може без тях. За добро и лошо отразяват всички новини и по този начин задоволяват хорското любопитство.
Медиите играят лидерска роля в цялостната система на обществото, следят и ни учат какво представлява живота и не случайно са наречени четвъртата власт в йерархията на разслояване между хората.
Стоя-Александрина Витанова says:
Д-р Михайлова,ето и моето резюме :
Днешният все повече глобализиращ се свят, който някои сполучливо наричат „ голямото село”, изживява дълбоки промени, наложени от пътя на човечесвтото в неговото развитие – Информационното общество.
Тъй,както се доказа,че обществото е завършена социологическа система, основните сфери на която са в напрекъснат процес на многостранно взаимодействие, резултатът е неговото саморазвитие. В това напрекъснато движение свое място търсят и медиите,с основните си комуникационни и информационни функции. Тези им функции ги превръщат в най-доброто средство за пряко влиание върху обществото и неговото поведение. Въздействието,което общественото съзнание търпи от медиите, е решаващо за неговото ориентиране.
А телевизията се превърна в най-мощната сила за комуникация в цялата история на човечеството. Тя е главно приближаване до реалността. Смесването на образ и звук прави зрителя свидетел на събитието. Тя обаче го превръща в обект на различни въздействия, защото засега отношението телевизия – аудитория е вертикално ( аудиторията е в долния край на вертикалата ).
В съвременното общество медийте запазват качеството си на комуникация, но комуникационният модел на самото общество търпи и ще търпи промени, защото комуникацията вече не е едностранна ,а се превръща в интерактивна.
Вержиния Йорданова says:
Медията е стълба на обществото. Чрез нея се предава информация на широка аудитория, било то чез вестници, списания, телевизия или радио. Днес тя не изпълнява функциите си на комуникатор, който да предава информация обективно, а напротив често информацията е представна субективно и променя съзнателно или несъзнателно мнението и избора на човек. Наричана с прозвището „четвъртата власт“, оприличавана на нож с две остриета, днес масмедията може би птитжава най-важната власт в обществото. Но от друга страна тя може да бъде и книга с много ценни страници.
Михаела Михайлова says:
Основният лидер на общественото мнение в наши дни са медиите . Те се явяват съвременните медиатори между обществото и властта . Медиите играят огромна роля в обществото не само като го направляват да вземе правилното решение и като формират ценности , но и като формират общественото мнение . Медиите имат възможност да изграждат внушения , да влияят върху общественото съзнание .
Алиса Иванова says:
Д-р Михайлова, ето и моето резюме:
Ако трябва да се търси точно определено място на медиите в някоя от сферите на обществото, с най-голяма сила те ще присъстват в сферата на комуникациите.Но тъй като развитието на обществото се постига чрез непрекъснато взаимодействие между отделните сфери, не можем да ограничим мястото на медиите само в една от тях(„комуникациите”).Влиянието на медиите е налице във всички пет сфери на обществената система и това произтича от факта, че тези сфери са неразривно свързани в една непрекъснато изменяща се система.
Медиите правят възможно размяната на информация, разбирането между хората, придобиването на нови знания.Медията с най-голямо въздействие е телевизията. Водещото в нея е визията. По-въздействащо е визуалното изображение. Основните функции на телевизията, като част от медиите, са да информират, анализират, да образоват и развличат. Чрез тези основни функции, медиите оказват влияние върху публичното мнение, модела на поведение на индивида, аудиторията, върху начина на мислене. Ето защо медиите намират място във всички аспекти на социoлогическата система.
Палмира Желязкова says:
Добър вечер, д-р Михайлова, макар и в този късен час!
Ето го и моето резюме:
Обществото на XXI век е заобиколено от източници на информация като интернет, вестници, телевизия, радио. Медиите като едно общо понятие са изградили образа си и са се „настанили” в „кресло” или иначе казано – в човешкия мозък. Колкото по-комфортно се чувстват медиите в това „кресло”, толкова по-удобно е и на хората да се обръщат към тях за всяка своя нужда от информация.
Днешното обществото, в частност човекът, е устроено така, че да е зависимо от съвременните технологии и най-вече от всички източници на информация – медиите.
Гледните точки са много. Правилната обаче е по средата – медиите са нож с две остриета, едното от които е по-тъпо, а другото – по-остро.
Василена Василева says:
Медиите оказват огромно влияние върху живота на хората и емоционалните потребности. В голяма степен те са средство за изграждане на поведение и оформление на характер при младото поколение и най-вече при децата. Лъскавите реклами и примамливите реалита могат да бъдат тласък както към развитието на подрастващите към интелектуалната среда, така и средство за разруха на психиката и заложените им човешки ценности. Медиите могат да се разгледат като една непрекъснато изменяща се социологическа система. А съвременният свят разчита все повече на своята медийна и комуникационна инфраструктура – от нея черпи информация за случващото се в национален и световен мащаб, утвърждава представите, израстването и социализирането на младото поколение според обществените му потребности и усъвършенстването на средствата за тяхното задоволяване. Във всичките си схеми, обществените потребности се формулират в няколко вида: материални блага; духовни ценности; съгласуване дейността на хората и поддържането на обществения ред; потребност от възпроизводство; потребност от получаване и изпращане на информация и превозване на вещи и хора. Без която и да е от тях общественият живот става невъзможен. В основата на посочените потребности стои преди всичко обществото. Но въпросът, който непременно търси отговор е: по какъв начин да се стимулира ползотворността и да се премахне вредата на телевизионните предавания върху човешкото съзнание.
Елена says:
Социологията е наука за структурата и законите на развитието на обществото, за взаимовръзката между хората. Но тя не е просто наука, тя е явление, усещане. Социологията ни кара да размишляваме върху нещата, да изградим един нов мироглед и да намерим мястото си сред обществото.. Медиите се намират в сферата на комуникациите. Те служат за обмена на информация и общуване в социални мрежи, между всички останали сфери.
Днес медиите са незаменима и много важна част от бързата глобализация на света. Интернет, печат, телевизия, радио.Съществуват дори теории, според които именно средствата за масова информация са индикатор за наличието на демокрация и демократични ценности в дадено общество. Кога обаче медийните послания прекрачват границите на допустимото и ни вкарват в един илюзиционен свят?
Станислава says:
Д-р Михайлова,тъй като все още нямам книгата „Текстове“, съм се основала само на текста от „Телевизията за деца“. А ето го и резюмето: Телевизията днес трябва да бъде преди всичко майка – обгрижваща, възпитателна и взискателна; трябва да бъде внимателна именно към най-малките и подрастващите, защото играе голяма роля в тяхното личностно развитие в бъдещето – тя оформя техните представи за правилно и погрешно, за добро и лошо, изгражда ценности и руши идеали. Колкото по-млади сме, толкова по-буквално възприемаме информацията от медиите. Понякога забравяме, че ключът към интелигентността е в това да се научим да мислим критично и да „прецеждаме” новините през своите лични „филтри” – убеждения, принципи, ценности, знания и житейски опит.
Валерия Видева says:
Д-р Михайлова,ето и моето резюме:Социологията е интегрална наука,която показва необходимостта от изграждане на структурен модел на обществото.Чрез него може да бъде подобрено управлението и себеразвитието на една социална общност.Тази социологическа система се състои от пет основни елемента,един които са медиите.
Медиите подпомагат развитието и обогатяването на обществото,а също така и служат за осъществяването на връзки между останалите сфери.Те носят голямата отговорност да развият поведенческото,моралното и социалното развитие на човека в обществената среда.Медиите често биват използвани като посредник,който предава и приема информация.Според начина на изразяване медиите могат да оформят определено обществено мнение,което да даде отражение и върху останалите аспекти на социалната среда.
Влиянието,което медиите оказват върху човешкия мироглед,ценности и амбиции е огромно и не случайно те биват определяни от обществото като „Четвъртата власт“.
Теодор Тодоров says:
Д-р Михайлова, ето моето „заключение-реклама“ : Медиите в обществото разгледано като, оциологическа система
са незаменима част в епохата на глобализацията. Нито една от останалите сфери на обществото, като социологическа система не съдържа необходимите критерии за собственто си цялостно развитие и ефективност.
Медиите служат за обмена на информация между всички останали сфери на обществото.Те имат силата да променят общественото мнение. Оказват индивидуално въздействие върху физическото, емоционалното и социалното развитие.Формират комуникационното поведение, културата и ценностите.