Социологията като НАУКА Sociology as a SCIENCE

  Социалната диференциация в поток 504 направление „Обществени комуникации и информационни науки“ започна. След третата учебна седмица и второто домашно, ясно виждам три основни класи: класата на отговорните и мотивираните, дърпаща нагоре, към себе си групата на справящите се и засега все още здраво притиснала най-долната класа – на търсещите причина да не бъдат отговорни и мотивирани.

    Първите – отговорните и мотивираните – при тях ясно прозира висока култура и възпитание.  Виждам прояви на уважение – от книжовните норми на българския език до университетската институционална система и отвъд. И тъй като са модерно дигитално поколение, радвам се да установя, че демонстрират ниво на социална интелигентност не само в университетската зала, коридори и двор, но и във виртуалните университетски простраства.

    Вторите – справят се. Всеки на нивото, което вече е достигнал. Не е ниска средната изходна база.  Училището си е свършило работата.  Семействата са си свършили работата. Децата са станали студенти и са се почувствали малко по-освободени, малко по-можещи, малко по-самостоятелни. Тук следва университетския урок – свободата всъщност носи отговорност, моженето се случва след ученето, самостоятелността означава че можеш да се справяс с отговорностите, които сам си си избрал.

     И третите. За сега са много малка част, колкото да ги има. Но ми се струва, че потокът е силен и социалната динамика ще заработи, за да изтласка третите нагоре.

   Забелязвам, че все повече млади хора, студенти осъзнават, че наличното им знание е недостътъчно, за да се справят с отговорностите на съвременен млад човек и вече имат потребност от още знание. Ако е вярно, че развитието на човека, на групата, на обществото се случва благодарение на противоречието между наличното и потребното, то очаквам и третите, и средните, и първите в потока да направят съпоставка между това което вече имат и това, което им е необходимо да придобият и да предприемат съответните дейности, за да се развиват индивидуално, групово, като поток, като универсиситетски випуск, като бъдещо активно поколение, като общество.

       Ето за тези неща: знание всекидневно; познание научно; опит собствен и придобит;  филтри на емоциите, ценностите и обективност; истина абослютна и относителна; фрагментарност, хаотичност и системност; теория, метод, емпирика; структура, наука, социология беше лекцията на проф. Мирчев тази седмица. В семинарното занятие се съсредоточихме върху метода – методологията, върху въпросите как да прилагаме абстрактната теория на науката в конкретиката на ежедневието и как от отделните емпирични индикатори да стигнем до теоретичен синтез.

     Домашна работа

   Задачата: Направете системен анализ на избран от Вас обществен проблем. Сигурна съм, че всички можете и правите анализи на всякакви обществени проблеми, но на нивото на всекидневното знание.  За да изпълните задачета е необходимо да прескочите към научното познание . Припомнете си разликата между тях от таблицата с две колони, която правихте на лекцията. Разгледайте внимателно и вертикалната структура на науката. Помислете как да приложите теоретичен модел (макромодл за обществото като социологическа система) в анализа на избрания проблем. Изпратете анализите си на [email protected]  не по-късно от пенеделник, 8 октомври 2012, 24.00. Публикувайте „рекламните резюмета“ като коментар тук до 9 октомври 14.00 ч.

      За да Ви е по-лесна работата, преди да започнете да пишете, прочетете:

  1. Михаил Мирчев. Социологическа система и социална активност (шестата потребност). В: Текстове 2, с. 331-336 – задължително;
  2. Илия Наумов. Наука и рационалност. В: Текстове 2, с. 47-47 – задължително;
  3. Катя Михайлова. Млада наука за изкуствата: от текста към статията или раждането на автора. Достъпно на:  http://assa-m.com/kniga_pdf/Vavedenie_Mlada_nauka_za_izkustvata.pdf (по желание, вместо „Космополитан“ и др. подобни).
      Оставам с надежда, че слоевевете ще се разместят – първите, ще станат повече, средните ще издърпат третите. Изберете си какви искате да сте и действате, за да станете каквито сте си избрали.
…………………………………………
      Успех и бъдете здрави!
      Ваша,
      Катя Михайлова
….

0 thoughts on “<!--:bg-->Социологията като НАУКА <!--:--><!--:en-->Sociology as a SCIENCE<!--:-->

  • replica lv handbags says:

    Louis Vuitton Handbags As a consequence of these favorable market situationsIn addition, customers may request exact lodging to meet their demands. So it is a consideration for builders now as they seek to include parking amenities inside business and residential establishing they construct. Owing to innovative know-how and progress, real-estate is seeing change because of to dough invested right here. What more, numerous in the most significant builders are displaying sizeable diversity from the type of building they undertake. India is improving its aggressive edge, therefore rendering it a chosen expense place. Real estate sector is likely one of the favorite locations for many persons as well as foreign institutions and Juicy Handbags enterprises. Decide on from a range of attractive floor strategies at solution destinations. Also supplied are housing assignments that let very somewhat of customization because of the purchasers, and in addition semi-furnished apartments. In compensation of this, builders are giving parking during the new housing and commercial projects. Lots of housing personnel are easily offered to provide their know-how and know-how to answer any queries which you could have. They show you how to choose a house designed to be a sensible expense plus a good house also

  • Мила Иванова says:

    Добър вечер Д-р Михайлова,ето го и моето резюме на тема “Obi4am te,език свещен на моите деди –дигитални трансформации на езика на младите“ :

    Всяка година, по едно и също време в България се повдига въпрос, който до дни бива забравен. Става дума за писането на латиница- проблем, който на пръв поглед не изпъква на фона на ежедневните трудности, с които се сблъскваме, но всъщност играе много по- голяма роля в нашия живот, отколкото очакваме. До какво води писането на латиница, вместо на кирилица , защо този начин на графично изобразяване на българския език в интернет пространството и в комуникирането чрез смс съобщения е по- предпочитан от кирилицата, ще разберете в моето домашно.

  • Николай Стайков says:

    Високата цена на тока е проблем на материалното производство, макар че включва всички сфери на обществото. Ниските доходи и жизнен стандарт са причина за негодувание сред хората, тъй като електроeнергията е основния консуматив на големи и малки предприятия. Без ток те не биха съществували и това ги кара да повишават цената на продукта си и да губят конкурентноспособност ,спрямо вносители на такива продукти, или да не променят цената на продукта и да намаляват своята печалба, което води до по- ниски заплати на работниците, или до съкращения. Държавата не печели от това, напротив, вътрешното ни производство страда и това задълбочава финансовата криза. Голям процент от домакинствата се отопляват на ток.Да,проблемът засяга всички свери на обществото! Възниква въпросът: Да има ли ядрена енергетика или не?

  • Анита Соколова says:

    Здравейте, д-р Михайлова, ето моето резюме на темата „Изоставените деца на България“:
    Обществото ни сякаш остава безразлично към всички изоставени деца, на които им се налага да живеят в нечовешки условия на живот. Домовете, в които са настанени децата, започват да приличат все повече на затвор, отколкото на „дом“. Персоналът или т.нар. „назначени” родители оказват най-голямо влияние върху децата. Но макар и да са до тях през цялото време, те остават безучастни към случващото се и дори не се опитват да променят факта, че децата, които излизат от домовете са почти винаги наркомани и проститутки. Вместо развитие, по-често се получава деградация в тези домове.

  • Кристина- Йоана Петрова says:

    Здравейте д-р Михайлова,
    моето резюме по анализа на обществен проблем e на тема:“Болестите в здравеопазването на България“
    Болестите в здравеопазването се коренят в структурата и ефикастността на здравните системи. А както знаем във всяка система има пропуски, неточности и объркваща информация.
    Лекарската гилдия иска почече пари от държавата, но това дали ще промени положението в този сектор, ще се повиши ли ефективността на здравната система, ще спре ли бюрокрацията, изжеднъж ? Едва ли, колкото и пари да се „наливат“ в една система тя няма да просперира без промени в структурата си- дъражата в случая. Основният проблем на нашето здравеопазване не е просто липсата на финансов ресурс, а неадекватния подход към разрешене на проблема.

  • Елена Солакова says:

    Д-р Михайловa, eто и моето резюме на тема: Бездомните кучета като обществен проблем.
    Проблемът с бездомните кучета отдавна вълнува българската общественост. Многогодишните дебати и липсата на ефективно, приемливо за всички решение, доведе до поляризация на мненията и създаване на редица инициативи. Вечен, сложен, неразрешим. Така наричат проблема с бездомните кучета. Добавяме и клишето „омагьосан кръг“, което важи с пълна сила. В него общини, министерства, природозащитници, граждани и кучета се въртят от години. А по улиците продължава да има кучета, схватки между животни и хора, насилие, кръв, смърт…А след всеки подобен инцидент се появяват загрижени чиновници с нелепи коментари, безумни предложения и недокрай изпълнени обещания. Значимостта на проблема се подвърждава и от по-общата оценка на неговите измерения. Почти всеки втори български гражданин смята, че бездомните кучета представляват „много голям проблем“. Тук е мястото да зададем неизбежния, но необходим въпрос „Докога?“.

  • Тони Нанева says:

    Д-р Михайлова: Ето и моето резюме, което е върху темата: Бездомните кучета като обществен проблем в обществото.
    Днес в 21 век в България бездомните кучета са се превърнали в един от най-големите обществени проблеми за нашата страна. Проблемът с уличните кучета вълнува българската общественост,защото българското общество е саморазвиваща се система,при която всяка една промяна в структурата,води до хаос и безредие в системата на обществото-както е проблемът с бездомните животни.
    В последните години зачестиха ухапванията от улични кучета. Една част от гражданите ухапани от тях са с леки телесни травми,а при други краят е фатален.

  • Винсент Тановски says:

    Доброутро ,д-р Михайлова , ето го резюмето ми на темата „Моралната деградация на „интернет поколението“ : С течение на времето , хората забравят какви са ценностите в живота и все повече и повече обръщат внимание на материалното. Има ли начин да се спре ?

  • Ирен Бабачева says:

    (резюме тема:Един е законът за богатите, друг за бедните) Винаги е имало разделение между богатите и бедните. Обществото само се разделя на богати и бедни. Законите, както и всички несправедливости, като че ли идват от само себe си. Не можем да виним някого за материалното му състояние, независимо беден или богат. Можем да го виним за държанието му, за отношението му към хората, за постъпка или дума. . И едните и другите са равни, и еднакви като човешки същества, но не еднакви се оказват обаче законите.

  • Денис Вардаров says:

    Д-р Михайлова, аз се спрях на темата за свободата на мисълта, свободата на словото и въобще свободата като изконно човешко право и нейната неприкосновеност.
    Доколко съзнаваме нейното значение, оценяваме ли я? Злоупотребяваме ли с личната си свобода и кога тя прераства в свободия?

  • Владислав Цеков says:

    Здравейте, д-р Михайлова.Темата по която работих е „Студентският град“.

    Кратък пролог : Хрумва ми,че ако в България трябва да се създаде химн на студентите,той не трябва да започва с „Да живее ученето…”,а с „чака-рака” , или както се казва в една реклама – „да се щрака с пръсти е българско”.

  • Нинка Георгиева says:

    Добър вечер, Д-р Михайлова! Ето и моето резюме, което е върху темата: „Българските професионалисти- не оценени у нас, търсят и намират реализация в чужбина“ : Напоследък забелязвам една много тревожна тенденция в България- все по-голяма част от сънародниците ни, завършили висшето си образование в родината ни, търсят реализация в чужбина. Разгледах проблема чрез стратификационния модел на българското общество, потърсих мненията на хора, реализирали се извън България и споделих лични впечатления.

  • Мария Константинова says:

    Здравейте д-р Михайлова,
    представям Ви моето резюме по анализа на обществен проблем на тема: “ Глобалната тенденция към затлъстяване на децата“.
    Глобалната тенденция към затлъстяване на децата е един от основните ,наболели и непрекъснато развиващи се проблеми сред обществото в мащабен план .Засяга най-вече подрастващите поколения ,като в същото време притиска обществото в задънен лабиринт без изход,заради постоянно увеличаване на процентите от деца с наднормено тегло след направени предварителни проучвания по темата от съответните институции.
    Питаме ли се обаче къде точно се корени същината на поставения проблем и има ли той алтернативно и трайно решение?
    Същността на свой ред никога няма да бъде открита на повърхността , а там някъде в дълбочината на теорията.От тук и обществения прогрес, развитие и модернизиране на обществото оказват своето специфично влияние върху най-беззащитните личности-децата.
    И все пак алтернативни решения винаги ще съществуват -активна намеса на родители в начина на живот ,съответна медицинска помощ,физическо натоварване и здравословен хранителен режим биха били идеална предпоставка за добри резултати сред децата с подобен проблем .
    Затова винаги мислете за организма си като за отражение на вътрешното ви огледало , а не като за кошче за отпадъци!

  • Палмира Желязкова says:

    Добър вечер, д-р Михайлова! Почти в последния момент ви изпращам и моето резюме, което е свързано с корупцията в България.
    Ето го и него:
    Отношенията между хората днес се оповават на повърхностни интереси, пари, двуличие, предателство. Това се случва не само в България, но и по целия свят, уви, истината е, че на места такива отношения са по-прикрити, на места – по-явни.
    В този ред на мисли, ще разгледаме по-подробно явлението корупция, което е възникнало вследствие на тези междуличностни отношения.

  • Изабела Милушева says:

    Д-р Михайлова, анализът ми е на тема „Трафик на жени – личен, психологичен и социален проблем“
    Резюме: Трафикът на жени става доходоносна възможност за бизнес . В миналото , това понятие се е използвало , за да опише внасянето на бели жени в арабските страни за заложнички . Днес въвличани в трафик са основно хора от бедните райони на света , които стават жертва на тази възобновена форма на робството . Поставих си за цел да отговоря на следните въпроси – Защо съществува трафикът на жени ? Кой е в най – висок риск да попадне в ситуация на трафик ? Какво преживяват пострадалите от трафик ? Какво се случва с тях и как им се помага ?

  • Трейси Велчева says:

    Д-р Михайлова, ето и моето резюме на втората домашна задача, чиято тема е: Етническите разделения и конфликти в България
    Прогресът на обществото зависи от взаимодействията между петте сфери на социологическата система, както и от шестата- саморазвитие. Когато има проблем в даден елемент от системата, то това влияе на общественото развитие. Един от най-големите проблеми на българското общество е свързан с етническите разделения на хората. Междуетническите конфликти засягат подсъзнателно хората и силно се влияят от религиозните различия. Изходът от тях варира от компромиси до използване на сила и арести.Част от етническите общности са с различна религия и морални ценности, което допринася за внедрилия се конфликт между хората от различни общности. В България се породиха протести срещу ромските и турските общности, както и атаки срещу джамиите. Хората трябва да бъдат толерантни един към друг, да не подценяват и пренебрегват представителите на останалите етноси, да им дават възможност да докажат своите качества и потенциал преди да ги приведат под общ знаменател с всички останали.

  • Теа Даулова says:

    Студентски град-мястото на студентите или мястото на дискотеките? Къде е мястото на дискотеките и студентите в социологическата система? Какво се случва в късните часое на нощта по улиците на Студентски град? Трябва ли да има още убийства, а обществото да си „затваря очите“?

  • Сабие Хадживезулова says:

    Здравейте, Д-р Михайлова. Моят анализ е на тема:“Богатство и бедност в България“

    Двата най- точни измерители на щастието- богатсвото и бедността. И до днес тези проблеми си остават основни за разделението в човешкото общество. В този смисъл стремежът към богатство се превръща в екзистенциална ценност, а бедността в унижително състояние.
    . Богати трябва да има, но те трябва да заслужат материалните си облаги с труд. Средна класа е задължително да съществува, за да се възвърне предишният живот на българина, като честен, работещ и възнаграждаван. И трябва да се стремим да стесним мястото на бедните, за да може пирамидата да възвърне предишния си вид и нашата страна да се управлява с разум.
    „В една държава, която се управлява с разум, бедността и нищетата са срамни, а в държава, която се управлява без разум, богатството и почестите са срамни.” (Конфуций)

  • Радина Борделова says:

    Един от най-сериозните обществени проблеми на ХХI век е проблемът с ниската раждаемост. От години насам се наблюдава спад в раждаемостта, което от своя страна се отразява на останалите отрасли важни за обществото.
    Защо раждаемостта спада? А защо тези, които правят деца се спират до първото или второто дете? Как се отразява това на едно семейство, а дори и на нас-вече порасналите деца? А на обществото като цяло? На тези и много други въпроси се опитват да отговарят социолози, психолози. За да си отговорим подобаващо и за да има смисъл от това, трябва да се замислим за влиянието на сферата „материално производство” върху тази, наречена „възпроизводство на населението”.
    Членовете на семействата извършват различни дейности и влизат помежду си в разнообразни отношения : икономически и битови , биологични и трудови, нравствени и политически, естетически и религиозни, духовно-познавателни и развлекателни. Така семейството има характер на малка социална общност, изпълнена с много връзки и взаимодействия.
    Системата от политико-икономически, емоционални, идейни, здравно-биологични фактори, предизвикват съответните индивидуални нагласи, предразположения и мотиви за раждане, съответна детеродна норма в населението общо или в негови обособени основни слоеве и общности.
    Време е общественото управление да постави приоритетите си на правилните места!

  • Диана Геловска says:

    Здравейте, д-р Михайлова темата на която писах е „Системен социологически анализ върху групирането на обществото“.
    Развитието на света е развитие на отделни общества, а то от своя страна започва с развитието на всеки един от нас. Трябва да приемем различията и да живеем в хармония с тях. Загубим ли тази способност обществото се „разболява”, а от там и целия свят. Накрая, но не на последно място, всички сме хора и трябва да се уважаваме, защото колкото струват моите думи и действия, толкова са ценни и тези на останалите жители.

  • Мая Минчева says:

    Д-р Михайлова, заповядайте моето „рекламно резюме“-„Интеграцията на малцинствата в България..“ Толкова много се е разраснал проблемът на малцинствата в България,но рядко е дискутиран сред медииното и обществено пространство,за да намери отражение в обществото.Много медии не отразяват дадената информация по същество а често обслужват нечии интереси.Затова,ще е добре обществото да се запознае със значението и важността на интеграцията,за да може по-лесно да бъдат уредени отношенията между мнозинството и малцинството.

  • Ренета Минчева says:

    Д-р Михайлова моята тема е: „Тютюнопушенето като обществен проблем”. Ето го и резюмето ми:
    България е на първо място по пушене сред страните в Европа с 42 % от населението. Тютюнопушенето е вредно и това е факт, но всеки сам избира как да живее живота си. Тютюнът е безкомпромисен “разрушител” на човешкото здраве, оказващ пагубни последици върху всички системи на организма. Всички сме наясно с вредите от тютюнопушенето и знаем колко рискови са последиците за нашето здраве.
    Знаем че социологическата система на обществото е макромодел състощящ се от 5 основни сфери, които са зависими една от друга и по отделно не могат да съществуват. Tютюнопушенето е много сериозен обществен проблем и е засегнато във всяка една от тях.

  • Ина Кръстовчева says:

    Д-р Михайлова, аз разгледах проблема с пенсиите в България. Ето го и рекламното ми резюме:
    Съгласно законодателството на Република България видовете пенсии са групирани по източници на финансиране към трите фонда: Фонд „Пенсии“, Фонд „Пенсии, несвързани с трудова дейност“ и фонд „Трудова злополука и професионална болест“. Пенсиите от Фонд „Пенсии“ и фонд „Трудова злополука и професионална болест“ се изплащат от Държавното обществено осигуряване (ДОО), а пенсиите от Фонд „Пенсии, несвързани с трудова дейност“ се изплащат чрез трансфери от Републиканския бюджет. Броят на пенсионерите по вид на водещата пенсия към 30.06.2012г. в България е 2 218 608, като от тях във Фонд „Пенсии“ са включени 2 149 613 души; Фонд „Пенсии, несвързани с трудова дейност“- 57 577 души, а във Фонд „Трудова злополука и професионална болест“- 11 418души. Разходът за пенсии от началото на 2012г. до 30.06.2012г. е 3 618 795 252лв, от тях пенсии за сметка на ДОО- 3 457 676 818лв, пенсии за сметка на републиканския бюджет- 145 136 019лв и издръжки- 15 982 415лв. Пенсията е материална потребност, ако трябва да се разгледа като част от модела за обществото като социологическа структура на Стоян Михайлов. Ако дори в една от петте сфери нещо не е наред- във всички други сфери се появява проблем.

  • Лили Казакова says:

    Здравейте,д-р Михайлова!Аз разгледах проблема за безработицата в България.Ето и материала ми в резюмиран вариант:
    По последни данни на Национално статистическия институт броят на безработните в страната ни е 409 хиляди.Това прави 12,3 на сто от икономически активното население.България е държавата от ЕС с най-силен спад на заетостта през второто тримесечие на годината.Безспорно тези обявени резултати поставят един голям обществен проблем,наречен „Безработица!?“
    Най-просто казано в момента повече от половината българи търпят материални лишения.Проучване сочи,че 43 на сто от хората у нас са заявили,че не могат да си позволят поне през ден да ядат месо,риба или друга богата на протеини храна.50 на сто не могат да си купят нови дрехи,11 на сто нямат 2 чифта удобни обувки,а 16 процента-мобилен телефон.Как този проблем е разгледан по социологическата структура на обществото като система ще разберете в моя анализ.

  • Корнелия Павлова says:

    Д-р Михайлова,ето и моето резюме.Избрах темата за нарушеното екологично равновесие по Черноморието.
    В последни години все по-актуален става проблемът с безразборното строителство по черноморските ни курорти,като често това строителство се оказва незаконно. Запазването и поддържането на здравословна природна среда е ангажимент на цялото общество,не само на различните организации за защита на околната среда,защото човекът е част от природата,а нейното ценене и зачитане е най-висша проява на социална култура.

  • Василена Димитрова says:

    Добър ден Др. Михайлова.Избрах темата за „Бездомните кучета в България“. Безконтролното размножаване и изоставяне на домашните любимци от стопаните им е причината за увеличаването на броя им.За огромно съжаление в България животните не се ценят така, както трябва да бъде. Лошото отношение и насилието върху домашния любимец оказват голямо влияние върху характера му – агресивност, злонамереност към всички , дори към близките за него „себеподобни“.Добре е, те да бъдат ваксинирани.. В момента в двата общински приюта и по-малките, които са към центровете за кастрация, има под хиляда прибрани бездомни кучета.От началото на тази година са осиновени 260 от тях.

  • Михаела Тодорова says:

    Добър ден, д-р Михайлова. Аз избрах темата „Безработицата в България“. Ето го и резюмето ми.
    Обществото като социологическа система, познато още като кръглия модел на Стоян Михайлов, е процес, при който се наблюдава непрестанно взаимодействие между основните сфери. В случай, че тези сфери прекъснат връзката помежду си, процесът на развитие ще спре и ще възникнат много проблеми в страната, като например безработицата в България днес. Когато едно парченце от пъзела липсва, не може да бъде постигнат цялостен вид. По същия начин е и при обществото. Липсва нещо в този процес, което спира развитието и поражда дозина проблеми. Безработицата е един от тези. Но защо я има? Кое я причинява? Младото неграмотно поколение, безотговорността на управляващите или цялата държава? Може би всички тези проблеми са свързани и водят до един много по-голям?

  • Ивона Дочева says:

    Др. Михайлова аз избрах темата „Домашното насилие като обществен проблем“ – Домашното насилие е крещящо нарушение на правата и свободите на индивида, на които за съжаление досега обществото не обръщаше достатъчно внимание.Насилието е навсякъде около нас. Насилници много. Рецепта за предпазване от насилници няма, защото това не е болест, която може да се излекува.Насилието е жестоко и страшно!Можем само да бъдем по – човечни, да защитаваме правата си и да се молим така наречената война „насилие” – да свърши. Нека кажем НЕ на насилието!

  • Атанас Терзиев says:

    Здравейте асистент Михайлова! Рекламното ми резюме е на тема „Защо младите хора напускат България“ – Казват, че младото поколение сме граждани на света, но с това си измиват и ръцете по въпроса защо младите бягат в чужбина. Причините са много и повечето от тях се коренят не в държавата, а в обществото и в манталитета на българина. Шуро-баджанащината и корупцията, безработицата и престъпността са последици от едно дълго насаждано робско мислене, което все още мъчи българина…в това се крие и основната причина държавата ни да е в опадък… ето защо младото поколение търси своята реализация навън – в чужбина, опитвайки се да избяга от закърнелия байгановски манталитет и от ограбената ни от към поле за изяви Родина …
    това на кратко. Надявам се да ви е интересно. С уважение А.Терзиев

  • Паола Павлова says:

    Д-р Михайлова, аз избрах да пиша за масовата неграмотност в България. Ето и резюмето ми: Грамотността е нещо изключително важно,но все по-малко ценено от обществото. Хората много рядко си дават сметка какво значение има културата, както за държавата, така и за тях самите. Грамотността е предпоставка за успех във всяко едно начинание. Да се надяваме, че българите ще започнат да обръщат повече внимание на този факт и ще положат усилия да достигнат нивото, което би повишило процента на грамотност на страната ни. Това би могло да издигне България не само в класациите за висока култура, но и в очите на другите държави.

  • Стоя-Александрина Витанова says:

    Добър ден,д-р Михайлова.
    Темата,която избрах е : „Емиграцията на младежта в България“
    Това е представителното резюме към нея:
    Искам да съм в емиграция.
    Доколкото социологическите закони са закони за цялостната структура на общественото развитие, дотолкова те са и общи закони на неговото развитие.
    Следователно най- общо, при разглеждане процесите в обществото, се налага ползването на законите на социологията като наука.
    Всяка една от основните сфери проявява своя обществен смисъл в това да обслужва по определени начини всички останали сфери.
    Ние разгледахме част от жизнения път на една личност ( от раждането до младежките й години). През този период, за задоволяване на своите нужди и потребности в своята активност тази личност е преминала през почти всички обществени сфери и главни обществени явления. Но се оказва,че тези сфери (явления) не в пълна степен и начин са обслужвали всички останали сфери. А само съвкупността от тези функции дава възможност на всяка сфера да изпълни ролята си (особено тази на шестата сфера).
    Ето защо се очертава, че сферата на общественото управление е натоварена със задачата за реалността на оценките на обществените проблеми и тяхното решаване в дадена страна ( в случая с обществената емиграция).

  • Стоян Николов says:

    Др. Михайлова аз избрах темата “ Непълнолетните потребители на алкохол “ – В повечето култури алкохолът, никотинът и кофеинът са най-често употребяваните легални психоактивни вещества, а алкохолът определено е веществото предизвикващо най-много проблеми. Вероятно поради дългата му история, той от векове привлича най-много изследователското внимание. Благодарение на това разполагаме с огромна информация за ефектите на алкохола и проблемите свързани с неговата употреба, злоупотреба и зависимост.

  • Гергана Георгиева says:

    Др. Михайлова, аз избрах темата „Затлястяването на подрастващите“ – Здравословният начин на живот е система от жизнени дейности, съобразени със запазването и увеличаването на здравето на отделния човек и обществото. Като субекти на здравето личността и социалната група притежават здравен потенциал, който обуславя здравословния начин на живот.Съдържанието на здравния потенциал на личността включва качествата: отговорност, инициативност, лично достойнство, сила на характера и самоконтрол, способност за самопознание, себеизграждане и самопомощ, за свободен избор на здравето като социална ценност и за поведение, мотивирано от личните и обществени здравни интереси. Икономическите и социални условия в страната през последните години увеличиха негативните въздействия върху здравето на нацията, свързани с хроничния дисстрес, структурата на разходите и потреблението, злоупотребата с цигари, алкохол, наркотици,дисбаланса в храненето и др. Увеличи се и влиянието на вторичните рискови фактори, повишаващи вероятността за възникване на заболявания, като артериална хипертония, диабет, затлъстяване и абнормно телесно тегло. Най-силно изложени на действията на тези фактори са децата. Сред идеалите за личността на ХХІ век основателно се поставя на първо място необходимостта от осигуряване и гарантиране на здравословен стил на живот още в ранна детска възраст. Ако разгледаме този проблем чрез кръглия модел на обществото , наблюдаваме, че той има място във всяка една сфера, дори и в шестата новодобавена – сферата на саморазвитието.

  • Анна Григорова says:

    Здравейте, Д-р Михайлова. Моят анализ е по тема: Липсата на места в детските градини – проблем в саморазвитието на обществото. Ето и „рекламното“ резюме към него:
    Проблемът с липсата на места в детските градини предполага възникването на демографски проблем, намаляване качеството на образованието, а също така засяга и икономиката. Позиционирайки го в социологическата система на обществото, установяваме, че той не засяга единствено сферата на възпроизводство на населението, но и всички останали чрез забавянето във функционирането на шестата сфера- саморазвитие на обществото. Социализацията на децата заслужава една солидна инвестиция, защото те са тези, които ще изградят бъдещето на обществото като социологическа структура. Те ще заемат своето място във всяка една от сферите и ще спомагат за нейното функциониране, за това е толкова важно това да се случи още от ранна детска възраст, посредством детските градини.

  • Неделина Петкова says:

    Добър ден, д-р Михайлова, аз работих по темата “ Наркотиците и тяхното разпространение в България „. Ето и моето резюме :
    От разгледаното до тук става ясно, че проблемът с наркотиците в България е доста наболял, а „лекарства“ за него все още не са създадени. Погледнато от всички свефи на социологическата система той е доста разпространен, а вниманието което му бива обърнато е крайно недостатъчно. Ефективни мерки до сега не са взети и броя на потърпевшите (наркозависимите и техните семейства) всяка година се увеличава все повече. Наркотиците и тяхното разпространение в България са сериозен социологически проблем , с който трябва да се заемат всички класи и всички сфери за да бъде успешно решен.

  • Лилия Христова says:

    Добър ден, д-р Михайлова ! Темата, по която избрах да таботя е „Опазване на околната среда“. Ето и резюмето към нея:

    Околната среда, както и обществото трябва да се развива и саморазвива, съобразявайки се с условията и изискванията, които представлява системата като цяло. Основното дейстиве зависи от нас, хората и са резултат от функционирането на обществото и за обществото. За това ако искаме всичко около нас да бъде такова, каквото е в представите ни трябва сами да се погрижим да е така.
    Всеки един гражданин на България иска да диша чист въздух, да изпитва удоволствие, когато е навън и точно за това трябва всеки сам да подпомага за това да се чувства благоприятно.

  • Михаела Михайлова says:

    Добър вечер , д-р Михайлова. Моят анализ е на тема „Зависимостта към интернет“ . Резюме :
    Зависимостта към интернет е новата епидемия , обхванала българските младежи . Нямат ли достъп до Мрежата , ученици и студенти изпадат в ужас , изразен в силна нервност и силен дискомфорт . И както всяка дрога , така и Интернет нанася множество щети върху зависимите . Виртуалният свят измести истинския .Интернет безжалостно ограбва всички духовни човешки ценности и ограничава шестата потребност , а именно човешкото развитие , което трябва да бъде в центъра на цялата структура на обществото . Именно заради това считам ,че интернет е голям обществен проблем , ограбващ истинското в живота на човека и заличаващ духовните ни ценности .

  • Полина Иванова says:

    Добър вечер, Д-р Михайлова! Аз работих по темата за ,,Расизма в България“.

    Расизма в България е част от социологическата система на обществото. Той е проблем, който е свързан с възпроизводство на населението, а оттам и с всички останали сфери на обществото като система.
    Расизма е нещо обикновено, повечето хора в България не се замислят и съдят, обиждат на расова или религиозна основа, но защо? Държавата ни е взела всички ни под скута й, всички сме част от едно население и трябва да направим така че да ни е уютно, а не да се нараняваме с думи или изрази. Човек може да мрази някой, като личност, но не трябва да го мрази, затова че е чужд.

  • Валерия Видева says:

    Добър вечер, д-р Михайлова.Моят системен анализ върху обществен проблем е на тема“Българският спорт и неговото оцеляване“Ето и моето резюме:
    Социологическата система на обществото е модел, състоящ се от пет основни сфери,които описват потребностите и дейностите на една функционираща общност.Тези елементи образуват сложен механизъм,който кара едно общество да заработи,но щом една от сферите не функционира правилно,от това започват да страдат и останалите.Обществения проблем,който искам да анализирам е част от сферата на възпроизводство на населението,а именно-физкултурата и спорта в България.
    Анализът показва как развитието на спорта зависи от всяка една от другите сфери.Липсата на материални облаги,манипулацията на медиите и безотговорното отношение на обществените управници ,сриват основите на спорта в България.Тези проблеми са предпоставка и за ощетяване на духовните блага на българите,тъй като скромните представяния на нашите спортисти подронват самочувствието на нацията ни.
    Това е един порочен кръг,в който българският спорт е заседнал от години.Този обществен проблем показва как една сфера не може да се себеразвива без помощта на останалите.

  • Стефани Филипова says:

    Добър вечер, д-р Михайлова. Моята тема е „Влияние на медиите върху сферите на обществото“. Ето и резюмето ми:
    В днешно време ние, градивните частици на едно социално общество, сме свикнали да живеем в центъра на заобикалящата ни социална вихрушка и без да усещаме как при постигането на една цел, личният ни „upgrade” стартира от дъното на пирамидата (Е. Маслоу), докато отново не добием увереността, а оттам и по-успешно развитие на личността си. По аналогичен принцип едно общество, независимо какво е то, изминава същите пет ни нива на потребностите, за да се усъвършенства успешно. Следователно потребността от действие е валидна не само за всяко отделно човешко същество, но и за всяка социална сфера на обществото.

  • Алиса Иванова says:

    Здравейте, Д-р Михайлова!Аз работих по темата за ниското ниво на средното образование в България.Ето и моето резюме:
    В последно време повечето анализи и класации говорят за влошаване на качеството на българското средно образование. Данните показват, че българските ученици изостават от връстниците си в други европейски държави и то драстично-с година и половина до три години по-назад от учениците в Европа.
    В структурата на обществото като социологическа система, образованието може да се разглежда като еднo от главните обществени явления (поделемент) в сферата „възпроизводство на хора”.И тъй като нито една от сферите не би могла да се развива самостоятелно, и всяка една от тях оказва влияние върху развитието на останалите, проблемът с ниското ниво на средно образование у нас засяга макромодела на обществената ситема.

  • Николай Русинов says:

    Здравейте, д-р Михайлова, ето го и моето резюме: Темата, по която избрах да пиша е „Европейската интеграция и България“. Всеки е чувал, ако не по-подробно, то поне от телевизора под формата на реч на депутати и министри нуждата от, и стремежа към европейска интеграция. Разгледал съм малко по-подробно какво всъщност представлява евро интеграцията и откъде води началото си. Обяснена е и важността й поместена в макромодела на обществото като социологическа система.

  • Симона Вълчанова says:

    Добър вечер, д-р Михайлова! Моят анализ на Социологията като НАУКА е на тема : Студентски град – градът на библиотеките или на дискотеките?

    Какво ще правиш в Студентски град? Ще учиш или купонясваш? А не може ли и двете? Може, стига да знаеш как да съчетаваш учението със забавлението. Ти сам избираш коя да е твоята автономна рационалност и коя инструментална. Избра ли вече?

  • Стефан Петров says:

    Моята тема е „Социалното разслоение“

    Справедливостта не е само утопичен идеал или термин, използван за демагогия в политиката. Тя е цел на всеки разумен човек. Социалнотата поляризация е символ на болно общество, на проблем, който трябва да се реши, на несправедливост. Деленето на „бедни“ и „богати“ е пагубно за прогреса и връща човешкото развитие векове назад. Път към едно общество на просперитет би била само политика, уповаваща се на на социална справедливост и равенство, защото единственото истински свободно общество е безкласовото.

  • Вержиния Йорданова says:

    Здравейте д-р Михайлова, завърших задачата си в този късен неделен следобед, темата ми е „Демографската ситуация в България“, а ето и резюмето ми:
    Демографската ситуация в България днес може да се опише по-скоро като „демографска криза“. Българското общество постепенно се претопява и днес се наблюдават няколко демографски проблема: първият се състои в ниската раждаемост, който е повлиян от новото съзнание на младото поколение за перфектния образ за живот, вторият е високата смъртност, който е повлиян от влошаването в здравеопазването и третият е миграцията, който е най-силно осезаемия от всички. Много млади българи градят кариери и търсят качествено образование в чужбина. Именно тук идва редът на държавата и на самото общество да поеме политика за създаването на благоприятни условия за бъдещето поколение, за превръщането му в ценен кадър.

  • Василена Василева says:

    Здравейте, д-р Михайлова.Аз реших да пиша по темата: „Войната по пътищата“. Моето резюме: Колко струва човешкият живот? Въпрос, който рядко си задаваме, защото не искаме да погледнем случващото се, не се осмеляваме да се изправим срещу него и да го променим. С неправилно изградената структура на поведение се стига до един затворен кръг, от който единственият изход е преструктуриране на идеите и мисленето на цялото българско общество.Свикнали сме да не спазваме правила, да не обръщаме внимание на законите и да не мислим за останалите около нас. Качвайки се зад волана обаче трябва да разберем, че шофирането всъщност не е детска игра и освен нас има и други хора, чиито животи не бива да рискуваме. Ден след ден по най-нелепия начин угасва по една човешка душа. Чувството за отговорност не може да бъде породено у някого, освен ако той самият не го носи в себе си.

  • Елена Думанова says:

    Д-р Михайлова, аз разгледах темата „Разкъсаната нишка в образователната система“. Ето го и моето резюме :Почти всеки втори български ученик има проблеми с четеното и разбирането на текст на родния му език. Според изследване, почти всеки втори ученик у нас не може да се справи с най-елементарни задачи, като да открие основната тема на текст. По възходяща класация от 1 до 5 на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие , учениците в България едва покриват ниво 2. Трагично. Забелязва се рязка промяна в ценностните отношения между миналото и сегашното поколение. Всички сфери в макромодела на обществото като социологическа система са взаймно свързани. Когато има някакъв обществен проблем, той се корени някъде измежду структурата на обществото. Този проблем може да се появи именно поради дисбаланса на сферите, от незадоволените потребности. Къде се къса нишката?

  • Десислава Гергова says:

    Д-р Михайлова, заповядайте моето „рекламно резюме“- социалния проблем
    за безработицата. Нарастващата безработица традиционно е считана от обществеността и медиите във всяка страна като основен гарант за изборната загуба за всяко правителство, което наблюдава. Високата безработица също може да предизвика социални проблеми като престъпност, ако хората имат по-малко разполагаем доход, отколкото преди.Безработицата се наблюдава все повече при младото поколение, получавайки се от ниското завършено образование, не придобиват нужният опит .Но дали безмилостното показчване на безработицата сред младите хора може да бъде обърната? Безработицата не е само безпаричие, засяга не само икономическия сектор.
    Изготването на системи за справянето на проблема с безработицата сигурно ежедневно се изготвят, но според оценката на статистиките драстично подобрение на проблема, все още няма.

  • Станислава says:

    Д-р Михайлова, аз съм разгледала проблема „защо младите хора напускат България“. Резюме: Последните години в България се наблюдава тенденцията много млади хора да напускат родината си по различни причини – липса на реализация, заради икономическата обстановка, лошото ниво на здравеопазване и образование и др. Ще разгледам именно този проблем през основните сфери на обществото като социологическа система.

  • Теодор Тодоров says:

    Д-р Михайлова, заповядайте моето „рекламно резюме“- Неграмотността е един много сериозен обществен проблем, засягащ всички сфери на обществото като социологическата система. Оказва влияние върху цялостното и единно развитие и ефективност. В анализа съм се опитал да обясня,че както неграмотността като проблем оказва влияние върху сферите на обществото,така те също оказват влияние върху неговото развитие в една взаймозаменяема връзка. Наличието на един обществен проблем,води до развитието на други.Липсата на потребности, води до ограничаването на средства,за тяхното задоволяване.

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CAPTCHA Image

*