Bloomberg Bulgaria
24 юни 2025 г. 

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Ако иска да се силна, Европа се нуждае от общи проекти в отбраната

Фазата на голямата ескалация на конфликта в Близкия изток може да е преминала, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви във вторник сутринта, че Израел и Иран са се съгласили на прекратяване на огъня. Новината дойде след иранска атака по американска база в Катар в отговор на бомбардировки на ирански ядрени обекти от САЩ през уикенда. Скоро ще се разбере дали примирието е реално, тъй като Иран и Израел продължиха да си разменят удари до рано сутринта, коментира проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС и член на Катедра „Национална и регионална сигурност“, в предаването „Бизнес старт“ с водеща Роселина Петкова.

Една от големите заплахи беше затварянето на Ормузкия проток, което щеше да попречи на търговията с петрол и да повиши цените на международните пазари. Друга опасност бе да се стигне до по-широка ескалация на насилието в региона, с намеса на други държави, което щеше да предизвика и нова бежанска вълна, коментира Димитров.

„Политиката на Тръмп до момента е мир чрез сила и всъщност това, което се случи, беше голяма демонстрация на сила с над сто самолета, дълбочинни бомби и събрана голяма армада от самолетоносачи и подводници в региона… Мисля, че никой не иска ескалация.“

Медийни източници съобщават, че е имало размяна на предупреждения за ударите на САЩ и Иран, добави Димитров. „Ако няма пълномащабна мобилизация и в САЩ, и в Иран особено, не трябва да очакваме ескалация.“

Ядреното споразумение на Иран със САЩ и европейски държави беше много важно и показва, че трайно решение на проблема с ядрената програма на Техеран може да се постигне с мирни преговори и съгласие на страните, както и проверки дали договорките се спазват, коментира Димитров.

Европа изглежда оставена на по-заден фон в настоящия конфликт в Близкия изток, като изглежда САЩ не са споделили плановете си за действия със съюзниците от НАТО. Европейските държави сега ще увеличат разходите си за отбрана, като на срещата на НАТО тази седмица се очаква да се определи ниво от 5% от БВП.

„Но Европа трябва да се европеизира, трябва да прави общи проекти. Много е трудно за една страна, даже Франция или Германия, да произведе балистични ракети или противоракетна обрана. Трябва да участват всички държави членки на ЕС. И тогава ще се получи – всеки да допринася спрямо своите потребности.“

Целта от 5% от БВП като военни разходи е постижима, смята Димитров, но предупреди, че има голямо значение за какво се харчат тези пари, тъй като начините за водене на война се променят много бързо.

Освен общи проекти, страните от ЕС трябва постигнат по-голямо обединение и за външните заплахи за съюза, а не всяка държава да има собствена позиция, смята Димитров.

„Ако Европа иска да бъде силна и да има позиции, трябва да действа единно и то институционално единно.“

Има промяна в световния ред, като страни като Русия и Китай се опитват да се противопоставят на хегемонията на САЩ.

„Това е опасен период. ООН почти никой не ги споменава, как ще се изгради новата архитектура за сигурност. И затова се случва тези неща – всеки казва, аз съм прав. Нанасям удари, отвръщам на ударите, нанасям санкции. Трябва да се търси решение в тая посока и може би пак силният ще поведи. В реал-политиката е така.“

Цялото интервю можете да видите тук.


БЛИЦ
03 юни 2025 г. 

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Мотивира ме да мисля нестандартно, да действам и да търся работещи модели

Когато една институция премине прага на вековното си съществуване, тя стои пред кръстопът: да се вкаменява в славата на миналото или да се осмели да се преоткрие. Университетът за национално и световно стопанство отбелязва 105 години история с лице към бъдещето – към устойчивото развитие, дигиталната трансформация, изкуствения интелект и новите форми на лидерство в един все по-несигурен свят. Заставаме очи в очи с ректора на УНСС – проф. д-р Димитър Димитров – и говорим отвъд дипломите и академичните титли. За визията, волята и решенията, които движат една от най-големите образователни институции у нас напред.

– Проф. Димитров, УНСС отбелязва своята 105 годишнина – впечатляваща възраст за един академичен институт. Но в ерата на бързи промени зрелостта е не само достойнство, а и ангажимент към бъдещето. Каква е Вашата равносметка за развитието на университета в рамките на това столетие – и къде виждате неговата роля през следващите десетилетия?

– Много хубав и емоционален повод. Ние не можахме да отбележим 100-годишнината на УНСС, защото тогава бяхме по време на COVID пандемията. Но някак си се натрупа желанието тази годишнина да бъде отбелязана – заслужава си. Имаше много емоции и още съм под тяхното влияние.

Получихме множество пожелания, поздравителни адреси – не само от официалните институции, но и от много хора, завършили УНСС. Това за мен е изключително важно.

Всъщност е най-съществената равносметка – че хората са горди, че са завършили този университет, че са получили добро образование и са реализация. И това го видяхме през цялата подготовка и реализация на тържествата.

Имаме много видни възпитаници. Това личи и от Стената на славата в университета, където фигурират 150 министри и 12 министър-председатели. Г-жа Кристалина Георгиева, която е председател на Международния валутен фонд, също е наш възпитаник. Когато се спомене за това някъде по света, на хората просто не им се вярва, че тя е завършила при нас.

Бизнесът също е добре представен от наши възпитаници. През юни планираме и представянето на така наречената Бизнес енциклопедия на УНСС, в която ще бъдат включени биографиите на изявени бизнесмени – хора, управлявали големи компании. Това не сме правили досега. Ще бъде допълнение към енциклопедията на държавниците, завършили УНСС, която вече е факт. Аз посещавам различни срещи с организации и с бизнеса – и навсякъде срещам хора от нашия университет, които имат много добро отношение към институцията.

– Присъединявам се към тях! Но когато аз бях студентка, изкуственият интелект още не беше част от академичната реалност. Днес той навлезе с изключителна скорост. Съюзник ли е според Вас в обучението – или изпитание, което поставя под въпрос самата същност на знанието? И как УНСС съчетава технологичния напредък с академичната почтеност?

– Това е огромна промяна. Нещо, сравнимо с изобретяването на компютъра или мобилния телефон. Аз го разглеждам като предизвикателство. Просто трябва да се научим да го използваме – не да го възприемаме с предпазливост или страх, не да го забраняваме или ограничаваме. Но, разбира се, е необходимо спазване на етични стандарти.

В сферата на публикациите и научните изследвания, много лесно може да се установи дали е използван изкуствен интелект, включително за случаи на плагиатство. Университетът ни разполага с такава система.

Същевременно изкуственият интелект е много мощен инструмент за бързо придобиване на информация, за развитие на критично мислене и за намиране на отговори на въпроси, които иначе биха отнели много време. Използвал съм го даже за написването на химна на УНСС. Правил съм и някои шеговити изследвания – например за това кои страни са приели еврото и кои са ставали европейски шампиони по футбол. Отговорите идват за секунди.

За радост или съжаление – студентите боравят с изкуствения интелект по-бързо от нас (усмихва се), защото снимат с телефона въпросите от компютъра в нашия тестови център, ИИ им дава отговорите. Но ние веднага въведохме технологични мерки – вече не може да се влиза с телефон, извършват се проверки.

Същевременно преподавателите, включително и аз, много лесно разпознаваме дали даден текст е написан с помощта на изкуствен интелект. Това си личи.

Идеята е ИИ да се използва за по-значими цели – като източник на информация, върху която естественият интелект да надгражда. Моето мнение е, че този процес трябва да бъде насърчаван, а не ограничаван.

Важно е да научим студентите на това, но и преподавателите – как да използват ИИ в образованието и учебния процес.

Миналата година бях в Китай, когато нашият университет участва в създаването на Глобален алианс за дигитално образование, заедно с водещи китайски и европейски университети. Там ни демонстрираха лекции, водени от аватари с изкуствен интелект.

От известно време насам обмисляме и създаването на Институт за изкуствен интелект към УНСС. Разполагаме с Център за големи данни в областта на икономиката, в който са инвестирани около 15 милиона лева по европейска програма.

Предстои и втори етап, който в комбинация с останалото, сигурен съм, ще ни донесе още резултати.

– Вие безспорно сте лидери в дигитализацията на висшето образование. Кои обаче са ключовите постижения в тази посока досега и какви са бариерите, които все още пречат на пълната трансформация на класическата учебна среда?

– Процесът на дигитализация е продължение на всичко, което обсъдихме. Вече разполагаме с няколко робота, свързани с изкуствения интелект, които дават насоки и изпращат съобщения.

През последните години осигурихме възможности за онлайн обучение и създадохме над 20 уеб услуги за студентите – чрез тях могат да кандидатстват, да се записват, да издават уверения, да плащат и много други. Опашките за кандидатстване изчезнаха, въпреки увеличения брой кандидат-студенти. Това облекчи административните процеси.

Основната пречка понякога е технологична – и тя е преодолима. По-сериозната трудност е, че технологиите се развиват бързо, а трудно намираме хора, които да поддържат процесите. Ние сме може би най-големият университет в България и имаме капацитет, но когато си тръгнат 2-3 специалисти, ситуацията става сложна.

Представям си колко трудно е за по-малките университети. Затова винаги съм апелирал за създаването на обща национална програма за дигитализация на висшето образование.

Отделно все по-голямо значение придобива и киберсигурността. Много малко университети могат професионално да осигурят такава защита – тя изисква, както средства, така и експерти, които разбират материята.

– В последно време отправяте критики към действащата карта на висшето образование в България, аргументирайки се, че тя „спъва изучаването на изкуствения интелект“. Каква е алтернативата, за да изглежда тази карта по-умна, адаптивна и ориентирана към бъдещето?

– Търсихме много варианти, да. Продължавам да съм много критичен към картата, защото тя в определен момент стабилизира ситуацията – например през 2020/2021 г. – и ограничи масовото откриване на нови специалности. Това донякъде имаше ефект.

Но когато се наложи мораториум върху нещо, той върши работа до време. След това върху системата започват да оказват натиск нови иновации – както е сега с изкуствения интелект и киберсигурността. И трябва по някакъв начин да „отпуши“ тази система.

Един колега каза, че не може в икономически университет да няма информационни науки – все едно си без един крак. Получава се осакатяване – икономика има, но информационните науки са в друг университет или дори в друг регион на планиране. Именно затова нееднократно сме предлагали въвеждането на гъвкавост.

Трябва да има изключения – като киберсигурност, изкуствен интелект, педагогика в сферата на информатиката и математиката – които да се разглеждат на няколко нива. Нямаме претенции да сме единствени, които могат да ги предлагат. Но се надявам, че ще бъдем чути.

– Дано да бъдете чути, защото пазарът на труда се променя с главоломна скорост, а технологиите вече диктуват новите правила. В този смисъл как УНСС адаптира програмите си, така че да бъдат адекватни не само днес, но и след пет години?

– Така е. Това е процес на постоянно движение. Понякога изоставаме, друг път сме напред. Понякога подходът е по-теоретичен, друг път – по-практичен. Но голяма част от преподавателите ни са хора от реалната икономика – с второ работно място, със собствен бизнес.

Освен това редовно каним експерти от практиката, които говорят от първо лице. Развихме и така наречените бизнес академии на УНСС, където студентите влизат в контакт със специфични казуси от реалния бизнес – нещо, което трудно може да се разгърне в бакалавърска програма.

Даваме възможност за надграждане, както чрез актуализиране на програмите, така и чрез създаването на нови. Практиците са хората, които посочват перспективните направления – и ние ги следваме.

– Но все пак живеем във време на чести кризи и преоценка на ценностите, което моделира в движение подходите и приоритетите. Как гледате на университета отвъд неговата образователна функция?

– Наскоро участвах в дискусия в Берген по линия на Eвропейския алианс ENGAGE.EU. Там именно това обсъждахме и цитирахме Хосе Ортега и Гасет, според когото университетът не е просто институция за обучение в тясна специалност, а има и културна, общообразователна и етична мисия.

Ако приемем, че бизнесът трябва да бъде етичен, той ще бъде устойчив. Ако обаче разчитаме на измами и далавери – тогава няма устойчивост. И това се опитваме да предадем на студентите – че почтеността, точността и изпълнението на ангажиментите са основа за добро бъдеще.

– Говорим за изграждане на морален авторитет, а не само за натрупване на знания, нали?

– Точно така. Това го пише още в изказванията на нашите основатели преди 105 години. Те призовават към обръщане към образованието в много труден исторически момент – след Първата световна война, когато има бедност, репарации, жертви. Те казват: „Това е нашият задатък, който трябва да дадем на обществото“.

И в световен мащаб – Япония след бомбардировките, Южна Корея след войната, са постигнали възход именно чрез образованието.

– Образованието е вечно актуална тема, но защо тогава финансирането на научни изследвания у нас толкова рядко присъства в публичния дебат? Смятате ли, че държавата разбира стратегическото значение на икономическата наука в дългосрочен план?

– Това е дългогодишен проблем. Истината е, че държавата не помага достатъчно. Сравнени с други страни, които инвестират сериозно в наука – Южна Корея, Япония, Сингапур САЩ – ние сме далеч назад. Те отделят по 4-5% от БВП, ние – едва около 0,9 за цялото образование, включително заплати и издръжка.

Но и парите не бива да се „хвърлят“ просто така. Нужно е те да отиват по целеви програми, с конкретни действия, които да стимулират университетите, които работят активно.

– Светът все повече се ориентира към зелена трансформация. Как УНСС адаптира своите програми към тази нова парадигма?

– Не по-малко важна тема. Това е приоритет за нас. В много от програмите сме заложили теми, свързани със зелената сделка, кръговата икономика, устойчивото развитие.

Освен това, за да покажем на студентите, че устойчивостта е постижима, поставихме табло на входа на ректората, което показва данни от нашата система „Умен дом“ – тя регулира отоплението, осветлението и други процеси.

Преди две години изградихме и фотоволтаичен парк, при който 60% от енергията идва от Слънцето. Искаме да покажем, че устойчивото развитие е не само екологично, но и икономически изгодно – без субсидии. Намаляваш разходите и щадиш природата.

– Като ректор и дългогодишен университетски преподавател, как виждате бъдещето на българското висше образование в контекста на националната реформа? Има ли капацитет системата да се обнови отвътре – или е необходим външен натиск, за да настъпят реални промени?

– Има стратегия за развитие на висшето образование, но по отношение на истинска реформа трудно може да се говори – липсва яснота и конкретика. Въпросът е напълно основателен.

Ние вече сме в значителна степен и реформирани, и регулирани – включително чрез дейността на Националната агенция за оценка и акредитация. Всъщност, в момента предстои поредният процес на акредитация.

Но за мен най-важно е отношението на студентите към университета – особено на фона на демографската криза в страната. Когато броят на кандидат-студентите намалява, ясно се вижда в кои университети избират да се обучават и какво следва след това.

Кризата понякога действа мобилизиращо – кара ни да търсим нови, по-гъвкави подходи.

Смятам, че и вътрешната промяна, и външният тласък могат да бъдат ефективни – но не и когато дума за чисто административно налагане „отгоре“, което не отчита спецификите.

Преди няколко години имаше подобни опити, свързани със сливане на университети, които показаха, че този подход не работи.

Системата има капацитет да се саморегулира – и това, според мен, е най-устойчивият и ефикасен път напред.

– За финал – бихте ли ми разкрили кой е Вашият извор на вдъхновение? Кой е онзи личен импулс, който Ви подтикна да се посветите на науката и академичната общност?

– Интересен въпрос… Като се замисля, това усещане присъства в мен още от основното училище. Учителите ми там – техният дух, усилия, всеотдайност – са оставили траен отпечатък. Още тогава ми харесваше не само знанието, а и самият процес на предаване – възможността да научиш някого, да му покажеш нови хоризонти.

И до днес това ми носи удоволствие – когато видя, че студентите не просто възпроизвеждат информация, а осъзнават стойността на онова, което сме дискутирали след време. Прилагат методи, разбират смисъла им.

Случвало ми се е да срещна наши възпитаници след 10 години, които ми казват: „Тогава не разбирах напълно, но сега виждам колко важно беше това, което учихме“.

– Имате ли своя вътрешен компас – житейска или академична максима, към която се връщате в трудни моменти? Как Ви насочва тя и в управлението на институция с мащаба на УНСС?

– Да, има нещо, на което винаги съм поставял на първо място – почтеността. Всичко трябва да бъде чисто, морално издържано. Сега, всеки може да тълкува морала различно, но човек го усеща – и се вижда, ако някой търси лична изгода.

Другото е, че когато има проблем, трябва да се намери решение. Вярвам, че решение винаги има. Може да не е веднага, но с време и усилия – се намира. Именно това ме мотивира – да мисля нестандартно, да действам, да търся работещи модели.

Имали сме различни кризи – със строежи, с плащания, с много неща. Но това е задачата на ректора – и на всеки ръководител – да носи отговорност и да решава, иначе не е за това място.

И в България има много ситуации, които не изискват непременно революционни решения – а просто това човек да положи усилия, за да намери правилното решение.

– А как изглежда един Ваш идеален ден извън академичната сцена?

– (усмихва се) Ами, имам двама внуци и често се шегувам, че те са ми началниците. С тях времето минава много бързо и винаги приятно. Наскоро обсъждахме с колеги кой е станал професор, а малко след това казах на единия си внук: „Ти знаеш, че съм професор, нали?“. А той отвърна: „А, да бе, професор..“ (смее се). Човек просто се чувства равен с тях, те са началниците, те определят правилата!

– Никъде не чух да споменавате за спорт?

– Да, за съжаление. Времето вече не ми позволява. Последните ми спортни прояви бяха преди около 10 години – тенис на корт най-често. Сега вече само организирам – даже скоро имаме Купа на ректора по тенис, финалът ще е на 5 юни, и БЛИЦ има специална покана. Но… ректорът не може да участва, защото той връчва купата.


в. Марица
27 май 2025 г. 

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Не бива да се правят резки промени в акцизната политика

Само две от сто кутии цигари у нас са незаконни

 

Незаконната търговия и контрабандата на тютюн и тютюневи изделия може да се измерва по няколко начина. Един от тях е т.нар. „индикатор на празните кутии“. Ние в УНСС обаче от няколко години работим по друг начин за измерване – нарекли сме го „индекс на склонността за незаконна търговия и потребление на тютюневи изделия“, като използваме множество статистически показатели. Те се събират в един статистически модел и на база на входно-изходни показатели се отчита склонността към контрабанда. Когато преди няколко години за първи път разработихме този индекс, имаше голямо съвпадение с индекса на празните кутии. Ние продължаваме усилията в тази насока и подобрихме нашия индикатор така, че да може да се ползва в географска информационна система. С други думи, вече е електронна карта и когато там са заредени данните и формулите на този доста сложен статистически модел, като чукнете в някоя административна област в България, независимо дали Хасково, Видин или Силистра. Излиза индикаторът, който показва дали склонността към контрабанда на това място е малка или голяма. Ние го направихме за районите на планиране, но то може да се приложи в цяла България, а може и за цяла Европа, тъй като ползваме данни на Евростат. Ценното в този модел е, че може да се използва и за прогнозиране, тоест по-рано да се усети дали на това място има склонност към незаконна употреба или търговия. Чисто теоретично, ако промените някои показатели, заложени в модела, като корупция, кражби на коли, криминални случаи и др., може да видите дали това ще даде отражение в бъдещ период. Или пък, ако видите, че тези индикатори в реалността се променят, може да очаквате, че в следващ период ще има промени и в склонноста към незаконна употреба или търговия.

Аз бих искал да апелирам и за още нещо – да не се правят резки промени в акцизното законодателство у нас. Спомнете си, преди 15 години правителството вдигна акциза за тютюневите изделия. Намеренията бяха добри – да заприличаме на другите европейски държави, да увеличим приходите в бюжета, да реализираме някакви здравни ползи и т.н. Тогава контрабандата беше 3%, а стана на 33%. Тази взаимовръзка теоретично е доказана в икономиката от кривата на Лафер, според която, ако вдигнете данъците, в началото действително има увеличение на приходите, но после те рязко намаляват. Небалансираният подход за вдигане на акциза ще доведе до негативни последници – няма да има приходи за бюджета, а напротив, ще се вдигне контрабандата.

 


bTV
23 май 2025г. 

Ректорът на УНСС: Студентите трябва да се насърчават да използват ИИ, но не и когато ги изпитваме

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров: Студентите трябва да се насърчават да използват ИИ, но не и когато ги изпитваме

„Голямото предизвикателство е използването на изкуствения интелект. Имаме няколко магистърски програми, свързани много пряко с него. Как да се използва в информационните технологии, в социологията, в политическите науки. Във всяка дисциплина има такова нещо“, каза в „Тази сутрин“ ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров.

„Студентите се научиха по-бързо да го използват. Винаги съм бил привърженик на това да ги насърчаваме защото той е толкова мощен инструмент за събиране и бърза обработка на информации и изводи, че трябва да бъде използван“, смята той.

„Те обаче се научиха да го използват по време на изпити. Трябва да бъдат насърчавани, но не и да го използват, когато ги изпитваме“, допълни Димитров.

Какво още коментира той за образованието – гледайте във видеото.


NOVA NEWS
19 май 2025г. 

Ректорът на УНСС смята, че държавната помощ за столичния транспорт е закърпване на ситуацията

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров смята, че държавната помощ за столичния транспорт е закърпване на ситуацията

 

Трябва да има реформи във фирмите в сектора и в начина им на функциониране, смята проф. Димитров
Временно решение и закърпване на ситуацията – така ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров определи отпуснатите 15 млн. лева държавна помощ за столичния транспорт, за да прекратят служителите ефективните си стачни действия.

„Тези 15 млн. лева ще ги има сега, но догодина пак ще трябва да се търсят. Трябва да има реформи в транспортните фирми в София и в начина им на функциониране. А също и в тарифната им политика за билети и карти. Все пак е по-добре да има транспорт заради матурите – от това зависи бъдещето на около 15 000 деца“, заяви още Димитров в студиото на „Денят на живо“.

Влизането в еврозоната

„Ползите от това са повече. Общата европейска валута е замислена като начин да улеснява икономическата комуникация между държавите. Ставаме част от едно голямо семейство, не е само липсата на необходимост да се обменя лев. Инвеститорите търсят стабилност – когато имаме еднакво тълкуване на правилата в цялата еврозона, самият имидж на България ще е друг. Еврото е втората по сила валута в света. Приемайки го, дисциплината ще се повиши, а ЕЦБ ще осъществи контрол над финансовата ни система“, коментира той.

УНСС и неговото обучение

„УНСС въвежда бакалавърска програма по криптоикономика. Осъществяваме и обновяване на наличните програми. Понякога се налага обаче да сме в час с новите технологии – блокчейн, изкуствен интелект и криптовалути. Студентите на УНСС имат близо 100% реализация, те са доста прагматични и подредени“, смята ректорът.

Целия разговор гледайте във видеото.


КАПИТАЛПроф. д-р Димитър димитров, ректор: УНСС има патент в дигитализацията на образованието
20 април 2025г. 

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор: УНСС има патент в дигитализацията на образованието

Проф. д-р Димитър димитров, ректор: УНСС има патент в дигитализацията на образованието

Проф. Димитров, дигитализацията навлиза ускорено и придобива все по-голямо значение в икономиката и образованието – двете области, с които УНСС е пряко свързан. Как се модернизира и трансформира цифрово вашият университет, един от най-старите и най-големите? Повече от 15 години работим за дигитализацията на университета и мога да кажа, че сме постигнали значителни успехи. Въведохме електронни студентски книжки, за които УНСС има патент и се предвижда тяхното прилагане в национален мащаб. Имаме електронни протоколи и електронни главни книги, които облекчават много и преподавателите, и студентите при сесийните изпити. Част от този процес е новата организация на залите, софтуерът в специализираните кабинети по икономика, информатика, статистика. Голямото ни предизвикателство бе началото на ковид пандемията. Само за два дни преминахме изцяло на онлайн обучение, с присъствие на преподавателите и студентите във виртуалните стаи, и не прекъснахме учебния процес. Започнахме провеждането на онлайн изпити изцяло дистанционно. Сътрудничеството с Evrotrust за електронни подписи и идентификация ни помогна изключително много и се превърна в стандарт.

Предлагаме над 20 онлайн услуги на студенти. Имаме изцяло електронна система на дистанционно обучение. УНСС е първото висше учебно заведение, което въведе онлайн регистрация на кандидат-студентите и студентите. Какъв е ефектът от нея? Това е едно от най-успешните направления на дигитализацията. През последните години ние имаме по близо 6000 – 7000 кандидат-студенти. Онлайн подаването на документи премахна огромните опашки в приемния център в университета, разходите на време и средства за младежите и техните семейства от страната, напрежението, подобри организационния процес. Чрез Evrotrust се прави дистанционна проверка за удостоверяване на самоличността на кандидата и неговата диплома и той си качва документите. Вече повече от 75% от кандидат-студентите се регистрират онлайн и броят им се увеличава всяка година. Онлайн се записват и приетите студенти, ползвайки приложението на Evrotrust и подписвайки с квалифициран електронен подпис. Студентите и служителите на УНСС са изключително доволни от този процес и ще продължим да работим в тази посока. Онлайн минават и състезанията по различните учебни дисциплини, а те са поне 10-15 годишно, предварителните изпити с формат на матура в страната, за които желаещите също се регистрират онлайн.

С дигитализацията на кандидатстудентските и сесийните изпити много по-бързо и обективно става проверката на знанията, а резултатите излизат веднага. Какви са следващите ви планове в тази насока? Амбициите ни са големи. От две години работим за акредитация на направление „Информатика“. Съвременното развитие на икономиката, администрацията, в които УНСС е специализиран, налагат това, за да може да ги съчетае успешно в обучението. Имаме две програми, за бакалавър и магистър, в областта на киберсигурността, три програми с изкуствен интелект, които отговарят на настоящите нужди на бизнеса. Проф. Димитров, готова ли е системата на висшето образование в страната за дигитализацията и предизвиканите от нея промени? Резултатите са различни, в зависимост от капацитета на отделните университети. Ние сме голям университет, имаме опит и традиции и можем да се справим с тези предизвикателства. Но смятам, че трябва да има специална политика на министерствата на образованието и на иновациите, насърчаваща дигитализацията, защото тя е необходимост, която изисква и пари, и обучени хора.


БНРРекторът на УНСС за безплатното второ висше: Да има стимули и гаранции за работа след това
15 април 2025г. 

Проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС: Когато посочваме отличниците, това ще бъде стимул за останалите да работят по-добре

Финансирането на второ безплатно висше образование може да се мотивира с идеята за учене през целия живот. Хората, които са завършили преди 20-30 години, са учили при друга структура на икономиката. Тогава не е имало изкуствен интелект, киберсигурност, навлизащи нови технологии като сегашните.

Това обясни пред БНР ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров. Има голямо съгласие за приемането на идеята за безплатното второ висше образование, смята той.

По думите му, има професии, направления, специалности, където интересът на кандидат-студентите е по-слаб и тази мярка може да го повиши. Според него е редно не толкова да се акцентира върху премахването на такси, а да станат повече стимулите и гаранциите за работа след това.

„Таксите на държавна поръчка са понякога 200-300 лева. Субсидията от държавата е по-голяма. Кандидат-студентът не се изкушава много от това.“

В средното училище тези хора да бъдат запалени да изучават професии и дисциплини, за които не достигат специалисти, апелира ректорът в предаването „Преди всички“.

„Да стават космически инженери, авиационни специалисти, хидроинженери или атомни специалисти. Сега се предвижда разширение на АЕЦ „Козлодуй“, там ще трябват 10 000 специалисти, повечето от тях технически.“

Във връзка с разчетите проф. Димитров прогнозира, че „няма да бъде толкова масово още първата година и министерствата на образованието и на финансите трябва да са си направили сметка“.

Цялото интервю слушайте тук.