Bulgaria ON AIR
11 май 2020 г.
  

Желаещите да учат в УНСС ще се изправят пред изкуствен интелект

Изкуствен интелект ще помага в провеждането на онлайн кандидатстудентските изпити в УНСС.

„Анализира шумове, движения на клавиатурата, зениците“, посочи ректорът проф. Димитър Димитров.

„Отложихме няколко предварителни изпита, които има нашият университет. Тръгнахме към по-модерно решение, което ще ни даде възможност да го използваме години напред. Надявам се то да даде възможност за отдалечено изпитване. Първо, да бъде идентифициран много ясно кандидатът – с неговата лична карта и лицево разпознаване. След това влиза в действие изкуственият интелект, който анализира шумове, движения на клавиатурата, зениците, камера, може да се води запис“, обясни ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров пред Bulgaria ON AIR.

Той посочи, че още от началото на извънредното положение ръководството на университета разработва няколко плана, за да се съобрази с обстановката.

„Нашето ръководство взе решение семестърът да бъде изцяло онлайн до 26 май, когато той завършва. Много предизвикателства се струпаха пред нас“, каза още проф. Димитров и подчерта, че не е имало проблем в УНСС с дистанционното обучение на студентите.

Честванията на 100-годишнината от основаването на Свободния университет за политически и стопански науки (днес УНСС) също ще се проведат онлайн. „Нашият празник е на 21 май преди точно 100 години. Бяхме планирани доста неща, но това беше отново едно предизвикателство. Базираме нашата кампания онлайн и в социалните мрежи. Празник ще има, отлагаме присъствените събития, наградите и подаръците за началото на учебната година“, обясни ректорът на УНСС в „България сутрин“.

Вижте целия разговор във видеото.

 


Агенция „Фокус“
4 май 2020 г.

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Системата за кандидатстудентски изпити ще бъде изцяло онлайн

Ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров в интервю за Агенция „Фокус“ във връзка със системата за провеждане на онлайн на кандидатстудентски изпити в университета.

Фокус: Проф. Димитров, във връзка с епидемията от коронавирус УНСС разработи първата по рода си в България иновативна система за провеждане на онлайн на кандидатстудентски изпити. Разкажете повече за това какво представлява системата?

Проф. Димитър Димитров: Ние се изправихме пред проблем, с който досега не сме се срещали. За нас здравето на студентите и преподавателите е на първо място и затова решихме да гледаме в бъдещето и да разработим система, която да се използва още дълги години и в същото време да е достатъчно модерна, добре защитена и полезна за кандидат-студентите. В момента съществуват технически решения, които не са толкова надеждни и изискват голям брой преподаватели и квестори за наблюдение и контрол. Нашата система е базирана на изкуствен интелект, с двойна проверка на идентичността на кандидат-студентите чрез държавни институции и цифров подпис, който гарантира, че наистина кандидат-студентът е този, за който се представя с неговите документи, и по време на изпита той няма да използва помощни материали. Тази система е изцяло онлайн, тъй като въведохме и кандидатстване онлайн, но запазваме някои възможности и за друг начин на записване на кандидат-студенти в центровете за прием на документи. След като кандидатът се регистрира, определяме неговия времеви слот за кандидатстване и чрез своя телефон той ще може да държи изпит. Университетът гарантира сигурността на връзката, техническата обезпеченост и невъзможността за преписване.

Фокус: Какви са сроковете за кандидатстване? Какво се изисква от кандидат-студентите?

Проф. Димитър Димитров: Новата система заработи на 30 април. Кандидат-студентите могат да се регистрират в сайта на УНСС, където сме определили два периода, съобразявайки се с епидемиологичната обстановка. Единият е от 22 до 24 юни, когато са предварителните изпити. Вторият е от 2 до 5 юли, когато са редовните изпити. Така че сега се правят само регистрацията и изборът на ден и вид на изпита, които кандидат-студентът трябва да направи. По-нататък ще има допълнително указание как точно ще се провеждат изпитите. Много зависи кога ще бъдат матурите на завършващите средно образование и кога ще получат дипломите си, но ние достатъчно изтеглихме изпитите напред във времето, за да се съобразим с това. В момента искаме да дадем възможност на абитуриентите да кандидатстват с тези изпити или с оценка от матурата. Разработихме механизъм, който да им дава необходимия баланс в този начин на кандидатстване.

Фокус: Как протича учебният процес в момента предвид извънредното положение?

Проф. Димитър Димитров: Много ентусиазирано и отговорно всички студенти и преподаватели подходиха към обучението онлайн. Буквално за няколко дни преминахме изцяло към онлайн обучение с видеоконферентна връзка благодарение на техническите и електронните възможности, които започнахме да създаваме още преди десетина години. Просто ситуацията ни принуди много бързо да минем към това и се оказа, че УНСС е подготвен. И студентите, и преподавателите много дисциплинирано преминаха към това обучение в изпълнение на предписанието на държавните органи, обявено в началото на март, и занятията се провеждат изцяло по първоначално обявения график. Колегите го посрещат много добре, а посещаемостта на лекциите дори се увеличи. Учебният процес протича нормално и не се налага удължаване на семестъра или прекъсване на годината.

Фокус: Как ще се проведе лятната сесия в университета?

Проф. Димитър Димитров: Още в края на март издадох заповед за провеждане на целия летен семестър онлайн, тъй като не изглеждаше реалистично да се вдигне извънредното положение или пък само за две седмици нашите студенти от провинцията да се върнат в София, за да завършим семестъра присъствено, тоест ние технически и психически се подготвихме за такава ситуация. Преди няколко дни приехме нови правила за провеждането на изпити, също базирани на електронната платформа Microsoft Тeams, с която извършваме обучението на студентите. Разбира се, дали сме възможности на катедрите да преценят кой е най-добрият начин и форма на изпитване, защото има много особености и в начина на преподаване, и в преподавания материал, и в изискванията към студентите. Но в много голяма степен изпитната сесия ще бъде базирана на електронната платформа Microsoft Тeams. Има няколко изключения, особено за специалност „Право“, където няма възможност да бъдат проведени такива изпити. Затова те ще бъдат отложени за по-нататък.

Фокус: Как ще се проведат държавните изпити и защитите на дипломните работи на тези, на които им предстои завършване?

Проф. Димитър Димитров: Начините за тяхното провеждане също са определени в тези правила. Но пак казвам – в много голяма степен държавните изпити, особено където има защита на дипломни работи, ще бъдат онлайн. Колегите преподаватели редактират съществуващите изпитни тестове, въпроси, начин на изпитване, особено за бакалаврите, където има писмени разработки. Има специфика при провеждането на отделни изпити, но като цяло сме готови за онлайн изпитване на студентите.

Теодора ПАТРОНОВА


Сп. „Икономист“
1 май 2020 г.

 

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Онлайн изпити може да има и след кризата

– Проф. Димитров, кои са подводните камъни при кандидатстудентските изпити онлайн?

– Има два проблема – единият е въпросът за идентификацията на кандидат-студентите и той е свързан със сигурността на провеждането на изпита, а вторият – с надеждността на системата за изпитване. Смятаме, че нашата иновативна система, която използва лицево разпознаване, изкуствен интелект и дублиране на връзката по няколко канала със специално създадени сървъри, както и комуникация в реално време с държавни структури за лични документи, ще позволи безпроблемно провеждане на онлайн кандидатстудентски изпити и записване на кандидат-студентите в УНСС. Този начин на изпитване е крайно необходим в момента, тъй като няма яснота кога ще се проведат матурите в средното образование. Но запазваме и всички останали форми на изпитване, за да сме максимално гъвкави в бързо променящата се обстановка.

– Каква е оценката на ръководството на УНСС за онлайн обучението?

– Нашият университет премина само за няколко дни към изцяло онлайн обучение непосредствено след обявяването на извънредното положение. УНСС е водещ университет в електронизацията, инвестирали сме много през последните години точно в такива способности и инфраструктура – електронни студентски книжки, електронни главни книги, електронно подписване на изпитните протоколи, създаване на електронна платформа за обучение. Именно този потенциал, съчетан с професионализма и ентусиазма на академичната колегия и особено на студентите, ни даде възможност безпроблемно, само за 48 часа да преминем към обучение на нашите близо 20 000 студенти в електронната платформа Тeams. Всъщност оценката за онлайн обучението я дадоха студентите. В наскоро проведено социологическо проучване с над 1000 студенти по скалата от 1 до 7 оценката е 5,89. Всички са много ентусиазирани, виждат и нови възможности в приложението на онлайн обучението, които ще се използват и в бъдеще.

– Има ли опция студентите да продължат да бъдат изпитвани онлайн, ако извънредното положение продължи?

– Да. Много от преподавателите адаптираха своите изпитни изисквания към онлайн електронното обучение, набляга се повече на курсови работи, казуси, презентации, базирани на видеоконферентна връзка и споделени документи. Разбира се, остават в сила и традиционните начини за изпитване чрез тестове, които също са в рамките на възможностите на електронната система. Но за да няма объркване, с моя заповед онлайн обучението бе определено до края на семестъра, така че всички да могат да се адаптират към новите условия.

Иглика Горанова  

 

 


 

Програма “Хоризонт”, Нещо повече
2 април 2020 г.



Ректорът проф. д-р Димитър Димитров пред БНР: УНСС е един от водещите университети по електронизация на обучението

В предаването „Нещо повече“ на програма „Хоризонт“ на Българското национално радио проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС, заяви, че от ВУЗ-а са в готовност да намерят гъвкави решения за провеждане на кандидатстудентската кампания и да отложат изпитите колкото е необходимо и да имат нормален прием.
Той уточни, че УНСС е един от водещите университети в страната по електронизация на обучението. В университета се провежда нормален учебен процес по дати и по часове, както е планиран, но дистанционно.
„За което нямаме техническа възможност, го отлагаме за след края на извънредното положение“, уточни проф. Димитров.
Проф. Димитров заяви, че присъствените събития за 100-годишнината на УНСС са отменени.

 

 


Вестник “Труд”
23 март 2020 г.

Проф. д-р Димитър Димитров, ректорът на УНСС, пред в. „Труд“: „Мислим за онлайн изпити и кандидатстудентска кампания“

Гарантираме, че учебната година ще стартира нормално от 1 октомври без никакви сътресения

Само за един уикенд УНСС въведе изцяло онлайн обучение за своите двайсет хиляди студенти. Разговаряме с проф. Димитър Димитров как в извънредни условия за толкова кратко време е направена гигантската крачка към дигитализацията, за която толкова отдавна се говори. Оказва се, че във времена като днешните се преодоляват психологически бариери само за дни, а образованието е системата, откъдето идват добрите новини в смутни дни.

– Проф. Димитров, внедрихте платформа за онлайн обучение на всички в УНСС за 48 часа. Разкаже повече подробности?
– Оказа се, че е възможно, даже ние самите бяхме приятно изненадани от ефекта, който се получи. Нашият университет от много години инвестира в електронизацията или по-точно в дигитализацията на обучението и на всички административни услуги, които предоставя на студентите и кандидат-студентите. Извънредната ситуация беше импулсът, който ни накара много бързо да направим крачка напред и то огромна крачка. Винаги е имало някаква психологическа бариера пред използването на нови методи за обучение. Всъщност тази криза отвори пред нас възможности, за които не сме си и представяли, че ще бъдат възможни. На базата на нашата техническа инфраструктура и интернет комуникации близо седмица преди да бъде обявено извънредното положение обсъждахме как да продължим нататък. Алтернативите бяха още няколко неучебни седмици с удължаване на семестъра, или гигантски скок към дигитализацията на висшето образование, към която се стремим отдавна. Затова още в деня на обявяването на извънредното положение с решение на ректорския съвет и с моя заповед решихме да въведем изцяло онлайн обучение за всичките ни 20 хиляди студенти и близо хиляда преподаватели и то без преход, без адаптация, а направо от 16 март да започнат занятията. Буквално за 48 часа нашият екип от специалисти и преподаватели по информационни технологии успя да направи този преход. Това ни позволи да виртуализираме обучението. Както каза един колега – преместихме се от нашия физически адрес в нашия нов дом в облака.

– Коя платформа избрахте?
– Стартирахме облачно обучение, базирано на продукта на Microsoft Teams. Искам специално да отбележа големия ентусиазъм и дух, които проявиха всички мои колеги и да ги поздравя за упоритостта, взаимопомощта и искреното желание да се справят с този проблем. Не може да си представите какво жужене беше в социалните мрежи миналата събота и неделя. Някои преподаватели вече бяха използвали продукта в свои проекти, други тепърва започваха. Същевременно колегите от университетския IT център стъпка по стъпка въвеждаха нови и нови елементи от виртуалната учебна среда. И невероятното за мнозина се случи. Така от 16 март УНСС започна изцяло онлайн дистанционно обучение във виртуални класни стаи. Разбира се, в началото имаше известни технически проблеми, но колегите успяха да се справят. Създадохме специална група за реакция, която много бързо намери решение на всички възникнали въпроси, но те не бяха съществени – един си забравил паролата, друг не прочел указанията, публикувани в нашия сайт, но това вече отмина. Всички са много ентусиазирани, включително и студентите, които се включиха много бързо в учебния процес и то с голямо желание. Тук искам да отбележа и ролята на Студентския съвет на УНСС. През цялото време използвахме социалните мрежи за комуникация. Мисля, че в момента сме единственият университет в България, който провежда нормални учебни занятия в пълен обем и без никакво прекъсване.

– Какви ще са ползите за висшето образование у нас, въпреки извънредното положение?
– Оказа се вярно, че всяка криза дава възможности. Пред нас се отвориха не само нови възможности, а буквално един нов свят. УНСС е участвал в различни международни проекти, свързани с дигитализацията на обучението. Но даже и колегите, които пряко се занимават с тях, са разглеждали това като нещо далечно, в рамките на близките пет-шест години. Винаги сме си мислили как това ще се осъществи, и то извън рамките на нашите нормални учебни занятия в физическите класни стаи. И изведнъж кризата ни накара да действаме много бързо. Платформите, с които разполагаме, дават много нови възможности – нов тип учебни материали, използване на мултимедия, електронни ресурси, достъпни за голяма аудитория. Аз лично се включих през последните два дни в няколко виртуални лекции и упражнения на различни колеги от различни потоци и групи, за да видя как вървят нещата. Един преподавател може да се включва в няколко потока, няколко преподаватели да говорят и да се включват в един поток, буквално нов свят. Много от колегите започнаха да питат как да трансформираме този гигантски технологичен и културен скок, който нашият университет направи, в бъдещата си работа с българските и чуждестренните студенти. Така че пред висшето образование се откриват много нови възможности, стига да сме в състояние да ги използваме.

– Как ще се развият университетските мрежи в новите обстоятелства?
– Само преди 20 дни УНСС, заедно с пет европейски университета, кандидатства за проект, свързан с европейските мрежи от университети. Нашите партньори са много уважавани бизнес университети с подобен на нашия профил – Икономическият университет във Виена, Университетът в Тилбург, Холандия, и др. Проектът предвижда такива неща, за които говорим – виртуален кампус, виртуален обмен на студенти и преподаватели, дигитализация на всички образователни ресурси, европеизация на образованието и социално партньорство. Имах опасения как би се реализирал такъв проект, но сега съм оптимист, че това може много бързо да стане и ние го показахме в реална среда. Разбира се, предстои ни още работа. Много важна е ролята на Министерството на образованието и науката в този процес. Необходимо е университетите да бъдат целево подпомогнати с финансови и материални ресурси за дигитализацията на обучението, за създаването на нови дигитални учебни материали и технологии и това трябва да стане много бързо, защото ни предстои кандидатстудентска кампания, нова учебна година. Дигитализацията е инвестиция в бъдещето и УНСС все повече върви към дигитален университет.

– Разкажете ни повече за директния достъп до съответните „виртуални аудитории“ за преподавателите и техните студенти?
– Преди 30 години, за да си види разписанието на лекциите и упражненията, студентът трябваше да обикаля университета, за да намери на коя стена е залепен неговият график. Сега разписанието е качено на сайта и студентът по името на преподавателя или дисциплината може бързо и лесно да намери къде има занятие, може да го провери и през мобилния си телефон. От една седмица се добави една нова функционалност с огромно значение – по същия начин студентът може да си намери разписанието на сайта с неговия график, но там вече има и бутон „онлайн обучение“. В съответния ден и час той кликва върху бутона и влиза в неговата виртуална класна стая, създадена автоматично в платформата. Освен това 15 минути преди започването на лекцията студентът получава автоматично известие по имейла си за предстоящата лекция. Само трябва да използва своя специално генериран имейл адрес – всички студенти в УНСС имат такива имейли още при приемането им в университета, и паролата за сигурност и с два клика е вътре, заедно с преподавателя и колегите си. Когато обучението започне, всички могат да се виждат и чуват едновременно. Преподавателят има много възможности – да дава домашни работи, да показва своята презентация и едновременно с това да говори, да рисува и чертае от своя компютър вкъщи. Същото могат да правят и студентите – да участват в дискусията, да презентират своите курсови работи, да говорят помежду си, да изпращат съобщения, да качват електронни ресурси от преподавателя точно в тази класна стая, която ще бъде използвана точно от тази група студенти. Платформата дава пълни възможности и за контрол – колко време е продължила лекцията, кой студент е присъствал във виртуалната стая, може да се прави запис, да се подготви информация, например за ректора, как са протекли учебните занятия в целия университет. Могат да се създават и по-малки групи, които да се интегрират в други потоци. Най-важното е, че този начин и форма на обучение ентусиазират и студентите, и преподавателите. Отново искам да изразя моето уважение и поздравления към цялата академична общност на УНСС за това, което успяхме да направим за толкова кратко време.

– Ще минете ли и по-напред, като осигурите отворен достъп до онлайн ресурсите на УНСС?
– И сега има отворен достъп до нашата библиотека. Много електронни ресурси и регистри са достъпни за всички. Необходимо е да се намери балансът между авторските права и възможностите за използване на учебна литература, така че за нас в момента това не е проблем. Трябва да решим въпроса с използването на някои платени бази данни на световни референтни организации, тъй като сега достъпът е само от сградата на УНСС, но това технологично е възможно. Обмисляме и как да споделим част от облачните ресурси, с които нашият университет разполага, в рамките на нашия Център за големи данни.

– След като няма да има предварителни кандидатстудентски изпити, как ще се промени кампанията в УНСС? Как могат да се променят изпитите – възможно ли е да е бъдат само онлайн?
– През следващите няколко дни ще търсим решение на следващото предизвикателство – кандидатстудентската кампания и кандидатстудентските изпити. Наложи се да отменим предварителните кандидатстудентски изпити, няколко олимпиади и състезания за средношколци, Дни на отворените врати, участие в кандидатстудентските борси и други традиционни начини за провеждане на кандидатстудентска кампания. Изходът отново е в дигитализацията. Кризата с коронавируса ще ни накара да минем към изцяло онлайн кандидатстване, записване, плащане и виртуално обучение. Много усилено обсъждаме вариантите как в социалните мрежи да направим нашата кандидатстудентска кампания. Този инструмент и досега беше използван, но вече се налага да променим мащаба на неговото използване. Мисля, че интересът на кандидат-студентите към УНСС ще бъде още по-голям. Достатъчно е да покажем в реално време как се извършва обучението в новите виртуални класни стаи и с новите технологии. Всички колеги са много активни и в социалните мрежи, и в предложенията, които имат за успешна кандидатстудентска кампания. Отново искам да подчертая ролята на Министерството на образованието и науката за улесняване на тези процеси, за промяна в нормативната база, за облекчен достъп на преподаватели, студенти и кандидат-студенти до електронни подписи и други подобни начини за идентификация. Ние сме готови да направим нашите предложения в тази посока. Засега не сме се спрели на конкретно решение за онлайн изпити. Този проблем е свързан и с обучението в момента – има нужда от контролни, семестриални изпити, държавни изпити, изпити за докторанти. Но съм сигурен, че скоро ще намерим решение – отново с колективния ум на академичната общност на УНСС и на нашите партньори от бизнеса. Ще са необходими и промени в нормативната база. Иначе и със сегашната онлайн платформа, която използваме, изпити са възможни, както и презентацията на студентите и оценяването на техните курсови работи.

– Колко кандидат-студенти очаква УНСС?
– През последните няколко години имаме около 5000 кандидат-студенти – повече, отколкото са местата по държавна поръчка. УНСС винаги е запълвал държавния прием, имаме и значителен дял платено обучение. Тази година Министерство на образованието намали бройките за държавна поръчка много рязко, с около 40 процента, което ще ни създаде допълнителни затруднения със субсидията от държавния бюджет. Но от тази гледна точка броят на кандидатите ще бъде по-голям от местата за държавна поръчка и очакваме долу-горе същия брой кандидати. Защото УНСС може да гарантира, че учебната година ще стартира нормално от 1 октомври без никакви сътресения. Показахме го на практика в този труден момент.

– Как ще се променят събитията за честванията на 100-годишнината от създаването на университета?
– От няколко месеца подготвяме честванията за 100-годишнината от създаването на нашата Алма матер. Организационният комитет, създаден с моя заповед, изготви подробен план за много събития, които за съжаление бяха отменени. Кулминацията на честванията е предвидена за 21 май. Надявам се дотогава кризата да е преминала. Не сме се отказали да отбележим по достоен начин първото столетие на УНСС. Искаме да покажем, че сме достойни следовници на нашите първостроители, които могат да продължат тяхното дело и през следващия един век. Само един пример ще дам – планирали сме серия от публични лекции на няколко от сегашните министри, които са възпитаници на УНСС. Но ще трябва да ги направим във виртуалните зали. Много и от другите събития, посветени на юбилея, като конференции, кръгли маси и дискусии вероятно ще бъдат виртуализирани, така че ще се справим. Нека да отдадем заслуженото на колегите, които тази седмица решиха толкова много въпроси с облачното обучение. Сигурен съм, че още от следващата седмица ще имаме нови модерни дигитални решения за бъдещето на нашия университет.

Нашият гост
Професор Димитър Димитров е роден през 1963 г. в Ямбол. Завършва ВИИ “Карл Маркс” през 1988 г. Преподавател е в катедра “Национална и регионална сигурност” от 1994 г. Научен секретар на катедрата от 1996 до 2007 г. Ръководител на катедра “Национална и регионална сигурност” от 2007 г. Член на Академичния съвет и на Комисията по етика на УНСС. Стипендиант на фондация “Фолксваген” и фондация “Форд”. През 1997 г. е на специализация по проблемите на гражданско-военните отношения в Университета в Грьонинген, Холандия, а през 2000 г. специализира по въпросите на конверсията в Международния център за изследване на конверсията в Бон, Германия. Начело на УНСС от края на 2019 г.

 


в. „Аз-Буки“, брой 11
2020  г.

 

Проф. д-р Димитър Димитров – ректор на Университета за национално и световно стопанство, пред в. „Аз-буки“: Европейските мрежи са еърбъс в образованието

Университетът не е просто висше училище, в което само се преподава. Трябва да има и развитие и студентите го оценяват.

Проф. Димитър Димитров е ректор на УНСС от декември 2019 г. Бил е ръководител на катедра „Национална и регионална сигурност“ и декан на факултета „Икономика на инфраструктурата“ в УНСС. Има 104 научни публикации, автор и съавтор е на 16 монографии, 4 учебника и на учебни помагала. Участва в 59 научни проекта, от които 18 международни. Член е на мрежата от експерти на Стокхолмския институт за изследване на проблемите на мира.

Г-н Ректор, създаден преди 100 години като Свободен университет за политически и стопански науки от известни учени, политици, общественици, вложили и лични средства, какво е днес Университетът за национално и световно стопанство? – За мен УНСС е достойно продължение на делото на тези уникални личности, създали университета преди 100 години. Искали са да създадат университет на свободния дух. Затова проф. Стефан Бобчев и кръгът около него, който решава да осъществи тази идея, през 1920 г. пристъпват към действия, влагайки много усилия, лични средства, дори са взимали заеми. Техният пример е на изключително ниво, а това прави сравнението трудно. Особено личността на проф. Стефан Бобчев – първи ректор и основател на Свободния университет. Но всички ние, които сме допринесли с нещо за развитието на университетската идея, вървим по техния път.

– „Ако искате да управлявате добре, трябва да измервате това, което правите. И това е смисълът на Рейтинговата система.“ Това казахте при връчване на наградата на УНСС за най-престижно висше икономическо училище. Има ли академичната общност на Университета доверие в Рейтинговата система? – Това са думи на Питър Дракър (американски специалист по теория на управлението и бизнес мениджмънта – б.а.). Според него няма как да управлявате, ако не знаете къде искате да стигнете. Навярно ще продължим да намираме детайли в Рейтинговата система, които изкривяват в известна степен картината, но тя дава възможност да се види накъде вървим. Ако се освободим от пристрастията, трябва да признаем, че тенденциите са устойчиви. Всяка година едни и същи университети са водещи в определени професионални направления. С други думи, тази система за измерване не допуска случайности. В началото, когато се въведе Рейтинговата система, а преди това започна работа и Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА), не липсваха отклонения от нормалната логика – например измерваше се дали дадено висше училище има достатъчно голяма учебна площ, и от това произтичаха високи оценки. Но постепенно и от НАОА, и от Рейтинговата система, и от МОН нещата се изчистват. Казано по друг начин, „дребнотемието“ отстъпва и предлаганите картини на състоянието на професионалните направления, на отделните висши училища и системата на висшето образование, като цяло, се прояснява. Въведоха се критерии, които ни оценяват отвън, и те са безспорни – реализацията на студентите, нивото на безработица, заплатите на младите специалисти. С други думи, може да имате достатъчна учебна площ, но да нямате студенти или бизнесът и администрацията да не признават професионалната подготовка на младите специалисти, заплатите им да са ниски, да не работят по специалността, която са завършили, и т.н. Тоест измерванията станаха по-комплексни и систематизирани.

– Имахте среща с ръководителя на екипа, който извършва замерванията за Рейтинговата система. Какво си казахте с него? – Разговорът беше изключително конструктивен и диалогичен. И двете страни потвърдихме, че ако има различни виждания за начина на оценяване, винаги може да си комуникираме.

– Но без елемент на „напасване“? – И дума не може да става за това. Много от показателите са обективни. А някои от тях, най-вече външните, не могат да се „управляват“ от университетите – например стартовата заплата на младите специалисти, безработицата и т.н. Всъщност всичко това зависи от нас, но през тези години, когато сме обучавали младите хора. После пазарът на труда си казва думата. Резултатът се проявява чрез работодателите. Доволен съм, че УНСС получи наградата за най-престижен университет, което е едно признание именно от работодателите.

– Ще видим ли УНСС в списъка на изследователските университети? – Винаги съм изповядвал философията, че университетът не е просто висше училище, в което само се преподава. Трябва да има и развитие и студентите го оценяват. Оценяват, когато имате проект с постижения и резултати и вие споделяте с аудиторията как сте ги постигнали, какви методи сте използвали и че всичко това е следствие от вашата работа през последните месеци, а не от учебник, написан преди години. Безспорно бихме искали УНСС да се нареди сред изследователските университети, но зависи и от критериите.

– Имате основание, изпълнявате проект за център по компетентност. – Говорите за „Дигитализация на икономиката в среда на големи данни“. Проектът се изпълнява от мрежа от университети и от JRC (Съвместния изследователски център) на Европейската комисия и се финансира по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. УНСС е координатор. Има голям потенциал в проекта и неслучайно всички, включително и представителите на бизнеса, са впечатлени от него. Според мен най-важното е как ще използваме този изключително важен инструмент.

– Г-н ректор, използвахте думата „университетска мрежа“. Един университет не може да бъде видим в Европа и света, ако не е част от такива мрежи. Има ли подобна перспектива за университета, който ръководите? – Преди дни изтече срокът за кандидатстване по европейски проект за изграждане на университетски мрежи. Участваме в консорциум с още 6 европейски университета. Подготовката за нашето включване започна още при предходното ръководство на УНСС. За нас остана задачата да продължим усилията в тази посока. Но да не се хвалим предварително. Важното е, че политиката на ЕК в това отношение разкрива огромен потенциал пред университетите. Перспективата е да си синхронизираме учебните програми, да разменяме преподаватели, студенти. Европейските университетски мрежи поставят на ново, качествено равнище взаимодействието между висшите училища в ЕС. Специалистите наричат тези мрежи еърбъс в образованието, който се прави основно от 4 големи европейски държави, но има и много поддоставчици. Когато един университет стане част от европейска мрежа, тогава и студентите, и преподавателите ще се почувстват като европейски студенти и преподаватели и материалната база и постиженията в науката ще бъдат на съвършено друго ниво. Не намирам нищо нередно в това, че българските университети останаха извън първите 17 мрежи. Необходимо ни е време да съберем сили, ако искате – и самочувствие и опит, за да спечелим такъв проект с европейско финансиране.

– Вашият коментар за предлаганите промени в Закона за висше образование? – Не виждам нищо смущаващо в това, че се следва посока за известна регулация, например в разрастването на университетската мрежа и на отделните вис­ши училища по професионални направления, които не са характерни за тях. От друга страна, държи се и сметка за регионалното измерение на висшите училища. Надявам се до една година да бъде приета картата на висшето образование. Намирам за положително и намерението да се подобри връзката на държавата с висшите училища, които се финансират от държавния бюджет. Когато посоката е уточнена и има комуникация и чуваемост, е по-лесно и за двете страни.

– А един преподавател – една акредитация? – Поддържам отдавна тази теза. Често се шегувам, че други висши училища си правят реклама с това, че в тях преподават учени от УНСС или от Софийския университет. Използват се марката и престижът на едно висше училище и се трупат дивиденти от друго. Не е добре преподавател, който е на основен трудов договор в един университет, да работи на практика за конкуренцията.

– И още една тема от дневния ред – за партньорството висше и средно образование. Новият закон даде открит лист за такова партньорство. УНСС е сред висшите училища, които от години правят състезания за средношколци, например „Икономикс“. – Започнахме преди години с инициативи за популяризиране на Университета, за привличане на мотивирани кандидат-студенти. Затова решихме да покажем на средно­школците чрез състезания и олимпиади кои сме, какво представлява нашият университет. Специално инициативата „Икономикс“ се разви много, прерасна в национално състезание благодарение на проф. Даниела Фесчиян. Тя направи немалко за създаване на Асоциацията на икономическите училища в България. Провеждат се и други подобни състезания – по финанси и счетоводство, по приложна информатика и статистика. Преди дни бяхме гости на XXI международен панаир на учебно-тренировъчните фирми, а наши преподаватели бяха организирали студенти да оценяват фирмите като клиенти. Изключително съм впечатлен от ентусиазма на младите хора, създали учебно-тренировъчни фирми. Взаимодействието на УНСС със средното образование е традиция. А новият закон ни отваря вратите за още по-тясно сътрудничество. Това ще ни улесни много. Процесът е двустранен. Не само училищата има какво да научат от нас, но и ние има какво да научим от тях. В професионалните гимназии работят специалисти, които биха могли също да ни подскажат какво да променим например в нашите програми. И това ноу-хау с учебните фирми може да стартира в училище, а да завърши в университета.

– Наскоро деканът на вашия Юридически факултет доц. Захари Торманов и главният прокурор Иван Гешев подписаха споразумение за стажантски програми на студенти по право. Отворени ли са държавните институции и бизнесът за стажове на студентите от УНСС? – Юридическият ни факултет има много добри позиции в правната система и тя предлага отлични възможност за нашите студенти. Вече втори месец (откакто съм ректор) имам срещи с представители на бизнеса и на държавната администрация, свързани с възможността не само да приближим образованието до практиката, а да намерим пресечната им точка. Студентските стажове не трябва да се ограничават със запознанството с дадена институция, без младият човек да има реална работа. Идеята е за по-дълъг стаж, вграден в учебния процес. Да хванем в една верига катедрата, студентите и менторите от съответната организация. При всички разговори срещам разбиране за подобен подход. На ход сме ние – как организационно да се подредят нещата. Добрият пример е телевизионната академия, която създава БНТ заедно с УНСС и още няколко университета. Студентите се обучават при нас. Преподавателите им дават задачите, а в телевизията бъдещите журналисти извършват практически дейности, по които след това ги изпитват. Убеден съм, че това е работещ модел, който е приложим и в други сфери и ангажира всички страни – и студенти, и преподаватели, и работодатели.

– Да се върнем на юбилея. Убедена съм, че празничният календар е много богат. – Предвидили сме много конференции, форуми, срещи. Подготвяме и три юбилейни издания. Първото е Енциклопедичен сборник на УНСС, събрал биографиите на видни българи – министър-председатели, министри, председатели на комисии в Народното събрание. Всички те са възпитаници на УНСС и наши преподаватели. Техният брой е впечатляващ. Второто издание е алманах, а третото – история на УНСС. И от трите издания обществото ще научи много за нашата територия на духа.

– Марка ли е Университетът за национално и световно стопанство? – Определено е марка и ние искаме да я защитаваме, поддържаме, развиваме. Винаги ме зареждат положително срещите с наши възпитаници, а те са навсякъде. Марката наистина е марка и тя отваря врати навсякъде. Едва ли има повече от десет университета в света като УНСС, които имат президент на Международния валутен фонд – завършил университета и преподавал в университета. Това е доц. Кристалина Георгиева.