Телевизията за деца

Телевизията за деца: между пазарната логика и обществената мисия

Михайлова, Катя. Телевизията за деца: между пазарната логика и обществената мисия. София, „М-8-М“, 2011. 336 с. ISBN 978-954-8177-52-8.

1Монографията е за съвременната телевизия, която провокира децата и тяхното развитие, но създава и много рискове за пълноценната им социализация – тя е техен приятел, но същевременно и враг. Изследвани са децата в начална ученическа възраст – 6-10 години. Често те полухипнотизирано гледат екрана, който ги залива с несъобразени с тяхната възраст съдържания и образи, динамика и емоции. Телевизията им въздейства всестранно – не само индивидуално, но и поколенчески. А безспорно всички ние, обществото и държавата като цяло, зависим от качествата и мотивациите, от ценностите и идентичността на новите поколения. От това зависи духовното и моралното здраве на нацията, способността ни да продължаваме своята културна традиция и идентичност, да отстояваме своето развитие като общество. Въпросът е как съвременната телевизията да бъде по-малко риск и повече загрижен приятел на българските деца, да бъде в помощ на семейството и училището в общото усилие да ги възпитаваме добре и зареждаме с позитивна енергия и ценности?

Днес самите телевизии, отношението на публиката към тях, преценката на специалистите се лута между две крайности: между пазарната логика и обществената мисия, между нуждата от висок рейтинг, носещ пари и отговорното отношение към уязвимите аудитории, сред които на първо място следва да поставяме децата и родителите. Въпросът е как е възможно да се намери добрата пропорция и баланс – така че нито да се отива в зоната на цезурата, нито да се стои безгласно пред злоупотреба със свободата на медиите? И всичко това с грижа за децата, за новите поколения, за обществото като цяло, което зависи от тях.

Съдържание

Телевизията за деца с поглед към бъдещето (Въведение)

Телевизията, децата, обществото (Заключение)

.

Рецензии

проф. д.с.н. Михаил Мирчев: С гражданско пристрастие и майчинска болка. Катя Михайлова си позволява да премести акцента.

доц. д-р Биляна Томова: Въпреки сериозния научен подход, текста е поднесен четивно. Средата е обществото в призмата на социологическа система.

гл. ас. д-р Стела Ангова: Тематиката е провокативна, криеща още потенциал за изследване.

.

Фигура 15. Телевизията за деца в 22 ключови думи

figuira_%d0%ba%d0%bb%d1%8e%d1%87%d0%be%d0%b2%d0%b8-%d0%b4%d1%83%d0%bc%d0%b8-%d0%bf%d1%8a%d1%80%d0%b2%d0%b0-%d1%81%d1%82%d1%80%d0%b0%d0%bd%d0%b8%d1%86%d0%b0

.