. Формирането и развитието на аудиторията е една от най-важните управленски дейности, включена в портфолиото не само на модерния медиямениджър, доколкото той е отговорен за ефективната организация на медийния производствен процес, но също и на редовия репортер, журналист, доколкото той е в контакт с аудиторията или пряк или чрез комуникационните съобщения, образите, които й предлага. От гледна точка развитието на медията като творческа индустрия, качествата и обема на аудиторията, физиономията на публиката се свързва пряко със степента на творческия и технологичен потенциал на медийния продукт, програмата – слабото оразличаване на публиките може да се разглежда като косвено доказателство за фактически слабото програмно оразличаване, както посочва Снежана Попова (Радио, публики, стилове, 2004). От стопанско-икономическа гледна точка, аудиторията в количествен и качествен аспект е в основата на пазара на медийни продукти. От обществено, социологическа гледна точка, формирането и развитието на медийни аудитории е възлов процес във формирането на обществено мнение, нагласи, очаквания, социални поведения. Това са някои от основанията, поради които лекционният курс „Формиране и развитие на аудиторията“ е включен в учебния план на магистърска програма „Медии и журналистика“ със специализация „Продуцентство и културни индустрии„, УНСС. Преподаватели: проф. д.с.н. Михаил Мирчев и гл. ас. д-р Катя Михайлова.
. Лекционният курс бе разделен на две части: теоретико-концептуална и практическа. Проведе се в два големи блока – 5-6 ноември 2012 и 11-13 януари 2013. По темите, разглеждани в занятията е разработени и следващите 13 въпроса. Всеки студент трябва да избере и разработи реферативно една от посочените теми в списъка. Обемът на реферетивната разработка е минимум 15 стандартни страници (Times New Roman, 12; междуредие 1,5). Крайният срок за предаване на курсовите проекти е 27 януари, 15.00 часа. Моля, да бъдат изпратени на [email protected]. Бих искала да се видя лично с Елена Митова за приключване на курса до 27 януари 2013. Моля, да се свърже с мен.
ВЪПРОСИ
- Аудиторията като теоретичен концепт. Дефинитивни особености на медийната аудитория. (Р. Бауър, М. Пешева, К. Михайлова)
- Маркетингов подход за изследване на медийната аудитория. (Х. Катранджиев)
- Социологически анализ на медийната аудитория. Социологически и маркетингов подход при изследването на медийна аудитория. (М. Мирчев, Х. Катранджиев, С. Попова)
- Типология на медийната аудитория. Основни класификатори за типологизиране на аудиторията. Активна и пасивна медийна аудитория. (М. Пешева, С. Попова)
- Овластяване на аудиторията. Обратната връзка или гласът на аудиторията. (С. Московичи, М. Кастелс)
- Трансформации на аудиторията в съвременното дигитално пространство. (К. Михайлова, М. Попова)
- Медийната аудитория като разпръсната тълпа.(С. Московичи)
- Национални и глобални аудитории. Уязвими аудитории. Детска аудитория (К. Михайлова)
- Методи за изследване на аудиторията. Количествени методи. Разработване на изследователска програма. Представителни изследвания. (С. Михайлов, Х. Катранджиев)
- Качествени методи за изследване на аудиторията. Подбор на респондентите. Достоверност и валидност на информацията. Методи за обработка на първичната информация. (С. Михайлов, Х. Катранджиев)
- Аудиторните изследвания и анализи и медийния монопол.
- Евристичен потенциал на аудиторните изследвания в продуцирането на медийни проекти.
- Динамика на българската медийна аудитория в периода 2010-2012 г. (М. Пешева)
Литература
- КАСТЕЛС, Мануел. Възходът на мрежовото общество. Информационната епоха: икономика, общество и култура. София, изд. Лик, 2004.
- КАСТЕЛС, Мануел. Силата на идентичността. Информационната епоха: икономика, общество и култура. София, изд. Лик, 2006.
- КАТРАНДЖИЕВ, Христо. Медияпланиране на рекламната кампания. София, Университескто издателство “Стопанство”, 2006.
- КАТРАНДЖИЕВ, Христо. Типология на телевизионните зрители. Методология и емпирични резултати. София: Университетско издателство “Стопанство”, 2007.
- МАЛЕЦКЕ, Герхард. Психология на масовата комуникация. София, изд. „Хъски”, 1994.
- МАНЛИХЕРОВА, МАНУЕЛА. Тийнейджърска аудитория, иновации в младежките медии и образование. В: Медии и обществени комуникации, бр. 14, Септември 2012. Достъпно на: http://www.media-journal.info/?p=item&aid=210.
- МИРЧЕВ, Михаил. Социална динамика и цивилизационно разслояване. София, изд. М-8-М, 2009. (Глави от книгата са достъпни на: http://assa-m.com/katalog12.php).
- МИХАЙЛОВ, Стоян. Емпиричното социологическо изследване. Второ изд. София, Партиздат, 1980.
- МИХАЙЛОВА, Катя. Телевизията за деца: между пазарната логика и социалната мисия. София, изд. М-8-М, 2011.
- МИХАЙЛОВА, Катя. Дигитално разслояване в съвременното българско семейство. В: Нови медии 21. Достъпно на: http://www.newmedia21.eu/analizi/digitalno-razsloyavane-v-sa-vremennoto-ba-lgarsko-semejstvo-konfliktnost-ili-sa-vmestyavane-mezhdu-roditeli-i-detsa/
- МИХАЙЛОВА, Катя. Достъп и участие на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. В: Медии и обществени комуникации, бр. 3, Септември 2009. достъпно на: http://media-journal.info/?p=item&aid=57.
- МОСКОВИЧИ, Серж. (ред.). Социална психология. София, Дамян Яков, 2006.
- МОСКОВИЧИ, Серж. Ерата на тълпите. София, Дамян Яков, 2007.
- ПЕШЕВА, Маргарита. и колектив. Дигиталните медии. Велико Търново, Фабер, 2010. Е-книга, достъпна на: http://www.newmedia21.eu/content/2011/11/Margarita-Pesheva_Digitalnite-medii_rechnik.pdf
- ПЕШЕВА, Маргарита. Радио и телевизионнната среда 2001-2010. Велико Търново, Фабер, 2011. Е-книга, достъпна на: http://www.newmedia21.eu/content/2011/12/Margarita-Pesheva-Radio-i-TV-sredata.pdf
- ПОПОВА. Мария. Виртуалният човек. Второ изд. Велико Търново, Фабер, 2012. Е-книга, достъпна на: http://www.newmedia21.eu/content/2012/03/Maria-Popova-The-Virtual-man-second-ed.pdf
- ПОПОВА, Мария. Медийна аудитория и социална промяна. В: Медии и обществени комуникации, бр. 13, Април 2012. Достъпно на: http://www.media-journal.info/?p=item&aid=191.
- ПОПОВА, Снежана. Радио, публики, стилове. София, ЛиК, 2004.
- ФИЛИПОВ, Димитър. Медийната революция. Икономическа теория на медиите. София, Университетско издателство „Стопанство”, 2002.
Емпирични социологически изследвания
- МЕДИАНА. Нагласи, интереси и очаквания на телевизионната аудитория пред цифровизацията на телевизионния ефир. НПИ, 2012. Публикация в Медиите на 21 век: Онлайн издание за изследвания, анализи, критика [online], 17 декември 2012. http://www.newmedia21.eu/proekti/naglasi-interesi-i-ochakvaniya-na-televizionnata-auditoriya-pred-tsifrovizatsiyata-na-televizionniya-efir/. Едномерни разпределения и доклад – достъпни на: http://www.newmedia21.eu/proekti/naglasi-interesi-i-ochakvaniya-na-televizionnata-auditoriya-pred-tsifrovizatsiyata-na-televizionniya-efir/
- МЕДИАНА. Медийното поведение в условията на интернет и новите медии. НПИ, 2012. Публикация в Медиите на 21 век: Онлайн издание за изследвания, анализи, критика [online], 31 май 2012. http://www.newmedia21.eu/proekti/medijnoto-povedenie-v-usloviyata-na-internet-i-novite-medii-natsionalno-predstavitelno-izsledvane/. Доклад – достъпен на: http://www.newmedia21.eu/content/2012/05/DOCLAD_internet.pdf
- МЕДИАНА. Медийно поведение на младежката аудитория (15-29 г.) в онлайн средата. НПИ, 2012. Публикация в Медиите на 21 век: Онлайн издание за изследвания, анализи, критика [online], 05 април 2012.http://www.newmedia21.eu/proekti/medijno-povedenie-na-mladezhkata-auditoriya-v-onlajn-sreda/NewMedia21. Доклад – достъпен на: http://www.newmedia21.eu/content/2012/04/Media_Behavior.pdf
- МЕДИЯ КОНСУЛТИНГ. Телевизията и радиото в условията на цифровия преход. НПИ, 2012. Публикация в Медиите на 21 век: Онлайн издание за изследвания, анализи, критика [online], 17 май 2012. http://www.newmedia21.eu/proekti/televiziyata-i-radioto-v-usloviyata-na-tsifroviya-prehod-ad-hoc-kolichestveno-izsledvane/NewMedia21. Доклад – достъпен на: http://www.newmedia21.eu/content/2012/05/Report_TVRadio_v5.pdf
- MBMD. Ситуацията на медийния пазар в средата на 2011. НПИ, 2011. Достъпно на http://www.apeironconsultancy.com/downloads/Media_BTA_05.07.2011_FINAL_2.pdf.
- MBMD. Ситуацията на медийния пазар в началото на 2012. НПИ, 2012.
* Посочената литература е налична в библиотеката на УНСС, библиотеката на катедра МОК (3076), библиотеката на СУ, ФЖМК, електронните научни издания за изследвания в областта на медиите и обществените комуникации. Литературни източници на чужд език не са включени – изобилието от курсови проекти, които студентите трябва да подготвят в кратък срок не ме кара да мисля, че ще имат време за текстове на чужд език. Ако някой проявява интерес, нека ми пише.
Вижте и другите публикации в категория „Формиране и развитие на аудиторията“.
. Успешна работа,
. Катя Михайлова
Веселина says:
А, появиха се!
Веселина says:
Само аз ли не виждам вече коментарите тук?
Катя Михайлова says:
Колеги, публикувам тук окончателните ви оценки по дисциплината „Формиране и развитие на аудиторията“.
Елена Митова – поправка
Вилиана Минделиева – отличен 6
Георги Марчев – отличен 6
Миглена Рогачева – много добър 5 (недостатъчен обем, повърхностност)
Михаела Михайлова – много добър 5
(не е по темата, акцент е поставен върху медийната палитра, а не върху динамиката на медийната аудитория на база най-малко на посочените в библиографията ЕСИ)
Елена Кирилова – отличен 6
(препоръчвам работата да бъде публикувана в е-издание, ако ви допада идеята, пишете ми)
Павел Николов – отличен 6
Андрей Андреев – отличен 6
Мирела Вавова – много добър 5
(разработен е само маркетинговият подход, а другият – социологическият е оставен за друг път)
Емил Димитров – много добър 5
(недостатъчен обем, неприсъствие)
Веселина Фотева – отличен 6
(препоръчвам работата да бъде публикувана в е-издание, ако ви допада идеята, пишете ми)
Мартин Андреев – много добър 5
(добро оформление, но недостатъчен обем и задълбоченост, неприсъствие)
Цветомир Ценов – добър 4
(от всичко по нещо, разпиляно, недостатъчен обем)
Мартин Андреев says:
Тема 4
Емил Димитров says:
Оказа се, че с Миглена също сме избрали една и съща тема, но сме писали на различни места. В крайна сметка аз ще пиша по тема номер 1, а Миглена – по номер 2.
Elena Mitova says:
ИЗБИРАМ ТЕМА 5.
Павел Николов says:
Tema номер 11
Андрей says:
Аз ще взема тема номер 6.
Веселина says:
избирам номер 12 🙂
Емил Димитров says:
Номер 2.
Мирела Вавова says:
Тема 3: Социологически анализ на медийната аудитория. Социологически и маркетингов подход при изследването на медийна аудитория.
Miglena says:
Аз си избирам тема номер 2
Елена Кирилова says:
Здравейте,
аз бих искала да пиша по темата „Национални и глобални аудитории. Уязвими аудитории. Детска аудитория“.
Поздрави,
Елена Кирилова
Георги Марчев says:
Ще пиша по темата за медийния монопол – номер 11.