Програма по Микроикономическа теория

Теми

1 ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ И ИНСТРУМЕНТИ НА МИКРОИКОНОМИЧЕСКИЯ АНАЛИЗ
BASIC PRINCIPLES AND INSTRUMENTS OF MICROECONOMIC ANALYSES
Икономически модели. Оптимизационен и равновесен принцип в поведението на микроикономическите субекти. Пределно правило. Съдържателна и процедурна рационалност. Пазарна координация и функции на цената. Критерии за класификация на пазарите. Видове пазари. Концепцията за “отрасъла”.
2 ТЕОРИЯ НА ТЪРСЕНЕТО
THEORY OF DEMAND
Теория за кардиналната полезност. Равновесие на потребителя и критика на кардиналния подход. Теория за ординалната полезност. Свойства на кривите на безразличие. Бюджетно ограничение. Равновесие на потребителя според ординалния подход. Ефект на дохода и ефект на заместването – подходи на Дж. Хикс и Е. Слуцкий. Теория на проявените предпочитания на П. Самуелсън. Извеждане на кривата на търсенето. Потребителска рента – алтернативни варианти за определяне и измерване. Използване на аналитичния метод на кривите на безразличието в икономиката.
3 ИНДИВИДУАЛНО И ПАЗАРНО ТЪРСЕНЕ
INDIVIDUAL AND MARKET DEMAND
Детерминанти и извеждане на кривата на пазарното търсене. Пазарно търсене при частни и публични блага. Еластичност на търсенето – разновидности и роля в микроикономическия анализ. Еластичност на търсенето към цената и дохода на потребителя. Кръстосана еластичност на търсенето. Методи на пределна и средна еластичност. Ефект на свързания вагон, ефект на сноба и ефект на Т. Веблен – условия, проявление и графични модели. Взаимовръзка между пазарно търсене, еластичност и общ приход. Търсене на продукцията на фирма при съвършена конкуренция, монопол, монополистична конкуренция и олигопол.
4 ТЕОРИЯ НА ПРОИЗВОДСТВОТО
THEORY OF PRODUCTION
Производствена функция и производствен метод. Свойства на производствената функция. Еластичност на заместване на факторите. Факторна интензивност. Дългосрочен анализ на производството – закони за възвръщаемостта от мащаба. Краткосрочен анализ на производството – закон за намаляващата възвръщаемост. Равновесие на фирмата – максимизиране на производствения резултат и минимизиране на разходите. Оптимален път на развитие в дългосрочен и в краткосрочен период. Крива на производствените възможности на фирмата. Равновесие на фирма, произвеждаща два продукта.
5 ТЕОРИЯ НА РАЗХОДИТЕ
THEORY OF COSTS
Разходи на фирмата – счетоводен и икономически подход. Функция на краткосрочните и функция на дългосрочните разходи. Класическа теория за разходите. Видове разходи в краткосрочен период. Взаимовръзка между средни и пределни разходи. Дългосрочни разходи. Еластичност на разходите и възвръщаемост от мащаба. Съвременна теория за разходите. Резервен и излишен капацитет на фирмата. Дългосрочни производствени и управленски разходи. Анализ на икономиите от мащаба. Източници на вътрешни и външни, парични и реални икономии от мащаба.
ТЕОРИЯ НА ФИРМАТА
THEORY OF THE FIRM
6 ТЕОРИЯ НА ФИРМАТА: СЪВЪРШЕНА КОНКУРЕНЦИЯ
THEORY OF THE FIRM: PERFECT COMPETITION
Предположения на модела на съвършена конкуренция. Равновесие на фирмата и отрасъла в краткосрочен и дългосрочен период. Рента (излишък) на производителя в краткосрочен период. Оптимална алокация на ресурсите в дългосрочен период. Равновесие на фирмата и отрасъла при промени в пазарното търсене и в разходите на фирмата. Ефекти от налагане на данъци. Ефективност на съвършената конкуренция.
7 ТЕОРИЯ НА ФИРМАТА: МОНОПОЛ
THEORY OF THE FIRM: MONOPOLY
Характеристика, причини за възникване и видове монопол. Търсене и приходи на монопола. Разходи на монопола. Равновесие на монополна фирма в краткосрочен и в дългосрочен период. Постигане и измерване на монополно влияние. Равновесие на монопола при промени в пазарното търсене и в разходите. Ефекти от налагане на данъци. Сравнение между монопол и съвършена конкуренция.
8 ЦЕНОВА ДИСКРИМИНАЦИЯ
PRICE DISCRIMINATION
Характеристика и модели на ценова дискриминация. Ценова дискриминация от трета, втора и първа степен. Последици от ценовата дискриминация. Връзка между ценова дискриминация и ценова еластичност на търсенето. Тарифи от две части. Пазарно влияние и реклама. Регулиране на монопола. Регулиране на данъците и цената на продукта на монопола. Регулиране на естествен монопол.
9 ТЕОРИЯ НА ФИРМАТА: МОНОПОЛИСТИЧНА КОНКУРЕНЦИЯ
THEORY OF THE FIRM: MONOPOLISTIC COMPETITION
Характеристика и предположения на модела на монополистична конкуренция на Чембърлин. Разходи за производството и разходи за продажбите. Крива на търсенето и продуктова диференциация. Равновесие на фирмата в краткосрочен и в дългосрочен период. Равновесие при навлизане на нови фирми в отрасъла. Равновесие при ценова конкуренция. Равновесие при едновременно навлизане на нови фирми и ценова конкуренция. Оценка на модела на монополистична конкуренция на Чембърлин. Ефективност на монополистичната конкуренция. Сравнение между монополистична и съвършена конкуренция.
10 ТЕОРИЯ НА ФИРМАТА: ОЛИГОПОЛ
THEORY OF THE FIRM: OLIGOPOLY
Характеристика и предположения на модела на ологопола. Олигопол при отсъствие на сговор. Модел на дуопола на А. Курно. Модел на криви на реакцията. Модел на Бертран. Модел на пречупената крива на Суизи. Олигопол при наличие на сговор. Картели. Ценово лидерство.
11 ПРИНЦИПИ И МЕХАНИЗМИ НА ЦЕНООБРАЗУВАНЕ
PRINCIPLES AND MECHANISM OF PRICE-FORMATION
Основни предположения в неокласическата теория. Направления на критика и защита на маржинализма. Ценообразуване на равнището на средните разходи. Правило на надбавката. Модели на Бейн за ограничаващото ценообразуване. Модели на Силос-Лабини и на Фр. Модилиани. Прогнозни възможности на моделите. Сравнение с модела на съвършена конкуренция.
12 УПРАВЛЕНСКИ И ПОВЕДЕНЧЕСКИ ТЕОРИИ НА ФИРМАТА
MANAGEMENT AND BEHAVIOURAL THEORIES OF THE FIRM
Теория на Баумол за максимизиране на прихода от продажбите. Модел на Марис за управленското предприемачество. Модел на Уилямсон за свободата на управляващия. Поведенческа теория на фирмата. Процес на формиране на целите и разновидности на целите на фирмата. Опростен поведенчески модел. Сравнение с традиционната теория на фирмата.
ФАКТОРНИ ПАЗАРИ И ОБЩО РАВНОВЕСИЕ
FACTOR MARKETS AND GENERAL EQUILIBRIUM
13 ЦЕНООБРАЗУВАНЕ НА ФАКТОРИТЕ НА ПРОИЗВОДСТВОТО
PRICE-FORMATION OF FACTORS OF PRODUCTION
Факторно ценообразуване при съвършена конкуренция. Търсене на труд от фирмата. Пазарно търсене на труд. Индивидуално и пазарно предлагане на труд. Определяне на равновесната факторна цена. Факторно ценообразуване при несъвършена конкуренция. Монопол и монопсон. Двустранен монопол. Ценообразуване на фактори с фиксирано предлагане – рента и квази рента.
14 ОБЩО РАВНОВЕСИЕ И ИКОНОМИЧЕСКА ЕФЕКТИВНОСТ
GENERAL EQUILIBRIUM AND ECONOMIC EFFICIENCY
Модел на общо равновесие на Л. Валрас – условия, единственост и стабилност на равновесието. Геометрична интерпретация на общото пазарно равновесие. Модел на общо равновесие при два потребителя, две блага и два производствени фактора. Общо пазарно равновесие и алокация на ресурсите. Разпределение на доходите от собственост върху ресурсите. Ефективност на заместването на факторите. Ефективност на разпределението на благата и благосъстоянието.
15 ВТОРИЧНИ ЕФЕКТИ И ОБЩЕСТВЕНИ БЛАГА
SECONDARY EFFECTS AND PUBLIC GOODS
Вторични външни ефекти – разновидности и начини за коригиране. Коригиращи данъци и субсидии. Контрол върху вредни емисии и замърсявания. Външни ефекти и права на собственост – теорема на Коус. Обществени блага – свойства, търсене и предлагане на обществени блага.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА

А. Основна

  1. Ракарова С., Микроикономикс – второ равнище, първа част, С., 1999
  2. Acemoglu D., D. Laibson, J. List, Microeconomics, Global Edition, Second Edition, 2018
  3. Benerjee S., Intermediate Microeconomics. A Tool-Building Approach, 2nd Edition, Routledge, 2021
  4. Emerson P., Intermediate Microeconomics, Oregon State University, 2019 https://open.oregonstate.education/intermediatemicroeconomics/
  5. Espinola-Arredondo A., F. Muñoz-Garcia, Intermediate Microeconomic Theory.

Tools and Step-by-Step Examples, 2020

  • Krugman P., R. Wells, Microeconomics, Fifth Edition, 2018
  • Muñoz-Garcia F., Advanced Microeconomic Theory. An Intuitive Approach with Examples, 2017
  • Nicholson W., Christopher M. Snyder, Intermediate Microeconomics and Its Application, 13th edition, September 16, 2021
  • Perloff J., Microeconomics, Global Edition, 2018
  • Pindyck R., Microeconomics, Global Edition, 2017
  • Stevenson B., J. Wolfers, Principles of Microeconomics, 2019
  • Varian H., Intermediate Microeconomics: A Modern Approach (Eighth Edition), 2020, https://faculty.ksu.edu.sa/sites/default/files/microeco-_varian.pdf

Б. Допълнителна

  1. Banerjee S., Intermediate Microeconomics, 2015, http://www.albany.edu/~gs149266/Banerjee.pdf 
  2. Debertin David, Applied Microeconomics: Consumption, Production and Markets, 2012, http://www.uky.edu/~deberti/applied.pdf
  3. Jehle Geoffrey, Philip Reny, Advanced Microeconomic Theory, 2012
  4. Kreps David, A Course in Microeconomic Theory, 2014
  5. Kreps David, Microeconomic Foundations I: Choice and Competitive Markets, 2012
  6. Mas-Colell Andreu, M. Whinston, J. Green, Microeconomic Theory, 2015
  7. Mochrie Robert, Intermediate Microeconomics, 2015
  8. Nicholson, W., Chr. Snyder, Microeconomic Theory: Basic Principles and Extensions, 11th Edition, 2015
  9. Nicholson, W., Chr. Snyder, Intermediate Microeconomics and Its Application, 11th Edition, 2019
  10. Varian H., Microeconomic Analysis, Third Edition, 2015
  11. Varian H., Th. Bergstrom, Workouts in Intermediate Microeconomics: for Intermediate Microeconomics: A Modern Approach, Eighth Edition, 2018