Колеги,
Благодаря Ви за този курс! За текущата Ви подготовка, участието в лекциите и семинарните занятия, за всяка усмивка, критичен поглед и „Добър ден“. Първите 15 седмици от нашето учене заедно завършиха и следва изпит. Досега Вие изпитвахте мен – отключвам ли залата в уречения час, в какво настроение съм, говоря ли разбираемо, скучна ли съм, какво изобщо Ви казвам, постижими ли са домашните задачи… и още и още Вие си знаете какво. 🙂 Прочетох Учебниците Ви (удивително оригинални са!) и приемам тях като Вашата оценка за мен.
Работата и излъчването Ви през семестъра ме провокираха да пиша „домашни“ като Вас, а на финала и още един „Учебник“ направих. Ето ги.
Заглавието на „Учебника“ ми е: „Как учихме Социология на комуникациите от … до 2018?“ Тъй като предходната година написах учебника „Меди@ Общество“, в който е изложено съдържанието на лекционния курс, сега реших да покажа начините, по които учихме заедно, емоциите, които преживявахме и успехите, които достигахме. Приятно гледане! (Редактирах го, след последната лекция)
Ето и моите „домашни“. Ще се радвам, ако за нещо Ви послужат.
- Лидери на мнение 2.0 в три исторически бунта (http://blogs.unwe.bg/kmihailova/2017/12/15/567-2/)
- Липсващият поглед към фалшивите новини (http://blogs.unwe.bg/kmihailova/2017/09/04/fakenews/)
- Приноси на политическата икономия на медиите към развитието на политикономическата наука (http://blogs.unwe.bg/kmihailova/2017/12/15/mediapoliticaleconomy/)
- Учи в България, завладей света! Учи социология и управлявай света! (http://blogs.unwe.bg/kmihailova/2018/01/04/123/)
Колелото на историята, обаче, се върти и на 4 февруари 2018 от 12.00 в зала 3075 аз ще трябва да изпитвам Вас. Подгответе се да развиете 2 въпроса от въпросника, който ще прочетете тук. Използвайте Учебниците, които вие написахте, посочената тук литература, други информационни източници, които сами сте открили. По време на изпита до Вас може да стоят 2 учебника: Вашият и „Меди@ Общество“.
Критериите ми за висока оценка са:
- Структурирано логично изложение по зададената тема.
- Познания по темата – теоретични концепции, изследователски методи и тяхното прилагане в практиката на ежедневния живот.
- Моля Ви, пишете с уважение към българския език! (грешки се правят, но нека са технически)
Семестриалната оценка се формира от оценката на Учебника и оценката от изпита. Всеки компонент тежи 50%. Учебниците, които ми предадохте на последната лекция имат отлична оценка. На изпита Учебници не приемам!
Въпросник
- Социология на комуникациите: методологическа постановка. Отраслова социологическа дисциплина. Теория от среден обхват.
- История на социологията на медиите и масовата комуникация. Школи в развитието на социология на комуникациите. Български принос в дисциплината.
- Комуникацията като основна сфера в социологическата структура на обществото. Обществената потребност от комуникация в развитието на съвременното общество.
- Медии и общество: същност и динамика на взаимодействието. Теоретизация на взаимодействието медии – общество. Медиите като елемент от масовокомуникационния процес в структурата на обществото.
- Медийна и масово комуникационна система: структурно-функционален подход. Структура и функции на медийната и комуникационна обществена система. Устойчивост на медийната система.
- Медийно и журналистическо поле: генетичен структурализъм. Медийното поле. Дейци и правила на играта в полето. Насищане на полето. Автономност на медийното поле.
- Систематизация на теориите за въздействието медиите и масовата комуникация. „Общество – материализъм”.„Медии – материализъм”.„Общество – културализъм”.„Медии – културализъм”.
- Аудитория в комуникационното пространство. Овластяване на аудиторията. Трансформации на аудиторията в дигиталното комуникационно пространство. Овластяване на аудиторията.
- Уязвими аудитории. Детската аудитория и филтри пред медийното въздействие. Въздействия на телевизията спрямо децата. Детски филтри пред медийните въздействия.
- Поколения, съобразно доминантната употребя на медиите. Дигитално разслояване и неравенство. Достъп и медийна грамотност.
- Социологически подход към обществената регулация на медиите в мрежово общество. Регулация на медиите. Саморегулация на медиите. Корегулация на медиите.
- Свобода и социална отговорност на медиите. Световни индекси за свобода на медиите. Позитивна и негативна свобода.
- Въпрос по желание 🙂
Литература
А. Основна
- Михайлова, Катя. Меди@ Общество. Социология на медиите и масовата комуникация. С., Издателски комплекс УНСС, 2016.
- Палашев, Николай. Обществената комуникация. С., „За пуквите – О писменех”, 2010.
- Петев, Тодор. Комуникационната спирала. София. 2010.
- Чакалов, Борис. В. Бондиков. Методи за изследване на масовата комуникация. С., Унив. Изд. „Св. Климент Охридски”, 2016.
- McQail, Denis. Mass Сommuniсation Theory. London, Sage, 2010.
Б. Допълнителна
- Бурдьё, Пьер. О телевидении и журналистике. Москва, Фонд научных исследований “Прагматика культуры”, Институт экспериментальной социологии, 2002.
- Буркарт, Роланд. Наука за комуникацията. В. Търново, Изд. ПИК, 2000. Стр. 496.
- Знеполски, Ивайло (съст.). Демокрацията болна от своите медии. С., Дом на науките за човека и общедтвото, 2012. Стр. 319.
- Кастелс, Мануел. Възходът на мрежовото общество. С.: ИК „ЛиК”, 2004.
- Кастелс, Мануел. Силата на идентичността. С.: ИК „ЛиК”, 2006.
- Фомичева, Ирина Димитриева. Социология СМИ. Москва, Аспект прес, 2012. С. 360.
- Boyd-Barrett, O., Chris Newbold (eds.) Approaches to Media. London, 2008.
- Katz, Elihu, Paul Lazarsfeld. Personal Influence: The Part Playes by People on the Flow of Mass Communications. (2ndEdition),USA, Transaction Publishers, 2009, (Originally published in 1955 by the Free Press).