Курсът „Социология на комуникациите” е фокусиран преди всичко върху областта на функционирането на медиите като обществени институции и посредници в процеса на масова комуникация в съвременното мрежово общество. Не са изключени и другите две форми на комуникация – междуличностна и групова, доколкото те допълват и спомагат масовокомуникационния процес. Лекционният курс цели да даде на студентите концептуален модел за осмисляне на същността и функциите на системата на медиите и масовата комуникация като основен елемент от сферата на комуникациите в обществото като система. (още…)
Предлагам приемането на текста за учебник по социология на комуникациите
РЕЦЕНЗИЯ на труда на гл.- ас.д-р Катя Михайлова „Меди@ общество“
рецензент: доц. д.с.н. Добринка Пейчева
16 юни 2016
В преработения след първото обсъждане от м. март 2016 г. вариант на гл. ас. Катя Михайлова „Meдиа общество“ са налице промени, които ми дават основание да кажа още в началото, че може да се приеме като учебник по социология на комуникациите.
Структуриран е по-добре, включени са дискусионни форми, четива. Трудът много повече днес прилича на учебник. (още…)
СМИ в предвыборной кампании: ожидания и реальности
Докладът е представен на международна конференция „Выборы в новом политическом измерении“. Форумът е организиран от Катедра по политология и политическо управление, РАНХиГС (Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ). Проведе се на 8-9 юни 2016. Катедрата – домакин поддържа активен контакт с нашата катедра „Политолигия“. Проф. Олег Шабров и доц. Наталия Сащенко участваха в юбилейната конференция на катедра „Политология“ през ноември 2015.
Основен доклад пред конференцията изнесе проф. д.с.н. Михаил Мирчев „Выборы как надстройка новой гражданской структуры: динамика и вызовы“.
Вижте програмата на конференцията тук. РАНХиГС, 8-9 июля 2016. Программа (още…)
Предлагам на катедрата да одобри издаването на учебника
СТАНОВИЩЕ за учебник по социология на медиите и масовата комуникация на гл. ас. д-р Катя Михайлова
10 юни 2016
Доколкото става дума за допълнен и преработен вариант на текст, обсъждан на предишно заседание на катедрата, за който представих по-подробна рецензия, сега ще бъда лаконичен.
Общото ми впечатление е, че предложеният вариант съдържа значителни подобрения: всяка глава завършва с кратко резюмиране на ключови категории и понятия, както и препоръчителни текстове; след първа глава е предвиден тест за входно ниво по дисциплината; между главите на учебника са вградени седем задачи по ключови умения на студентите, което намирам за добра идея;освен Аудиторията от Реймънд Бауър е предложен още един текст – Из Обратно към улицата… от Елиу Кац, който добре се вписва в проблемно-тематичната рамка на изложението. (още…)
Как въпреки критично отслабената си автономия, журналистическото поле увеличава властта си над останалите полета?
РЕЦЕНЗИЯ на учебника по социология на комуникациите на гл. ас. д-р Катя Михайлова
Рецензент: доц. д-р Андрей Бунджулов
24 март 2016
Намирам за евристична идеята, заложена в началото на учебника, макар и неразвита достатъчно, за съчетаването на структурния функционализъм на Парсънс и „конструктивисткия структурализъм“ на Бурдийо.
Пред скоби ще кажа, че подобни курсове са неизменна част от преподаването по социология в повечето университети днес. В учебните им планове откриваме вариации около сходни тематични ядра – що е комуникация, комуникативен акт, комуникативно действие, комуникативни технологии, медии и публичност, медии и глобализация и пр. Учебникът, който ни предлага д-р Катя Михайлова, покрива до голяма степен посочените тематични ядра, както и основни автори и теоретични традиции в областта на социологията на медиите и обществените комуникации. Той е разгърнат в обем от 264 страници, структурирани в осем глави. Снабден е с предметен и именен показалец, библиография, обхващаща 160 заглавия.Немаловажно е, че е написан ясно и увлекателно. (още…)
Опит за рамкиране на медиите в социологическата траектория
РЕЦЕНЗИЯ на труда на гл.ас. д-р Катя Михайлова „МЕДИ@ ОБЩЕСТВО“ Учебник по социология на комуникациите
Рецензент: доц. д.с.н Добринка Пейчева
24 март 2016
Препоръчвам продължаване на работата по тази изключително трудна задача.
Представеният за рецензиране учебник по социология на комуникациите, предназначен за студенти по социология, медии и журналистика, медийна икономика,обществени комуникации и други близки учебни дисциплини е озаглавен Меди@ Общество.
Трябва да се признае, че представеният текст е едно смело намерение. Написването на учебник, което по принцип е рядко явление в нашата преподавателска практика, обикновено изисква десетки години преподавателска и изследователска дейност. Фактът че толкова малко преподаватели се решават да напишат учебник по преподаваната от тях дисциплина се дължи най-вече на трудностите за структурирането и избора на най-важните теми, както и от признаването им от останалите специалисти. (още…)
Меди@ Общество – Въведение
Към читателя…
Съгласни ли сте с максимата, че няма добро или лошо управление, а има управление, което е комуникирано добре или зле? Твърди се, че това са думи на Алистър Кембъл, пиар на британския министър-председател Тони Блеър. През януари тази година максимата бе широко разпространена във Фейсбук и се опита да потуши кризата около Министерство на образованието и науката (МОН), предизвикана от промените в новите учебни планове за средното училище.
Ето и казусът накратко. МОН разпространява информация, възприета от немалка част от потребителите на Фейсбук като: „История славянобългарска” няма да се учи в училище, отпада от учебния план”. Следват огромно количество постове и коментари в защита на мястото на „Историята” в учебното съдържание. Ресорният заместник-министър се заема да разобличи тези погрешни твърдения публично в телевизионно интервю в сутрешния блок на БТВ. Прави твърде много грешки, вероятно от комуникационна неопитност, от сценична треска или вътрешно объркване – кое да каже, как, кога и кое да премълчи. Фейсбук не й прощава, започва откровено да й се подиграва, подхвърляйки си ехидно нейното твърдение, че Робинзон Крузо е един от авторите, които ще се изучават в 6-ти клас. Едва след това МОН дава пресконференция по повод новите учебни планове и публикува самите тях на своята интернет страница. Става ясно, че „История славянобългарска” няма съвсем да отпадне, твърди се, че никой не е имал такова намерение. Фейсбук профилите в защита на МОН широко и под различни форми споделят пи ар-ската максима за управлението и неговото комуникиране, дори с приятелска насмешка предлагат МОН да се преименува на МОНК – Министерство на отсъствието на нормална комуникация. (още…)
Дисертацията като „Междузвездни войни“
Методически и методологически стъпки при писането на дисертация
Докторантски семинар, 14 декември 2015
Светът и тази година дочака своето голямо life-style събитие – календарът на „Пирели“ (Pirelly Calendar). Но вижте моделите за 2016. Сравнете януари 2015 с януари 2016. Различни са, много различни са образите на жената. Вместо куклата „90-60-90“ пред обектива е застанала жената, каквато е, жената от живота на днешния ден, тази която прилича по нещо на всяка от нас.
Другото голямо събитие предстои – очакваме всеки момент премиерата на Епизод VII от „Междузвездни войни“. Открих тази междугалактическа сага през 1999, когато излезе Епизод I „Невидима заплаха“. Преди нея светът вече беше гледал IV, V, VI, моите съученици отдавна се бяха запленили по джедаите, които вече се бяха завърнали… (още…)
Четвъртата и петата власт в предизборна кампания: законосъобразност и професионални стандарти
Презентация на юбилейна научна конференция на катедра „Икономическа социология“, 19 ноември 2015, УНСС
Докладът обобщава резултати от мониторинг на медиите като Четвърта власт и социологическите агенции и рейтингите като Пета власт в предизборните кампании през 2014 и 2015 г. Мониторингът обхаща над 140 доставчика на медийни услуги с национална и регионална аудитория. Проведен е в рамките на предизборните кампании за Европейски избори и Парламентарни избори през 2014 и Местни избори през 2015. Целта е да се изследва доколко и как Четвъртата и Петата власт съобразяват дейността си в предизборна кампания с изискванията на изборното законодателство и професионалните стандарти. (още…)
Творческа отпуска
В творческа отпуска съм този семестър – зимен 2015/2016.
Благодаря на колегите от катедра „Икономическа социология“ и Общоикономически факултет, че подкрепиха молбата ми за този отпуск.
Връщам се в аудиторията през февруари. Надявам се с две нови книги: учебник по Социология на комуникациите и монография „Медии и избори“.