Медийна регулация – учебна програма

Дисциплината Медийна регулация” се чете от 1996 г. пред студентите от специалност “Икономика на масмедиите” в ОКС “Бакалавър”, а от 2004/2005 учебна година – пред студентите от специалност “Журналистика и масмедии” в ОКС “Бакалавър”.

Лекционният курс по учебната дисциплина  “Медийна регулация” цели да даде на студентите концептуален модел за осмисляне на (1) същността и функциите на медийната регулация и (2) неизбежната необходимост от регулация и в частност медийна регулация в мрежовото общество.

Медийната регулация най-често се интерпретира и преподава през призмата на теорията на медийното право. Настоящата учебна програма предлага интердисциплинарен подход към медийната регулация. Това е така, защото (1) осмислянето на медийната регулация далеч надхвърля границите на аудиовизуалното законодателство и политика, (2) поради обвързаността на медийната регулация с институционалната промяна на медиасферата в последните 20 години, (3) поради същността и функциите на медиите и медийната регулация в модела на съвременното мрежово общество.

Описание на съдържанието на дисциплината

Учебната програма включва три логически последователни части. Първата цели запознаване на студентите с теоретичната концепция за регулация на медиите. Медийната регулация и необходимостта от нея се разглеждат както в контекста на модела за мрежовото общество (М. Кастелс), така и като аспект от институционалната промяна на медиасферата в последните 20 години. Подобна постановка позволява осъществяване на междупредметни връзки с фундаментални дисциплини по обществени науки – Социология, Основи на правото, Основи на икономическата теория , Икономически и социален анализ.

Втората част има две цели: (1) да представи на обучаващите се сравнителен анализ на практиките на медийна регулация на различните типове медии и същевременно (2) да им предложи методика за критически анализ и оценка в областта на медийната регулация. Втора част въвежда типология на медиите, съгласно вълните на обществено развитие по А. Тофлър. Индустриални медии са печатните и електронни медии, които достигат върха в развитието си във Втората вълна, индустриалното общество. Социални медии са медиите, възникващи в следствие от Третата медиаморфоза (Р. Фидлър), характерни с конвергентна високотехнологична платформа, широка достъпност и участие, на чиято база възникват многообразни съдържания. Този тип медии се развиват в Третата вълна, информационното или мрежово общество. Разликите между индустриалните и социални медии налагат необходимостта от специфични регулаторни системи и практики за всеки тип. Именно практиките за регулация на индустриалните и съответно на социалните медии са фокуса на съдържанието на втората част от лекционния курс. Връзките със специализирани дисциплини като “Въведение в теорията на масмедиите”, Он-лайн журналистика, Прес журналистика , Радио комуникация, Радио процес и продукт, Телевизионна комуникация, Телевизионен процес и продукт, в тази част от курса са неизбежни.

Третата част цели да стимулира умения за анализ и критика у студентите като им предложи възможност за дискусия по актуални казуси в сферата на теорията и практиката на медийната регулация. Предвидени са теми като комуникационни права – границата между свободата и отговорността, медийно насилие – телевизионно и кибернасилие, медийна грамотност като сбор от функционална, аудио-визуална, дигитална, информационна грамотност. Студентите ще се запознаят със съвременния парадокс “богати медии – бедна демокрация”, както и с взаимоотношенията между медийната регулация и медийния пазар. Междупредметните връзки тук са многопосочни – Социология, Политология, Основи на икономическата теория, Основи на правото, Медийна публичност, и всички споменати вече специализирани дисциплини от учебния план на специалността. Третата част от лекционния курс има функция на заключение, в което обучаемите ще могат да направят собствени изводи относно характера и функциите на медийната регулация както в медиасферата, така и в модела на съвременното общество.

В учебната програма е предвидено провеждането на три публични лекции изнесени от гост-лектори,  експерти в съответните области. Темите са:

  1. “Аудиовизуална политика и законодателство”;
  2. “Специфика на регулацията на електронните медии”,
  3. “Институционална система за регулация на социалните медии”.

Лекциите са отворени за всички студенти от специалност “Медии и журналистика”.

Семинарните занятия имат цел осмисляне и затвърдяване на учебното съдържание, предвидено в лекционния курс. За целта, по време на семинарите, студентите ще работят върху теоретични текстове и практически казуси в областта на медийната регулация. Подобна методика изисква извън аудиторна самоподготовка на студентите по предварително зададени критерии.

Тема часа
  ПЪРВА ЧАСТ

ТЕОРЕТИЧНИ ПРЕДПОСТАВКИ НА МЕДИЙНАТА РЕГУЛАЦИЯ

PART ONE

THEORETICAL BASES OF MEDIA REGULATION

 
1. Мрежовото общество и необходимостта от регулация.

Социологически теории за съвременното общество. Модели на медийни системи в мрежовото общество. Индустриални медии и социални медии.

The Network Society and the need of regulation.

Sociological models of the contemporary society. Models of contemporary Media systems in the Network Society. Industrial and Social Media.

4
2. Регулацията като аспект от медийната институционализация.

Икономически и социални аспекти на институционализацията. Институционална промяна на медиасферата. Институти, органи и функции на медийната регулация.

Media Regulation as an aspect of the media institutionalization. Economic and social aspects of institutionalization. Institutional change of the media sphere. Institutions and functions of media regulation.

4
3. Теоретична концепция за медийната регулация.

Три аспекта на медийна регулация: регулация на съдържанието, регулация на разпространението, регулация на медийната сфера. Мултимодален подход в регулирането на медиите:

(1) регулация, саморегулация и корегулация, (2) конвергентни институти и органи на регулация.

Theoretical model of media regulation.

The three aspects of media regulation: regulation of content, frequencies and distribution and regulation of media sphere as a whole. Multimodal approach towards regulation of media: (1) regulation, self- and co-regulation; (2) convergent regulatory institutions.

4
4. Алтернативни модели за медийна регулация.

Саморегулацията – модел, основан на културните норми и солидарността. Теоретичен контекст на медийната саморегулация. Саморегулацията като аксиологичен подход в медийната регулация.

Институти на медийна саморегулация в България, ЕС и САЩ.

Alternative models of media regulation.

Self-regulation – a model based on culture and solidarity. Theoretical context of media self-regulation. The self-regulation as an axiological approach towards media regulation. Institution of the self-regulation of media in Bulgaria, EU, USA.

4
5. Алтернативни модели за медийна регулация 2.

Ко-регулацията – модел основан на споделената отговорност.

Ко-регулацията като мултимодален подход за медийна регулация. Медийна ко-регулация и социален капитал. Ко-регулация на европейското медийно пространство.

Alternative models of media regulation 2.

Co-regulation – a model based on shared responsibility. Co-regulation as a multimodal approach towards media regulation. Media co-regulation and social capital. Co-regulation of the European audiovisual sphere.

4
6. Аудиовизуална политика и законодателство.

Ценности, цели, политики, законодателство в областта на аудиовизията в България, ЕС. Развитие на медийното право в България. Медийно законодателство на Р България. Общностно законодателство.

Audiovisual policy and legislation.

Values, goals and policies in Bulgarian and European audiovisual sphere. Development of the media legislation in Bulgaria.  European standards for media legislation.

4
 
  ВТОРА ЧАСТ

ПРАКТИКИ В РЕГУЛАЦИЯТА НА МЕДИИТЕ

PART TWO

MEDIA REGULATION PRACTICES

 
7. Регулация на индустриалните медии.

Индустриалните медии като медии на обществото на Втората вълна и Втората медиаморфоза. Печатни и електронни медии. Институционализация и регулация на печатните медии в България.

Regulation of the industrial media.

The industrial media as media of the Second Wave society and the result of the Second Mediamorphoses. Print and electronic media. Institutionalization and regulation of the print media in Bulgaria.

3
8. Регулация на индустриалните медии 2.

Институционална промяна на електронните медии в България. Дуалистична система на електронните медии. Специфика на регулацията на електронните медии.

Regulation of the industrial media 2.

Institutional change of the electronic media in Bulgaria. Dualistic media system. Regulation of the electronic media.

3
9. Регулация на социалните медии.

Социалните медии като резултат от третата медиаморфоза. Конвергенция на медиите. Теории за кибер-регулацията: киберлиберализъм срещу киберпатернализъм. Развитие на теорията за регулацията на социалните медии.Съвременни подходи в регулацията на социалните медии – Лоурънс Лесиг, “Лондонска Школа”

Regulation of social media.

Social media as a result of the Third Mediamorphoses. Media convergency. Theories of cyber regulation: cyberliberalism vs. cyberpaternalism. Development of the theory of social media regulation. Contemporary approaches.

3
10 Институционална система за регулация на социалните медии.

Развитие на законодателството в областта на регулацията на социалните медии в България, ЕС и САЩ. Регулаторни органи и практики.

Institutional system for social media regulation.

Development of the legislation in the sphere in Bulgaria, EU and USA. Regulatory bodies and practices.

3
     
  ТРЕТА ЧАСТ

КАЗУСИ ОТ МЕДИЙНАТА РЕГУЛАЦИЯ

PART THREE

CASES FROM MEDIA REGULATION EXPERIENCE

 
11 Комуникационни права.

Свобода, отговорност и солидарност в дигиталното медийно пространство. Принципи за ограничаване, самоограничаване на комуникационните права.

Communication rights.

Freedom, responsibility and solidarity in the digital communicational space. Limitation and selflimitation of the communication rights.

2
12 Медийно насилие.

Телевизионно и кибер насилие. “Добри нрави” и “Общесвен интерес”.

Регулацията на медиите и защитата на медийните аудитории от въздействието на медийното насилие.

Media violence.

Television and cyber violence. “The Good Tempers” and “The Public Interest”. Media regulation and the protection of the media audiences from the influences of media violence.

2
13 Медийна грамотност.

Регулация на достъпа и участието на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. Ко-регулативен механизъм за ограничаване на вредното въздействие на медиите.

Media literacy.

Regulation of the audiences’ access and participation in the digital communicational space. Co-regulatory mechanism for the confinement of the harmful influence of media.

2
14 Медийна регулация и медиен пазар.

Равновесие и дисбаланси на свободения пазар и регулативните практики. Финансиране на медиите и комерсиализиране на аудиторията – аудиторията като медиен продукт. Регулиране на рекламата и разпространението.

Media regulation and media market.

Balance and disbalances of the free media market and regulatory practices. Financing of media and commercialization of the audiences – audience as media product. Regulation of advertising and distribution.

2
15 “Богати медии – бедна демокрация”

Концентрация и глобализация на медиите. Медийната регулация и плурализма на гледните точки.

“Rich media – poor democracy”

Nedia concentration and globalization. Media regulation and pluralism.

2

Регулация на медиите по време на ИЗБОРИMedia regulation in time of elections

Теми и задания за курсови проекти по „Медийна регулация“

Непрекъснато чувам три фрази:

  1. Университетското образование няма връзка с практиката;
  2. Методите на преподаване не са адекватни за новото поколение студенти;
  3. Студентите преписват и получават нереални оценки.

И непрекъснато се боря с тях, доколкото и както мога в преподавателската си работа. Ето какви са оръдията ми. Ако приемем, че практиката е всичко извън университета – бизнесът, държавата и обществото, то следва да свържем образованието – учебни програми и планове, съдържание на учебни дисциплини, методи на преподаване, изисквания към работата на студентите, конкретни задачи, с онова, което се случва в момента извън университета в момента на преподаване.

Конкретно – „Медийна регулация“ завършва във време на предизборна кампания. И медиите, и политиците, и наблюдателските организации, и държавата, и гражданите – всички участваме в този процес, повече или по-малко се готвим за Европейски избори 2014. Всъщност живеем и учим в една реална лаборатория и би било наивно да пропуснем шанса да направим своите експерименти. Ето защо ви предлагам темите за курсови проекти по дисциплината „Медийна регулация“ тази година да бъдат в обхвата на регулация, само- и корегулация на медиите по време на избори. Ако все още не сте, то влезте в практиката – изучете я, проверете дали създадените теоретични модели, апробираните вече методики работят или е необходима нова теоретико-методологическа интервенция.

Можете да работите индивидуално и групово. При екипните разработки, държа ясно да разпределена работата и да е указано кой член от екипа какво точно е свършил в общия проект.

В своите разработки, използвате свободно е-учебника по регулация на медиите. Той е създаден да улесни вашата работа, вашите нови открития. Но внимавайте – учебникът е христоматиен, в него са събрани всички научни публикации, достъпни он-лайн по регулация на медиите, проверката ще е лесна.

Очаквам да изберете тема и задание от списъка. Ако имате желание да разработите нещо различно, пишете ми, ще обсъдим. Изпратете разработките си на [email protected] до 12 юни 2014 г. Без титулни страници! Достатъчни са името и факултетния ви номер, както и темата, по която работите. Обем – според мен работата по зададените теми не може да се събере в по-малко от 10 страници, колкото и лаконичен да е авторът.

Публикувайте резюме на работата си – до 500 думи, тук като коментар по тази публикация.

Теми и задания

1. Регулаторна рамка за дейността на медиите в изборен процес (предизборна кампания, изборен ден). Представяне и анализ на регулаторна рамка за Европейски избори 2014. 

2. Регулаторна рамка за дейността на медиите в изборен процес (предизборна кампания, изборен ден). Представяне и анализ на регулаторна рамка за Европейски избори 2009.

3. Саморегулация на медиите в изборен процес (предизборна кампания, изборен ден). Представяне и сравнителен анализ на рамка за саморегулация на медиите за Европейски избори 2009 и 2014.

4. Мониторинг на медиите по време на предизборна кампания ‘2013. Представяне и анализ на направените наблюдения. Субект и финансиране на мониторинга. Методическа рамка: наблюдавани медии (извадка); наблюдавани индикатори; време на провеждане; резултати.

5. Мониторинг на медиите по време на предизборна кампания ‘2011. Представяне и анализ на направените наблюдения. Субект и финансиране на мониторинга. Методическа рамка: наблюдавани медии (извадка); наблюдавани индикатори; време на провеждане; резултати.

6. Мониторинг на медиите по време на предизборна кампания ‘2009. Представяне и анализ на направените наблюдения. Субект и финансиране на мониторинга. Методическа рамка: наблюдавани медии (извадка); наблюдавани индикатори; време на провеждане; резултати.

7. Количествени методи за изследване на дейността на медиите по време на предизборна кампания. Мониторинг на традиционни медии (радио, телевизия, печат). Индикатори: законност, плурализъм, право на отговор, информационни и образователни материали за начин на гласуване, мотивационни кампании за гласуване.

  • Изберете медия и направете едноседмичен мониторинг на дейността й в рамките на предизборната кампания. Не забравяйте да изберете индикатори, които ще следите. 
  • Изберете тема и направете едноседмичен мониторинг на присъствието на темата в избрани от вас медии.
  • Изберете личност – кандидат за депутат в Европейски парламент, лидер на партия, представител на гражданското общество, направете едноседмичен мониторинг на присъствието му в избрани от вас медии.

8. Количествени методи за изследване на дейността на медиите по време на предизборна      кампания. Мониторинг на он-лайн медии. Индикатори: законност, плурализъм, право на отговор, информационни и образователни материали за начин на гласуване, мотивационни кампании за гласуване.

  • Изберете медия и направете едноседмичен мониторинг на дейността й в рамките на предизборната кампания. Не забравяйте да изберете индикатори, които ще следите. 
  • Изберете тема и направете едноседмичен мониторинг на присъствието на темата в избрани от вас медии.
  • Изберете личност – кандидат за депутат в Европейски парламент, лидер на партия, представител на гражданското общество, направете едноседмичен мониторинг на присъствието му в избрани от вас медии.

9. Качествени методи за изследване на дейността на медиите по време на предизборна кампания. Съдържателен анализ на традиционни медии (радио, телевизия, печат).  Индикатори: законност, плурализъм, право на отговор, език на омразата и др.

  • Изберете медия и направете анализ на излъченото от нея съдържание за избран от вас период в рамките на предизборната кампания 2014. Не забравяйте да изберете индикатори, които ще следите.

10. Качествени методи за изследване на дейността на медиите по време на предизборна кампания. Съдържателен анализ на он-лайн медии. Индикатори: законност, плурализъм, право на отговор, език на омразата и др.

  • Изберете медия и направете анализ на излъченото от нея съдържание за избран от вас период в рамките на предизборната кампания 2014. Не забравяйте да изберете индикатори, които ще следите.

11. Изследване и анализ на ефекта от медийните съдържания, разпространявани по време на предизборната кампания за Европейски избори ‘2014. Продължение на работата по проекта „Аудиторията на Четвъртата власт“ от „Социология на медиите“, есенен семестър.

12. Лидерите на мнение в медиите по време на предизборната кампания за Европейски избори ‘2014. Продължение на работата по проекта „Лидерите на мнение днес“ от „Социология на медиите“, есенен семестър.

13. За и против платеното отразяване на предизборната кампания за Европейски избори ‘2014. Позиция, теза на автора; аргуменрация – теоретични постановки и емпирични факти.

Критерии за оценка на курсовия проект

Отличен (6) –  адекватно на темата, ясно структурирано съдържание; реферативност, изследователски подход; авторство, иновативност; уважение към българския език.

…….

Слаб (2) – нищо от предвиденото за отличен.

Колеги,

Моля забележете, че оценката на курсовия проект е е вашата семестриална оценка. Тя е само част от общата оценка по дисциплината. Останалите компоненти са: участие в и подготовка за семинарни занятия. 

Катя Михайлова

Свободата на медиите. Свободата на словото

Два от най-често употребяваните изрази днес са свобода на словото и свобода на медиите. Това са, сякаш, кучетата-пазачи на демокрацията. Разработени са няколко индекса за измерване на свободата на словото и медиите – този на „Журналисти без граници“, този на „Freedom house“. Всяка година до нас достига информация колко е свободно свободното слово в медиите според някои от разпространените индекси. Запитахме се как се прави индекс за свобода на словото и свобода на медиите. Кой го прави и кой е отговорен за информацията, която се произвежда чрез разпространените индекси. Направихме проучвания и се опитахме чрез brainstorm да изведем индикатори за измерване на свободата на словото и медите в България. Ето част от резултатите от работата ни.  

  • Модел на медийна и обществена система – Алфандари, Чомски, Паоло Манчини
  • „Фабрикуване на съгласие“ – филтри
  • Влиянието на другите медии и държави върху българските медии (Виктор)
  • Методите на отразяване спрямо външното налагане – натиск и пропаганда, (Виктор), илюзии (Вероника)
  • Влиянието на институционалната информация върху обективността на медиите
  • Медиите в демократичните общества са зависими от държавата – Звезделина
  •  Собствеността на медиите – Гергана
  • Неграмотността на журналистите – Росен
  • Способността на журналистите да изопачават истината, да крият истината – Милена
  • Език на омразата – врагът, който трябва да бъде унищожен – Николай Недялков
  • Създадени аудитории- Николай Недялков 
  • Аудиторията е изкуствено създадена – на аудиторията се предлага това, което тя иска да види – зависимост на медията от нейната аудитория – Звезделина
  • Недоверие на българина към собствените медии – Теодора, Елена?
  • Собственост – Теодора
  • Натиск върху журналистите, насилие, тормоз – Теодора
  • Медии – олигархия – власт – медиен чадър – Елена
  • Кой как се позиционира в медиите – Теодора, Йоана
  • Плурализъм – Елена
  • Независимост – Елена
  • Работни условия – Елена
  • Автоцензура – Елена
  • Законова рамка- Елена
  • Прозрачност – Елена
  • Информационни инфраструктури – източници на информация – Елена
  • Независимост на СЕМ – Владислава
  • Ясна система за мониторинг – Владислава
  • Концентрация на медийна собственост – Владислава
  • Достъп до информация на журналистите – Митко
  • Режисирана публичност – Николай Недялков
  • Неефективна медийна саморегулация – Светлозария
  • Ясно формулирана мисия – Виктор
  • Професионализъм, образование  на журналистите – Митко, Гергана
„Медийна регулация“ – семинарно занятие

 

Е-учебник по Медийна регулация – идеи за подобрение

Представям ви една стара идея. Хрумна ми преди 3 години. Първият етап от работата по нея завърши преди 2 години, сега тук е финалният резултат – е-учебник по регулация на медиите, предназначен за онлайн употреба.

Преподавам „Медийна регулация“ вече четири години. В началото беше трудно и за мен и за студентите. Трябваше да намеря начин да преподавам сложна, далечна на студентите материя, която дори е смятана за ненужна в образованието на журналистите – за какво им е на едни журналисти да разбират медийна регулация, те трябва да могат да пишат новини, да правят интервюта, да се снимат по телевизията…

Опитах всякакви класически и модерни преподавателски подходи. Тези, които се оказаха успешни употребявам и до днес. И ето хрумна ми да създам лесен за употреба, достъпен и като тематика, и като език и като технология учебник по медийна регулация. В края на учебната 2012-2013 предложих за обсъждане готовия е-учебник по медийна регулация пред катедра „Медии и обществени комуникации“. Тогава той бе разположен в самостоятелен сайт на Google платформа – такъв можех сама да направя, за да видя как ще изглежда идеята. Предложението не бе прието.

Дълго мислих как да продължа и дали има смисъл изобщо. Реших да обогатя още съдържанието на учебника по медийна регулация и да го публикувам тук, в университетския си блог, където му е мястото – защото и аз, и студентите, и продуктите, които произвеждам в хода на работата си все още сме част от УНСС. Можете да видите, да използвате учебника, ако посетите съответните раздели от лявата навигационна лента на блога – започнете с Регулация на медиите: социологическа перспектива. 

Е-учебникът в този последен вид получи 4 положителни рецензии – всяка от гледната точка на различна дисциплина, защото медийната регулация е предмет, който изисква интердисциплинарно изучаване и анализ. По реда на получаване, първата рецензия е от гледна точка на социологическата наука – доц. д-р Андрей Бунджолов, УНСС. Втората е от гледна точка на медийната регулация като практическа дейност – проф. д-р Маргарита Пешева, ВТУ,  председател и член на СЕМ  2001-2010. Третата е от доц. д-р Живко Драганов, УНСС – юридическа гледна точка. И четвъртата от проф. д.п.н. Галя Христозова, БСУ – от гледна точка на педагогиката и университетското преподаване. Всичките рецензии са публикувани тук.

И още една рецензия – на нея особено държа. Рецензията на студентите, които са главния потребител на знанието, познанието, което ние преподавателите произвеждаме. Нея можете да прочетете тук, ако отворите коментарите по тази публикация.

Сърдечно благоДАРЯ на всички вас колеги! На моите учители и рецензенти. На моите приятели. На моите студенти – вашият глас ще се чува утре.

БЛАГОдаря и на всички за всичко, което споделиха вербално или скриха в очите си, по пътя до тук.

       Ваша,

      Катя Михайлова

Регулация на медиите – второ задание

.      Регулацията на медиите е вид управленска дейност за нормиране, координиране, контрол, стимулиране и санкциониране на отношенията и процесите в системата на медиите като основна обществена система.

     Цел на регулацията на медиите е да насочва дейността на субектите в сферата на медиите, така че да се стимулира производството на блага и да се оптимизира тяхното разпространение и потребление (Михайлова, К., 2011, с. 304-305). Доколкото системата на медиите и комуникациите е основна обществена система в мрежовото, информационното, общество на Третата вълна, регулацията на медиите се явява дейност с особена важност както за изграждането на самата медийна система в организационен, структурен и ценностен смисъл, така и за вграждането й в обществото като система, но също и за адаптирането на двете към общото европейско медийно и обществено пространство. Регулацията на медиите се извършва в съответствие с ценностната рамкацелеполагането, обществените потребности от комуникация и информация, и политиката за развитие на медиите в контекста на дадено общество. Прилага се на базата на общи принципи, законови разпоредби и морално-етични норми от съответните легитимни регулативни институции и личности в тях.

.      В социологически контекст, регулацията на медиите като обществена дейност е функционална спрямо обществото като цяло, ако съдейства за установяването на здравословна медийна среда. Здравословна както за медиите като бизнес организации, които в конкурентна надпревара достигат до самозабрава, така и за медиите като социален актьор, обществена институция в процеса на формиране и регулиране на общественото мнение. Здравословна и за ауди­то­риите като гражданска, електорална или потребителска маса, която често се оказва оплетена в мрежите за политическо или търговско въздействие чрез медиите, а също и за аудиториите като уязвими групи, които лесно стават жертва на въздействието на разпространяваните медийни съдържания. Здравословна също и за самия медиен регулатор, за да не изпада в безпомощност пред аудиториите и обществеността, пред бизнес интересите на медийните предприятия, пред политическия натиск чрез медийните организации, пред икономическата преса на големите корпорации в установяването на професионални стандарти за взаимоизгодни и благотворни взаимоотношения между субектите в медийната сфера, поле, система. Здравословна медийна среда и за обществото, което има нужда от баланс при задоволяването на материалните и духовните си потребности, потребностите от обществено управление, комуникации, възпроизводството на населението, за да се развива устойчиво и благоденстващо (Михайлов, С., 2010.).

.     Регулацията на медиите, медийната и комуникационна система, осъществява двупосочната връзка между държавата и медиите, властта и медиите, като държавата е представена от институциите за регулация на медиите. В правно-административен смисъл, в основата на регулацията на медиите е категорията правоотношения: медийна система (медии и аудитории) – държава (Николова, Р., 2004, с. 82-88). Според правната теория, държавата защитава три типа интереси: индивидуални, национални (обществените интереси), общочовешки (световно признати хуманистични права и ценности). Регулацията на медиите със субект медийните регулаторни органи, трябва да защитава същите групи интереси в сферата на медиите и да установява баланс между индивидуалния, обществения и световния интерес; бизнеса, обществото, държавата. В рамката на провоотношенията медии – държава се формулират основните принципи на медийна дейност, отговорности и права, потребности и интереси на участниците в медийно комуникационния процес. Тези принципи са заложени в основата на институционалната система на медиите – законовата и нормативна база за дейността им. Правоотношението медии – държава поражда още и взаимоотношения между държавата и аудиторията. В резултат от тях се формират така нар. комуникационни права, залегнали в Конституцията на Р България и основните принципи на радио и телевизионна дейност, посочени в Закона за радиото и телевизията (ЗРТ). Също и взаимоотношения между медиите и аудиториите – в резултат от тях възникват медийните услуги (радио- и телевизионни програми, пресинформация и др.) като юридически факт.

    В рамката на медийната политика и институционализация се пораждат и други типове връзки, както вътре в самата медийна и комуникационна система, така и между самата нея и други външни субекти. Правоотношението медийна система – общество (вкл. бизнес, граждански организаци) дава основата на медийната саморегулация като алтернативна и същевременно допълваща традиционната регулация на медиите управленска дейност. Мостът между регулация и саморегулация в полето на медиите е корегулацията. Тя се формира на базата на взаимоотношенията между държавата – медиите – обществото. Тези типове взаимоотношения са разгледани в страниците Саморегулация на медиите и Корегулация на медиите.

.      В обобщение – регулацията на медиите днес, доколкото медиите са основни институции на демократичната публичност, изисква мултимодален подход, който позволява достъп до и участие в процеса на регулиране на всички заинтересовани субекти: държавата, обществото, самите медии. Такъв подход се основава на балансирано съчетаване и едновременни, синхронизирани и целево обединени дейности на следните три нива на медийната институционализация:

  • на ниво регулация на медиите – като публично-правна рамка за дейността на медийната и комуникационна система в обществото като цяло;
  • на ниво саморегулация на медиите – като професионални и етични стандарти;
  • на ниво корегулация на медиите – като обединителна връзка на първите две.
Моля, прочетете откъс от книгата на Елиезер Алфандари „Медиите и властта“ , 2000 г.

Честита нова градина – година!

.     Ако е благодатна почвата във вашата нова градина – година, не я заразявайте с ГМО семена. Знам – трудно се устоява пред изкушенията на по-лесното с по-бързите резултати. Знам, че то е много ревниво и се опитва да заклещи всеки, който не му се възхищава. Но знам и колко е хубаво да посрещнете пролетта  в омаята на зелените клони и цъфтящите дървета, лятото да обсипе градината ви с топлината на слънцето и през есента да усещате аромата на плодовете в ръцете си. Такава 2014 градина – година ви пожелавам. И като дойде Димитровден и завеят вълчите празници, да сте прибрали реколтата си и заедно със семейството, край огъня на обичта, на здравето, на живота, да очаквате следващата нова година – градина.

.     Ако ли пък почвата ви не е тъй благодатна – не се мръщете и пак към ГМО-то не посягайте. Другаря си намерете и с него двамата една чиста градина отгледайте. Знам, че е трудно в днешното вълче време другар да си намериш и той верен да бъде. Не го ли намериш, градината с естествен тор трябва да посипеш и сам да си останеш. Но идеш ли при него, застанеш ли до него, думата ти, храната ти, борбата ти, всичко ще е споделено и трижди по-олекотено. Вашият човек да си намерите и заедно през годините да останете, това от сърце ви пожелавам.

     Ваша,

.    Катя Михайлова

Социология на медиите – КОНСПЕКТSociology of media – exam questionnaire

.     Започнахме с няколко бели листа, химикалка и идея. Завършихме с 56 „учебника“ – учебни свитъка по дисциплината „Социология на медиите„. Завъртяхме се във Виенското колело на Теа, успяхме да намерим път в Страната на чудесата и пак стигнахме до Чесърския котарак с въпроса на Алиса: „Извинете, не бихте ли ми казали накъде да вървя?
.      Има най-различни пътища пред нас, колеги. Хайде, излезте от стъблото на 13-тото каменно цвете и вървете по пътеката към вашата цел. Ако ви харесва да сте отличници, прочетете следващите 19 въпроса, прегледайте учебниците си и допълнителната литература и заповядайте на изпит на Богоявление.  Желая ви успех!

Социология на медиите – изпитен конспект

Професионално направление „Обществени комуникации и информационни науки„, 3 семестър, титуляр: проф. д.с.н. Михаил Мирчев, асистент: д-р Катя Михайлова
дата на изпит: 6 януари 2014
Специалност „Медии и журналистика„, 6 семестър,
титуляр: д-р Катя Михайлова
дата на изпит: 13 януари 2013
По този конспект ще бъдат изпитвани колегите, които не са участвали в колективните изследователски проекти през семестъра.
  1. Социология на медиите и обществената комуникация – закономерности и принципи в отношенията между медиите, човека и обществената структура (Денис Макуеил).
  2. Социология на медиите и обществената комуникация в призмата на българската социологическа школа. Медийната и комуникационна система в логиката: обществени потребности и дейности за тяхното задоволяване. (Стоян Михайлов, Тодор Петев, Христо Бонев)
  3. Дигитална медийна и комуникационна система на съвременното общество. Елементи, структура, взаимодействия, трансформации. Модел на традиционна медийна система (Тодор Петев, Христо Бонев). Дигитална комуникационна система (Мануел Кастелс).
  4. Обществен комуникационен модел (Николай Палашев). Медиите и обществената комуникация в създаването на контролирана представа за реалността – оперативна (насочена към общността) и спекулативна (насочена към властта) функция.
  5. Позициониране на медийната система в макромодела за обществото като социологическа система (Стоян Михайлов, Тодор Петев).
  6. Системата на медиите и обществените комуникации и „шестата обществена потребност” (Михаил Мирчев).
  7. Медиите между изкуствените и естествени потребности на индивидуално, групово, общностно и обществено ниво (Хърбърт Маркузе, Теодор Адорно). Масови медии, масова култура, масово общество.
  8. Медиите и властта. Позициониране на медийната и комуникационна система във властовата и институционална йерархия на съвременното общество (Елиезер Алфандари, Джон Гълбрайт, Бертранд Ръсел). Медиите и елитите. Медиите като елит. Обществена отговорност на елита или бунт на елитите и предателство към демокрацията (Кристофър Лаш, Джон Кийн). Парадоксът „богати медии – бедни демокрации” (Робърт Макензи) като обществена деструкция.
  9. Съвременни трансформации на медийната и комуникационна система по време на Третата вълна в общественото развитие – организационен и технологичен, институционален и ценностен ракурс. (Алвин Тофлър, Мануел Кастелс). Трансформации на индустриалната (традиционната) медийна и комуникационна система в дигитална комуникационна система (Мануел Кастелс)
  10. Устойчивост на дигиталната комуникационна система като обществена система. Толкът Парсънс – кибернетичен модел за устойчивост на системите. Приложимост при конструирането на дигиталната комуникационна система за превенция на обществени деструкции, кризи и конфликти.
  11. Трансформации (обръщане) на стратификационната пирамида на медиите при Глобализацията. Структура на медийната система и модели на обществено въздействие.
  12. Въздействия, ефекти, функции, дисфункции на медийната и комуникационна система в развитието, саморазвитието на обществото. Три случая: „Война на световете” 1938, САЩ, „Ку-ку” 19.., България, „Орешарски подаде оставка”, 2013, ФБ, България. Карта на ефектите (Пол Лазарсфелд, Елиу Кац).
  13. Теоретико-конептуално осмисляне на въздействието на медийната и комуникационна система върху индивида, общността, обществото. Двустепенен поток на комуникация и органичени ефекти на медиите (Изследването „Декатур”, Лазарсфелд, Кац), Култивационен анализ (Джордж Гербнер). Използване – удовлетворение (Кац, Гуреевич, Хаас). Спирала на мълчанието (Елизабет Ноел-Нойман).
  14. Аудиторията като медиен продукт. Стратификационнен профил на аудиторна група. Формиране и развитие на аудитории. Психологически и социалнопсихологически теории за формиране, утвърждаване, промяна на нагласи.
  15. Трансформации на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. Достъп и участие на аудиториите. Аудитория – комуникатор (медия): динамика на активността. Аудиторията като създател, творческа аудитория срещу аудиторията-получател. Аудиторията като тълпа срещу овластяването на аудиторията в дигиталното комуникационно пространство. Аудиторно поведение при криза.
  16. Дигиталната комуникационна система и социалните неравенства. Цивилизационно и дигитално разслояване – информационна, индустриална и аграрана цивилизация (Михаил Мирчев). Дигитално неравенство (Ди Маджио, Харигати, Ян ван Дик). Социална диференциация по линия на новата функционална грамотност в  информационното общество – медийна и дигитална грамотност. Асиметричност на информационната цивилизация. Измерения на конфликтност и логика на съвместяване.
  17. Свобода и цензура в дигиталната комуникационна система. Позитивна и негативна свобода (Ерих Фром). Хоризонти на творчеството и параметри на регулация, само- и корегулация на медийната система. Комуникационни права и свободи на гражданите.
  18. Емпирични изследвания – качествени и количествени методики за изследване на дигиталната комуникационна система. Евристичен потенциал на изследванията в управленската дейност. Представителна и достоверна информация. Етика в емпиричната работа. Научна и методическа отговорност. Обществено съзнание.
  19. Източници на информация и бази данни за развитието на медийната и комуникационна система на информационното общество. Световни и европейски индекси за ниво на развитие на медийната и комуникационна система в системата на обществото като цяло. (Freedom of the Press, Internet usage, ICT development, DOI,  Network Readiness).

ЛИТЕРАТУРА

Основна

  1. Алфандари, Е. Медиите и властта. София , 2000.
  2. Бонев, Христо. Социология на журналистиката. 1982.
  3. Бонев, Христо. Социология на масовата комуникация. 2002.
  4. Гълбръйт, Дж. Анатомия на властта. София, Христо Ботев, 1993.
  5. Елюл, Жак. Унизеното слово. София: Гал-Ико, 2005.
  6. Знеполски, И. Новата преса и преходът. Трудното конструиране на четвъртата власт. София, 1997.
  7. Камбъл, Дж. Творческа митология. София: Рива, 2007.
  8. Камбъл Дж. Пътища към блаженството. София: Изток-Запад, 2006.
  9. Кастелс, М. Възходът на мрежовото общество. Информационната епоха: икономика, общество и култура. Том 1. София, Изд. „ЛиК”, 2004.
  10. Кастелс, М., Силата на идентичността. Информационната епоха: икономика, общество и култура. Том 2. София, Изд. „ЛиК”, 2006.
  11. Кийн, Дж. Медиите и демокрацията. София, Изд. „ЛиК”, 1999.
  12. Льоса, М. Цивилизация на зрелището. София: „Колибри”, 2013.
  13. Маркузе, Х. Едноизмерният човек. Изследвания върху идеологията на развитото индустриално общество. София, Изд. „Христо Ботев”, 1997.
  14. Мирчев, М. Социална динамика и цивилизационно разслояване. София, „М-8-М”, 2009.
  15. Михайлов, С. Социологическата система. София, „М-8-М”, 2010.
  16. Михайлова, К. Телевизията за деца. Между пазарната логика и обществената мисия. София, Изд. „М-8-М”, 2011.
  17. Михайлова, К. Дигитално разслояване в съвременното българско семейство. В: нови медии 21. http://www.newmedia21.eu/analizi/digitalno-razsloyavane-v-sa-vremennoto-ba-lgarsko-semejstvo-konfliktnost-ili-sa-vmestyavane-mezhdu-roditeli-i-detsa/
  18. Михайлова, К. Достъп и участие на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. В: медии и обществени комуникации, бр. 3, септември 2009. Достъпно на: http://media-journal.info/?p=item&aid=57.
  19. Московичи, С. Ерата на тълпите. София. Изд. „Дамян Яков”, 2007.
  20. Ноел-Нойман, Е. Спирала на мълчанието. Общественото мнение – нашата социална черупка. София, ИК „Люрен”, 2004, с. 295. (Откъс на http://www.assa-m.com/marketing11.php)
  21. Палашев. Николай. Обществена комуникация. София: За буквите, 2010.
  22. Палашев, Никоалй. Комуникационна сигурност. София: За буквите, 2013.
  23. Петев, Т. Към социология на масовата комуникация. София: БАН, 1979.
  24. Петев, Т. Комуникационната спирала. София. 2010.
  25. Рифкин, Джеръми. Епохата на достъпа. София, Изд. „Атика”, 2001.
  26. Фром, Е. Бягство от свободата. София: Христо Ботев, 1992.
  27. Хабермас, Ю. Структурни трансформации на публичността. София: „Критика и хуманизъм”, 1994.
  28. Хаджийски, И. Бит и душевност на нашия народ. Том 1. София: Изток-Запад, 2002.
  29. Blumler, J. The Social Purposes of Mass Communication Research – the Transatlantic perspective. In& Journalism Quarterly, 55, 1985. p.219-230.
  30. Gitlin, T. Media Sociology: The Dominant Paradigm. In: Boyd-Barrett, O., Chris Newbold (eds.) Approaches to Media. A reader.London, 2008., p. 21-33.
  31. Kastels, M. The Power of Communications. Sage, 2009.
  32. Katz, Elihu, Paul Lazarsfeld. Personal Influence: The Part Playes by People on the Flow of Mass Communications. (2nd Edition),USA, Transaction Publishers, 2009, p. (Originally published in 1955 by the Free Press).
  33. Lang, G. and Lang, K. Mass Communication and Public Opinion. Strategies for Research. In: Rosenerg, M at all eds. Social Psychology, Social Perspectives.New York, 1981, p. 653-682.
  34. McQuail. Denis. Sociology of Mass Communication. In: Annual Review of Sociology. Vol. 11, (1985), pp. 93-111.
  35. Merton, Robert. Social Theory and Social Structure. The Free Press, 1968.
  36. Rosengren, K. E. Advances in Comminication Research: One Paradigm or Four. In: Journal of Communcation, 1983, 33(3), P. 185-207.

Допълнителна 

  1. Арънсън, Е. Човекът – социално животно. София, Изд. „Дамян Яков”, 2009.
  2. Градев, Д. Социална психология на масовото поведение. София.1995.
  3. Градев, Д. Стигма и личностна биография. Софоя, Изд. „Изток-Запад”, 2010.
  4. Канети, Е. Маси и власт. София,1996.
  5. Лаш, К. Бунтът на елитите и предателството към демокрацията. София, Обсидиан, 1997.
  6. Малецке, Г. Психология на масовата комуникация. София, 1994.
  7. Маклуън, М. Закони на медиите. София, 1995.
  8. Московичи, Серж. (ред.). Социална психология. София, Изд. „Дамян Яков”, 2006.
  9. Петев, Т. Теории за масовата комуникация. София: ФЖМК, 2004.
  10. Петев, Тодор. Комуникация и социална промяна. София, 2001.
  11. Попова, Снежана. Социално време и медиен разказ 1989-2000. София, Изд. „ЛиК”, 2002.
  12. Фидлър, Р. Медиаморфоза. София: Кралица Маб, 2005.
  13. Тофлър, А. Третата вълна. София, ИК „Пейо Яворов”, 1991. (Реферативно представяне на: http://www.assa-m.com/sociologia21.php).
  14. Филипов, Д. Медийната революция. Икономическа теория на медиите. София, УИ “Стопанство”. 2002.
  15. Barrat David . Media Sociology. Routledge, 2012.
  16. Boyd-Barrett, O., Chris Newbold (eds.) Approaches to media. A reader.London, 2008.
  17. Clifford G. Christians at all. Normative Theories of the Media.University ofIllinois Press, 2009.
  18. Curran, J. Jean Seaton. Power without responsibility. Routledge, 2003.
  19. Glover, D. The Sociology of the mass media. Causeway Books, 1984.
  20. Halmos, Р. The Sociology of Mass Media Communicators.University ofKeele, 1969.
  21. Katz, Elihu, JohnDurhamPeters, Tomar Liebes, Avril Orloff. Canonic Text in Media Research.Cambridge: Polity Press & Blackwell Publishing, 2003.
  22. Karsten, R., Denis McQuail, Nick Jankowski. Media use as social action: a European approach to audience studies. John Libbey, 1996.
  23. McCullagh, C.Jo Campling. Media Power. A Sociological Introduction. Palgrave, 2002.
  24. Mc Quail, D. Towards a Sociology of Mass Communication. Collier-Mcmillan, 1969.
  25. Mc Quail, D. Sociology of Mass Communication. SelectedReadings. Penguin.1972.
  26. Reese, S.Jane R. BallingerPamela J. Shoemaker. The Roots of media sociology. 1993.
  27.  Rosengren, K. Media Effects and Beyond. Routledge, 1994.
  28. Smith, J. Understanding the media: sociology of mass communication.Hampton Press, 1995.
  29. Tunstall Jeremy. Media Sociology. A reader.University ofIllinois Press, 1970

.

Политическа икономия на медиитеPolitical Economy of Media

.      Твърде често днес социолозите, занимаващи се изследвания на медиите и обществените комуникации прескачат в ново – старо изследователско, методологическо и аналитично поле. Кое е новото поле? Какво дава повече? Защо се случва прехода от социология към политическа икономия на медиите? Как изглежда системата на медиите през призмата на политическата икономия? Кои са авторите в България, в чужбина? Има ли почва изучаването на политическа икономия на медиите днес? Задавах си тези въпроси тихо през изминалите две години.  През 2012 предложих на катедра „Медии и обществени комуникации“ включване на дисциплината „Политическа икономия на медиите“ в учебния план на специалност „Медия икономика“. Предложението бе прието и отнето.

.      За щастие на 21 и 22 ноември тази година, катедра „Политическа икономия“ в УНСС организира и проведе първа национална научна конференция по политическа икономия на тема: „Политическа икономия и икономическа теория“.  Множество доклади бяха представени и още толкова тези бяха повдигнати в дискусиите. Отдавна не бях виждала такъв жив научен форум.

        Представих доклад „Политическа икономия на медиите: теоретико-методологическа перспектива и предизвикателства на практиката във време на Преход и Криза„.  Основната цел на доклада е да представи варианти за приложимост на теоретико-методологическия инструментариум на политическата икономия на медиите при конструирането на медийната и комуникационна обществена система днес от една страна, и от друга – в решенията на злободневните предизвикателства, пред които са изправени съвременните медии. Представени са  основни концепции в политическата икономия на медиите от Карл Маркс до Ноам Чомски и Едуърт Херман, Робърт Мансел и Робърт Маккензи, Димитър Филипов и Проковски. От страна на практиката са разгледани казуси като „Богати медии, бедни демокрации”, обществена регулация и свобода на медиите, аудиторията като продукт на медиите и др.,  които отразяват парещи проблеми в отношението: политика – икономика – медии и се явяват основни в съвременната политическа икономия на медиите.

          Заедно с възраждането на политическата икономия като фундаментална научна дисциплина, днес се възражда и отрасловата политическа икономия на медиите. Дисциплината се изучава в престижни европейски, американски и руски университети. В УНСС „Политическа икономия на медиите” е включена в учебния план на специалност „Медия икономика” ОКС „Бакалавър” по предложение на автора на настоящия доклад през 2012 г., както и в учебния план на специалност „Бизнесжурналистика” ОКС „Магистър”.

.      Един от парещите днес въпроси в изучаването и съвременното изследване на системата на медиите и обществените комуникации е: аудиторията цел ли е или е продукт от дейността на медиите. Социологията казва: цел, утвърждавайки хуманистичния подход в едно трудно и прагматично време. Политическата икономия защитава другата теза: аудиторията като продукт. И ето аргументите: всеки производител продава произведените от него продукти – медиите продават аудиториите си, опаковани като „рекламно време“, на рекламодателите, били те представители на бизнеса, гражданското общество или политиката.

         Обърнете внимание на новите понятия, с които Европейската директива за аудиовизуални медийни услуги (2007) назовава известни явления: в предходната Директива „Телевизия без граници“  се говореше за телевизионни и радио предавания като продукти на медиите, а в настоящата те са назовани услуги. Услуги, предназначени да удовлетворят информационните, образователни и развлекателни потребности на аудиториите, но и услуги, предназначени да отговорят на потребностите на бизнеса, държавата и може би обществото. Следва въпрос: от какво имат нужда корпорациите, политиците, монополите? Дали не от хора, които да превръщат в хиперконсуматори и хипнотизирани гласоподаватели? И кой свързва едните с другите потребности? Медиите, привличайки вниманието на аудиториите, за да го продават на рекламодателите, спонсорите, собствениците си.

         Преди време, когато писах „Телевизията за деца„, никак не можех да допусна гледна точка към аудиториите като продукт на медиите. Особено, що се отнася до детската аудитория. Днес вече е видно, че дори и децата са продукти, които медиите продават. Комерсиализацията на детството започва тъкмо от медиите, както предупреждава Дейвид Бъкингам в едноименна студия. Децата порастват, заедно с тях медиите забогатяват, а демокрациите – обедняват. Това е един от основните възли в политикономеческото осмисляне на функционирането на дигиталните медийни и комуникационни системи днес.

.      Тук публикувам няколко снимки от 12-минутната презентация, която направих на Първата национална конференция по политическа икономия.

Как да ПОЗНАЕМ лидера на мнение?How to guess who is oppinion leader?

Как да познаем ЛИДЕРА на МНЕНИЕ? Съвкупен отговор на студентите, избрали да изучават „Социология на медиите“ в трети курс. Графиката е на Теодора Пискова.

 

Лидия Богданова: Да мотивира.

Деяна Борисова: Аз бих добавила, да има дар слово, с което да печели доверието на хората и те да се оставят да бъдат мотивирани от лидера. Дали чрез неговите действия или чрез съвет.

Мария-Магдалена Александрова Петрова: Лидери на мнение са харизматични и социално активни , с голям набор от лични качества. Те се приемат с доверие от голяма група хора и оказват влияние върху потока от информация, достигащ до тази група.

Елена Донкова: Със сигурност има разлика между лидери и лидери на мнение, защото повечето лидери не са лидери на мнение. Както се вижда от таблицата, това което липсва при лидерите според мен е медийната грамотност, критичната гледна точка, насочването на комуникационния процес, т.е. последните фрагменти липсват при него, но са проявени при лидера на мнение.

Анна Тодорова: Един лидер на мнение без своя екип не е лидер на мнение.

Лидия Богданова: Аз всех С. Трифонов и според мен той отговаря на изискванията, посочени в таблицата. Не съм сигурна обаче за това дали хората му имат чак такова доверие. Но той определено отговаря на почти всички изисквания.
Има и добър екип.Той е и доста активен. Има лична позиция, която често е опозиция на Б.Б. и е силно харизматичен. Един от основните фактори може би е това, че той произхожда от средната класа, но е успял да се „изкачи“ в обществената пирамида. Затова и хората от средната класа му симпатизират. Той има достъп до голям набор от информация, което увеличава и неговата интелектуална собственост. Екипът, с който работи, също е добре подбран и цялото му предаване следи потребностите на аудиторията и се старае да ги задоволи. Но все пак се питам, защо не е моят лидер на мнение тогава? Има нещо, което му липсва следователно. Или просто аз се различавам от неговите последователи, значи ни трябва и добър анализ на последователите на един лидер на мнение.

Йоана Русева: Сред моите изброени, реших да пробвам с Барозу. Да, той не е в България, отговаря, според мен, на качествата изброени по-горе (поне в по-голяма си част), но вижте какво открих „Като председател на Комисията моята партия ще бъде Европа. За мен това е силен сигнал, че Европейският парламент одобрява програмата ми за Комисията през следващите 5 години. Ще работя тясно с всички политически групи в парламента, които споделят моите виждания за развитието на Евросъюза“, посочва Барозо след гласуването. Това, което ме накара да се замисля и заради което реших да споделя с вас е, наблягайки на думите “ Европейският парламент одобрява програмата ми за Комисията през следващите 5 години“, мислите ли, че един лидер мнение може да бъде зависим от някого и кой е по-силният – лидерът или лидерът на мнение? За мен да си лидер на мнение е много по-сложна задача и за това трябва да се притежават много повече качества, за сметка на лидера. Това, което и по-горе Елена спомена.

Катя Михайлова: …“Затова и доста хора му симпатизират“. Значи ли това, че доста хора се идентифицират с него, вярват, че това което той е постигнал е постижимо и за тях?

Звезделина Георгиева: Аз реших да проследя по таблицата личността на Ахмед Доган и считам, че доста от качествата липсват. Според мен той не отговаря на изискването да има дар слово. Честно казано не разбирам добре какво говори, когато има публични изяви. Другото, което липсва- социално активен и редовното използване на медиите. Той не присъства на парламентарните заседания, а да не говорим цялостно в медийното пространство. Не смятам и че хората му гласуват доверие (имам предвид по-голямата част от обществото). Не свързвам персоната на Доган с някакви особени дейности, насочени към аудиторията и към обществото въобще. Затова мисля, че той НЕ може да се нарече лидер на мнение.

Теодора Пискова: А Facebook? Събирателният образ на лидерите на мнение…

Велина Гешанова: За един лидер на мнение е много важно хората да му се доверяват, а, за да стане това, той трябва да е харизматичен и да притежава много богата обща култура и знания! Лидерът на мнение е критичен и организиран!

Лидия Богданова: Според мен да. Хората, които му симпатизират тайно или явно смятат, че може да постигнат това, което той, стига да му подражават.

Мария-Магдалена Александрова Петрова: Ако разгледаме и Бойко Борисов и той отговаря на характеристиките. Харизматичен, със самочувствие и изключителен дар слово. Беше иноватор. Много добър комуникатор и има изброените личностни качества.

Анна Тодорова: Аз избрах Иво Сиромахов.Доста хора са го посочили като лидер на мнение.Той постоянно провокира аудиторията си в социалната мрежа,в телевизията и чрез сборниците,които пише.Явно хората му симпатизират,защото той умее да осмива и иронизира родните политици по начин,близък до всеки един от нас.Постовете му са четени от хиляди българи,също така и коментирани,пораждат и спорове.В Шоуто на Слави той дейно участва и дава своето мнение по политически въпроси и Слави силно го лансира.Смятам,че Иво Сиромахов може да се нарече лидер на мнение-има своята аудитория,своя екип зад гърба си,има харизма, мотивира и организира.

Катя Михайлова: В казуса „Ахмед Доган“ всъщност за първи път ясно разграничихме лидер от лидер на мнение. Да се поздравим за това! И да благодарим на Звезделина.

Стоян Нешев: Дефиниция: ЛИДЕРЪТ НА МНЕНИЕ е комуникатор, който умее да говори правилно в ПСИХОЛОГИЧЕСКИ и СОЦИАЛЕН ДИСКУРС. Има съзнание, в което влага осъзнато субективно значение. Има и референтна група, на която позволява да изучава обкръжаващия свят, мотивира да създава и да съгласува помежду си общественото мнение. Лидерът на мнение може да трансферира ЕФЕКТИ върху отделните индивиди в групата си, върху общността си, върху културното различие на индивидите в групата си. Затова в пространството и във времето ЛИДЕРЪТ на мнение е субект към дългосрочен ефект.

Лидия Богданова: Само това „позволява“ някак не ми се връзва. Нали не е свързано с позволение (от властова позиция), а по-скоро прави възможно, достъпно и т.н.?

Василена Василева: Според тази дефиниция личностите, годни за лидери на мнение в България се свеждат до минимум. Поне според мен няма нито един, който да отговаря на всички изисквания…

Катя Михайлова: Помислете върху казуса „Иво Сиромахов“. Какво е отношението между лидера и лидера на мнение? Не е ли лидера на мнение по-скоро неформален, по-невидим?

Теодора Пискова: Лидерът на мнение – насочва и води останалите в комуникационния процес. Лазерсфелд и концепцията за двустъпалния поток на комуникация: водачите на мнение и техните последователи.

Николай Балтов: Лидерът на мнение може да бъде и невидим, защото сме инкорпорирали състоянието на научното поле в нашият хабитус, който задава усетът за собственото ни място и усетът за мястото на другите. По цитатите ще о познаете …

Катя Михайлова: Всяко време и пространство ражда своите лидери и лидери на мнение. Търсим днешните. И ако днес, освен във всички други кризи, сме и в криза на легитимността, на лидерството, то нормално е много малко хора да са лидери на мнение. Но, нека проверим.

Владислава Николова:  И аз бих анализирала Бойко Борисов, тъй като присъства в отговорите на почти на всяка анкета. Има харизма безспорно, но дали има дар слово -едва ли, по-скоро говори интересно на хората, разбираемо и доста елементарно, което е важно,за да бъде чут и разбран от масата. Дали ползва медиите редовно не знам, но те определено го харесват, тъй като присъства почти навсякъде в медийното пространство и всяка неговата дейност е отразена подобаващо. При него има едно качество, което е важно за лидерите – организираност. Той може да няма необходимото образование, но определено организира добре хората около себе си в добър екип и успява да намери подходящите хора. И въпреки че нарича страницата си във Фейсбук „Моето сайтче“, той успява да привлече доста последователи там.

Стоян Нешев: Иво Сиромахов се вписва в критериите, зададени от нас. По-невидим от гледна точка може да е само на визуалното, т.е. няма излъчване.

Звезделина Георгиева:  Иво Сиромахов е медийна личност, търсеща вниманието на аудиторията. Той по-скоро се стреми да привлече поддръжници, но не смятам ,че това е достатъчно, за да бъде лидер на мнение. Според мен той е инструмент, чрез който цяла една група изподява своите убеждения пред гражданското общество, в случая става въпрос за групата на редколегията.

Катя Михайлова: Лидерът на мнение може ли да бъде „инструмент“ за…?

Лидия Богданова: То излъчването не е визуално! Така или иначе, никой няма визуално излъчване.Ако говорим за излъчване като качество, а не излъчване по телевизията.

Велина Гешанова: Според мене, Иво Сиромахов е типичен пример за лидер на мнение, въпреки че не се появява много често на телевизионния екран. Но той пък е много активен в социалните мрежи и много хора му симпатизират, значи притежава всички качества да бъде лидер на мнение!

Василена Василева: Определено в съвремието е доста по-трудно да се определят с точност лидерите на мнение, защото всеки се смята за компетентен по всякакви въпроси и се опитва да наложи своята гледна точка вместо да гледа адекватно.

Лидия Богданова: От репортажа на Еленка стана ясно, че лидерът на мнение може да бъде инструмент и се използва като такъв от политиците по време на предизборните им състезания.

Владислава Николова:  Спомняте ли си ,когато Иво Сиромахов беше гост в УНСС колко много студентите се събраха? Аз останах с впечатление, че много от тях му се доверят и една от причините за това е не само „Шоуто на Слави“, а профилът му във Фейсбук, чрез който успява да достигне до достигне до доста широк кръг от хора.
П.С Днес е представянето на новата му книга „Уважаеми зрители.“ Интересно е да видим какво споделя.

Катя Михайлова Василена, в съвремието наистина е доста трудно да се определя едно или друго. Всъщност определянето на нещата, май че се оказва най-трудната задача. Защо е така? Може би защото сме изгубили критериите, принципите, ценностите, от позицията на които да определяме. Това се опитваме да направим в нашия курс „Социология на медиите“ – да се върнем към критериите, принципите, ценностите, за да се научим да определяме, да правим самостоятелен, информиран избор, да бъдем лидери и да мотивираме последователи.

VladiSlava Nikolova Във връзка с окупацията ,която наравиха вчера студенти от СУ в най-голямата аудитория по време на лекция и групата им „Ранобудните студенти“ , то тогава може ли сред тях някой да наречем лидер на мнение?

Лидия Богданова Те обезателно трябва да имат лидер на мнение, който да ги е мотивирал и подтикнал да го направят.

VladiSlava Nikolova Точно това мисля,че един студент също може да се превърне в лидер на мнение.

Велина Гешанова Може, разбира се, стига да има качествата, показани на схемата.

Василена Василева Много от студентите твърдят пред репортерите, че сами са решили да протестират и не са подтикнати от никого… Все пак, за да се стигне до тук трябва да има инициатор, който да поведе тълпата. Защо не го разкриват и защо не допускат медиите в аудиторията?

VladiSlava Nikolova Инициатори според мен са момчетата, които опънаха транспарант в парламента с надпис „Не ви ли е срам?“ – Ивайло Динев, Желязко, Борис Рангелов,но не може да сме сигурни. Имаше и интервю с тях в дневник.

Василена Василева Интересно е защо имат списък на определени медии, които да допускат при положение, че публичността ще е в тяхна полза…

ВИЕ ЛИДЕР ли сте?Are you LEADER?

ВИЕ ЛИДЕР ли сте? Благодаря на Теодора за това видео http://www.youtube.com/watch?v=Z7O8s6NgAck.  Моля, вижте го и обърнете внимание на ключовите думи и изрази. Очаквам да споделите тук какви ключови изрази открихте.

Теодора Пискова: Лидерите се раждат, лидерите се създават. Първите са истинските. Те са различни, по-силни са, побеждават и влияят. Линкълн, Мандела, Едисън, Зукърбърг, за лидера не е от значение възрастта, расата, а умението да бъдеш лидер, да създаваш и оставяш след себе си последователи, които да развиват идеите им, а от тях да произлизат и нови.

Лидия Богданова: Мотиватор, вдъхновител. Трябва да имат опит.

Йоана Русева: Възможност, неограниченост, вдъхновение, „A lieder is one who knows the way, goes the way and shows the way“, изследовател.

Стоян Нешев: КЛЮЧОВОТО е: Иновациите правят разликата между ЛИДЕР И ПОСЛЕДОВАТЕЛ. Оттук можем да обозначим ДИГИТАЛНИТЕ, ТРАДИЦИОННИТЕ и ВИРТУАЛНИТЕ лидери на мнение. Като подчертавам, че дигитален и виртуален са различни понятия.

Катя Михайлова: „Sometimes leader might FALL“. Какво мислите за това? Чуйте това, приемете го като поздрав от мен и междучасие.http://www.youtube.com/watch…

Велина Гешанова: Лидерите на мнение са силни хора, който показват пътя на останалите! Те са хора, вдъхновители и създатели!

Елена Донкова: Те могат да паднат от лидерската позиция за известно време, но именно това ги прави по-силни, по-концентрирани, откриватели към различното – това, което ще им помогне да си възвърнат лидерството, защото един лидер от миналото, винаги ще си остане лидер.

Лидия Богданова: Възможно е, ето Б. Борисов – той съвсем не успя на последните избори, загуби много от електората си, но въпреки всичко пак е лидер на мнение и може да се възроди. Интересна мисъл – лидер от миналото винаги ще си остане лидер. Тогава защо Царят сега не е лидер на мнение? Имаш предвид, че винаги ще го считат за лидер или и той като президента си печели тази титла до живот?

Стоян Нешев: Ако падне, ще се изправи веднага. Защото не живеем в индустриализма. Защото не е ЧУЖД сред СВОИТЕ и господството е против изолацията.

Катя Михайлова: „Learning from falling down“; „I lost, but I did“t lose the lesson“ (любимите ми фрази от „междучасието“). Има ли общо това с модерното лидерство, лидерство на мнение?

Лидия Богданова: „Уча се от падението..“ нещо сходно се пее в песента. Аз също смятам, че лидерът на мнение се учи от своите падения, всеки човек се учи. Но това не означава, че може да се изправи веднага. Понякога отнема време да възвърне позициите си. Ето С. Станишев – известно време не успяваше да си възвърне позициите, но на последните избори успя и то благодарение на гафовете на другият лидер. Това означава ли, че падението на един лидер е повлияно от изгряването на нов?

Звезделина Георгиева: Лидерът безспорно трябва да бъде мотиватор, иноватор, мечтател, възпитател, комуникатор, съветник и т.н.

Лидия Богданова: Модерното лидерство дори би трябвало да е силно повлияно от паденията, защото комуникацията е значително по-бърза и новината за неговото падение се разпространява много по-бързо и той по-мащабно се сгромолясва.

Катя Михайлова: Знаете ли, струва ми се, че все още не успяваме ясно да разграничим лидер от лидер на мнение. А разлика има, нали? Погледнете, моля, графиката, която Теодора направи, за да изрази резултата от нашата мисловна атака (brainstorm) в една от предишните ни дискусии. Имате ли какво да добавите към нея? Каква е вашата дефиниция за лидер на мнение? Лидерите на мнение, които бяха посочени в предишната публикация, носят ли характеристиките, които предварително определихме? Необходимо ли е да добавим още характеристики? Всичко това в следващата публикация.

Владислава Николова: За лидерите важи „Не е важно да спечелиш битката, важно е да спечелиш войната“.

Звезделина Георгиева: Според мен може да си направим експеримент- да вземем една обществена личност и да проследим въз основа таблицата, която Теди ни изготви, дали притежава тези качества на лидер на мнение.

Катя Михайлова:  Има достатъчно имена, посочени в предходната публикация. Хората, които сте питали, са ви ги посочили. Сега вие проверете дали отговарят на характеристиките, които ние приемаме. И споделете под снимката.

***Следва продължение … Прочетете ….