Студентско самоуправление: номинации

     Благодарности, благодарности за Калоян Димитров, председател на Студентски съвет УНСС, за презентацията която направи в Час на класа днес! Но най-много от всичко за харизматичното присъствие, мотивацията, примера.

     Разбрахме, че представител на направление „Обществени комуникации и информационни науки“ в Студентски съвет е Мариян Иванов, ІІІ курс. Разбрахме още, че оперативната връзка на всеки поток, курс, група със Студентски съвет се осъществява чрез така нар. отговорник на курса, номиниран и избран от съответната студентска общност.  И решихме да проведем демократичен, студентски и модерен избор за отговорник на курса.

      Присъстващите в Час на класа се обединиха около решението избора да бъде проведен тук, в този блог при спазване на следната процедура:

  1. Всеки студент от направление „Обществени комуникации и информационни науки“ І курс, УНСС може да номинира свой колега за отговорник на курса. Предложенията се приемат във формата на коментари по тази публикация до неделя, 18 ноември 2012, 24.00 часа. Моля регистрирайте се с името си.
  2. Гласуването за предложените кандидати ще бъде открито в понеделник, 19 ноември 2012 и ще продължи до сряда 21 ноември 2012, 12.00 часа. Предпочитанието си към някои от кандидатите, можете да изразите с коментар на публикацията с номинациите.
  3. Гласовете ще преброи комисия по избора в състав: Десислава Гергова, Стефан Петров и Лилия Христова и на 21 ноември 2012 привечер ще съобщят резултатите.

В Часа на класа бяха издигнати две кандидатури: Стоя Витанова и Ина Кръстовчева.

Приканваме всички колеги да участват активно в изборния процес.

Повече за втория час на класа може да прочетете в репортажа на Десислава Гергова в „Новата журналистика“ –  „Урок за успех от Студентския съвет?“.

       Инициативна група от курса

.

СЪВпадение! Дали е случайно?

     Час на класа и младото френско вино

    Днес е третият четвъртък от ноември – 15 ноември. Денят, в който целият франкофонски и винен свят приветства младото френско вино. Не съм франкофонка, но вино обичам. Харесва ми също да работя с младите си колеги и тъкмо за това планирахме втория час на класа днес в 18.30 в П038.  За първия час на класа четете в „Новата журналисика“ – „Преподавателят vs/& студентите„.

   Темата на днешния час зададе Стоя и колегите одобриха днес да говорим за студентското самоуправление. Радвам се, че Калоян Димитров, председател на Студентски съвет УНСС, прие поканата да ни гостува. Но не формално, а съдържателно. Той каза: „Наистина ме заинтригувахте. Приех ангажимента“.

  Като курсов ръководител на първокурсниците от направление „Обществени комуникации и информационни науки“ не мога да скрия професионалното удоволствие да работя с тях. След първия час на класа, в който говорихме за учебния план, студентските права и отговорности, „Вестник на УНСС„, блогът „Новата журналистика„, възможностите за студентска изява,  получих много писма от колегите в израз на  благодарност за този час. Но по-важното е, че започнахме да работим заедно извън аудиторията по различни проекти. Десислава Гергова и Станислава Цветкова направиха първи пробив в дигиталното публично пространство – публикуваха авторски журналистически материали в „Новата журналистика„. Браво за смелостта и успешния първи опит! Стоя, Елена, Гергана, Стефан и Николай разработиха темата „Троянската проститутка като Троянски кон в патриархалното българско общество“ и ще я представят на студентска конференция в идната събота. За същия форум се подготвиха Кристина-Йоанна, Атанас и Ирен с креативна разработка на „Демокрацията в криза по време на Глобализацията„. Мила и Алиса (или Мила Алиса) дръзнаха към Неграмотността като мода или проблем“. Темите вече са дискутирани от целия курс. Невероятно е усещането да си част от група, чиито членове взаимно си помагат, мислят заедно, творят.

        До скоро,

       Катя Михайлова

 

АУДИТОРИЯТА. Реймънд Бауър, 1973 г.

.       Класическата концепция на Реймънд Бауър за аудиторията като елемент, участник в комуникационния процес е разработена въз основа на анализи на традиционното комуникацикационно пространство, доминирано от медиите на индустриалното общество – печат, радио, телевизия. Студията е публикувана през 1973 г. Следващите десетилетия носят Третата индустриална революция, интернет и новите информационни и комуникационни технологии, които трансформират индустриалното в информационно общество. Ражда се ново поколение медийни и комуникационни системи, които провокират и трансформации на класическата аудитория. За новите трансфомациите на медийната аудитория в дигиталното комуникационно пространстви виж: Михайлова, К. Достъп и участие на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. Достъпно на: http://media-journal.info/?p=item&aid=57.

.       Студията е коментирана от мен чрез бележки под линия с цел осъвременяване чрез допълване на следващи след неговото публикуване идеи и концепти; позициониране в рамките на теориите за медиите, и обществените комуникации; подобряване на разбирането и стимулиране на нови идеи.

       Аудиторията

       Реймънд А. Бауър [1]

 .       Съвременната история на комуникационното изследване може да бъде написана до голяма степен в духа на разширената роля на аудиторията, като фактор, който посредничи при предаването на комуникационните ефекти, ако такива съществуват. Комуникационното проучване през тридесетте години беше известно най-общо като „анализ на пропагандата”. Главното усилие на „пропагандните аналитици” се състоеше в това, да разкрият механизмите, с помощта на които пропагандистите влияят върху хората и да изучат структурата на различните средства, за да покажат как средствата, с които упражняват влияние постепенно са попадали в ръцете на една, ставаща все по-малка, клика от богати хора, които ги използват, за да поддържат съществуващия социален ред.

.      Друг аспект на внимание е било измерването на аудиторията. Измервания на аудиторията са правени сред читателите на вестници и списания, но са разработени изследователски мостри за измерване и на радиослушането. Целта на тези измервания е била да се приложат рекламни норми.

.     През 30-те години бяха предприети няколко опита за изследване на комуникационните ефекти. Най-известни може би са проучванията за корелацията между гледането на кино и социално нежеланото поведение (например Блумър, 1933, Блумър и Хаузър, 1933)[2]. Тези изследвания не са оказали голям ефект върху образа на комуникационния процес, защото се е предполагало, че където съществува корелация, тя е била по-скоро резултат от ефекта на киното върху поведението, отколкото резултат от възможността, че младежите, които са показвали нежелателно поведение са предпочитали известни типове филми; т.е. ефектът е бил възприеман като даден, а не изследван.

.      Значително внимание започва да се отделя на аудиторията  началото на четиридесетте години, когато две неща стават очевидни:

  • аудиторията играе активна роля при определянето на това, на което трябва да се обърне внимание и
  • различните хора реагират на една и съща комуникация по различно.

.      По-късно, през четиридесетте години представата, че гражданите на „масовото общество” реагират на комуникацията като „социални атоми”, започва да се замества от все по-голямото осъзнаване на факта, че хората реагират на комуникациите като членове на социални групи (Фридсън, 1953). По-нататък, след като бяха разбрани ограниченията на формалните комуникации, вниманието бе насочено към ролята, която играе неформалната комуникация.

.       Със създаването на понятието за двустепенния процес в комуникацията, при който „лидерите на мнението” използват информацията, която получават от масовите средства, за да окажат влияние върху другите хора, аудиторията на свой ред се превърна в потенциален комуникатор (Кац, 1957). През петдесетте години внимание се обръщаше на неформалната, междуличностна комуникация, но след това ролята на обратната връзка с аудиторията в междуличностната комуникация стана очевидна и отново на аудиторията мълчаливо бе дадена малко по-активна роля.

.       Ако обратната връзка действително се осъществи и комуникаторът реагира на нея, за да коригира някои възможни грешки от първоначалното си съобщение, ще бъде естествено разумно да се предположи тогава, че комуникаторът ще се опита предварително да си представи каква може да бъде аудиторията и вероятните й реакции на изпращаните от него съобщения. Следователно доколкото той иска да предизвика определен ефект, той трябва да формулира това, което иска да каже, на такъв език, който е характерен за дадената аудитория. С други думи аудиторията ще е повлияла вече това, което комуникаторът иска да каже, преди да е чула или прочела неговото съобщение. Съвсем правилно ще бъде да се каже, че аудиторията оказва влияние върху комуникатора, така както комуникаторът оказва влияние върху аудиторията.[3]

.       Представата за трансакциониия комуникационен модел като процес на взаимно двупосочно повлияване бе смутена за кратко време през средата на петдесетте години, когато някои от нас показаха, че изгледите за комуникиране с аудитория, която има определени характеристики, могат да въздействат върху начина, по който хората разглеждат постъпващата информация.

.       Потокът на въздействие (повлияване) обикновено се разглежда като линеен – от комуникатора към аудиторията, „ефектът” – като известна промяна в аудиторията в съответствие с някакво намерение на комуникатора.  На аудиторията се гледа като на посредник, който може да задържи, отклони или видоизмени намеренията на комуникатора.

      Аудиторията като посредник

.      Селективно внимание, селективно възприемане, селективно запомняне, селективно припомняне – такива са ключовите понятия, свързани с ролята на аудиторията като посредник. Наблюдавано е редовно, че хората обръщат внимание на съобщения, с които са съгласни. В политическите кампании вероятно те четат статии, които се отнасят до кандидата, към който вече са изявили предпочитание (Лазарсфелд, Берелсън и Годе, 1957). Хората обикновено четат реклами, които се отнасят за продукти, които вече употребяват (Ерлих, Гутман, Шанбах и Милс, 1957). Общо взето механизмът на селективно внимание представлява голямо препятствие за комуникатора, които иска до привлече вниманието към някакво становище и ли основен въпрос, по отношение на който аудиторията не е още убедена, че представлява интерес за нея.

.      Отдавна е доказано, че при всяко събитие различните хора не извличат едно и също значение от дадено съобщение

      Симпатиите и антипатиите на аудиторията

.       Общото знание, че симпатиите и антипатиите на аудиторията оказват влияние върху начините, по които тя реагира на комуникациите, е предизвикало значителна по размери изследователска практическа работа.

.       Пазарното изследване се занимава с много основни въпроси, не на последно място, от които са чувствата на хората относно сегашните или бъдещи продукти, дейностите, с които са свързани такива продукти и всичко онова, което би могло да се каже за тези продукти. Мотивът, който стои зад тези тревоги, е желанието да се предложат на потенциалния консуматор такъв продукт и такова съобщение, които не само ще спечелят вниманието му, но както може да се очаква, ще го убедят да ги купи.

.      Същата логика, която намира приложение в пазарните изследвания, важи и при изследването на политическите и социални нагласи на хората било за установяването на определена политика, било за да се „продаде” на обществеността някаква политика или лице.

.       В зависимост от степента, до която горните дейности са насочени към обрисуването на един „продукт” така, че да се хареса на човека от „пазара”, ние бихме могли да разглеждаме потребителя на тези услуги като „комуникатор”, който казва на изследователите какво желае и в този случай изследователят и неговият клиенти могат да се разглеждат като „аудитории”. Информацията обаче, събрана от такива фактически или бъдещи „консуматори”, най-обикновено се разглежда като доставчик на средствата, с които изследователят и неговият клиент се стремят да окажат въздействие върху консуматора.

.       При определени условия съществува известна критична „дистанция” между позицията на комуникатора и позицията на аудиторията, отвъд която опитите за оказване на въздействие търпят провал. Ако защитаваната от комуникатора позиция се разглежда като твърде крайна, членовете на аудиторията ще го възприемат като предубеден, неумерен и т.н. Комуникаторът ще постигне по-малко в сравнение с това, което би постигнал, ако защитаваната от него позиция е по-малко крайна (Ховланд, 1959)[4].

.       Установено е също, че ако аудиторията не е съгласна със защитаваната от комуникатора позиция, той ще има по-голям успех, ако прибегне до използването на „двустранна” комуникация, т.е. до комуникация, която признава съществуването на аргументи, противоположни на позицията на комуникатора (Ховланд, Лъмсдейн и Шефилд, 1949).

      Преработка на информация от аудиторията

.      Хората се различават, както по своите предпочитания към един или друг тип информация, така и по характерните за тях начини на разглеждане на информацията. Признаваната като най-съществена лична особеност са образованието или интелигентността. По-добре образованите хора, и както може да се предположи, по-интелигентните, предпочитат печатните средства повече отколкото по-малко образованите. По-добре образованите запомнят повече, но те не се разделят по-леко с една позиция, за да приемат друга. По–добре образованите хора предпочитат също по-сложните и изтънчени аргументи[5].

.       Времетраенето за обработка на информацията е важен фактор за ефекта на комуникацията. Най-известният в това отношение пример е „ефект на сънливеца”[6]. Макар че се явява в няколко форми, най-общата от тях включва атрофирането на ефекта на източника с течение на времето. Членът на аудиторията забравя къде е чул даден довод, макар че си спомня добре самият довод и / или приема и помни неговото заключение. Основанието, че забравянето на източника на даден аргумент протича по-бързо отколкото забравянето на аргумента или неговите заключения, означава, че аргументът и неговите заключения проявяват тенденция да бъдат приемани, след изтичането на известно време, сами по себе си.

.        Съществуват някои допълнителни свойства на хората, които оказват влияние върху навиците им  за преработка на информацията и са съществено важни за разбирането на комуникационните ефекти, състоящи се в желанието да се знае, което е близко до старомодното вече понятие за любопитство[7].

.        Близък до нуждата от познание, но малко по-различен от нея е личният когнитивен (познавателен) стил. Келмен и Колер (1959) постулират съществуването на два различни стила, които наричат съответно „избистрящ” и „опростяващ”. Избистрящият когнитивен стил включва готовността да се разгледа информация, която е в конфликт със собствените съществуващи убеждения. Опростяващата личност е по-склонна към използване на стереотипи.

.       Кенинган (1963) цитира значителен обем изследователски резултати, които дават основание да се допусне, че съществуват постоянни различия между информационно-преработващите навици на мъжете и жените. Изглежда, че жените поемат, натрупват, възпроизвеждат информацията с по-малки изопачавания, отколкото мъжете.

       Аудиторията като защитник на своето „Аз”

 .      Един от целевите актове, приписвани на аудиторията, е защитата на нейното „аз”. В литературата по комуникации могат да се намерят много примери, в които някой механизъм за защита на „аз”-ът – отричане, отхвърляне, потискане, проектиране и т.н. – се посочва като обяснение на реакцията на хората към комуникациите, примери, в които индивидът обикновено не приема убеждаването (Берелсън, 1948). През изминалото десетилетие една особена форма на психическа самозащита имаше голяма популярност. Тя се основаваше на това, което Натан и Елинор Маккоби (1961) наричат „хомеостатична теория”. Над тази широка представа за хомеостазис доминират теории от психологията на познанието  – теорията на Хайдер за баланса, теорията на Фестинджър за дисонанса, теорията на Озгуд и Таненбаум за съгласуваността и натискът към симетрия на Нюкомб.

.       Въпреки различията в тези теоретически позиции, всички те считат, че отделните индивиди съзнателно търсят информация или за да подсилят разклатените си убеждения, или за да затвърдят нововъзприетите. По такъв начин те рисуват аудиторията като съзнателно преднамерена в използването на информацията; те ни предоставят също така и информация защо и по какви причини са очаквани някои комуникации.

      Мотив за харесване

.      Втората целева дейност, която се приписва на аудиторията, е тази, да се хареса самата тя, като се съгласува с това, което другите казват.  В голяма степен тази работа се занимава с взаимоотношението между предразположението на реципиента да възприеме защитаваната от комуникатора позиция и личностните свойства на реципиента. Най-обикновеният личностен критерий, който се използва, е „генерализираната самоувереност”, който така както е използван в повечето експерименти, изглежда мерило на самоизповяданата склонност към социална угодливост. Лицата с ниска генерализирана самоувереност се поддават повече на убеждаване, отколкото лицата с по-висока самоувереност (Бауър, 1964).

     Аудиторията, която решава проблеми

.      Съществуват значителен брой разпръснати индивидуални работи, които разглеждат аудиторията като група, членовете на която се занимават с разрешаването на проблеми. Това разбиране е означавано най-често като „функционален” подход към комуникацията.

 

.       Трудовете, които се придържат към функционалната традиция подхождат към използването на комуникацията от аудиторията чрез широка гама от функции, които тези комуникации могат да изпълняват за потребителя. Функционалният подход обаче предлага най-малкото една рамка, в пределите на която можем да отбележим началото на разбирането защо индивидите използват комуникациите по точно определен начин [8].

.       Много изследователи са установили, че при определени условия, хората, които се отличават с висока самоувереност, както и онези, които се отличават  много ниска самоувереност, трудно могат да бъдат убедени. Моят анализ твърди, че ситуациите, при които изследователите са се сблъсквали при тези експерименти, са такива, при които хората се стремят да разрешават по-скоро когнитивни проблеми, а не да решават дали харесват или не другите, като се съгласуват с някого (Бауър, 1967). При тези условия лице, което се отличава с твърде ниска генерализирана самоувереност може да замръзне пред перспективата да вземе решение по въпроса да се противопостави или да приеме съвет от друг. Такова лице може да прояви голямо съпротивление при опит да бъде да бъде убедено и може да се държи в голяма степен като лице с висока самоувереност, което също се противопоставя на убеждаването, но по други причини.

.      Когато членовете на аудиторията се интересуват предимно от това дали да се харесат, ние трябва да очакваме линейно взаимоотношение между възможността за убеждаване и самоувереността при хората с по-ниска самоувереност, които могат лесно да бъдат убедени. Когато обаче членовете на една аудитория са ангажирани в колективно разрешаване на проблем, ние можем да очакваме друг вид взаимоотношение – установеното в по-ново време криволинейно отношение.

.        Системният подход към членовете на аудиторията далеч не е завършен, но той изглежда набира сила сега (статията е писана през 1973 г.). Той обещава да приведе в равновесие преобладаващата картина на едностранна инициатива в комуникационния процес – картина, която представя положението така, като че ли инициативата лежи почти изцяло в ръцете на комуникатора

       Аудиторията като група

.       По-раншното обяснение на аудиторията в комуникационния процес, особено в масово-комуникационния процес, разглежда членовете й като социални „атоми”, като изолирани индивиди, които реагират на комуникациите така, като че ли нямат никакви социални връзки. През последните десетилетия този възглед беше изцяло заместен от друг, който поставя ударението върху груповото членство като фактор, обуславящ начина, по който се реагира на комуникацията.

.      Ние сме щастливи, че Джон и Матилда Райли ни дадоха (1959) едно необикновено фино системно изложение на възгледа за взаимовръзката между комуникация и социална организация.

.      Голяма част от пропагандата, насочена към откъсване на хората то групите, към които те спадат, е навярно ефективна само след като те вече са решили да се откъснат по една или друга причина от тези  групи. Социалната структура на групите определя линиите, по които тече формалната и неформална комуникация.

.      Хората живеят, купуват, работят, гласуват и играят като членове на групи. Те си разменят известия като членове на групи и приемат, реагират на комуникациите пак като членове на групи. Всяко схващане за аудиторията, което не признава нейния групов характер може да доведе до заблуждение.

      Аудиторията като система

 

.      Ако хората си разменят съобщения като членове на групи, приемат и реагират като членове на групи, тогава не може да се счита, че всяка комуникация оказва въздействие върху отделния индивид, а трябва да се разглежда като начало на верига от събития или като входен материал към дадена система. Както посочих, понятието за двустепенен поток на комуникацията бе създадано около представата, че една от функциите на масовите средства се състои в това, да активизират читателите и слушателите да станат комуникатори на свой ред. Това, разбира се, е само първото звено във веригата от потенциално следващи събития. Резултатът ще бъде функция на структурата и състоянието на социалната система, на която първият реципиент е член. Каквато и да е комуникацията, нейното въздействие ще бъде само от части и може би в малка степен, функция на нейното собствено съдържание и форма.

.      Понякога само общото съдържание на едно съобщение може да има значение; фактическото съдържание – няма значение дали е благоприятно или неблагоприятно за даден въпрос може да бъде несъществено. Например едва уводна статия за прокарването на някакъв път може да формира подръжници и противници на идеята, независимо от представената аргументация. Основната функция на статията може да се свежда единствено до даване на сигнал, че такъв въпрос съществува. Резултатът може да е по благоприятен за страната, която се противопоставя, ако тя се организира по-добре и предприеме действие. При такива обстоятелства може да се каже, че изходът от комуникацията е повече функция на състоянието на системата, отколкото на съдържанието на комуникацията. Всяка комуникация, която сигнализира двете страни по даден въпрос, може да доведе до подобен резултат.

.       Представата, че дадена комуникация или съобщение представлява входен материал в една непрекъсната система, принципно не е особено нова.

      Обобщение

.       Една от най-значителните тенденции в развитието на нашия възглед за комуникация беше изменението на приписваната на аудиторията роля. Промяната на това отношение си движи от възгледа, който определя аудиторията като групировка от пасивни обекти, които подлежат на повлияване и изчисляване – при което повлияването се приема за нещо дадено – до възгледа за аудиторията като една комплексна система, която се отличава със собствена динамика, която може да бъде активизирана от входната комуникация в не подаваща се на предсказване посока. Най-ранните разбирания за аудиторията я разглеждаха като индивид, който не е нищо повече от изолиран социален атом, предназначението на който е да реагира в желаната посока. По новите възгледи разглеждат аудиторията като сложна индивидуалност с много комплексни разклонения и считат самата аудитория като комплексна група.

.       Реакциите на свой ред също биват разглеждани като сложни прояви. Умът на реципиента, вън от това, че взема решението да обърне внимание или невнимание на дадена комуникация, действа още като филтър, който диктува селективно възприемане, селективно задържане и селективно припомняне; освен това реципиентът може селективно да отхвърли или преинтерпретира мненията, които се отклоняват прекалено много от неговото собствено становище[9].

.        Далеч от това да бъдат пасивни, хората активно търсят информация по различни цели, за усилване или консолидиране на техните мнения, запазване и заздравяване на техния самообраз, спечелване на благоразположението на други лица или дори само за решаването на когнитивни проблеми. Разглеждани от позициите на функционалната традиция в комуникационното проучване, всяка от тези цели може да се приеме като проблем, който подлежи на разрешаване.

.       В долълнение на това, че е активен индивид със сложна мрежа от цели, членът на аудиторията е също член на сложна мрежа от групи, които обусляват реакцията му към дадена комуникация.

.       Така нар. двустепенен комуникационен поток разглежда аудиторията като второстепенен комуникатор. Този възглед може да се включи в по-всеобхватната представа, че самата аудитория представлява система с нейна собствена динамика, така че комуникационния входен материал по принцип не може да доведе до предопределен резултат, защото последният е също така функция на състоянието на системата, както и на съдържанието и формата на комуникацията.

.       Едно още по-широко схващане на комуникационния процес го разглежда като трансакция (взаимодействие, при което и двете страни си оказват въздействие), при която комуникаторът изпитва въздействието на аудиторията, точно така както аудиторията изпитва влиянието на комуникатора.


[1] Откъсът, поместен тук е от едноименната статия, публикувана в Ангов, Константин. (съст.). Психотехника на убеждаващото въздействие. Изд. „Хъски”, С., 1998.

[2] Разцветът в развитието на всяка нова медия провокира подобни изследвания на негативните ефекти от нейното потребление, регистрирани основно сред детски и младежки аудиторни групи. През 50-60-те години на миналия век беше поставен изследователски акцент върху негативните въздействия на телевизията върху децата. В началото на новото хилядолетие, вниманието е привлечено от интернет и медиите, разпространявани чрез мрежата и възможностите им за оказване на вредни въздействия върху дадени аудиторни групи. Тази изследователска реакция е възможно да е провокирана от естествения страх от непознатото, ново и също толкова естествената реакция на защита на уязвимите групи. Свързва се с така нар. “морална паника” (moral panic) и като правило, бързо бива преодоляна.

[3] Дали в действителност днес въздействията между медиите, комуникаторите и техните аудитории са двупосочни? Изясняването на този въпрос е важно от методологична гледна точка, за нуждите на последващите изследвания и анализи на отношенията медии-аудитории. Дигиталната, интерактивна медийна среда овластява аудиториите. Овластяването е видимо в разширяването на възможностите за обратно въздействие на аудиториите към създателите и разпространители на медийното съдържание. Вследствие се наблюдават разнородни въздействия в две посоки: от медиите към аудиториите и обратно. Тази двупосочност на въздействията, когато е факт, позволява въвеждането и използването на термина “общуване” между медиите и аудиториите. Това частично е факт при отношенията нови, интернет медии – нови, дигитални аудитории, но все още активната форма на въздействие на аудиторията върху съдържанието, излъчвано от медиите на индустриалното общество е  единствено зрителската им реакция на дадено предаване  – гледам, слушам или не.

[4] Подобен резултат от неефективно планиране и изпълнение на комуникационна стратегия се свързва с така нар. „Ефект на бумеранга”, при който аудиторията постига предел на насищане, след който се отдалечава, изолира от комуникационния процес, става недостъпна за комуникатора. Робърт Мъртън описва различни фактори в подготовката на комуникатора, които биха могли да доведат ефект на бумеранга. Сред тях са: изпращането на еднообразни съобщения за сравнително кратък период от време или подсилване на крайните оценки.

[5] Образованието заедно с възрастта са основни критерии за сегментиране на аудиторията в аудиовизуалната комуникация. Доколкото степента на образование дава познавателно равнище, формира предпочитания и качествено ново ниво на потребности у индивидите, формира умение за критично мислене и анализ. Повече за образованието като фактор в потреблението на културни продукти виж: Томова, Биляна. Образованието – базисен фактор в модела на потребление на сценичните изкуства. В: сп. „Образование”, бр. 3/2003. Достъпно на http://www.policy.hu/tomova/Arts%20and%20Educataion.pdf (1август 2012). Промяната на предпочитанията на българската радиоаудитория, сегментирана по възраст, поли и образование е проследена от Снежана Попова – виж Попова, Снежана. Радио, публики, стилове. Изд. „ЛиК”, С., 2004, с. 111-128. Връзката образование – медийно поведение е видима и в обобщените от Маргарита Пешева данни за динамиката на радио и телевизионната аудитория 2001-2010 – виж Пешева, Маргарита. Радио и телевизионната среда. Изд. „Фабер”, Велико Търново, 2011.,с. 150-434.

[6] „Ефект на сънливеца” е известен още като „ефект на забавеното действие”. Първото му описване се свързва с името на английския психолог Фредерик Бартлет през 1932, оттук и още едно от имената му – „Ефект на Бартлет”. Задълбочени изследвания се правят от Карл Ховланд и У. Вайс по време на Втората световна война. Повече за ефектите на аудиовизуалната комуникация в съответния раздел тук.

[7] За желанието да се знае, потребността от нова информация, глада за новото, неофилията виж Кулевски, Цветан. Реторика на публичното послание. Изд. „Изток-Запад”, С., 2007. Стр. 159.

[8] Функционалистката парадигма в комуникационните изследвания има за основна предпоставка въздействията на медиите върху аудиториите. Основни представители са Робърт Мъртън, Харолд Ласуел, Чарлз Райт, Уилбър Шрам. Според тях функциите на медиите са определен род въздействия, които те осъществяват спрямо аудиторията и социалната среда. Функции са само въздействията с положителен ефект върху средата. Отрицателните – са дисфункции. Съществува и трети, неутрален вариант, при който въздействия, положи-телни или отрицателни, практически не са осъществени – афункции.

Според Х. Ласуел медийната функционалност е сбор от: (1) наблюдение на средата;   (2) корелация на различните части на обществото; (3) предаване на социалното наследство. Средствата за масова информация изпълняват контролиращи, социализиращи и интегриращи функции – както по отношение на обществото, в което работят, така и по отношение на отделните индивиди и подгрупи в него.

Ч. Райт формулира потенциалните дисфункционални еквиваленти на компонентите от типологията на Ласуел и акцентира върху развлекателната функция на медиите.

Според У. Шрам медиите имат различни функции спрямо отделните системи на обществото: (1) спрямо политическата – наблюдение; контрол; координация; политическа социализация; (2) спрямо икономическата – информиране за ресурсите; интерпретация на икономическата информация; провокиране на икономическа инициативност; (3) спрямо социалната – информационна; координиционна; контролираща; предаване на социални норми и ролеви предписания; развлекателна. Това със съответно политически, икономически, социални функции на медиите. Шрам отбелязва и разлика между функциите на участниците в комуникационния процес: комуникаторът информира, образова, забавлява, убеждава; реципиентът разбира, научана, забавлява се, избира и взема решения.

[9] Селективното възприемане на медийните послания е в основата на теорията за ограничените ефекти на медиите (…). Според нея субективните възможности на членовете на аудиторията и съответната им статусно-обективна принадлежност са бариера за осъществяване на комуникационни въздействия. Именно те действат като своеобразни филтри за медийно въздействие. За филтрите на детската аудитория пред медийното въздействие виж Михайлова, Катя. Телевизията за деца: между пазарната логика и обществената мисия. Изд. „М-8-М”, С., 2011. Стр. 350


 [C1]Аудиторията като тълпа – Московичи

 [C2]Система – системен подход

Колко е важно да бъдеш СВОБОДЕНThe importance of being FREE

      Уважаеми колеги първокурсници,

      Eто това е темата на вашето следващо домашно по социология: Колко е важно да бъдеш свободен.

  Няколко пъти прочетох темите, които Вие сами си зададохте в последното упражнение.  В тях открих две големи тематични плоскости: свободата на/и/или личността;  свободата на/и/или обществото и между тях, разбира се, се прокрадва нашата призма към обществото, човека и свободата – свободата на/и/или медиите.  Ако аз трябваше да пиша това домашно, то бих изградила анализа върху тези три основни системни нива: личността и свободата – микро; медиите и свободата – мезо; обществото и свободата – макро.  Бих си погледнала записките от последната лекция върху свободата като ценност, идеология, потребност, икономическа потребност, но и от предпоследната – дуализъм на човешката природа, колективно съзнание, механична и органична солидарност, аномия. Също бих прегледала отново многото вече прочетени текстове и авторските си реферативни есета и анализи.

      Много работа! А няма време, бихте казали Вие. А време има. Навярно сте забелязали, че всяко следващо домашно е малко по-трудно като задача и изисквания от предходното. И тъй като до тук се справяте добре, си позволявам да ви поставя задача да направите обстойно реферативно есе върху всичко прочетено до тук, по темата: Колко е важно да бъдеш свободен и да ми изпратите домашните си работи до следващата неделя, 11.11.2012 г., 24.00 часа в електронната поща. А тук, по стара традиция, публикувайте рекламните резюмета. Колеги, ако работата Ви не е завършена, изпратете това, което сте успяли да направите по задачата в посочения срок.

     Честно казано, затруднихте ме този път. Дълго търсих формулата, в която да отразя Вашите теми. Привидно са различни темите на трите групи, но има и буквално еднакви, напр. 1D човек и неговите потребности в един свободен свят;  Свободата да бъдеш или да имаш; Решение на дилемата на Хобс и др. Добре би било да намерите колегата със сходна на Вашата тема и да се опитате да работите заедно.

    При намирането на темата ми помогна британската литературна класика. Навярно ще разпознаете в заглавието Оскар Уайлд и пиесата му „Колко е важно да бъдеш сериозен“ (The Importance of Being Earnest), поставена за първи път на сцената на St. James Theatre  в Лондон през 1895 г. До днес комедията не слиза от световните театрални и орерни подиуми. Отдавна е влязла и в радиоефира и в телевизионния екран. През 2002 г. Оливър Паркър прави едноименен филм с цяло съзвездие от британски актьори. Ако някой от Вас намери филма, ще го гледаме всички заедно в следващите семинарни занятия или в Час на класа. Защото имаме нужда и от лъжичка забавление, хумор и художествена класика, нали?

   Попаднах и на една интересна студентска вариация върху същото заглавие. Вместо „Колко е важно да бъдеш сериозен„, Конър Кени – студент в Тринити Колидж, Дъблин, казва „Колко е важно да бъдеш ЧЕСТЕН“ и публикува в университетския вестник есе за етиката на медиите. Прочетете го – нищо чудно, ако намерите нещо познато (http://www.universitytimes.ie/?p=7104).

         С извинение за закъснялата есенна задача,

          Катя Михайлова

.

ДНК-то на Медиите

    Днес е Димитров ден. Празникът на строителя или завръщането на гурбетчиите у дома. Идването на зимата е вече непоколебимо сигурно. За традиционните българи работата ОТВЪН е приключила и започва работата ОТВЪТРЕ.

    Това беше повод да помисля какво представляват МЕДИИТЕ, медийната система отвътре. И стигнах до най-вътрешната вътрешност на живия организъм – неговото ДНК. Предложих на студентите по „Социология на медиите“ заедно да очертаем ДНК-то на Медиите и ето какво се получи.

      Мая

  • Наследственост – интересно е кой е дал ДНК, за да се родят медийните системи;
  • развитие – развитието на медията зависи от вложеното в нея ДНК.

      Нино

  • ДНК-то е структура. Тя не може да се променя.  Медиите са просто бизнес.

      Деница

  • ДНК-то на Медиите дава информация какъв е произходът на медиите; възможностите им за израстване, скоростта и мащаба на развитие;
  • ДНК-то е химия и привличане. Химията показва структурата на медията, а привличането – възможностите на медиите да привличат аудитории. Тъй като се привличат различни ДНК, то медиите трябва да са по-различни от аудиториите.

      Стоян

  • ДНК-то е структура – дава информация за собствеността, финансирането, общественото одобрение на медията;
  • дава информация и за функциите на медиите: дали ще трупат рейтинг или ще трупат доверие;
  • дава информация и за еволюцията на медията: дали ще се адаптира към средата или ще се налага на средата.
 След тази мозъчна атака, продължавам да мисля, че ние изследователите, е крайно време не просто да констатираме факти ОТВЪН – медиите са затънали до шия в пошло съдържание; медийния бизнес разцъфтява и др. подобни, а да опитаме да погледнем системата ОТВЪТРЕ, откъм нейната същност и генно предопределен код. Може ли медията да бъде различна от това, което в момента е зависи от нейната изначална структура – дали й е заложено да бъде друга. Какъв код са получили и кой даде ДНК на Медиите? Кой ги създаде каквито те са? Тази група въпроси се отнасят към обществото, което създава медиите и както казва Толкът Парсънз, обществото чрез своите цели и ценности предопределя целеполагането на всяка обществена система, структура, институция или организация, функционираща в него. И още: какви са потребностите, довели до създаване на медиите: материални, духовни, някакви други; чии са тези потребности – на елитите, на средната класа на бедните или може би на обществото като цяло.
     И продължаваме нататък: как функционират днес медиите, зависи от заложеното им ДНК. Дали ще са в пазарната логика или ще са в обществената мисия? Дали няма как да конвергират функциите си, като между впрочем конвергират форматите? Функциите се определят от потребностите, които медиите задоволяват. А потребностите – от целите и ценностите. Всичко това виждаме в продуктите на медиите – вестникарското съдържание, статитите и снимките в списанията, радио- и телевизионните програми, интернет емисиите на новите медии.  В продуктите виждаме и още нещо: отговорът на въпроса свободни ли са медиите или обратното защо не са свободни медиите.

     Защо не са свободни медиите?

      Свободата всъщност е за избереш „да бъдеш“, не да обграждаш себе си ОТВЪН с рейтингови върхове, реклами, чужди продукции, а да използваш себе си, за да създаваш нови и нови блага. Свободата е едно състояние на човека, и на медията ОТВЪТРЕ и то също зависи от кодираното ДНК.  И в тази връзка, смятам че самите медии е крайно време да спрат да констатират своята несвобода и да погледнат себе си отвътре, да анализират своето ДНК, за да разберат дали им е дадено да СЪЗДАВАТ и ако да – създават ли собствена продукция, собствена аудитория, собствено общество.

      Честит празник на всички именици! Нека гледаме нещата отвътре.

       Катя Михайлова

.

ИЗКУСТВОТО да бъдеш The ART of being

  „Готови ли сте за това упражнение?“ беше първият ми въпрос в последното семинарно занятие по социология (сряда, 24 октомври). „Да“ с незначитени изключения, за щастие този път.

  • Какво прочетохте?
  • Много текстове. Единият 40 страници. Неразбираем.
  • Кои са авторите и заглавията?
  • Фром, Маркузе и Стоян Михайлов.
  • Какво прочетохте в текста на Ерих Фром?

Мълчание… разлистване… мълчание… споглеждане… мълчание…

  • За мен текста беше интересен. Авторът пише за ученето, любовта и брака.  Че не трябва да запомняме наизуст, че постепенно в брака любовта охладнява, появяват се изневерите и любовниците, че партньорите се задушават, обичайки се, че всеки се стреми да притежава другия…
  • Отново се потвърждава, че колкото повече инвестираш в нещо, толкова по-твое става то.
  • Има хора, които искат да притежават, да имат. Има и хора, които искат да бъдат, да изграждат себе си.
  • И в обществата е така: едни са ориентирани само от материалните си потребности, искат да притежават, да имат. Други развиват и духовните си потребности – самоизграждат се.
     От тук насетне дискутирахме оживено, не просто емоционално, но с ясно отличаваща се рационалност: дали балансът между задоволяването на материалните потребности – да имам и духовните потребности – да бъда, не е основен в саморазвитието и на обществото и на човека като социологическа система; може ли да се правят методологически преноси между човека като микро- и обществото като макросистемно равнище; кои потребности са изкуствени, как се произвеждат те, не е ли тяхното производстово и задоволяване  една „глобална манипулация“;  може ли човекът въпреки всичко да бъде свободен и едновременно с това социален; свободни ли са медиите в България и какво означава да са свободни…
    Някъде измежду многото думи в аудиторията и на дъската, открихме КЛЮЧ към изкуството да бъдеш СВОБОДЕН.
* * *
   Благодаря Ви, колеги за подготовката и активното участие в този семинар. Вярвам, че и Вие сте открили полезността за себе си, така както аз открих моята. И с удоволствие, а смея до си помисля, че и за Вас ще е удоволствие, Ви поставям следващата домашна задача:
  • Моля, прочетете текста на Ерих Фром „Бягство от свободата“ в „Текстове 2“, с. 637-662, но не за да пишете реферативно есе или нещо подобно, а само, за да научите къде е ключалката за ключа към свободата и как да го завъртите, за да отворите вратата.
* * *
    Извинявам се на група 1511, с която не успяхме да проведем семинара, по най-ефективен начин, поради едно емпирично проявление на обществения проблем „Детска агресия“ в семейството ми.
* * *

      За любознателните

    Ако последвате връзките по-долу, ще видите видеоинтервю с Ерих Фром (четири части) – по всички основни негови теми: да имаш или да бъдеш, изкуството да обичаш, бягството от свободата, анатомия на деструктивното общество и др.
.
          Ваша,
          Катя Михайлова
.

Аудиторни изследвания и анализиAudience Research and Analyses

      Първа част (работен)

.       Трансформациите на аудиториите в съвременната медийна среда предизвикват и трансформации в обществената среда. Взаимодействията между медийна и обществена среда са изяснени в теоретичната литература до сега. Те показват системната връзка на сферата на комуникациите, медиите и останалите сфери на обществото като система, вградеността на медийната и комуникационна система в обществото като единен организъм, като социологическа система[1]. И ако приемем, че развитието, саморазвитието на обществото е следствие от балансирано взаимодействие и развитие на всяко от съставящите го сфери като потребности и дейности за тяхното задоволяване, то следва, че процесите на трансформация на медийната и общо комуникационна сфера е необходимо да се развиват синхронно на същите в останалите обществени сфери. Дали това е така или не съвсем – напоследък се прокрадват тези, че развитието на медиите и като културна индустрия и като система за масова информация и идеологическа пропаганда изпреварва развитието на обществото като цяло, е въпрос на друг, системен и задълбочен анализ, който не е цел на настоящото изложение. Темата, обаче не може да не бъде най-малкото маркирана както поради актуалността си, така и поради иманентната й връзка с проблематиката, разглеждана тук – изследвания и анализи на аудиторията в аудиовизуалната комуникация, а също и от методологическа гледна точка – системният подход при изследване на медиите и обществените комуникации. Безспорни са и трансформациите на обществената среда под системното въздействие на медиите и обществената комуникация[2].

.       Тук акцентът е поставен върху трансформациите на медийната аудитория, като елемент от медийното комуникационно пространство и нейното въздействие върху развитието на обществото като система. Подобен подход към темата е пряка рефлексия на съвременните тези за „овластяване на аудиторията”, извеждането й от пасивен обект на медийни въздействия (40-50-те години на ХХ в.) към активен субект в процеса на обществена комуникация и обществена трансформация.

.       От друга страна, медийната аудитория е всъщност широката гражданска маса в обществото. Съществува равенство между това, което в комуникациоинните анализи наричаме аудитория и това, което в електоралните – наричаме избиратели, електорат; в икономическите, маркетингови – потребители; в социологическите – граждани, население. При тази постановка е невъзможно трансформациите на аудиторията в аудиовизуалната комуникация да не водят до трансформации в обществената структура като цяло[3].

.      От гледна точка на интеграционните процеси в Европа, формирането и развитието на аудиториите е също с възлово значение както за развитието на медийните пазари, така и за развитието на европейската общност като цяло.

.       Същевременно и парадоксално, донякъде, изучаването на медийната аудитория към настоящия момент в България е поставено предимно на пазарна основа – провеждат се количествени и качествени изследвания на аудиторията по поръчка на медиите от маркетингови или социологически агенции. С оглед социалните, икономически, политически и културни функции на медиите, погледът към аудиториите както на прагматично-пазарно, така и на научно-теоретично равнище е необходимо да се разшири. Необходим е интегриран подход към аудиторията, а той е в пределите на социологическата методология. Изключение правят публикуваните в последните две години монографии „Телевизионната среда” (2011) [4], и „Радио и телевизионната среда” (2011)[5] в които се прави обстоен и задълбочен анализ на радио- и телевизионната аудитория въз основа на наличните количествени данни, но и въз основа на социологиечски каколичествени и качествени проучвания на съвременното състояние – социално-демографски статус, начин на живот, медийни нагласи, предпочитания, слушателски и зрителски модели на поведение.

.      Към днешна дата, освен с данни за динамиката на аудиторията от пипйлметричните проучнвания, разплагаме също и с данни от национални представителни изследвания за нагласи, очаквания, модели на поведение на медийната аудитория за 2011 и 2012 на агенция „Медиана” и данни за ситуацията на медийния пазар 2011, 2012 на агенция МBMD. (за библиографско описание виж публикацията „Аудиторията в продуцентския процес”).

.       Изследователските данни, ако те са достоверни и по-възможност представителни, са ключа към оптимално точните продуцентски решения във всички фази от създаването и разпространението на аудиовизуалното комуникационно съобщение, радио- или телевизионната програма, емисията на новите, разпространявани чрез интернет, медии. Информацията за обекта, към който продуцентите, авторите, редакторите насочват въздействията на екранните съобщения, е решаващ фактор за функционалността на телевизионната програма. Степента на познаване на количествените и качествени параметри на целевата аудиторна група, е правопропорционална на възможността за вземане на продуцентски решения, чрез които програмата би реализирала планираните въздействия. Системното провеждане на собствени качествени социологически, социалнопсихологически и културологични изследвания на аудиторията е предпоставка за възстановяване на здравословната връзка между комуникатор и реципиент на аудиовизуална комуникация, между програматорите и слушателите, зрителите, тъй като дава възможност на двете страни да се срещнат. Получените изследователски данни служат при точното дефиниране на зрителския интерес и в същото време концентрират вниманието на участниците в изследването върху уникалността на медийния продукт и гарантират неговото по-широко потребление, най-малкото поради любопитството на респондентите дали мнението им ще бъде взето предвид или не. Сам по себе си това е минимален ефект от емпиричното социологическо изследване на аудиторията. Ветрилото на позитивните ефекти от получената информация се разгръща в продукционния етап на съобщението в аудиовизуалната комуникация, когато се взимат основни продуцентски решения за неговото конструиране, позициониране, разпространение. Продължава и в следпродукционния етап, когато се реализират разнообразни въздействия върху зрителите – и тук емпиричната информация за аудиторията служи за предварително планиране на ефектите и превантивно отработвене на дисфункционалните въздействия; прехвърля границите на медийния продукционен цикъл и дава информация за интересите и потребностите, целите и ценностите на изследваните аудиторни сегменти и аудиторията като цяло. И ако целевата аудитория успее да припознае себе си и собствените си потребности в съответната програма, доверието й в медията, комуникатора нараства. Пропорционално нараства рейтингът на програмата, очаквано би било и нарастване на финансовите приходи.

.       Емпиричното изследване на аудиторията на аудиовизуалната комуникация дава следната базова информация:

  • обхват на реалната аудитория; големина на потенциалната аудитория; сегментация и целеви групи;
  • потребности и очаквания на аудиторията;
  • модели на зрителско поведение: честотата на контакта; мотиви за избор и прекъсване на програмата; индивидуално, групово гледане и др.;
  • паралелни занимания, практически проявления на медиямултитаскинг (mediamulytasking);
  • нова информация за аудиторията.

.       Пренебрегването на изследователските данни по посочените критерии води до грешки в продуцентските решения. Липсата на достатъчна емпирична информация за целевата аудитория е свидетелство за слабия интерес на програматорите и анализаторите към нея, за подценяване на ролята на аудиторията в аудиовизуалната комуникация, за непрофесионализъм. При днешния свръхдинамичен аудиовизуален комуникационен процес, модел на аудиторията е абсолютно необходим. До него се достига чрез цикъл от емпирични изследвания на аудиторията. Тук са посочени някои от проблематичните възли, които трябва да бъдат развързани в процеса на подготовка на изследователската програма и провеждането на изследването.

  .     Катя Михайлова


[1] По-подробно за социологическата система на обществото виж: Михайлов, Стоян. Социологическата система. Изд. „М-8-М”, 2010. Стр. 272. ISBN 954-8177-50-4. Конкретно за вграждането на медийната, комуникационна среда в модела за обществото като социологическа система виж: Петев, Тодор. Към социология на масовите комуникации. С., 1979. Стр. ….

[2] По-подробно по трасформациите на социалната среда в следствие трансформациите на медийната и комуникационна система виж: Gumucio-Dagron, Alfonso & Thomas Tufte. Communiocation for Social Change. Anthology of Historical and Contemporary Readings. New Jersey, Communication for Social Change Consortium, 2006. Pp. 1070. ISBN 0-9770357-9-4. На български език виж: Петев, Тодор. Комуникация и социална промяна. София, 2001. Стр. ….ISBN….

[3] За трансформациите на аудиторията в съвременното дигитално комуникационно пространство виж подробно в: Михайлова. Катя. Достъп и участие на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. В: ……..

Системните трансформации на обществото под въздействието на трансформациите на аудиторията са предмет изследване от европейската мрежа за съттудничество в научните изследвания COST IS0906 “Transforming Audiences. Transforming Societies” (2010-2014), в която авторът е национален представител и председател на четвърта работна група. Повече виж на: http://www.cost-transforming-audiences.eu/.

[4] Пешева, Маргарита, Л. Райчева, м. Петров (съст.). Телевизионната среда 2001-2010. Изд. „Фабер”, Велико Търново. Стр. 419. ISBN: 978-954-400-584-9.

 

Медиите и поколениятаGenerations and Media

      Медиите трансформират обществата –  формират обществено мнение; нагласи и модели за социално поведение; модерират социалните дистанции и социалната интегрираност… и още нататък по известната, в социологията на медиите, редица на въздействието на медиите върху индивидите, семействата, общностите, обществата.

      Как въздействат медиите?

    Чрез СЪДЪРЖАНИЯТА – вестникарските статии, телевизионните и радио програмите, емисиите на новите, разпространявани чрез интернет, медии. Но и чрез ТЕХНОЛОГИИТЕ, с които разпространяват съдържанията си, технологиите, които предполагат различни модели на ДОСТЪП на аудиториите до медийните съдържания и след това – различни модели на УПОТРЕБА на медиите от аудиториите. Защото медията не е само съдържание, разбирана в тесен журналистически смисъл, тя е и технология, тя е и ИНСТИТУЦИЯ. И ако обърнем последното изречение, то може да прочетем, че съдържанието зависи от технологията, а и двете се определят от институцията. Но по дефиницията на МЕДИЯ – друг път.

      От къде започва въздействието на медиите?

    Ако приложим Толкът Парсънз, то ще видим, че обществото чрез своята ценностна основа и съответно целеполагане, определя рамката на развитие на всяка една система, включително и на медийната. Т.е., сигурно е, че обществото въздейства върху медиите, преди те да са започнали да му въздействат.  Те, медиите, от своя страна, оказват влияние най-напред на индивидуално ниво – върху всеки отделен член на обществото и паралелно с това върху СЕМЕЙСТВОТО като най-интимната социална общност. И, извинете за повторението – въздействат и като съдържания, и като технологии и като институции.

       Българското семейство под въздействие на медиите днес

    Вторичен анализ на набор от социологически и статистически данни показва, че различните модели на ДОСТЪП до съвременното медийно или още ДИГИТАЛНО КОМУНИКАЦИОННО ПРОСТРАНСТВО, а също и разликите в моделите на УПОТРЕБА на медиите и новите информационни и комуникационни технологии, определят съжителство на няколко различни ПОКОЛЕНИЯ, определени спрямо доминантната употреба на даден вид медия, в съвременното българско СЕМЕЙСТВО. Вижте ги на графиката по-долу. Въпросът е: какви типове взаимоотношения имат днес различните медийно детерминирани поколения в българското семейство; съвместяват ли се или конфликтуват „дигиталните граждани“ и „дигиталните имигранти“ (по Марк Пренски) под един покрив.  Същите въпроси, както и тезата за дигиталното разслояване в българското семейство поставих за първи път миналата година пред международна научна аудитория, а пред БЪЛГАРСКАТА НАУЧНА СОЦИОЛОГИЧЕСКО-ДЕМОГРАФСКА ОБЩНОСТ – в средата на изминалата седмица, на конференцията „Семейство и солидарност между поколенията„, 17-18 октомври 2012.

      За медиите като фактор за определяне на поколенията пишат още Пиер-Марко Аролди и Фаусто Коломбо.  Те правят подобна поколенческа скица на италианското семейство. Открихме се на конференцията в Загреб – април 2011.  Много е вълнуваща неочакваната жива, оф-лайн, среща с колега, който мисли в твоята логика, но използва различен подход, за да обясни явлението, което изследваш и ти.  Моите изводи за медиите и въздействието им върху българското семейство клонят към хипотезата за ДИГИТАЛНО РАЗСЛОЯВАНЕ в съвременното българско семейство.

       Дали е така? Как мислите? …

       Катя Михайлова

.

Какво ГУБИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯТ, когато СТУДЕНТИТЕ са НЕПОДГОТВЕНИ за часа?

    Да си университетски преподавател никак не е лесно. Непрекъснато ТРЯБВА да извеждаш студентите си от принципа на УДОВОЛСТВИЕТО към принципа на РЕАЛНОСТТА (Херберт Маркузе); от първичното им състояние на СПОНТАННОСТ, индивидуализъм и егоизъм към вторичното, СОЦИАЛНОТО състояние на овладяна емоция и реактивност, колективност, алтруизъм (Томас Хобс); да ги предпазваш от изкушенията на ПОСРЕДСТВЕНОСТТА, манталитета на ПЪРВЕНЮТО и МАНИАКА (Иван Хаджийски),  да стимулираш тяхната ЗДРАВОСЛОВНА АМБИЦИОЗНОСТ да се развиват тук, в България да постигнат своята професионална реализация.

       АЗ ИСКАМ срещу НИЕ ТРЯБВА

        Оказва се, че собствения свободен ИЗБОР на студентите да завършат университет не е достатъчно надеждна основа за тяхната МОТИВАЦИЯ и АКТИВНОСТ в обучението им. Трябва и още нещо – мотивация и активност на ПРЕПОДАВАТЕЛЯ да модерира процеса на излизане от принципа на удоволствието, надвиването на АЗ искам, и го ИСКАМ бързо и сега, и влизането в принципа на реалността, овладяването на НИЕ трябва и ТРЯБВА постоянно, организирано и отговорно.

       Защо пиша това? За да подскажа на студентите си, че УНИВЕРСИТЕТА не е „детска градина“, че придобиването на ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ, макар че сами си го избираме, не е дейност по желание, а по-скоро „насилие“, доколкото индивидът има задача да се самоОПИТОМИ – да се справи с първичното в себе си, да надвие желанията и нагоните си; да се самоДИСЦИПЛИНИРА като приеме установения ред и организация; доброволно да самоОГРАНИЧИ свободата си като се подчини на университетската йерархия. Дали и как се справя, се познава по външния вид – облеклото, а също и по вътрешния – маниерите, общуването и чак накрая, а може би това е началото – по текущата самоподготовка за всяко следващо занятие.

      Вчера се оказа, че едва 3-5 от моите първокурсници от поток 504 и група 5011 са подготвени за семинарното занятие – изпълнили са поставената задача да прочетат откъс от „Гражданска смърт или безсмъртие“ на Иван Хаджийски и „Едноизмерният човек“ от Херберт Маркузе. Как да проведеш семинара ефективно за всички – и за челите и за нечелите, и за отговорните и за безотговорните, и за тези, които видимо проявяват уважение към дисциплината и преподавателите и за другите?

        Защо студентите са (не)подготвени?

        Попитах ги ЗАЩО не са подготвени? Отговориха така: „топло, хубаво време„; „не ми беше интересно„; „неинформираност„; „отлагах„; „нямам учебник„; „убягнало ми е„. Какво означават тези отговори? Липса на воля да се  приеме принципа на реалността, култ към собствения „аз“,  към искам и го искам сега, първичност, спонтаност по Томас Хобс.

       В по-високото блюдо на везната, в отговор на въпроса: защо сте подготвени се чу следното: „защото беше дадено за домашно„, „четох насила„, „по задължение„, защото „трябва„, „чух от колега, че текста е интересен„. Какво означава това по Хобс? Означава социалност, осъзнаване на ДРУГИЯ и на взаимоотношението ми с другия. Защото този който дава домашната задача е различен от собственият ми аз, също както и този, които ми казва, че Хаджийски е интересен. Изпълнявайки домашната си задача, моят вече пълнолетен „аз“ всъщност установява взаимоотношение с другите, овладявайки принципите на реалността.

        Хаджийски – Маркузе: 5-0

        Любопитен факт: Хаджийски печели с 5:0 пред Маркузе. Студентите го намират като пет пъти по-интересен, забавен, разбираем.

        ПОДАРЪЦИТЕ

         Трите семинарни занятия по социология вчера много си приличаха, въпреки че на пръв поглед бяха различни. С първата по график група 5013 говорихме за кризата на демокрацията по един нетрадиционен, художествен, творчески начин. Съвсем скоро ще ви покажа някои интересни резултати от семинара, който направихме с тях. Чрез метода на асоциативното мислене на база на символи, те ме провокираха да им подаря един миг от личния ми опит.  С втората група 5012 анализирахме „Троянската проститутка като троянски кон в патриархалното семейство“ – системен анализ на обществен проблем. Ще видите резултатите скоро.  С тях споделих онези 14 реда текст, които сълно ме привързаха към социологията и към истинското преподаване на социология.  С третата група говорихме за проблемите, разказани тук. И за да не останат без подарък, защото макар и неподготвени, и тях ги харесвам колкото и другите, реших да споделя с тях и всички вас тази моя преподавателска ценостна мотивация.  Представяте ли си, целият този спектър от мисли е провокиран от Хаджийски и Маркузе! Вече съм убедена: НЯМА ПО-ВЕЛИКА СИЛА ОТ МИСЪЛТА!

       За да има справедливост, но и също, за да дам шанс на неподготвените студенти да изравнят нивото си с останалите, моля всички, които не бяха изпълнили четвъртата си домашна задача (да прочетат откъс от Иван Хаджийски и Хербърт Маркузе) първо да го направят и второ да отговорят писмено на въпроса: КАКВО ГУБИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯТ КОГАТО СТУДЕНТИТЕ СА НЕПОДГОТВЕНИ ЗА ЧАСА? Отговорите да бъдат резюмирани до 500 думи и публикувани като коментар на този пост  до вторник, 23 октомври, 12.00 часа.

      ПЕТА ДОМАШНА ЗАДАЧА за всички

       Във връзка с тематиката на лекцията по социология от 16 октомври  – Дилема на Томас Хобс; първично и социално състояние; всеки срещу всички;  индивидуализъм – колективизъм; егоизъм – алтруизъм, спонтанност – възпитание, социализация; обществен договор, едноизмерен човек, измамни свободи, и въз основа на семинарните занятия от седмицата МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ следните текстове от „Текстове 2″:

  1. Херберт Маркузе. Ерос и цивилизация… , с. 387-397;
  2. Ерих Фром. Да имаш или да бъдеш…, с. 421-461;
  3. Стоян Михайлов. Личността като специфична социологическа система, с. 485-491.
       Времето отново е октомврийски слънчево и се очаква да остане такова до следващото семинарно занятие. Чувам гласовете на учениците от съседното училище – изглежда са изпълнили домашните си и вече играят в двора. Прочетете текстовете този път. Никога няма да бъдете истински СВОБОДНИ, ако не се научите да МИСЛИТЕ. А в това университетът ще ви помогне, но само ако Вие изберете да приемете тази помощ.
.
       Ваша,
       Катя Михайлова
.

Час на класа

    Катедреният съвет на катедра „Медии и обществени комуникации“ не отдавна ми възложи курсово ръководство на поток 504 в професионално направление „Обществени комуникации и информационни науки“. Помислих и прецених, че това са най-добрите 75 бивши кандидатстудента, които писаха кандидатстудентско съчинение на тема „Втора употреба“. Неколцина от тях бяха избрали втората тема.  Това са днешните първокурсници, с които лека-полека навлизаме в знанието за обществото, институциите, хората.  Харесва ми да работя с тях. Имат излъчване и индивидуалност, любознателни и отговорни са, грамотни са и социално, и дигитално. ПРИЕХ да бъда техен курсов ръководител. НАДЯВАЙКИ СЕ, че и те няма да възразят да работим заедно в първите четири години от тяхното висше образование.  И те се СЪГЛАСИХА, някои дори ярко приветстваха новината. Затова си позволявам да ПОКАНЯ първокурсниците си на първия ЧАС на КЛАСА – четвъртък, 18 октомври 2012, 18.30, в зала П038.

     Темата ще е „Първите ми студентски 30 дни„. Моля, колегите-автори на проекта за самостоятелна подготовка „Бакалавърската програма, която си избрахме“ да са готиви да го презентират. Моля, всички колеги, които приемат поканата ми да потвърдят присъствието си с коментар по тази публикация. В коментарите си, обърнете внимание на темите, които Ви интересуват – студентски, университетски, житейски и т.н.

     Благодаря Ви, колеги за енергията и мотивацията, които до сега си разменяме! Вярвам, че ще успеем да направим Часа на класа смислено преживяно време и споделено идейно пространство.

       Ваша,

       Катя Михайлова